تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی SSD ای دیتا XPG SPECTRIX S40G

دیگر بر کسی پوشیده نیست که دنیای حافظه‌‌ها در آینده متعلق به حافظه‌های مبتنی‌بر فلش است. SSD‌-ها قله‌های سرعت را در سال‌های اخیر در نوردیده‌اند و با همه‌گیری حافظه‌های مبتنی‌بر PCIe 4 در سال‌های آتی این پیشرفت‌ها ادامه خواهد داشت. کنسول‌های بازی نسل جدید از SSD بهره می‌برند که توجه بیشتر توسعه‌دهندگان بازی به استفاده‌ی بهتر از ظرفیت چنین حافظه‌هایی را نوید می‌دهد.

حافظه اس اس دی XPG S40 در دست

به جز برتری‌های آشنای SSD‌-های مبتنی بر PCIe مانند سرعت خواندن و نوشتن بسیار زیاد، سرعت اجرا و راه‌اندازی برنامه‌ها و سیستم‌عامل، این حافظه‌ها سرعت بارگذاری یا لودینگ بازی‌ها را نیز به شکل محسوسی کاهش می‌دهند و می‌توان به کمک آن‌ها بارگذاری سریع‌تر بافت‌ها در بازی را نیز شاهد بود. XPG به‌عنوان زیربِرند گیمینگ ADATA حافظه‌های زیادی برای گیمرها تا به امروز تولید کرده است که اکثر آن‌ها ظاهری متفاوت از محصولات شرکت مادر دارند. پیش‌تر بررسی SX8200 Pro را در زومیت انجام دادیم، S40G روی کاغذ (البته به جز IOPS خواندن و نوشتن تصادفی 4K) شباهت زیادی به آن دارد.

کانکتور M2 روی حافظه اس اس دی XPG S40G SSD

ای‌دیتا برخلاف SX8200 Pro که از کنترلر سیلیکون موشن SM2262EN استفاده می‌کرد، در S40G از کنترلر بالارده ریلتک RTS5762 بهره می‌گیرد؛ همه‌ی ظرفیت‌های اس ۴۰ جی از این کنترلر استفاده می‌کنند. S40G در ۵ ظرفیت عرضه می‌شود و می‌توان تا حداکثر ظرفیت ۴ ترابایت آن را خریدار کرد که ما مدل ۵۱۲ گیگابایت را برای بررسی دراختیار داشتیم؛ سرعت حافظه‌های SSD به‌خصوص مدل‌های NVMe (بیشتر در سرعت نوشتن) به ظرفیت بستگی دارند که البته این تفاوت سرعت (در خواندن) در بین مدل‌های مختلف S40G باتوجه‌به اطلاعات رسمی سازنده چندان زیاد نیست و مدل‌های ۵۱۲ گیگابایت به بالا در خواندن عملکرد یکسانی دارند؛ اما تفاوت‌هایی در سرعت‌های نوشتن دیده می‌شود.

برد حافظه اس اس دی XPG S40G SSD در دست

همانند محصولات پیشین ADATA شاهد استفاده از NAND‌-های سه‌بعدی ۶۴ لایه‌ی TLC ساخت مایکرون (البته ممکن است برخی از محصولات از NAND‌-های ۹۶ لایه بهره ببرند) هستیم که درحال‌حاضر بهترین تعادل در بین قیمت و سرعت را ارائه می‌کنند. پشتیبانی از SLC caching و دارا بودن DRAM ساخت NANYA باتوجه‌به سابقه‌ی ای‌دیتا دور از ذهن نبود. به‌نظر می‌رسد مدل‌های با ظرفیت‌های دیگر نیز از همین DRAM بهره می‌برند؛ اما آنچه مشخص است در مدل ۵۱۲ گیگابایت از ماژول DDR3 و ۱۲۸ مگابایتی بهره گرفته می‌شود؛ این ظرفیت برای مدل ۵۱۲ گیگابایتی کم‌تر از انتظار ما بود؛ چراکه SX8200 Pro ظرفیت بیشتری را ارائه می‌کند.

