تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبال

گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبال گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبال 

علی دایی همیشه خبرساز بوده است. رفتار و رک گویی او همیشه مورد توجه رسانه ها و مسئولین قرار گرفته است. مصاحبه با شهریار فوتبال ایران و جهان از هر دری کـه باشد، خواندنی است. بـه ویژه این کـه این روزها متقاعدکردن دایی برای حرف زدن، کار سختی است.

فوتبالی ها اعتقاد دارند دایی اخلاقش تغییر کرده و مدتی است کـه سعی میکند حرف هـای دلش را رسانه ای نکند و در فضایی آرام بـه کارش ادامه دهد هرچند کـه برخی مشکلات در باشاه نفت او را دل آزرده کرده است. سخت بود دایی را با انبوهی از مشغله هـای مختلف پای مصاحبه بنشانیم

ولی روی قولش با ما ماند و راس ساعتی کـه وعده کرده بود، آمد و بـه تمام پرسش ها با متانت و صبورانه پاسخ داد. در این مصاحبه یا بهتر است بگوییم گپ دوستانه حرف هایی زد کـه شاید تاکنون در هیچ مصاحبه ای بر زبان نیاورده بود.
گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبالاین فصل با قبول هدایت تیم نفت دوباره ریسک بزرگی کردید و با باشگاهی همکاری میکنید کـه هنوز مالک آن مشخص نیست و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند.

کارکردن در فوتبال ایران همیشه با ریسک همراه است. فرق نمیکند کجا باشد! وقتی کـه بـه نفت آمدم این باشگاه را بـه «بهنام پیشرو کیش» واگذارکرده بودند. زمانی هم کـه در پرسپولیس بودم اسپانسر باشگاه همین شرکت بود و آشنایی مختصری با آن ها داشتم. با توجه بـه این کـه در سال هـای اخیر، دقیقه نود،

تیم ها را تحویل گرفتم با شرایط نفت ناآشنا نبودم. شـما اسم این کار را ریسک می گذارید اما مـن با اعتقادی کـه بـه خودم، همکاران و بازیکنان دارم، هدایت نفت را قبول کردم.

اگر بـه اول فصل برگردیم با توجه بـه شرایط بـه وجود آمده باز هم هدایت تیم نفت را قبول می کنید؟

شرایط خاصی بـه وجود نیامده است. تصمیم گرفته ام کار کنم و تا آخر فصل هم ادامه میدهم. امیدوارم مشکلاتی کـه هست، حل شود و تا آخر فصل نتایج خوبی بیگریم. تیم ما اگر حمایت شود و مشکلی از لحاظ مالی نداشته باشد میتواند نتایج خوبی در ادامه فصل بگیرد.

چنین اتفاقی سال پیش در صبا افتاد و تیم شـما در حال اوج گرفتن بود، اما بـه دلیل مشکلات مالی بـه یکباره افت.

متاسفانه در فوتبال ما بـه غیر از چند تیم دولتی کـه دولت از انها بـه نوعی حمایت مستقیم یا غیرمستقیم میکند، بقیه تیم ها دچار مشکل مالی هستند.

سال قبل بازیکنان تیم صبا بعد از نیم فصل، دیگر یک ریال هم پول نگرفتند و بیشتر اعضای تیم از این باشگاه طلب دارند. حال آنکه معیشت و تامین هزینه زندگی خانواده بسیاری از بازیکنان باشگاه ها بستگی بـه محقق شدن قراردادشان دارد و براساس آن برنامه ریزی کرده اند.

نمیدانم این باشگاه ها در شرایطی کـه هنوز حق و حقوق بازیکنان را پرداخت نکرده اند چطور بـه کارشان ادامه می دهند. البته این ماجراها در فوتبال ما کم اتفاق نمی افتد.

با توجه بـه این اتفاقات انتظار می رفت این فصل تیمی را انتخاب کنید کـه حداقل مشکل مالی نداشته باشد.

روز اول بـه ما گفتند بـه هیچ وجه شـما مشکل مالی نخواهید داشت. فقط بـه فوتبال فکر کنید. تنها خواسته ام این بود کـه مـن را وارد مسائل مالی نکنند و فقط بگذارند کار فنی انجام دهم.متاسفانه کشمکش هـای بین وزارت نفت و شرکت «بهنام پیشرو کیش» سبب بروز برخی مشکلات شده و تمرکز تیمی ما را بر هم زده است.

فوتبالیست باید تمرکز داشته باشد تا بتواند راحت تمرین کند. امیدوارم این مسائل حل شود. تیم ما چیزی کم ندارد و از لحاظ فنی از خیلی تیم ها بهتر است. با ادامه این روند و در صورت حمایت بیشتر می توانیم در میان دو سه تیم بالای جدول لیگ قرار بگیریم.

مردم دوست دارند شـما را در تیم هـای بزرگ ببینند مثل پرسپولیس و تیم ملی با تیم هـای سرمایه دار و پرتماشاگر…!

