تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اخبار سهمیه بندی بنزین: افزایش نرخ سوخت در طرح جدید مجلس تکذیب شد

در بامداد جمعه مورخ 24 آبان ماه سال 98 سرانجام قیمت جدید بنزین به شکل رسمی اعلام شد و قیمت بنزین معمولی از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافت و سهمیه 60 لیتری ماهانه در اختیار دارندگان کارت سوخت قرار گرفت. قیمت بنزین آزاد پس از اتمام سهمیه، 3000 تومان محاسبه می شود. بنزین سوپر نیز تنها با نرخ 3500 تومان عرضه می شود و خبری از سهمیه برای آن نیست.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون سهمیه بندی بنزین براساس هر نفر در سال 99

افزایش نرخ بنزین در طرح اصلاحی مجلس، تکذیب شد [به روز رسانی] - مهر 99

سخنگوی کمیسیون انرژی اخبار منتشره توسط برخی خبرگزاری ها مبنی بر افزایش نرخ بنزین را تکذیب کرد و نوشت: متن منتشره طرح قدیمی مجلس دهم است که در مجلس یازدهم و قبل از تشکیل کمیسیون‌ها و بدون اصلاح متن، تنها در اخذ نوبت اعلام وصول مجددا ثبت شد تا بعد در کمیسیون و صحن اصلاح شود.

طرح نمایندگان مجلس برای افزایش قیمت بنزین آزاد و تعیین سهمیه 30 لیتری [به روز رسانی] - مهر 99

نماینده مجلس در طرحی تازه با توجه به نا عادلانه بودن اختصاص سهمیه سوخت به خودروها به جای افراد، پیشنهاد داده اند تا هر ایرانی مقیم کشور ماهانه سهمیه سوخت 30 لیتری را دریافت نماید و نرخ سوخت آزاد نیز بر مبنای نرخ فوب خلیج فارس تعیین شود.

نکته جالب توجه آنکه نمایندگان پیشنهاد دهنده این طرح، قیمت لیتری هزار تومان را برای 30 لیتر سهمیه مذکور در نظر گرفته اند و چنین پیشنهادی به معنای بازگشت قیمت بنزین سهمیه ای به نرخ سال 97 است که با قانون سال 98 برای ارائه بنزین 1500 تومانی، مغایرت دارد.

فارغ از این مساله اما عامل مهم برای نمایندگان پیشنهاد دهنده این طرح، روند افزایشی مصرف سوخت در کشور است که بنا بر پیش بینی ها می تواند در سال 1408 به بیش از 250 میلیون لیتر بالغ شود، هرچند مشخص نیست که با توجه به کاهش تیراژ تولید صنعت خودرو و شرایط اقتصادی، اساسا 3.5 برابر شدن مصرف سوخت کشور ظرف 9 سال آینده، براساس چه تحلیلی ارائه شده است، اما نمایندگان معتقدند که در صورت وقوع چنین اتفاقی، کشور نیازمند واردات بیش از یکصد میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه خواهد بود و طبیعتا با افزایش قیمت سوخت آزاد می توان از وقوع چنین شرایطی پیشگیری کرد.

نکته دیگر آنکه براساس طرح پیشنهادی، منابع درآمدی اخذ شده از فروش بنزین به قیمت فوب خلیج فارس قرار است صرف توسعه ناوگان خودروهای گازسوز، احداث جایگاه های سی ان جی، افزایش بودجه حمل و نقل عمومی توسط شهرداری ها و اشتغالزایی شود.

سهمیه بندی بنزین به ازاری هر نفر

البته طبیعتا در سایر کشورهای جهان، چنین راهکارهایی بر توسعه حمل و نقل عمومی یا استفاده از خودروهای برقی تمرکز دارد، اما این 36 نماینده بر این باورند که افزایش نرخ بنزین به قیمت فوب خلیج فارس و جلوگیری از ارائه یارانه حداقل 4000 تومانی (با احتساب نرخ روز ارز)، می تواند زمینه ساز صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای موجود در کشور باشد.

البته آنطور که از شواهد امر پیداست، این طرح در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و حتی هنوز در کمیسیون های مربوطه نیز ارائه نشده است، از این رو کمی بعید به نظر می رسد که حداقل در سال 99، شاهد تصویب یا اجرایی شدن چنین نرخ هایی باشیم، اما آنچه واضح است اینکه افزایش قیمت ارز، باعث مستهلک شدن سهمیه بندی سال گذشته سوخت شده و حالا بار دیگر کشورمان در شرایطی قرار گرفته که قاچاق سوخت از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است

جالب است بدانید که براساس آمارهای رسمی نیز، بیشترین صادرات کشور در شرایط تحریم نفتی به صادرات بنزین اختصاص دارد و این امر خود گویای تولید مازاد بنزین مورد نیاز داخل توسط پالایشگاه هاست، به نوعی که امکان صادرات گسترده این فرآورده نفتی برخلاف سال های قبل فراهم شده است.