از نظر عمر بر حسب ترابایت، نوشتن اطلاعات نیز تفاوت فاحشی با دیگر محصولات هم‌رده‌ی بازار به‌چشم نمی‌خورد و S40G امتیاز متوسط دریافت می‌کند. SPECTRIX S40G توسط آونگ به‌عنوان نماینده‌ی ADATA در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. در ادامه می‌توانید مشخصات فنی دقیق‌تر این محصول را مشاهده کنید:

مشخصات فنی XPG SPECTRIX S40G ظرفیت‌ها ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت، ۲ ترابایت و ۴ ترابایت کنترلر Realtek RTS5762 نوع رابط PCIe Gen3x4 NVMe 1.3 نوع و سازنده‌ی NAND Micron TLC 64 Layer وزن ۱۳.۴ گرم DRAM بله ۱۲۸ مگابایت در مدل ۵‍۱۲ گیگابایت فرم‌فکتور 2280 M.2 طول عمر اعلامی سازنده ۱۶۰ با معیار TBW برای مدل ۲۵۶ گیگابایت
۳۲۰ با معیار TBW برای مدل ۵۱۲ گیگابایت
۶۴۰ با معیار TBW برای مدل ۱ ترابایت
۱۲۸۰ با معیار TBW برای مدل ۲ ترابایت
۲۵۶۰ با معیار TBW برای مدل ۴ ترابایت عمر بر حسب معیار MTBF ۲ میلیون ساعت گارانتی ۵ سال

پیش از پرداختن به عملکرد و بنچمارک‌ها کمی با ویژگی‌های ظاهری و متمایز S40G آشنا می‌‌شویم.

طراحی

XPG به‌عنوان برندی که با تمرکز بر طراحی محصولات گیمینگ فعالیت می‌کند، هم در بازار کاربران عادی حضور جدی دارد و هم بازار اصلی هدف خود را دنبال می‌کند. S40G یکی از محصولاتی است که با نگاه اول به آن متوجه خواهید شد که گیمرها هدف اصلی آن هستند؛ ۸ ال‌ای‌دی قرار گرفته در پشت پوشش پلاستیکی سفید و ترکیب آن با هیت‌سینک مشکی آشنایی که لوگوی XPG را به‌روی خود می‌بیند، به‌خوبی هدف از عرضه‌ی این محصول را نشان می‌دهد. 

حافظه اس اس دی XPG S40G SSD روی مادربرد ایسوس

ضخامت S40G به ۸ میلی‌متر می‌رسد که از این رو امکان استفاده‌ی آن در لپ‌تاپ‌های باریک به هیچ وجه وجود ندارد؛‌ برای مقایسه می‌توان گفت حافظه‌های M.2 مرسوم بدون هیت‌سینک عموما ضخامتی بین ۲ تا ۳ میلی‌متر دارند. البته استفاده از یک حافظه با چراغ‌‌های RGB به‌خودی خود در لپ‌تاپ‌ها یا کیس‌های بدون نمای بیرونی غیر منطقی است. LED‌-ها روی خود حافظه جای گرفته‌اند و بخش بیرونی در حقیقت نقش محافظ را برای آن‌ها دارد. 

باتوجه‌به محل قرارگیری درگاه PCIe برای حافظه‌های M.2 در بالای درگاه کارت گرافیک، ممکن است استفاده‌ی هم‌زمان از یک کارت گرافیک بزرگ و S40G چالش‌برانگیز باشد. در زمان استفاده از مادربردهای MicroATX (غیر مرسوم در کامپیوترهای گمینگ) و فن‌ بزرگ پردازنده ممکن است بخشی از SSD پوشانده شوند و شما از زیبایی آن بی‌نصیب بمانید؛ بنابراین قبل از خرید S40G، حتما به نوع مادربرد،‌ فاصله‌ی اجزا و نمایان‌شدن SSD در کیس دقت کنید. 

همانند دیگر محصولات XPG در رده‌ی گیمینگ، شاهد استفاده از برد مشکی با تراشه در دو طرف هستیم. با وجود LED‌-ها، قرارگیری یک پوشش پلاستیکی روی حافظه و سخت‌تر شدن فرایند خنک‌سازی پسیو آن شاهد دمایی بالاتر از میانگین بودیم؛ البته این دما بیشتر در انتقال‌‌ ممتد دیتا اتفاق می‌افتد؛ همچنین از نظر مصرف انرژی نگرانی خاصی وجود ندارد. خوشبختانه حافظه برای روشن کردن LED‌‌-ها نیاز به کابل اضافی ندارد و می‌توان آن را به کمک نرم‌افزار اختصاصی XPG RGB شخصی‌سازی کرد. 