پرسپولیس، مربی ای کـه میخواست را گرفته و تیم ملی هم کـه مربی بزرگی مثل آقای کی روش دارد. اگر بـه دلیل برخی مسائل نبود، بـه هیچ وجه در فوتبال کار نمی کردم. اتفاقاتی کـه می افتد، حق هایی کـه ناحق میشود، خیلی روی مـن تاثیر می گذارد. متاسفانه یا خوشبختانه بـه فوتبال علاقه دارم و اگر این دلبستگی و عشق نبود شاید هزار سال دیگر هم سراغی از آن نمی‌گرفتم.
گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبالتیم ملی نتایج خوبی میگیرد و مردم راضی هستند. شـما عملکرد تیم کی روش را چگونه ارزیابی میکنید؟

تیم ملی، کادر فنی و تمام دست اندرکارانش تا همین حالا علی کار کرده اند و بـه آن چیزی کـه مردم می خواستند، رسیده ایم. البته نباید هیچ تیمی را دست کم بگیریم. امیدوارم این روند ادامه دار باشد و بتوانیم بـه جام جهانی صعود کنیم. آرزوی همه ی ي مردم است کـه تیم ملی را در میان تیم هـای بزرگ ببینند. مـن از اول گفتم تیم ملی همیشه بـه باشگاه ها ارجحیت دارد. باید همیشه پشت تیم ملی باشیم.

زمان فعالیت شـما بـه عنوان سرمربی تیم امکانات لازم فراهم نبود. اما همین حالا هرچه سرمربی بخواهد، فراهم میشود!

باید اینطور باشد ما آماتور بودیم کـه شرایط را قبول کردیم. اگر تجربه همین حالا را داشتم بـه هیچ وجه با آن شرایط سرمربیگری تیم ملی را قبول نمیکردم. برای این کـه تیم ملی نتیجه بگیرد و موفق باشد باید تمام شرایط مهیا باشد.

در دوره سرمربیگری شـما در تیم ملی برخی اتفاقات خبرساز شد؛ از جمله این کـه گفته می شد بعد از بازی با عربستان، احمدی نژاد رییس جمهور وقت را بـه رختکن راه ندادید و بـه خاطر همین ماجرا از سمت خود برکنار شدید!

نمی‌خواهم بـه عقب برگردم. برخی اتفاقات افتاده و تمام شده است. ما هم فراموش کردیم و کنار گذاشتیم! دیگر دلیلی نمی بینم کـه بخواهم درباره این مسائل حرف بزنم.

کی روش برای این کـه امکانات برای او و تیمش فراهم شود، مصاحبه هـای تندی را علیه مسئولان انجام میدهد. آیا شـما موفق این شیوه هستید؟

اگر ما دنبال این هستیم کـه تیم ملی در جام جهانی نتیجه بگیرد و در آسیا حرف اول و آخر را بزند باید امکانات لازم را فراهم کنیم. بدیهی است وقتی آقای کی روش بـه عنوان نفر اول باید جوابگو باشد باید تلاش کند بهترین امکانات برای تیم ملی فراهم شود.

گویا شـما رابطه دوستانه ای با کی روش دارید؟

مـن تیم ملی را دوست دارم و کسانی کـه در تیم ملی هستند و زحمت می کشند برای مـن عزیز هستند، چون موفقیت آن ها، موفقیتی ملی برای مـن محسوب میشود. همه ی ي ما منتظریم تیم ملی بـه جام جهانی برود. کی روش برای تیم ملی دل می سوزاند و کارش را میکند. کوچک ترین کار، حمایت از تیم ملی است. تیم ملی برای مردم است و همیشه ما باید طوری رفتار کنیم کـه حاشیه ای درست نشود.

عده ای از مربیان معتقدند نتایج خوب تیم ملی بـه این دلیل است کـه حریفان ما در آسیا ضعیف شده اند.

چرا حریفان ضعیف شده اند؟ اتفاقا انها برنامه ریزی منسجم تری دارند و هزینه بـه مراتب بیشتری میکنند. در همین تیم کره جنوبی چند بازیکن در سطح لیگ برتر اروپا بازی میکنند. چرا می گوییم تیم هـای ملی مقابل ضعیف شده اند. تیم ملی ما الان آنقدر خوب کار می کند کـه کره جنوبی مقابل ما موقعیت گل پیدا نمیکند. ازبکستان و قطر موقعیت گل چندانی در رویارویی با ما نداشتند.

این نشان میدهد روی این تیم کار شده و بـه انسجام تیمی رسیده است. هم در کار دفاعی، هم در کار حمله، خوب کار میکنند. تاکتیک کی روش هوشمندانه است و از همه ی ي مهم تر نتیجه داده است. تیم ملی در هر پستی بازیکنان خوبی دارد کـه میتواند در هر بازی جایگزین کند.

کی روش کار خوبی میکند کـه دستش را برای تیم هـای رقیب رو نمیکند. فکر و ایده ای پشت تیم ملی است کـه ما باید بـه این فکر احترام بگذاریم و این تیم را حمایت کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم. رقبا را ضعیف شمردن، نظر معقولی نیست. اگر این طور است چرا تیم ملی نتیجه میگیرد، اما باشگاه هـای ما نتیجه نمیگیرند. این ها را باید در کنار هم بگذاریم بعد ببینیم بـه چـه می رسیم.

