تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برجی که همچنان نماد تهران است

این اثر باشکوه که به وسیله یک معمار جوان ۲۴ ساله به نام حسین امانت در سال ۱۳۴۵ طراحی و در مدت تنها ۱۸ ماه از اردیبهشت ۱۳۴۸ تا مهر ۱۳۵۰ ساخته شد، ساعت ۶ و نیم عصر روز شنبه ۲۴ مهر ۱۳۵۰ رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این بنای فاخر با الهام از چهارطاقی‌های ایرانی بر رویِ چهارپایه استوار است که در امتداد خود در داخل برج به یک گنبد می‌رسد، گنبدی که دستآورد بزرگ معماری ایران و نبوغ ایرانی است. این عمارت دروازه‌گونه که در ورودی غربی تهران و در جایی قرار دارد که مسافران فرودگاه مهرآباد، پایانه آزادی و بسیاری از ایرانیانی که از غرب و شمال‌غرب کشور وارد تهران می‌شوند، دارای دو قوس بزرگ رو به شرق و غرب است.

این اثر ارزشمند که قوس تحتانی هلالی شکلش، ملهم از طاق کسرا در دوره ساسانی و قوس فوقانی جناغی شکلش، با الهام از معماری دوره اسلامی ساخته شده است، همزمان دو دوره بزرگ معماری ایران را بازتاب داده و میدان وسیع پیرامون برج نیز با تأثیر از فضای زیرین گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان طراحی گردیده است. این بنای درخشان، حاصل درک عمیق از تاریخ، هنر و معماری این سرزمین است و به نوعی طراحی شده که معطوف به جوهره فرهنگ ایرانی است و به همین خاطر، جای خود را در قلب مردم باز کرد و ماندگار شد.

طراح این عمارت تحسین‌برانگیز که اکنون ۷۸ ساله و ساکن کاناداست، تجربه بالا رفتن از پله‌های تخت جمشید در زمان کودکی‌اش را الهام‌بخش طرح‌های معماری‌اش می‌داند و می‌گوید: این برج را ساختم تا بگویم ایران از دوران سخت گذشته و می‌گذرد و به آینده‌ای روشن می‌رسد و در این تردیدی نیست. به نظرم نیازی به توضیح بیشتر نباشد که چرا برج ۴۳۵ متری میلاد که از هر نقطه تهران پیداست و حدود ۱۰ برابر برج آزادی ارتفاع دارد، با وجود تبلیغات فراوان نتوانسته جای این برج ۴۵ متری را نه تنها در دل شهروندان تهران که در دل ایرانیان اقصی نقاط ایران و سراسر جهان بگیرد.

*کارشناس برنامه ریزی شهری

۲۳۵۲۳۲




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برجی که همچنان نماد تهران است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..