نرم افزاری XPG RGB برای شخصی‌ سازی نور LED های SSD S40G

در نرم‌افزار شخصی‌سازی رنگ‌ها می‌توان بسته به نوع افکت انتخابی برای هر LED رنگ متفاوتی تعیین کرد. تغییر روشنایی، تغییر سرعت و ۱۴ افکت متفاوت دردسترس شما قرار دارد. حالت استاتیک، خاموش و روشن شدن سریع و تنفسی و دیگر افکت‌های آشنا در ابزار RGB قطعا شما را راضی خواهد کرد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد برای اینکه بتوان از تنظیم غیر پیش‌فرض استفاده کرد، حتما باید نرم‌افزار روی کامپیوتر شما نصب باشد. در طول زمان راه‌اندازی و خاموش شدن سیستم، طبق انتظار نورپردازی به حالت پیش‌فرض انجام می‌گیرد.

حافظه اس اس دی XPG S40 در دست

مقاله‌های مرتبط:

برای دریافت نرم‌افزار و راهنمای حالت‌های آن از این لینک استفاده کنید. کار با نرم‌افزار XPG RGB ساده است و امکانات شخصی‌سازی خوبی دراختیار شما قرار می‌دهد. S40G تنها SSD M.2 بازار با نورپردازی نیست؛ ولی یکی از زیباترین‌ها به‌حساب می‌آید و می‌تواند با هر کیس گیمینگ و نورپردازی متداولی تطبیق یابد. استفاده از پوشش پلاستیکی روی LED‌-ها به‌نوعی وظیفه‌ی پخش نور را نیز برعهده دارد و در این امر نیز نسبتا موفق عمل می‌کند؛ به‌طوری‌که جدا بودن LED-ها چندان به‌چشم نمی‌آید.

عملکرد

همان‌طور که در مقدمه نیز گفته شد SPECTRIX S40G، حافظه‌ی بالارده‌ محسوب می‌شود؛ اما روی کاغذ به‌نظر می‌رسد باید منتظر عملکردی ضعیف‌تر نسبت به بالارده‌ی شاخص XPG یعنی SX8200 Pro باشیم. در آزمایش کپی فایل ۵۲ گیگابایتی زومیت با فرمت MKV (از یک فولدر به فولدر دیگر داخل حافظه)، S40G با ثبت زمان ۵۷ ثانیه عملکردی خوب؛ اما ضعیف‌تر از برادرش و برخی از رقبا ارائه می‌کند؛ همان‌طور که در تصویر زیر دیده می‌شود خبری از تغییرات سینوسی نیست و روند خوبی از نظر پایداری را شاهد هستیم. به‌جز یک دره در نمودار زیر که احتمالا به دلیل یک گلوگاه بوده باشد، انتقال ثبات خوبی دارد.

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در طول این انتقال، دمای حداکثری که توسط نرم‌افزار HWMonitor Pro ثبت شد ۸۳ درجه بود که نسبتا زیاد (ولی در بازه‌ی غیر بحرانی قرار می‌گیرد) بوده و گلوگاه در چنین دماهایی محتمل است؛ البته دمای پیش‌فرض محیط و تهویه‌ی کیس نیز بر این مسأله تأثیرگذار خواهد بود. فرایند نوشتن با سرعت تقریبی ۹۷۰ مگابایت در ثانیه کار خود را به پایان می‌رساند. این آزمایش چندین مرتبه انجام شد تا از پایداری اطمینان حاصل شود (با فاصله‌ی مناسب) و نتیجه‌ی گزارش شده بیشترین تکرار را داشت؛ اما پایداری نتیجه در SX8200 Pro بهتر ارزیابی می‌شود. 