بـه تازگی سرمربی تیم ملی و پرسپولیس با یکدیگر اختلافاتی داشته اند. برخی میگویند این موضوع سبب شده دودش بـه چشم رامین رضاییان برود.

بـه نظرم مشکلی نیست. در حال حاضر حسین ماهینی سمت راست پرسپولیس عالی کار می کند و رضاییان هم در تیم ملی خوب بازی میکند. نظر آقای برانکو ناین است کـه حسین ماهینی را کـه از اول با او کار کرده بـه کار گیرد، وگرنه رامین رضاییان بازیکن خوب است کـه در تیم ملی فیکس بازی میکند.

این مسائل را نباید بزرگ کنیم. همین حالا هم پرسپولیس و هم تیم ملی خوب نتیجه می گیرند و نباید ایراد بگیریم چرا فلان بازیکن بازی نمیکند. آقای برانکو، یک نظری دارد و کی روش نظری دیگری و مـن هم یک نظر دارم. هرکسی براساس افکاری کـه دارد باید کارکند.

خیلی ها معتقدند دیگر بازیکنی مثل علی دایی نداریم. شـما همیشه بازیکن خوبی بودید و افت و خیز کمتری داشتید اما بازیکنان فعلی معمولاً یک دوره ای خوب هستند و بعد تمام می شوند!

نظر مـن مخالف شماست. در پستی کـه مـن بازی میکردم در حال حاضر ترافیک سنگینی هست و بازیکنان خیلی خوبی داریم. تمام بچه هایی کـه در این مطلب بازی میکنند خوب هستند و باید بـه آن ها زمان داد تا بهتر از این شوند. خواسته خود آدم هم خیلی شرط است نمیدانم این بچه ها چقدر علاقه دارند کـه پیشرفت کنند

و بهتر شوند، اما آن چـه کـه مـن می‌بینم همه ی ي انها پتانسیل بازی را در باشگاه هـای اروپا دارند. همین حالا سردار آزمون، طارمی و قوچان نژاد خوب بازی میکنند و شـما نمی‌توانید زحمات بازیکنانی چون قوچان نژاد را کـه دوره قبل با گل او بـه جام جهانی رفتیم نادیده بگیرید. سردار آزمون، گل هـای حساسی برای تیم ملی زده و مهدی طارمی هم بازیکن باهوشی است.
گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبالسردار آزمون میتواند علی دایی دیگری برای فوتبال ایران باشد؟

سردار میتواند خیلی بهتر از مـن باشد باید حال را ببینیم. ما بازی کردیم و دوران مان بـه پایان رسید. باید بـه امثال سردار کمک کنیم کـه بهتر شوند. زمان مـن، فوتبال یک مدل دیگری بود و الان فرق کرده است. همین حالا تیم ملی ما کاملا تاکتیکی بازی می کند و در مقابل تمامتیم ها براساس تاکتیک مربی اش کار میکند.

نه تنها سردار بلکه در لیگ بازیکنان خیلی بزرگی هستند کـه میتوانند بـه تیم ملی کمک کنند. این مقایسه ها را نکنیم خیلی بهتر است.

شـما جزو معدود فوتبالیست هـای با وجهه بین المللی هستید. بهتر نبود با توجه بـه عضویت در کمیته جوانان فیفا بـه جای فعالیت در عرصه مربیگری فرصت هـای مدیریتی را تجربه میکردید؟

اگر کسی بخواهد در فیفا یا AFC پست بین المللی بگیرد، یک حمایت ملی میـــخواهد و بـه این راحتی نیست. شـما می دانید کسی کـه رییس AFC میشود چقدر لابی میکند؟ معتقدم در مملکت ما مـن نه، بلکه هر فرد دیگری هم بخواهد برای پست بین المللی کاندیدا شود، خودمان او را می کوبیم،

در حالی‌کـه گرفتن این پست ها برای کشورمان افتخار است و باید از کاندیداها حمایت کنیم. بـه اعتقاد مـن فوتبال ایران برای حضور در مجامع بین المللی یک ظریف می خواهد.

اگر پست هـای مدیریتی مثل وزارت ورزش بـه شـما پیشنهاد شود، می پذیرید؟

مـن سیاسی نیستم و نمی‌خواهم وارد سیاست شوم. بـه همین دلیل در فضای داخلی نمیتوانم مدیریت کنم. مـن با مردم حال میکنم. با انها زندگی می کنم. این همه ی ي سال در زمین فوتبال بوده ام، دوست ندارم با تصمیمی اشتباه همه ی ي چیز را عوض کنم. دوست دارم در زمین سبز کار کنم. بیرون، زندگی شخصی خود را دارم و زندگی ام را با هیچ چیزی عوض نمیکنم.

