تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روسیه: روابط با تهران را توسعه می‌دهیم

 زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی خود در وزارت امور خارجه این کشور خاطرنشان کرد برغم شیوع کرونا و تهدیدات آمریکا، روابط ایران و روسیه در همه عرصه ها در سطح عالی و استان های دو کشور گسترش می یابد.

وی افزود: آمریکا اعلام کرده است که هدف اقدامات واشنگتن جلوگیری از همکاری کشورها با ایران است اما روسیه به همکاریهای فنی-نظامی با ایران ادامه خواهد داد.

زاخارووا خاطرنشان کرد : روسای جمهوری دو کشور در سال جاری چهار بار با یکدیگر گفت و گوی تلفنی و وزیران خارجه هم سه بار در مسکو دیدار کردند. رییس دومای روسیه هم با رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ایران گفت و گوی تلفنی داشتند.

وی گفت: مسکو و تهران در عرصه های بین المللی نظیر مذاکرات آستانه برای حل و فصل اختلافات و مسائل سوریه نیز همکاری دارند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: به ابتکار طرف ایران اول جولای سال جاری  میلادی اجلاس وبیناری با موضوع سوریه با حضور سران کشورهای ایران ریال روسیه و ترکیه برگزار شد.

زاخارووا افزود: انتظار می رود در پایان شرایط کنونی همه گیری کرونا اجلاس حضوری سران کشورهای ضامن صلح سوریه شامل ایران ؛ روسیه و ترکیه در تهران برگزار شود.

وی اظهار داشت: مسئله مبارزه با کووید -19 همواره در مرکز توجه سران ایران  و روسیه قرار دارد و از جمله دو طرف به دورنمای همکاری در زمینه واکسن روسی کرونا توجه می کنند.

راخارووا افزود : بین سازمان های مربوطه دو کشور هم در این زمینه گفت و گوهای سازنده ای برقرار شده است . وی خاطر نشان کرد حتی در شرایط شیوع همه گیر کرونا به اقتصاد کشورهای جهان ضریه می زند ما شاهد روند مثبت توسعه روابط تجاری بین دو کشور هستیم و حجم تجاری ایران و روسیه و سایر شاخص ها توسعه می یابد.

به گفته سخنگوی وزرات خارجه روسیه دو کشور همچنان به مشارکت سودمند متقابل ادامه می دهند و از ظرفیت های بالای موجود استفاده می کنند .
 

همکاری ایران و روسیه در حل مناقشه قره باغ   

زاخارووا در پاسخ به سوال دوم ایرنا در مورد نحوه همکاری ایران و روسیه برای حل مساله قره باغ ( مناقشه بین باکو و ایروان) و تامین امنیت منطقه قفقاز جنوبی اظهار داشت: ایران و روسیه روابط دیرینه و دوستانه دارند. روابط دو کشور همواره برای برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه بوده است.


وی افزود: دو کشور بسیار علاقه مند هستند که کشورهای همسایه با یکدیگر خصومت نکنند و نجنگند و مسائل بین آنها بر مبنای قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل در پشت میز مذاکره حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: موضوع جنگ در قره باغ از آغاز تشدید مناقشه بارها بین سران ایران و روسیه در عالی ترین سطح (روسای جمهور) و سطح عالی (وزیر خارجه) مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما شاهد مطابقت مواضع ایران و روسیه در موارد کلیدی مناقشه ازجمله مورد اصلی در مرحله کنونی هستیم که شامل غیرقابل جایگزین بودن حل و فصل دیپلماتیک مناقشه و آغاز مذاکرات برای حل مساله قره باغ می شود.

زاخارووا خاطرنشان کرد: ما اطلاع داریم که ایران از تلاش های روزمره روسیه در فرمت ملی و در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا حمایت و آن را عالی ارزیابی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما امیدواریم که مبادله نظر با دوستان ایرانی ادامه بیابد که ایده ها و عقاید آن بسیار مورد نیاز است و ما آن را به دقت در کار خود مورد توجه قرار می دهیم. موضع سنجیده ایران ازجمله برای طرف های مناقشه مهم است.

وی افزود: ما اطمینان داریم که (مواضع ایران) می تواند آنها را متقاعد کند که ادامه جنگ و خونریزی، بیفایده و مرگبار است.

انتقاد از ادامه سیاست های ضد ایرانی آمریکا

زاخارووا  همچنین گفت: آمریکا که دو بار در تلاش های خود در شورای امنیت شکست خورد به سیاست های اشتباه ضدایرانی خود ادامه می دهد و وعده می دهد که کشورهایی که با سیاست بی اعتبار شده فشار حداکثری بر ایران موافق نیستند را به شدت مجازات کند.

وی با بیان اینکه بنظر ما آمریکا تلاش می کند تا تلافی کند، اظهار کرد: واشنگتن تصمیم گرفته است به شیوه معمول خود متوسل شود و تحریم های یکجانبه در مورد کشورهایی که با ایران همکاری می کنند، وضع کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: همکاری فنی-نظامی در این رابطه فقط بخشی (از مجموعه) است. باتوجه به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مورخه 21 اکتبر (دیروز) هدف آمریکا جلوگیری از همکاریهای بین المللی با جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: متاسفانه حملات لفظی و تهدیدها از سوی ایالات متحده علیه کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی ازجمله سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی مساله عادی و معمولی شده است. واشنگتن ضدایرانی خود را بالاتر ا قوانین بین المللی و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل قرار می دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آمریکا تهدید کرده است علیه کسانی که به اجرای طرح های پیش بینی شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام می پردازند تحریم هایی را وضع کند. این گونه رفتار شایسته قدرت های بزرگ نیست و بویژه غیرقابل قبول است.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما اطمینان داریم که جهان به آمریکا اجازه نمی دهد تنظیمات سیاسی گذرا را جایگزین قوانین بین المللی کند. برای همه معلوم است که در پشت سر ادعاهای تهدید ایران، منافع سودجویانه مجموعه صنایع نظامی آمریکا قرار گرفته است که با هیاهوی بوجود آمده به کشورهای منطقه خلیج فارس سلاح می فروشد.

زاخارووا گفت: اگر مقامهای آمریکایی می خواهند با پرده تحریمی بزرگ کشور خود را از جهان جدا سازند و درپشت سر آن ناتوانی خود برای کسب توافق و عقده و غرض ورزی خود را پنهان کنند البته این به خودشان مربوط می شود. کشورهای دیگر ازجمله روسیه به اجرای سیاست خارجی مستقل ادامه می دهند و بطور مستقل شرکای خود را انتخاب می کنند و با آنها در عرصه هایی که سود و منفعت متقابل دارد، همکاری می کند. این به ایران هم مربوط می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت با این کشور بیش از یک دهه است که با موفقیت جریان دارد و ماهیت چند لایه ای دارد و بر زیربنای محکم اعتماد و حسن همجواری و توجه دقیق به نیازها و دیدگاه های یکدیگر بنا شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: انچه که مربوط به همکاریهای فنی-نظامی می شود، سیاست روسیه در این عرصه کاملا با معیارهای قوانین بین المللی مطابقت دارد و مطابق با قوانین روسیه اجرا می شود که یکی از سخت ترین قوانین است و برخلاف آمریکا به وسواس های سیاسی و غرض ورزی بستگی ندارد.

23311




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روسیه: روابط با تهران را توسعه می‌دهیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..