آزمایش انتقال فایل ۵۲ گیگابایتی در SSD گیمینگ XPG S40G مدل ۵۱۲ گیگابایتی

در آزمایش مربوط به لودینگ بازی که با بنچمارک FINAL FANTASY XIV: Shadowbringers و با جمع لودینگ‌های آن انجام می‌شود با ثبت ۱۴:۶۸ ثانیه عملکرد خوبی را از خود نشان داد. باتوجه‌به احتمال تبدیل‌شدن SSD به یکی از گزینه‌های سیستم پیشنهادی در نسل آینده‌ی کنسول‌ها، شاهد تمایل بیشتر توسعه‌دهندگان برای بهره‌مندی از آن‌ها باشیم؛ ولی فعلا باید به سرعت تقریبا نصف زمان لودینگ‌ها نسبت به هارددیسک‌ها بسنده کرد.

مدل حافظه  زمان لودینگ (ثانیه) XPG SPECTRIX S40G ۱۴:۶۸ Pioneer APS-SE20G ۱۷:۱۵ Lexar NM610 ۱۶:۰۵ Samsung 860 QVO ۱۹:۵۶ Samsung 860 EVO ۱۶:۱۷ Samsung 860 Pro ۱۵:۹۲ WD10EZEX ۲۸:۰۲ Lexar NS200 - 240GB ۱۶:۸۵ ADATA XPG SX6000 Lite - 512GB ۱۵:۱۸  Samsung 970 Pro - 512GB ۱۴:۴۴  ADATA XPG SX8200 Pro -1TB ۱۳:۹۱  Samsung 970 EVO Plus - 1TB ۱۴:۵۱  WD Black SN-750 - 1TB ۱۵:۳۷ *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لطفا پیش از آغاز بررسی نتایج بنچمارک‌ها، توضیحات کوتاه ارائه‌شده درباره‌ی اصطلاحات به‌کاررفته را مشاهده کنید:

Seq Q32T1: انتقال ترتیبی اطلاعات چند ترد و صف اطلاعات با بلوک‌های ۱۲۸ کیلوبایتی 4K Q32T1: انتقال تصادفی چند ترد و صف اطلاعات با بلوک‌های چهارکیلوبایتی Seq: انتقال اطلاعات به‌صورت ترتیبی با بلوک‌های یک‌مگابایتی به‌صورد تک‌ترد و تک‌صف 4K: انتقال تصادفی اطلاعات با بلوک‌های چهارکیلوبایتی به‌صورت تک‌ترد و تک‌صف access time: زمانی‌که طول می‌کشد حافظه برای انتقال داده آماده شود (گاهی با نام Response Time شناخته می‌شود) IOPS: مخفف input٫output operations per second و به‌بیان ساده، تعداد عملیات خواندن و نوشتنی که حافظه در یک ثانیه می‌تواند انجام دهد بنچمارک CrystalDiskMark

بنچمارک ساده، اما قدیمی CrystalDiskMark عموما برای سنجش سرعت‌های خواندن و نوشتن برحسب مگابایت‌برثانیه کاربرد دارد. رسیدن به سرعت خواندن ۳۴۸۰ و نوشتن ۲۳۱۰ در حالت ترتیبی برای مدل ۵۱۲ گیگابایتی به نوعی تصدیق ادعای سازنده (۳۵۰۰ و ۲۴۰۰ مگابایت بر ثانیه) است. سرعت خواندن اطلاعات برای دیگر ظرفیت‌ها نیز با تقریب خوبی همین اعداد خواهد بود. 