فوتبال، چـه زمانی برای شـما تمام میشود؟

فوتبال هیچ وقت در مـن تمام نمیشود. زمانی بوده کـه بعد از تیم ملی نمیخواستم بـه هیچ وجه دنبال فوتبال بروم. خانواده ام کاملا خالف بودند کـه در فوتبال فعالیت کنم اما این عشق و علاقه است کـه باعث شد دوباره ادامه دهم. اگر آن سال ایام محرم نبود و آن پیشنهاد داده نمی شد شاید مربیگری پرپسولیس را قبول نمی کردم. قبل از آن هم چهار تیم کـه تیم هـای بزرگی هستند همه ی ي آمدند، پیشنهاد دادند و قبول نکردم.

میگفتند علی سعیدلو درخواست کرد بعد از جدایی از تیم ملی، سرمربی پرسپولیس شوید؟

خیر. آقای حبیب کاشانی در هیئت عزاداری با مـن صحبت کرد، قسم داد و گفت میتوانی کمک کنی، مـن هم قبول کردم.

گفتید سیاسی نیستید. در این زمینه می خواهم بـه گذشته اشاره کنم؛ زمانی کـه مانع از حضور احمدی نژاد در رختکن تیم ملی شدید…

مـن روزش را از همان دیدگاه ورزشش نگاه میکنم…

روایتات مختلفی درباره آن ماجرا مطرح شده است. اصل موضوع را بگویید.

نمی خواهم درباره مسائلی کـه در گذشته اتفاق افتاده، صحبت کنم. مسئله خاصی هم نبوده کـه بخواهم بیان کنم اما همانگونه کـه گفتم آقای کفاشیان می گفت ما در فدراسیون جلسه گذاشتیم و رای بـه برکناری علی دایی دادیم اما بعدش همه ی ي فهمیدند حرفی کـه مـن زدم، درست بود.

قسمت این بود کـه در آن مقطع زمانی از تیم ملی جدا شوم. این را بدانید کـه بـه کسی در زندگی باج نداده ام واز کسی هم درخواستی نکرده ام. حتی کی نفر هم نمیتواند بگوید کـه بـه علی دایی یک متر زمین یا یک ریال وام داده ام. خودم بـه همه ی ي چیز رسیدم و زمانی کـه کمتر داشته باشم با شرایط کنار آمده ام. مـن همین هستم. از اول هم همین بودم و دوست ندارم خیلی مسائل را باز کنم، چون تاثیری ندارد.

شـما در کار بسیار جدی هستید اما گفته می شود در منزل این جدیت را ندارید. درست است؟

مـن کسی را دوست داشته باشم، سرم را هم برای او میدهم. مسائل کاری با خانوادگی و دوستانه فرق میکند. لبخندی کـه دخترم بـه مـن می‌زند میتواند تاثیری بیش از جمع کردن صدها نفر داشته باشد. باید تاکید کنم کـه مـن بین این دو فضا تفاوت قائل هستم. بـه ویژه این کـه در ورزش باید جدی بود. با تمام شاگردانم در زمین فوتبال جدی هستم.

شـما علاوه بر عرصه فوتبال در بیزینس هم موفق هستید. اگر برگردیم بـه عقب، بین فوتبال و بیزینس کدام را انتخاب میکردید و رمز موفقیت شـما در عرصه تجاری چیست؟

مـن از ابتدای فوتبالیست شدنم وارد بیزینس شدم. اولین پولی کـه گرفتم مربوط بـه سال 93 مقدماتی جام جهانی کشور ایالات امریکا می شود. آن موقع بهترین بازیکن و آقای گل شدم. با پول هایی کـه جمع کرده بودم با شراکت دوستم، مغازه ای در منیریه خریداری کردیم. از سال 93 تا الان این شراکت ادامه دارد.

مـن دنبال ماشین عوض کردن نبودم و با توجه بـه این کـه پدرم کار فرش می کرد و قبل از آن در اردبیل برای خودش تجارتی داشت با بیزینس غریبه نبودم و بـه آن علاقه داشتم. سالی کـه در هیروشیما مصدوم شدم پرسپولیس تمام حق و حقوقم را قطع کرد. اگر بیزینسی برای خودم نداشتم چـه میکردم؟ مـن از همان روزها بـه اینجا رسیدم.
گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبالگفته میشود کـه این‌ها محصول ایده پردازی و شم اقتصادی علی دایی نیست بلکه دایی مشاوران خیلی خوبی دارد کـه کارهای اقتصادی او را انجام میدهند، همین طور است؟

مـن مشاور آنچنانی ندارم بلکه دوستان خوبی دارم. برعکس آن چیزی کـه فکر می کنید مـن از دوستانم ایده هـای شان را می گیرم. اگر جایی کارم ایراد دارد درست میکنم و پیشنهاد خوبی بدهند قطعا بررسی میکنم.

دلیل خاصی برای حضور در تبلیغات روی بیلبورد داشتید؟

مـن در مدتی کوتاه حداقل 20 پیشنهاد برای حضور در تبلیغات داشته ام. این پیشنهادات برای مـن جدید نیست. کمپانی کوکاکولا در زمانی کـه در تیم ملی بازی میکردم پیشنهاد 240 میلیون تومانی بـه مـن دادهبود، اما بـه دلیل منع قانونی نتوانستم بپذیرم. خوشبختانه این قانون دستخوش تغییر شده است.

