تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه کسی مسئولیت تخلیه انرژی شرق گسل مشاء را به عهده میگیرد ؟

چند روز پیش بصورت کاملا تصادفی در سایت های خبری جمله ای توجه ام را شدیدا جلب کرد ! "... قسمت شرقی گسل مشا تخلیه انرژی شد ... "

این یافته بر اثر کدام مطالعات، اندازه گیری ها، مقیاس ها، دستگاهها، روشهای موجود، یا کدامین علم جدید و یا حتی علوم ماورا طبیعت بیان شده است!
آیا روش جدیدی در دنیا و یا ایران کشف شده است که با آن ما امروزه می توانیم مقدار انرژی یک گسل را اندازه و سپس درباره اینکه فعلا انرژی گسل انهم "مشا" تخلیه  و فقط مقدار کمی باقی مانده و دیگر جای نگرانی نیست را با ضرس قاطع به اینگونه عنوان کنیم ؟

بنده بی خبرم و از دانش روز پس بسیار عقب!  این مطلب بنا به فرمایش یک مسول در سازمانی در کشور همانگونه که در خبر هست بیان شده است آیا سازمان مسولیت این فرمایش را قبول می کند و یا شخص مسول!  جمله بزرگی است تا کنون در دنیا چنین بیاناتی ثبت نشده است. و اما چرا قبول مسولیت !  برای اینکه تبعات وحشتناک صدور چنین احکامی خارج از تفکر و بیان است و اینکه چقدر می تواند در خسارت، مرگ و میر و ... در یک زلزله احتمالی اینده در این منطقه نقش داشته باشد، این جمله  باور کردنی نیست.
در حال حاضر با علم کنونی در زمینه زلزله، ذکر چنین عبارتی در خصوص زلزله، گسل، مقدار تخلیه و ... نیاز به یک عالم ربانی یا یک حکیم صمدانی و  شاید هم بالاتر داشته باشد. بخشی از این فرمایش:
«انرژی قسمت شرقی گسل مشا پس از ۴ ماه تخلیه شد. رئیس اداره ژئو دینامیک سازمان نقشه برداری، ادامه داد: در زلزله اخیر در قسمت شرقی گسل مشا، یک زمین لرزه اصلی و سه پس لرزه در طول ۴ ماه رخ داد که اینها به مرور زمان باعث تخلیه انرژی این قسمت گسل شدند و در این فواصل زمانی، پس لرزه‌های کوچک‌تر از ۱.۸ تا ۲.۵ نیز رخ داده است. بنابراین در یک بازه ۴ ماهه، سه پس لرزه ۴، ۳ و ۲.۷ ریشتر به وقوع پیوسته است.
ایشان افزود: با این سه پس لرزه، انرژی‌هایی که در قسمت شرقی گسل مشا ذخیره شده بود آزاد شد و انرژی کمی در آن باقی مانده است. بعد از تمام شدن سیکل حرکات پس لرزه‌ها، وارد حرکت‌های بین لرزه‌ای می‌شویم و گسل در حالت تجمع تنش قرار می‌گیرد.»

یاد فرمایش ملانصرالدین افتادم که شاید بهتر مفهومم را برساند، ایشان میخی در زمین فرو کردند و گفتند اینجا مرکز زمین است، مردم گفتند از کجا بدانیم راست می گویی، گفت باور ندارید متر کنید ! 
امیدوارم  دیگر شاهد چنین گفته های خامی در هیج جای ایران عزیزمان نباشیم، تبعات ناخواسته ان بیشمار است. 

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه کسی مسئولیت تخلیه انرژی شرق گسل مشاء را به عهده میگیرد ؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..