مدل حافظه ٫ خواندن و نوشتن (MB٫s) ظرفیت نوع حافظه Seq Q32T1 4K Q32T1  Seq  4K XPG SPECTRIX S40G ۵۱۲ گیگابایت NVMe SSD ۳۴۸۰
۲۳۱۰ ۴۰۴٫۴
۳۳۰٫۳ ۲۸۴۱
۱۹۱۳ ۵۴٫۰۳
۱۲۸٫۴ Samsung 970 Pro ۵۱۲ گیگابایت NVMe SSD ۳۵۳۵
۲۳۰۰ ۴۱۸
۳۲۸.۹ ۲۵۷۴
۲۱۲۴ ۵۴٫۹۵
۱۳۱.۴ Pioneer APS-SE20G ۲۵۶ گیگابایت NVMe SSD ۳۱۰۳
۱۰۵۴ ۵۱۴٫۷
۴۴۲٫۹ ۱۵۴۵
۱۰۵۳ ۵۰٫۳۴
۱۵۷٫۵ Lexar NM610 یک ترابایت NVMe SSD ۲۰۸۳
۱۶۷۰ ۳۵۱٫۴
۳۰۱٫۳ ۱۷۱۷
۱۶۷۲ ۵۶٫۳۸
۱۶۶٫۲ ADATA XPG SX6000 Lite ۵۱۲ گیگابایت NVMe SSD ۱۷۴۲
۱۲۴۰ ۴۲۲٫۹
۳۷۹٫۹ ۱۷۳۶
۱۲۰۸ ۴۸٫۵۸
۱۱۴٫۸ Samsung 860 QVO یک ترابایت SATA SSD ۵۵۵٫۶
۵۲۴٫۷ ۳۲۲٫۹
۳۰۲٫۶ ۵۱۷٫۱
۵۰۶٫۷ ۳۴٫۸۷
۹۹٫۸۰ Samsung 860 EVO یک ترابایت SATA SSD ۵۵۵٫۳
۵۲۴٫۷ ۳۱۷٫۲
۲۹۹٫۰ ۵۱۸٫۷
۵۰۶٫۳ ۴۲٫۵۰
۹۸٫۹۷ Samsung 860 Pro یک ترابایت SATA SSD ۵۶۲٫۱
۵۳۰٫۱ ۳۲۵٫۵
۳۰۲٫۳

۵۱۲٫۷
۴۸۰٫۰

۴۳٫۵۳
۱۰۲٫۲ Lexar NS200 ۲۴۰ گیگابایت SATA SSD ۵۶۸٫۸
۵۱۶٫۷ ۳۱۱٫۱
۲۹۲٫۸ ۵۳۳٫۹
۴۷۶٫۳ ۳۳٫۴
۸۸٫۹۸ Western Digital Green ۴۸۰ گیگابایت SATA SSD ۵۵۸٫۷
۴۵۸٫۳ ۱۲۶٫۸
۱۱۴٫۸ ۴۷۹٫۴
۴۱۷٫۸ ۲۲٫۷
۴۳٫۶۱ ADATA SU800 ۵۱۲ گیگابایت SATA SSD ۵۶۲
۵۱۸٫۸ ۳۱۸٫۸
۳۰۷٫۹ ۵۳۰٫۹
۴۶۸٫۵ ۳۷٫۱۹
۱۰۱٫۵ ADATA XPG SX8200 Pro یک ترابایت NVMe SSD  ۳۵۰۳
 ۲۸۲۷٫۳   ۴۴۳٫۵
 ۳۳۱٫۳ ۲۶۱۴
۲۲۳۶ ۶۱٫۲۴
۱۴۴ Samsung 970 Evo Plus یک ترابایت NVMe SSD ۳۵۲۴
۳۲۷۸ ۴۲۱
۳۴۹٫۴ ۲۱۴۲
۲۰۳۶ ۴۴٫۶۱
۱۳۳  WD Black SN-750 یک ترابایت NVMe SSD ۳۴۳۹
۳۰۲۰ ۴۲۳٫۱
۳۳۶٫۷ ۲۰۰۳
۲۴۵۲ ۴۵٫۹۴
۱۳۷٫۲  ADATA XPG GAMMIX S11 Pro یک ترابایت NVMe SSD ۳۵۰۲
۲۸۶۸٫۳  ۴۳۷٫۱
۳۲۷٫۲ ۲۸۶۸٫۳
۲۳۹۲٫۶ ۶۳٫۴۵
۱۴۵٫۳ Western Digital WD10EZEX یک ترابایت HDD 7200 RPM ۱۶۴٫۲
۱۵۹٫۵ ۰٫۹۴۳
۱٫۳۱۱ ۱۶۳٫۸
۱۵۹٫۱ ۰٫۳۰۰
۱٫۳۰۳ *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

انتظار بیشتری به‌خصوص در نوشتن تصادفی 4K از اس ۴۰ جی داشتیم؛ اما در باقی زمینه‌ها عملکرد قابل‌قبولی را از این حافظه شاهد هستیم. حافظه‌های ADATA عموما عملکرد بسیار خوبی در انتقال ترتیبی داده ارائه می‌کنند؛ همان‌طور که در جدول نیز مشخص است، در زمینه‌ی خواندن داده‌ها، اس ۴۰ جی چیزی از رقبا کم ندارد.