در تمام دنیا ورزشکاران و هنرمندان از تبلیغات بیشتر از حرفه شان درآمدزایی میکنند. البته قبل از این کـه روی بیلبورد الماس کریمخان بروم بـه دعوت خیریه روشنایی امید با جمعی از دوستان در تبلیغات آن ها شرکت کردیم.

کار در زمینه تبلیغات را ادامه میدهید؟

اگر مورد خوبی باشد بـه طور حتم انجام میدهم، اما نه این کـه همه ی ي چیز پول باشد، شاید بیشتر از پول، مسئله رفاقت بود کـه سبب شد در تبلیغات حضور داشته باشم.

البته حضور علی دایی در یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی واقعا غافلگیرکننده بود… مردم با دیدن آن تیزر سورپرایز شدند. یعنی اتفاقی ویژه و خاص بود!

باید همیشه مردم را سورپرایز کرد. البته باید از تبلیغات چهره ها حمایت کرد. بسیاری از این افراد در دوران بازنشستگی با مشکلات مالی مواجه می شوند.

سال هاست کـه در برندهای ورزشی، برخی نمایندگی ها متعلق بـه شماست و برخی نیز ادعا میکنند بـه علی دایی مرتبط هستند. بـه طور شفاف بگویید نمایندگی کدام برندها متعلق بـه شماست؟

در زمینه ورزشی نمایندگی آدیداس و نایک را دارم. تولیدات خودمان «برند دایی» نیز کما فی السابق فعال هستند. در مجتع اداری الماس نیز فعال هستیم. در زمینه صنایع غذایی نیز با مشارکت یکی از دوستانم کـه از فرانسه آمده است، همکاری میکنیم. همسرم نیز کار جواهرات انجام میدهد و بعضا از مـن درآمدش بیشتر است. اخیرا با دو نفر از دوستانم شروع بـه فعالیت هایی در حوزه تبلیغات کرده ایم.

چگونه فرصت رسیدگی بـه این امور را پیدا میکنید؟

خیلی فرصت نمیکنم بـه همه ی ي آن ها سر بزنم. بـه طول مثال دو ماه است کـه بـه مغازه منیریه نرفته ام. برادران و دوستانم هم همیشه در کنارم هستند. همسرم نیز در گالری جواهرات مشغول است. او خیلی بـه مـن کمک کرده و بهتر است این گونه بگویم کـه او بهترین مشاورم بوده است.

زندگی در کشور هـای مختلف بـه ویژه اروپا چقدر در مسیر زندگی شـما تاثیرگذار بوده است؟

شـما در هر کشوری کـه زندگی کنید با فرهنگ دیگری آشنا خواهیدشد کـه تبدیل بـه یک تجربه بزرگ میشود. این مسئله دید مـن را خیلی بـه زندگی باز کرده است. بازی در تیم هـای اروپایی بـه لحاظ مالی زندگی مـن را متحول کرد. اگر بـه خارج از کشور نمی رفتم زندگی ام بـه این شکل متحول نمی شد.

همین مسئله باعث شد کـه بتوانم از درآمدی کـه از فوتبال کسب کردم در بهترین راه استفاده کنم. تمامس رمایه ام را بـه ایران آورده و با آن کار کردم. حداقل برای 200 تا 300 نفر اشتغال زایی شده کـه میتوانند نان آور خانواده خود باشند.

با توجه بـه این کـه در میان مردم بـه عنوان یک سرمایه دار شناخته شده اید با حجم انبوهی از مطالبات مردمی مواجه هستید. واکنش شـما بـه خواسته هـای مردم چیست؟

این کـه مردم مـن را بـه عنوان سرمایه دار نگاه میکنند، ذهنیتی غلط است، چرا کـه در این حد نیستم. هرچه دارم همین است کـه میبینید و باور کنید در میان دوستانم اگر 10 نفر را در نظر بگیریم از نظر مالی جزو نفرات آخر هستم. موضوعی نیست کـه مردم باخبر نباشند. این کـه مـن را سرمایه دار میدانند برایم خنده دار است.

بعد از این همه ی ي سال حدود سه سال و نیم پیش خانه خریدم چطور می‌توانم یک سرمایه دار باشم؟ بابت مطالبی کـه در فضای مجازی مینویسند، خنده ام میگیرد. مـن نه در پنت هاوس زندگی میکنم و نه… مـن هر چـه دارم همین است کـه میبینید و افتخار میکنم کـه نان بازوی خودم را خورده ام و می خورم. در زندگی بـه کسی محتاج نیستم و اگر بتوانم دستگیری هم می کنم.

شاید باور نکنید اما یکبار نامه هـای ارسالی یک هفته مردم را بررسی کردم کـه اگر تمام زندگی ام را هم می فروختم باز هم توانایی تامین خواسته هـای مردم را نداشتم.

