تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جایگاه و مکان خداوند کجاست؟ + صوت

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ 

و آن گاه به خلقت آسمان‌ها توجه کامل فرمود که آسمان‌ها دودی بود، پس (به امر نافذ تکوینی) به آسمان و زمین فرمود که همه (به سوی خدا و اطاعت فرمان حق) به شوق و رغبت یا به جبر و کراهت بشتابید. آن‌ها عرضه داشتند: ما با کمال شوق و میل می‌شتابیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۱ سوره فصلت

تفسیر آیه ۱۱ سوره فصلت

در روایتی نقل شده است که ابو قرّه گفت: «خدا کجا است»؟ امام رضا (ع) فرمودند: «کجا مکان است و این را کسی سؤال می‌کند که اینجا هست. درباره کسی که اینجا نیست [می‌گوید فلانی کجا است]. خدا غایب نیست و کسی پیش او نمی‌رود.

او در هر مکانی است. موجود و مدبّر و صانع و حافظ است و نگهدار آسمان‌ها و زمین است». ابوقرّه گفت: «مگر خدا بالای آسمان‌ها و زمین نیست بالاتر از هرچه که هست». فرمود: «او خدای آسمان‌ها و زمین است. او کسی است که در آسمان خدا است و در زمین خدا است. او به شما در رحم مادر به هر صورتی که بخواهد شکل می‌دهد. او با شما است هرکجا باشید و اسْتَوی إِلَی السَّماءِ وَ هِیَ دُخان اوست که تسلّط بر آسمان دارد، با اینکه به صورت گاز است».

بیشتر بخوانید آفرینش، مراحل تکاملی دارد:

اول) خلق شدن. «خَلَقَ الْأَرْضَ»
دوم) استقرار و تثبیت. «جَعَلَ فِیها رَواسِیَ»
سوم) تزریق منافع در زمین. «بارَکَ فِیها»
چهارم) تأمین نیاز‌های همگان. «سَواءً لِلسّائِلِینَ»

زمین و کوه‌ها مایه‌ی برکت هستند. برخی از فواید و برکات زمین عبارت است از:تأمین مواد غذایی، پیدایش گیاهان، تصفیه‌ آب، دفن مردار‌ها و زباله ها، یک دانه گرفتن و چند خوشه دادن، زباله را گرفتن و آب زلال دادن و در کوه‌ها نیز برکاتی است از قبیل انواع معادن، حفظ برف ها، تأمین سنگ‌های ساختمانی، حفظ لرزش‌های زمین و کنترل طوفان‌ها و بادها، علامت و راهنمایی برای مسافران.

سؤال: اگر روزی برای همه هست، این همه گرسنه چرا؟

پاسخ: در سوره‌ی ابراهیم آیات ۳۲ تا ۳۴ خداوند می‌فرماید:ما باران فرستادیم و میوه‌ها رویاندیم تا رزق شما باشد. کشتی ها، نهرها، خورشید و ماه و شب و روز را مسخر شما کردیم و هر چه خواستید دادیم و اگر نعمت‌های الهی را بشمارید نمی‌توانید حسابش را بکنید.

لکن مدیریّت‌های ناقص و توزیع‌های ناعادلانه و اسراف و تبذیر‌ها و کار‌های ظالمانه، این بدبختی‌ها را برای شما آورده است و در پایان می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ کَفّارٌ»

پیام‌های آیه ۱۱ سوره فصلت

۱- آسمان‌ها در آغاز به صورت دود و گاز بوده است. «وَ هِیَ دُخانٌ»

۲-در چند آیه‌ی قبل خواندیم که کفّار به رسول خدا (ص) می‌گفتند:دل‌های ما در پرده‌هایی از حجاب و گوش‌های ما سنگین است، ولی این آیه می‌فرماید: آسمان‌ها و زمین فرمان خدا را می‌شنوند و خاضعانه اطاعت می‌کنند. «أَتَیْنا طائِعِینَ»

۳- هستی شعور دارد و مخاطب قرار می‌گیرد. «أَتَیْنا طائِعِینَ»

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جایگاه و مکان خداوند کجاست؟ + صوت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..