چالش‌های طرح جدید مجلس برای سهمیه‌بندی به ازای نفرات خانواده [به روز رسانی] - مرداد 99

از ابتدای مطرح شدن مجدد ماجرای سهمیه‌بندی پرحاشیه بنزین در سال گذشته، بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که اعطای سهمیه سوخت به ازای هر خودرو، چندان عادلانه نیست و این طرح به ضرر افراد فاقد خودرو به سود خانواده های دارای چند خودرو تمام می شود.

حال خبر می رسد که مجلس طرحی را برای اعطای سهمیه سوخت به ازای نفرات هر خانواده دارد. براین اساس: «پیشنهاد شده تا سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانواده‌ها تخصیص داده شود. در این طرح پیش بینی شده به هر فرد از جامعه ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیش‌بینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه شود.»

احمد امیرآبادی فراهانی در گفت‌وگویی با اشاره به "طرح سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار" در صحن علنی مجلس به صورت عادی اعلام وصول شد، گفت: «براساس این طرح ماهانه به هر فرد 30 لیتر بنزین سهمیه‌ای پرداخت خواهد شد که به کارت سرپرست خانوار واریز می‌شود، و سرپرست فرصت دارد تا پایان ماه آن را مصرف کند و اگر مقداری از آن باقی ماند زمانی -که دولت می‌خواهد کارت سرپرست را مجدد شارژ کند- موظف است کل باقی مانده آن را براساس قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس خریداری و به حساب سرپرست واریز کند که زیرساخت‌های این طرح توسط شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی آماده شده است.»

وی با بیان اینکه: «پیش‌بینی شده 20درصد از درآمد دولت از این طریق به گازسوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارها اختصاص یابد،‌ البته به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا خودرو خود را گازسوز کنند تا کرایه‌ها گران نشود، توضیح داد: 20درصد از این درآمد نیز به مردم اختصاص می‌یابد تا خودرو خود را گازسوز کنند که این مبلغ به صورت وام خواهد بود. 60 درصد باقیمانده نیز برای اشتغال‌زایی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح 10 تا 15 میلیون لیتر کاهش مصرف خواهیم داشت.»

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «در این طرح به کسی یارانه مستقیم پرداخت نمی‌شود که با کمبود منابع مالی روبرو شویم، بلکه به هر فرد 30 لیتر بنزین تعلق می‌گیرد که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، سرپرست می‌خواهد این بنزین را مصرف کند یا اجازه دهد دولت بفروشد، تصمیم با خودش است.»

چالش‌های طرح تازه مجلس برای سهمیه بندی بنزین

اما موضوع حائز اهمیت در خصوص چنین طرح هایی، مرجع استناد به آمار اعضای خانواده است که معمولا براساس سیستم پرداخت یارانه انجام می‌شود، از این رو ممکن است سهمیه سوخت خانواده به یک فرد (سرپرست خانواده) اعطا شود و کارت سوخت سایر اعضای خانواده که همچنان تحت تکفل سرپرست هستند، کارایی خود را از دست بدهد. همچنین با توجه به عدم پرداخت سهمیه سوخت برای خودروهای فرسوده، یا تفاوت سهمیه سوخت خودروهای تاکسی، وانت و ..... موضوع پرداخت سهمیه به افراد پیچیدگی های اجرایی دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد که مدیریت آن پیچیده به نظر می‌رسد.

شرط واریز سهمیه جدید بنزین [به روز رسانی] - تیر 99

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «میزان ذخیره سازی کارت سوخت در حال حاضر همان ۵۴۰ لیتر است و در صورت عدم استفاده از سهمیه سوخت واریز نخواهد شد.»

فاطمه کاهی با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سازی سهمیه سوخت اظهار کرد: «از ابتدای طرح سهمیه بندی سوخت، ظرفیت ذخیره سازی ۶ ماه معادل ۳۶۰ لیتر بود که در ادامه با کاهش میزان مصرف و پایین آمدن تردد‌های شهری به دلیل شیوع کرونا، میزان ذخیره سازی بنزین به ۵۴۰ لیتر رسیده است.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: «میزان ذخیره سازی کارت سوخت در حال حاضر همان ۵۴۰ لیتر است و در صورت عدم استفاده از سهمیه سوخت واریز نخواهد شد.»

وی ادامه داد: «تصمیمی خاصی در خصوص افزایش سقف ذخیره سازی سوخت در کارت صورت نگرفته و مانند ماه‌های گذشته سقف ذخیره سازی همان ۵۴۰ لیتر است.»