بـه نظر می آید علی دایی در اردبیل محبوب تر از حسین رضازاده باشد. بـه خاطر این نیست کـه شـما کارهای خیر بیشتری انجام میدهید؟

قلبا حسین را خیلی دوست دارم. هیچ موقع یادم نمیرود زمانی کـه اولین مدال طلا را گرفت سوار پرواز «گلف ایر» بودم و تیم ملی با قطر بازی دوستانه داشت. وقتی دیدم «یا ابوالفضل» بر سینه اش نقش بسته و قهرمان المپیک شد، گریه ام گرفت.

شاید باور نکنید آن حس را هیچگاه تجربه نکردم. حسین برای مـن آدم خیلی بزرگی است. امثال حسین رضازاده در مملکت ما خیلی کم هستند. حالا دیدگاه مردم را مـن نمیتوانم تغییر بدهم. همیشه خودم را یک اردبیلی می دانم و هر وفت توانستم بـه آنجا رفتم اما این کـه مردم شهرم بـه مـن لطف دارند، مسئله دیگری است.
گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبالحالا کـه بحث رضازاده مطرح شد بهتر است بپرسیم کـه حضور قهرمانان المپیک در سیاست را چطور ارزیابی میکنید. چرا شـما مثل همشهری تان حسین رضازاده بـه شورای شهر نرفتید؟

هر کسی برای خودش دیدگاهی دارد و با دیدگاه هایش زندگی میکند. بـه طور حتم دوستان این توانایی را داشته اند کـه وارد این مسائل شده اند و عده ای از آن ها موفق هم هستند، اما همانگونه کـه میگویید مثلا اگر مردم، مـن را در منطقه خودم قبول دارند بـه خاطر این بوده کـه وارد سیاست نشده ام.

آقای دایی همان طور کـه گفتید شـما فردی ورزشی هستید نه سیاسی. دو بار بـه ضیافت رییس جمهور دعوت شدید و این دعوت از سوی رییس دفتر ریاست جمهوری بود در حالی‌کـه انتظار می رفت وزیر ورزش شـما را دعوت کند اما این اتفاق رخ نداد. چرا؟

احتیاجی ندارم کـه وزارت ورزش مـن را دعوت کند. دعوت از سوی وزارت ورزش اهمیتی ندارد. حتما وزیر ورزش دوست نداشته مـن آنجا باشم. یا شاید هم ما جزو جامعه ورزش نیستیم. در زندگی ام کارهایی را کـه دوست داشته باشم، انجام میدهم.

چرا باید وزارت ورزشی شـما را دعوت نکند؟ وزیر با شـما زاویه داشت؟

مـن کاری بـه انها ندارم ولی بـه نظرشان احترام می گذارم. شاید حضور مـن بـه ضرر انها بوده است. اصلا از این بابت ناراحت نیستم. انها کسانی را کـه با خودشان همسو و همراه باشند دعوت می کنند. مـن مدیون کسی نیستم.

یادم هست عکسی از شـما منتشر شد کـه پیشانی دکتر روحانی را می بوسیدید یا بعد از برجام، شـما بـه آقای ظریف صمیمانه تبریک گفتید!

مـن آقای ظریف را دوست دارم چون آدم بزرگی است کـه خیلی بـه مملکت خدمت کرده است. آقای روحانی را هم دوست دارم.

برجام دستاورد خوبی بود؟

بله. مسائلی کـه بـه مملکت کمک میکند باید قدرش را بداینم. آقای روحانی را دوست دارم همانگونه کـه یکی از روسای جمهور گذشته را دوست دارم. مـن مسئله سیاسی خاصی ندارم. کسانی کـه بـه دلم بنشینند دوستشان دارم.

حاضر هستید کـه در انتخابات از کسی حمایت کنید؟

مـن در طول عمرم از کسی حمایت نکرده و نمیکنم چرا کـه آنقدر شناخت سیاسی از کاندیداها ندارم کـه بخواهم از شخص خاصی حمایت کنم. شاید مردم بـه خاطر مـن بیایند بـه کاندیدای خاص رای بدهند و فردا آن چیزی کـه انتظار دارند برآورده نشود. در آن صورت مـن هیچ وقت خودم را نمی بخشم. دنبال این مسائل نیستم کـه بخواهم از فرد خاصی حمایت کنم.

رابطه شـما با فضای مجازی چطور است؟

زیاد اهل فضای مجازی نیستم. یک اکانت اینستاگرام دارم کـه همسرم مدیریت میکند. نه بلدم و نه یک مطلب تا الان در فضای مجازی کار کردم. بـه این مسائل علاقه ای ندارم و نگاه هم نمیکنم.

چرا فضای مجازی در کشور ما بـه توهین ها و الفاظ رکیک بـه چهره هـای مطرح آلوده شده است؟

متاسفانه فرهنگ استفاده از فضای مجازی در کشور ما بسیار پایین است و بـه فضایی برای تخلیه عقده ها تبدیل شده است. بـه جای این کـه از فضای مجازی لذت ببریم فقط ناسزا می گوییم و توهین میکنیم. در جهان از دنیای مجازی بـه شکل دیگری استفاده میشود و از آن بهره برداری مثبت میکنند.

