دهانشویه ممکن است به خنثی‌سازی ویروس کرونا کمک کند

در پژوهشی جدید، تأثیر طیف وسیعی از محصولات بهداشتی از‌جمله دهانشویه و محلول شست‌وشوی بینی و حتی شامپو رقیق‌شده‌ی کودک بر نوعی ویروس کرونای انسانی بررسی و مشخص شد که این ترکیبات در شرایط آزمایشگاهی می‌توانند این ویروس را غیرفعال کنند. نتایج این تحقیق می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از روش‌های بالقوه برای کاهش میزان انتقال ویروس کووید ۱۹ در نظر گرفته شود.

در ابتدا، باید به این نکته اشاره کرد که پژوهشگران این مطالعه توصیه نمی‌کنند از دهانشویه به‌عنوان سپری برای محافظت دربرابر ابتلا به کووید ۱۹ استفاده کنید که تاکنون جان بیش از یک‌میلیون انسان را گرفته است.

در آزمایش‌های این مطالعه از سلول‌های انسانی کشت‌شده در محیط‌های آزمایشگاهی استفاده شد و هیچ داوطلب انسانی در این مطالعه آزمایش نشد. به‌عبارت‌دیگر، هنوز اثرهای استفاده از محصولاتی مانند دهانشویه بر ویروس‌های کرونا در افراد آزمایش نشده است. در این مطالعه، پژوهشگران به‌جای کووید ۱۹ از نوعی ویروس کرونا به‌نام HCoV ‐ 229e استفاده کردند. ازآنجاکه هر دو ویروس ازنظر ژنتیکی شبیه هستند، انتظار می‌رود نتایج آزمایش به‌طور کلی یکسان باشد.

پژوهشگران برای بررسی چگونگی تعامل محصولاتی مانند دهانشویه با ویروس کووید ۱۹ و غیرفعال‌کردن آن در تلاش هستند؛ زیرا ترکیبات شیمیایی شناخته‌شده‌ی این محصولات می‌تواند موجب تخریب غشاهای ویروسی شود. برای بررسی این موضوع، گروهی ‌از دانشگاه ایالت پنسیلوانیا سلول‌های کبدی انسان را در محیط کشت با محلول‌هایی قرار دادند که مخلوط ویروس HCoV‐229e و دهانشویه یا محصول شست‌وشوی بینی یا شامپو کودک رقیق‌شده با غلظت ۱ درصد را شامل می‌شد.

آزمایش‌ها نشان داد که همه‌ی محصولات در غیرفعال‌کردن ویروس مؤثر هستند. میزان غیرفعال‌سازی ویروس بین محصولات گوناگون متفاوت است و به مدت تماس محصولات با ویروس بستگی دارد. پژوهشگران این مطالعه در مقاله‌شان اعلام کردند: «محلول ۱ درصد شامپو کودک در تماس ۱ تا ۲ دقیقه‌ای توانست به‌ترتیب ۹۹ درصد و بیش از ۹۹٫۹ درصد ویروس را غیرفعال کند.»

در میان محلول‌های دهانشویه، بسیاری از محصولات پس از ۳۰ ثانیه ۹۹٫۹۹ درصد ویروس را غیرفعال کردند و با طولانی‌تر‌شدن زمان انکوباسیون (۱ تا ۲ دقیقه)، پژوهشگران نتوانستند ویروس عفونی باقی‌مانده در سلول‌ها را تشخیص دهند. به‌عبارت‌دیگر، ویروس‌ها به‌طور کلی نابود شدند. این یافته‌ها مطالعات قبلی پژوهشگران آلمان را تأیید می‌کند که ماه جولای منتشر شد. همچنین، نشان می‌دهد قرار‌گرفتن در‌معرض دهانشویه می‌تواند بار ویروسی ویروس کرونا را به میزان چشمگیری کاهش دهد. در مطالعه‌ای که در آلمان انجام شد، از SARS-CoV-2 در آزمایش‌ها استفاده شده بود.

پژوهشگران مطالعه‌ی یادشده به این نکته اشاره کردند که با وجود نتایج به‌دست‌آمده، هیچ‌یک از این مطالعات نمی‌تواند تضمین کند که در آزمایش با شرکت‌کنندگان انسانی نتایج مشابهی خواهیم دید؛ زیرا حقایقی زیادی وجود دارد که درباره‌ی عملکرد محصولاتی مانند دهانشویه و محلول‌های شست‌وشوی بینی هنوز نمی‌دانیم.

مقاله‌های مرتبط:

علاوه‌بر راه‌های محافظتی فیزیکی مانند فاصله‌ی اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها و زدن ماسک، دانشمندان در حال انجام پژوهش‌های گسترده‌ای برای انجام آزمایش‌های بالینی به‌منظور ارزیابی تأثیر محصولاتی مانند دهانشویه در کاهش بار ویروسی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند.

کریگ مایرز، میکروب‌شناس و ایمونولوژیست و نویسنده اول این مطالعه می‌گوید:

آزمایش‌های بالینی گسترده‌ای موردنیاز است برای تعیین اینکه آیا این محصولات می‌توانند میزان بار ویروسی بیماران مبتلا به کرونا یا احتمال ابتلا به کرونا را در افراد دارای مشاغل پرخطر کاهش دهند. حتی اگر استفاده از این راه‌حل‌ بتواند میزان انتقال ویروس را ۵۰ درصد کاهش دهد، تأثیر عمده‌ای بر کاهش روند ابتلا به بیماری کرونا خواهد گذاشت.

یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی ویروس‌شناسی پزشکی منتشر شده است.

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دهانشویه ممکن است به خنثی‌سازی ویروس کرونا کمک کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.