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میزان سهمیه ماهیانه برای خودرو‌های شخصی بنزین سوز ۶۰ لیتر، دوگانه سوز ۳۰ لیتر و موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر است.

افزایش سهمیه سوخت خودروهای فعال در حمل‌و‌نقل اینترنتی [به روز رسانی]- تیر 99

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام کرد: «با مصوبه کارگروه موضوع بند ۸ مصوبه هیئت وزیران، سهمیه سوخت خودروهای فعال در حمل و نقل اینترنتی و دارای پیمایش افزایش یافت.»

مدیر اجرایی سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) افزود: «بر اساس تصمیم صورت گرفته و درخواست وزارت کشور، از تاریخ ۲۰ اردیبهشت، افزایش سهمیه سوخت به خودروهای فعال در حمل و نقل اینترنتی و دارای پیمایش مطابق با مصوبه فوق صورت می‌گیرد.»

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: «این افزایش سهمیه برای خودروهای بنزینی از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۸.۷۵ با سقف حداکثر ۳۰۰ لیتر و برای خودروهای دوگانه سوز از ۴.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به ۵.۲۵ لیتر با سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر افزایش یافته است.»

تهیه طرح تغییر الگوی سهمیه بندی بنزین در مجلس، اختصاص سهمیه بنزین به خانواده به جای خودرو [به روز رسانی] - تیر 99

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد طرحی از سوی نمایندگان مجلس یازدهم درباره اصلاح سهمیه‌بندی بنزین گفت: «منتظر هستیم تا بعد از تعطیلات اخیر مجلس این طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصل شود. معتقد هستیم ارائه بنزین با الگوی کنونی فاقد ویژگی عدالت است.
وی افزود: در طرح کنونی سهمیه بنزین به خودروها تعلق می گیرد در حالی که 50 درصد خانواده‌ها فاقد خودرو هستند و سهمیه یارانه بنزین ندارند.»

این نماینده مجلس تأکید کرد:« اگر طرح پیشنهادی کنونی مصوب شود، سهمیه‌بندی تغییر می‌کند و سهمیه بنزین به جای خودرو به خانواده‌ها تخصیص پیدا می‌کند. به این شکل که به هر فرد ایرانی از یارانه انرژی سهمی تعلق می‌گیرد، در ابتدا سهمیه بنزین به کارت سرپرست خانواده واریز می شود. اگر این فرد از سهمیه خود استفاده نکرد سهمیه در انتهای ماه به دولت باز می‌گردد –یا میزانی از سهمیه که به استفاده نشده است- و دولت از محل درآمد صادراتی بنزین کارت بانکی سرپرستان خانواده را شارژ می‌کند تا آن‌ها کالای ایرانی بخرند.»

شریعتی گفت: «افراد یا صاحب خودرو هستند یا اینکه فاقد خودرو هستند، اگر خودرو ندارند می توانند از درآمد آن به شکل یارانه استفاده کنند.»

شریعتی با تأکید به این موضوع که در شرایطی قرار نداریم که به جامعه شوک وارد کنیم، اظهار داشت: «می خواهیم بدون تغییر قیمت ها –بنزین- سهمیه‌ها عادلانه شود. یکماه گذشته با افت شدید قیمت نفت در جهان مواجه بودیم و قیمت بنزین افت کرد، در چند هفته قیمت بنزین جهان از بنزین ایران ارزان‌تر شد در این شرایط عادلانه تر بود که قیمت عرضه این محصول پایین‌تر بیاید. براین اساس معتقدیم لازم است سیاست‌گذاری در بخش بنزین با نرخ شناور باشد.»

وی با بیان اینکه اگر این طرح پیشنهادی در مجلس تصویب شود چون یارانه آن به همه افراد می‌رسد، در عمل طرح متناسب با عدالت است، در بخش دیگری گفت: «بحث مان تغییر قیمت بنزین نیست بلکه می‌خواهیم ارائه سهمیه عادلانه شود. مردم از مجلس قبل راضی نبودند، کمیسیون های مجلس یازدهم هم یک هفته شکل گرفته است. اما طرح پیشنهادی مان در مجلس دهم تهیه شده بود و باقیمانده مجلس قبل است، اما در آن مجلس دنبال نشد.»

شریعتی با اشاره به ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه گفت: «این قانون دولت را مکلف کرده است که با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی موضوع افزایش قیمت بنزین دنبال شود.»

این نماینده مجلس همچنین گفت: «معضل جدی کشورمان یارانه های انرژی است که دقیقا برعکس عمل می شود و افراد برخوردار، بیشتر از آن بهره مند می شوند، به تعبیری، هرم یارانه‌ها برعکس روی زمین قرار گرفته است.»