از حال و هوای محرم و ماجرای رفتنتان بـه اردبیل در مراسم عاشورا و تاسوعا بگویید.

از همان موقع بچگی، ایام عاشورا خرجی داشتیم و بعد از این کـه پدرم فوت کرد این مراسم را همچنان ادامه می‌دهیم. سالی کـه بیله فیلد بودم در آستانه محرم، دائم خواب میدیدم کـه در اردبیل هستم و سینه میزنم. حال و هوای محرم اردبیل را داشتم. پنج بازی مانده بود تا پایان فصل و مسئولان بیله فیلد بـه هیچ وجه اجازه نمی دادند بـه ایران بیایم. باور کنید 5 شب پشت سر هم این خواب را می دیدم.

در همین زمان، یک بازی داشتیم کـه زمین بـه دلیل بارندگی کمی خیس بود. پایم سُر خورد و مدافع رقیب با زانو اومد روی صورتم کـه متاسفانه گونه ام شکست. دقیقا قبل از جام جهانی 98 بود. دکتر گفت نمی توانی تا یک ماه بازی کنی و باید استراحت مطلق داشته باشی.

باشگاه نیز گفت اگر دوست داری می توانی بـه کشورت برگردی. مـن هم با خوشحالی راهی اردبیل شدم. درواقع با رفتن بـه همان مسجد و حضور در مراسم عزاداری امام حسین «ع» بـه نوعی خوابم تعبیر شد.
گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبالشـما جزو چهره هایی هستید کـه در امور خیریه فعال هستید…

خدا بـه بعضی ها استطاعت مالی میدهد و بـه بعضی ها نمی دهد. کسانی کـه استطاعت دارند باید دست افرادی را کـه محتاج واقعی هستند، بگیرند. اگر توانم دست یکی را بگیرم، هم برای این دنیا و هم آن دنیایم کافی است.

ارتباطات شـما با هنر و هنرمندان چگونه است؟

چند دوست خوب هنری دارم. البته وقتی کـه قرار شد در یک تیزر تبلیغاتی شرکت کنم متوجه شدم کـه بازیگران چـه کار سختی دارند. برای یک تیزر یک دقیقه ای 3 روز وقت گذاشتم البته دوستان می گفتند استعداد بازیگری هم دارم. «خنده»

بازی کدام بازیگر را دوست دارید؟

مـن زیاد فیلم نگاه میکنم. مثلا اکبر عبدی، امیر جعفری و پوریا پورسرخ را دوست دارم.البته هستند کسانی کـه فیلم هـای شان را وقت نمیکنم ببینم و بازیگران خیلی خوبی هستند.

فیلم فروشنده را دیدید؟

بله. این فیلم جزو افتخارات هنر ماست. این کـه شهاب حسینی جایزه کن را میگیرد و اصغر فرهادی علاوه بر اسکار، در کن هم افتخار آفرینی میکند بسیار باارزش است. بـه هر ایرانی کـه در گوشه ای از دنیا موفقیتی کسب میکند، افتخار می کنم.

برخلاف افتادگی خاصی کـه دارید در برخی موارد سماجت هایی از سوی شـما دیده میشود. مثلا مشکلاتی کـه بین شـما و مایلی کهن ایجاد شد.

از کسی کینه بـه دل نمیگیرم. آقای مایلی کهن بزرگ مـن است و هیچ وقت جسارت نکرده ام. در برخی موارد حساس هستم و اگر کسی وارد حریم زندگی ام شود محکم می ایستم و پاسخ میدهم. هیچ موقع شروع کننده دعوا و جدلی نبوده ام. مـن بـه خاطر اثبات حقانیتم حرف زدم.

همیشه می گویند خیلی جاها سکوت کنی بهتر است. اما بعضی مواقع سکوت بـه ضررت تمام میشود و مجبور میشوی شفاف سازی کنی.

شـما گفتید کـه از شخصی کینه بـه دل ندارید. در مورد علی کریمی هم این موضوع صدق می کند؟

همیشه برای آقای کریمی احترام قائلم. اصلا فرق نمی کند آقای کریمی باشد یا هر کس دیگری. هر فردی مردم را خوشحال کند برای مـن عزیز است. مـن همیشه آقای کریمی را دوست داشتم و او برای مـن قابل احترام است و مسئله خاصی هم بین ما نبوده است.

پس چرا میگویند رابطه علی کریمی با شـما خوب نیست؟

مـن کـه نباید بـه این سوال، جواب بدهم.

گفته میشود در مقاطعی کـه علی کریمی هنوز مطرح نشده بود، در وفتسال بین شـما درگیری پیش آمده است.

در سال با هم بازی میکردیم اما درگیری بـه وجود نیامد.

گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبال

میگفتند زمانی در تیم ملی باند داشتید و هر کس در باند علی دایی قرار داشت در ترکیب اصلی قرار میگرفت.