بنچمارک HD Tune Pro

ما به‌کمک بنچمارک HD Tune Pro مواردی همچون زمان دسترسی و انتقال فایل و عملکرد در انتقال فایل را بررسی کردیم. آزمایش File Benchmark ازطریق فایلی ۴ گیگابایتی انجام می‌شود و زمان دسترسی نیز برای خواندن گزارش شده است.

حافظه ذخیره‌سازی ٫ سرعت خواندن اطلاعات زمان دسترسی حداکثر سرعت حداقل سرعت میانگین میلی‌ثانیه مگابایت‌بر‌ثانیه XPG SPECTRIX S40G ۰٫۱۰۸ ۱۵۸۰٫۷ ۴۱۷ ۱۴۰۵ Pioneer APS-SE20G ۰٫۰۶۸ ۱۷۲۳٫۶ ۷۲۴ ۱۳۶۲٫۲ Lexar NM610 ۰٫۰۳۰ ۱۵۴۴٫۷ ۱۴۰۴٫۱ ۱۵۳۵ ADATA XPG SX6000 Lite ۰٫۰۲۵ ۱۴۴۲٫۹ ۱۱۸۱ ۱۴۰۸ Samsung 860 QVO ۰٫۰۴۸ ۴۱۷٫۴ ۲۷۰٫۵ ۳۳۲٫۰ Samsung 860 EVO ۰٫۰۴۷ ۴۴۳٫۱ ۲۸۱٫۴ ۳۵۶٫۰ Samsung 860 PRO ۰٫۰۳۴ ۴۳۹٫۷ ۲۷۹٫۵ ۳۲۳٫۶ Lexar NS200 ۰٫۰۳۲ ۴۲۹٫۴ ۲۵۹٫۷ ۳۵۲٫۱ ADATA SU800 - ۳۷۳٫۵ ۲۸۴ ۳۳۳٫۴  Western Digital Green - ۲۹۱ ۹۵٫۴ ۱۵۵٫۳ Samsung 970 Pro ۰٫۰۲۱ ۱۵۹۸٫۵ ۱۴۴۸ ۱۵۸۹  ADATA XPG SX8200 Pro ۰٫۰۱۹  ۱۶۱۸  ۱۳۶۱  ۱۵۹۳ Samsung 970 Evo Plus ۰٫۰۲۱ ۱۶۲۹ ۱۳۸۸ ۱۶۱۸  WD Black SN-750 ۰٫۰۲۰ ۱۵۱۷ ۱۰۸۹ ۱۴۹۹  ADATA XPG GAMMIX S11 Pro - ۱۶۲۳ ۱۳۱۹٫۶ ۱۶۱۰٫۵ Western Digital WD10EZEX - ۱۹۳٫۳ ۹۳ ۱۵۱٫۹ *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در آزمایش HD Tune Pro به‌خصوص زمان دسترسی عملکرد S40G ضعیف‌تر از رقبا بود؛ اما میانگین سرعت قابل‌قبولی را شاهد هستیم و اختلاف بین حداکثر سرعت و میانگین با وجود نوسان‌های نسبتا زیاد در این تست مناسب ارزیابی می‌شود. 

