تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هدف از توافق سازش در منطقه فشار بر ایران بود؟

به گزارش خبرآنلاین، حسین علایی گفت:  منظور این است که اینطور نیست که اسرائیل بتواند ایران را از طرف عرب ها محاصره کند. در حال حاضر از نظر تاکتیکی ظرفیت ایران برای مقابله با تهدیدات اسرائیل افزایش پیدا کرده است. سران بعضی از کشورهای عربی مثل عربستان، اردن، مصر و امارات از سالیان دراز با اسرائیل همراه و هماهنگ بوده اند و هیچگاه با فلسطینی ها نبوده اند. اما الان فقط این روابط و کارهایشان علنی شده است. این را هم ترامپ بخاطر انتخابات و اینکه بخواهد بگوید من موفقیت داشتم اینها را وادار کرده است تا روابطشان را علنی کنند وگرنه اینها شاید خودشان  خیلی علاقه مند نبودند که این روابط علنی شود. اینها دوست داشتند که این روابط به صورت مخفی برقرار باشد اما الان مجبور شده اند که آن را علنی کنند. این رابطه اسرائیل با عرب ها برای الان نیست و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز رابطه مصر و اردن با اسرائیل برقرار بوده است و عربستان و امارات هم با مصر و اردن چفت بوده اند و هیچگاه با فلسطین همراه نبوده اند. بنابراین این اتفاقی بوده است که امریکایی ها از قدیم دنبال می کردند که پول عربستان را درجهت کمک به اسرائیلی ها استفاده کنند و الان آن را علنی کرده اند.امارات از 10 سال پیش با اسرائیل روابط اطلاعاتی و امنیتی و هم روابط تجاری داشته است.بسیاری از شرکتهای اسرائیلی در امارات با اسم مستعار فعال بوده اند و از سالیان دراز با امارات کار می کردند.

من معتقد هستم که راهبرد اسرائیل افزایش شکاف بین کشورهای عربی بویژه عربستان با ایران است. اسرائیل نگران برقراری رابطه سیاسی عربستان با ایران و کاهش اختلافات این کشور با جمهوری اسلامی ایران است. همکاری ایران و عربستان می تواند کمک بزرگی به فلسطینی ها و دور کردن سایه تهدید اسرائیل از کشورهای عربی باشد. از طرفی امریکایی ها چون قدرت افزایش حضور نظامی در خاور میانه را از دست داده اند به دنبال این هستند که پیوند بین اسرائیل و کشورهای عربی را توسعه دهند تا به این طریق بتوانند همچنان کشورهای عربی را در مدیریت خودشان داشته باشند. الان امریکایی ها نمی توانند نیروهای جدیدی در عراق یا افغانستان یا امارات و عربستان اضافه کنند و نمی توانند پایگاه های نظامی خود را توسعه دهند، چون هزینه های زیادی را که امریکایی ها ظرف سالهای دراز گذشته برای توسعه پایگاه های نظامی  در این منطقه کرده اند به گونه ای بوده است که صدای ترامپ هم قبل از انتخابات قبلی در آمده بود، او می گفت که آمریکا 7 هزار میلیارد دلار در این منطقه برای جنگهای بی حاصل هزینه کرده است.

بنابراین اینها دیگر قادر نیستند که این نوع هزینه ها را ادامه دهند و نمی توانند به سیاست قبلی خود ادامه دهند. حتی دنبال صلح با طالبان هستند تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. اما امریکایی ها معتقد به مدیریت جهانی هستند، آنها می خواهد منطقه خاورمیانه را از طریق پول عربستان و سایر کشورهای پولدار عربی و توسعه روابط سیاسی اسرائیل با آنها مدیریت کنند. اگر امریکا با این کشورها کاری نداشته باشد، بهترین استراتژی کشورهایی مانند عربستان و امارات و بحرین و عراق، توسعه روابطشان در همه حوزه ها با ایران است، ولی امریکایی ها برای اینکه این توسعه روابط اتفاق نیفتد اسرائیل را وسط آورده اند که از طریق پیوند دادن آنها با اسرائیل، امریکایی ها بتوانند هم آنها را مدیریت کنند و هم پول آنها را دریافت کنند.

امریکایی ها دنبال این هستند که تمام سلاح های کشورهای عربستان و امارات را تامین کنند و پولشان را بگیرند. اما آن سلاح ها در کمک به سیاست های امریکا و اسرائیل به کار رود نه برای دفاع از خودشان.

نکته بعدی این که اینها با این همه امکاناتی که دریافت کرده اند در یمن تا کنون نتوانسته اند مساله را حل کنند، یمنی ها از ضعیف ترین اقشار مردم عرب در منطقه هستند، ولی عربستان و امارات در یمن ارتش خود را وارد کردند اما نتوانستند موفقیتی کسب کنند و جلو بروند. بنابراین من فکر می کنم مساله اصلی سیاست امریکا و اسرائیل برای توسعه شکاف بین کشورهای عربی با ایران است. امریکایی ها به دنبال این هستند که امنیت اسرائیل را از طریق گسترش روابط با اعراب افزایش دهند و دوم اینکه می خواهند کشورهای عربی منطقه را با پیوند دادن عربستان و امارات و بحرین به اسرائیل بهتر مدیریت کنند و فاصله آنها با ایران را به طور مرتب افزایش دهند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

311311




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هدف از توافق سازش در منطقه فشار بر ایران بود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..