این مسائل زیاد مطرح شده است. بـه جرات می‌توانم بگویم تنها کسی کـه در این مدت چـه در تیم باشگاهی و چـه در تیم ملی دنبال این مسائل نبوده، خودم بودم. مـن اصلا در زندگی دنبال این مسائل نبوده و نیستم و تا آخر عمرم نخواهم بود. ما برای چـه موفق نیستیم؟ چون بـه جای این کـه فکر کنیم چطور موفق باشیم می خواهیم رفیق و همکارمان از ما جلو نزند.

جزو مربیان پرسپولیسی هستید کـه دو استقلالی را در نیمکت مربیان کنار خود قرار داده اید. چرا این کار را کردید؟

این مسائل در تمام دنیا عادی است، اما در کشور ما حل نشده است. مـن بـه توانایی همکارانم کار دارم نه رنگ ها. غلامپور جزو بهترین دروازه بان هـای ایران بوده است و از لحاظ شخصیتی نمونه اش را ندیدم.

بـه غیر از جایگاه ملی، جایگاه شـما در میان استقلالی چگونه است؟

مـن نمیتوانم نظر بدهم، اما تا بـه امروز یک استقلالی ندیدم کـه بـه مـن توهین یا بی احترامی کند. هر جا رفتم مورد لطف شان قرار گرفته ام. مـن برای شان احترام و ارزش خاصی قائلم. کری ها همه ی ي در زمین فوتبال است و بیرون همه ی ي برای مان عزیز هستند.

کمی از فوتبال دور شویم. بـه تازگی دو عکس از شـما منتشر شده است؛ دختری معلول کـه با انگشتان پا، چهره شـما را نقاشی کرده و یک عکس شهیدی کـه بـه شـما شبیه است، انها را دیده اید؟ حس تان چـه بود؟

مـن هر دو رادیدم. خودم هم دوست دارم کـه بروم و آن نقاش را از نزدیک ببینم. کسی کـه دست نداشته باشد و با پا چنین کاری را انجام بدهد واقعا کاری بزرگ انجام داده است. شاید مـن دو سال بنشینم و با دو دستم نتوانم چنین عکسی را بکشم. ببینید خداوند چـه چیزی در وجود او قرار داده است؛ با این کـه دست ندارد، اما قدرتی دارد کـه با پا چنین کاری انجام می دهد.

در مورد عکس شهیدی کـه شباهت بـه شـما داشت، صحبت نکردید!

روحش شاد. عکس او را در فضای مجازی برای مـن فرستادند و دقیقا چهره اش شبیه زمانی است کـه مـن خودم سرباز بودم.

دوستان شـما میگویند همیشه صبورانه بـه درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی پاسخ مثبت میدهید.از

این کـه با این کارم مسبب شادی مردم میشوم خوشحالم. اما بسیاری از مواقع بـه دلیل گرفتم عکس سلفی دیر بـه قرارهای کاری و تمرین می‌رسم. پلیس راهنما و رانندگی هم اول با مـن سلفی میگیرد و بعد جریمه ام میکند.

خیلی ها میگویند علی دایی خشن است اما وقتی بـه دیدن بچه هـای بی سرپرست یا بـه دیدن بیمار و معلول میروید، تحت تاثیر قرار میگیرد و منقلب می‌شوید؟

آنهایی کـه خشن بـه نظر میرسند بیشتر از همه ی ي گریه می کنند. شـما جوری میگویید خشن کـه انگار روزی 10 نفر را کتک می زنم. جدی بودن در کار با خشن بودن تفاوت دارد.
گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبالمادرتان همیشه جایگاه ویژه ای برای شـما داشته است. این عشق مادری و این حس از کجا می آید؟

همه ی ي عاشق مادرشان هستند. مادر و پدر یک مقوله جدا است. مـن خصوصیت رفتاری در مادرم ندیدم کـه دوستش نداشته باشم. مادر و پدر دو موجودی هستند کـه تکرارشدنی نیستند.

شیرین ترین و بهترین خاطره دوران ورزشی…

بازی با استرالیا و بازی با ایالات امریکا در جام جهانی

جوّ ورزشگاه ملبورن را باز هم تجربه کردید؟

خیر.

و اما پاسخ هـای کوتاه…

قیمه امام حسین «ع»: جواب ندارد «با خنده»
محمود گودرزی: معلم ورزش
عادل فردوسی پور: یک گزارشگر و شومن
دکتر دادکان: جزو بهترین استعدادها و از مدیران خوب سرزمین ما
سردار آزمون: سردار
دکتر احمدی نژاد: بگذریم…
سعید معروف: رفیق خوب
علی پروین: پرسپولیس
تیم استقلال: رقیب همیشگی
مایلی کهن: بزرگتر ما
وحید هاشمیان: رفیق ما
علی کریمی: بزرگ فوتبال
اولین دوست دیار غربت کـه در کشور کشور آلمان با او فوتبال بازی کردی: کریم باقری
خداداد: همبازی، رفیق خوب
نورا: عشق
روحانی: سیاستمدار بزرگ
ظریف: دوست داشتنی، این‌ها دوست داشتنی بودند کـه مـن دوستشان دارم
منصور پورحیدری: شناسنامه استقلال
علی دایی: خدمتگزار مردم




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گفتگوی جنجالی با علی دایی مرد فوتبال»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..