حافظه ذخیره‌سازی ٫ سرعت خواندن اطلاعات (نوشتن اطلاعات) ترتیبی برحسب مگابایت‌برثانیه  4KB Random Single IOPS XPG SPECTRIX S40G ۳۰۰۳ (۱۷۲۳) ۱۴۳۲۰ (۳۷۲۵۵) Pioneer APS-SE20G ۲۴۷۹ (۱۰۰۹) ۲۵۸۵۸ (۳۶۶۸۳) Lexar NM610 ۱۸۲۸ (۱۵۲۰) ۱۱۹۷۶ (۳۳۷۹۲) ADATA XPG SX6000 Lite ۱۴۵۸ (۱۱۴۶) ۵۷۷۲ (۳۵۰۱۳) Samsung 860 QVO ۵۱۱ (۴۸۷) ۶۱۱۹ (۲۲۳۸۵) Samsung 860 EVO ۵۱۲ (۴۸۵) ۱۰۲۱۰ (۲۵۹۹۴) Samsung 860 PRO ۵۱۱ (۴۸۷) ۹۶۰۶ (۲۶۰۵۲) Lexar NS200 ۵۲۳ (۴۷۸) ۸۵۷۷ (۲۴۸۲۰) ADATA SU800 ۵۱۱.۲ (۴۵۹.۲) ۷۷۵۳ (۲۸۸۰۱) Western Digital Green ۵۱۰ (۴۴۳) ۳۶۷۶ (۵۸۱۲) Samsung 970 Pro ۲۷۹۵ (۲۰۸۷) ۱۴۰۱۴ (۴۱۰۷۸)  ADATA XPG SX8200 Pro ۲۶۷۹ (۲۳۳۲) ۱۴۸۱۶ (۴۶۴۱۱) Samsung 970 Evo Plus ۲۷۰۶ (۲۴۴۷) ۱۵۰۸۲ (۴۱۷۳۶)  WD Black SN-750 ۲۹۳۰ (۲۵۵۱) ۱۰۲۹۷ (۴۳۵۱۸)  ADATA XPG GAMMIX S11 Pro ۲۹۰۲ (۲۴۱۸) ۱۵۵۷۹ (۴۵۴۳۳) ٰWestern Digital WD10EZEX ۱۴۳٫۵ (۱۴۲.۵) ۵۹ (۳۱۴) *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد بسیار خوبی در بخش خواندن ترتیبی شاهد هستیم و عملکرد نوشتن ترتیبی نیز باتوجه‌به ظرفیت قابل‌قبول است. در نوشتن تصادفی، S40G ضعیف‌تر از برخی رقبای خود ظاهر می‌شود؛ اما عملکرد بدی را شاهد نیستیم، البته مقایسه‌ی مستقیم نیازمند حافظه‌های یکسان خواهد بود.

بنچمارک AS SSD

بنچمارک AS SSD با درنظرگرفتن چهار مؤلفه‌ی سرعت ترتیبی، انتقال 4K و 4K با ۶۴ ترد، زمان دسترسی در هر دو بخش نوشتن و خواندن دو امتیاز و یک امتیاز کلی ارائه می‌دهد.

حافظه ذخیره‌سازی ٫ سرعت خواندن اطلاعات امتیاز خواندن امتیاز نوشتن امتیاز کلی XPG SPECTRIX S40G ۱۴۷۲ ۱۱۵۰ ۳۳۰۶ Pioneer APS-SE20G ۱۳۶۷ ۱۲۰۴ ۳۲۱۹ Lexar NM610 ۱۰۶۱ ۱۰۲۵ ۲۶۲۴ Samsung 860 QVO ۴۲۹ ۴۹۰ ۱۱۴۴ Samsung 860 EVO ۴۶۱ ۴۹۰ ۱۱۹۷ Samsung 860 PRO ۴۶۴ ۴۹۴ ۱۲۰۵ Lexar NS200 ۴۷۷ ۴۸۰ ۱۲۱۳ Samsung 970 Pro ۱۶۰۰ ۲۴۹۴ ۴۸۹۶  ADATA XPG SX8200 Pro ۱۶۴۰ ۱۸۲۴ ۴۲۹۹ Samsung 970 Evo Plus ۲۲۲۵ ۲۲۰۶ ۵۴۹۶  WD Black SN-750 ۱۹۹۵ ۲۴۵۱ ۵۴۳۳ *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

حافظه‌ی گیمینگ XPG در آزمون AS SSD سربلند نیست و کمی متفاوت از یک محصول بالارده عمل کرد؛ بار دیگر زمان دسترسی خواندن در این تست ۰٫۱۱۱ به‌دست آمد که مناسب نیست. 

بنچمارک‌ Anvil's Storage Utilities

بنچمارک Anvil's Storage Utilities بخش‌هایی مانند سرعت پاسخ و سرعت نوشتن و خواندن و IOPS را بررسی و درپایان با نمراتی مجموع عملکرد در بخش خواندن و نوشتن را گزارش می‌کند. نتایج زیر با درنظرگرفتن Test Size معادل ۳۲ گیگابایت به‌دست آمده‌اند:

حافظه ذخیره‌سازی ٫ امتیاز خواندن  نوشتن XPG SPECTRIX S40G ۵۶۴۸ ۴۱۵۵ Pioneer APS-SE20G ۲۶۵۱ ۲۴۱۶ Lexar NM610 ۳۸۲۵ ۲۸۲۸  ADATA XPG SX6000 Lite ۲۸۵۵ ۲۹۷۵ Samsung 860 QVO ۲۰۲۱ ۲۷۰۰ Samsung 860 EVO ۲۳۳۴ ۲۸۰۱ Samsung 860 Pro ۲۳۱۲ ۲۸۳۲ Lexar NS200 ۱۶۴۱ ۲۵۷۳ Samsung 970 Pro ۶۱۷۲ ۹۴۵۴  ADATA XPG SX8200 Pro ۵۳۲۹ ۸۶۵۰ Samsung 970 Evo Plus ۵۱۳۸ ۹۹۵۰  WD Black SN-750 ۴۴۵۱ ۹۵۶۶

پایین‌تر بودن نمرات نوشتن نسبت به حافظه‌های دیگر جدول به دلیل ظرفیت کمتر آن کاملا معقول و امتیاز خواندن نیز یکی از بهترین‌هایی است که در این رده تا به حال بررسی کرده‌ایم. هنوز ۹۷۰ پرو سامسونگ صدرنشین آزمایش Anvil's Storage Utilities محسوب می‌شود و نمرات عالی در خواندن و نوشتن کسب کرده است. 

جمع‌بندی

S40G به‌عنوان یک حافظه‌ی بالارده از نظر عملکرد هم موفق ظاهر می‌شود و هم ناموفق؛ موفق از این نظر که برای کاربری‌های متکی به سرعت خواندن هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت؛ اما از نظر نوشتن اطلاعات گزینه‌هایی مانند XPG SX8200 Pro و رقبای دیگر شرکت‌ها قابل‌ اتکاتر خواهند بود. به‌نظر نمی‌رسد هدف تولید این حافظه رقابت سرعت با چنین محصولاتی باشد؛ آن‌ها با تولید S40G مشخصا گیمرهایی را هدف قرار داده‌اند که به ظاهر پکیچ گیمینگ خود اهمیت می‌دهند.

اس ۴۰ جی ۵۱۲ گیگابایتی در بررسی ما تقریبا به سرعت‌های اعلامی شرکت دست‌یافت؛ سرعت نوشتن در مدل‌های باظرفیت بالاتر از ۵۱۲ گیگابایت بهتر خواهد بود. برای مشاهده‌ی سرعت‌‌های ادعایی تقریبی مدل‌های دیگر می‌توانید به سایت سازنده مراجعه کنید. 

لوگو XPG روی حافظه اس اس دی S40G به همراه RGB

S40G با ۸ ال‌ای‌دی قابل‌ شخصی‌سازی و پوشش نسبتا زیبای آن، علاقه‌مندان به نورپردازی RGB را راضی خواهد کرد؛ نبود نیاز به انرژی اضافی و ۱۴ حالت نورپردازی مختلف در این محصول به چشم می‌خورند. حتما پیش از خرید به موقعیت درگاه M.2 و پوشیده نشدن آن توسط فن پردازنده و کارت گرافیک دقت کنید. در صورتی کیس مناسبی برای استفاده و لذت از این نورپردازی ندارید، دلیلی هم برای خرید چنین حافظه‌ای در برابر برادرش XPG SX8200 Pro وجود نخواهد داشت.

در بخش حافظه‌ های ذخیره‌سازی محصولات زومیت می‌توانید مشخصات و قیمت SSD، قیمت هارد، فلش مموری و کارت حافظه را با یکدیگر مقایسه کرده و با بهترین قیمت از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خریداری کنید.

نکات مثبت

عملکرد قابل قبول و سریع در خواندن اطلاعات نورپردازی قابل‌شخصی‌سازی با ۸ ال‌ای‌دی عملکرد قابل‌قبول و پایدار در نوشتن فایل‌های حجیم

نکات منفی

زمان دسترسی بالاتر از رقبا سرعت نوشتن پایین‌تر نسبت به رقبا



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی SSD ای دیتا XPG SPECTRIX S40G»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..