وی گفت: «این دولت در اجرای پروژه‌های سنگین توانمند نمی‌بینیم. فعلا می‌خواهیم طی یک مرحله با دنبال کردن پیشنهاد اصلاح تغییر سهمیه‌بندی بنزین، شرایط را به عدالت نزدیک کنیم بعد در حوزه حکمرانی انرژی برنامه‌هایی را دنبال خواهیم کرد.»

شریعتی در پاسخ به نقدی مبنی بر اینکه بنزین سهم 10 درصدی از کل مصرف انرژی کشور دارد و اگر قرار است اصلاحی شود باید کار اساسی صورت بگیرد، گفت: «بنزین یک کالای عادی نیست، نوعی کالای خاص است که اثر روانی بر جامعه دارد. اینکه 10 درصد کل انرژی مصرفی کشورمان مربوط بنزین است، پس جای سوال است که چرا آبان 98 کشور به خاطر گرانی آن شلوغ شد.»

وی گفت: «برای گران شدن اخیر بنزین در کشور هزینه شده است- حوادث آبان 98- و الان می خواهیم اصلاحی در کشور صورت بگیرد.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: «بنزین الان اولویت اول کشورمان نیست، اولویت اول اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و بعد از آن یارانه هاست. در جریان هستم که از ابتدای گرانی بنزین نارضایتی مردم از سهمیه بندی بنزین بالای 70 درصد است. کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روند فعلی در مولفه‌های جامعه به نفع محرومان اصلاح شود. اگر این طرح پیشنهادی تصویب و بعد اجرا شود، به التیام زخم‌های مردم کمک می‌کند.»

وی به طرح این موضوع پرداخت که گرانی بنزین اتفاق خوبی نبوده، و گفت: «اما الان یک تیر از چله کمان رها شده است. یک عده در جایگاه‌ها بنزین می‌زنند و یک عده نظاره می‌کنند؛ طرح کلان و نظام هدفمندی یارانه‌ها به جای خودش جای بحث دارد اما با این طرح پیشنهادی می‌خواهیم با توجه به وضعیت فعلی به جای اینکه بنزین را به خودرو بدهیم به خانوار بدهیم، این زخم جامعه را التیام می‌بخشد و باعث رضایت مردم می‌شود.»

سرنوشت سهمیه بنزین نوروزی چه می‌شود؟ [به روز رسانی] - تیر 99

بعد از سهمیه‌بندی بنزین و نزدیک شدن به ایام نوروز، موضوع سهمیه نوروزی مطرح شد اما شیوع ویروس کرونا در کشور و منتفی شدن سفرهای نوروزی بحث‌های دیگری را مبنی بر تغییر در زمان اختصاص این سهمیه، ایجاد کرد، آن زمان علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد: «دولت تلاش می‌کند سهمیه بنزین نوروزی برای فرصتی مناسب‌تر و بعد از شکست کرونا به کارت‌های سوخت واریز و مورد استفاده قرار گیرد.»

این در حالی است که حسن روحانی به تازگی گفته است: «با بررسی‌ها در 3 استان تهران، گیلان و مازندران مشخص شد که مسافرت عامل شیوع کرونا نبوده و می‌توان با رعایت نکات بهداشتی به مسافرت رفت.»

اما در مقابل فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی درباره این مساله اظهار کرد: «هنوز دستوری در این رابطه به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ابلاغ نشده است اما اگر تصمیمی اتخاذ شود، مشکلی برای توزیع سهمیه نوروزی وجود ندارد.»

وی با بیان این‌که این تصمیم باید از سوی هیات دولت ابلاغ شود، می گوید: «شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، اجرا کننده این طرح است و درصورت ابلاغ این موضوع آمادگی لازم برای اجرای این کار در این شرکت وجود دارد.»

جدیدترین مقدار سهمیه سوخت خودروها اعلام شد [به روز رسانی] - تیر 99

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد:

سهمیه اعتباری خودروهای وانت بار عمومی که احراز فعالیت آن‌ها به تایید وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور رسیده است به 150 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. وانت بارهایی که در سامانه حمل و نقل بار عمومی ثبت نام نکرده‌اند مشمول افزایش سهمیه اعتباری نخواهند شد. سهمیه سوخت تاکسی بنزینی 400 لیتر و تاکسی دوگانه سوز نیز 200 لیتر تعیین شده است. سهمیه سوخت موتورسیکلت در هر ماه 25 لیتر و برای خودرو آمبولانس نیز در هر ماه 500 لیتر سوخت درنظر گرفته شده که نسبت به گذشته تغییری پیدا نکرده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار خرداد ماه سال 99 در حوزه سهمیه بندی بنزین:

آخرین وضعیت واریز سهمیه سوخت تاکسی‌ها در خرداد ماه [به روز رسانی] - خرداد 99

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام کرده است: «در چند روز آینده محاسبه ریالی ما به التفاوت سهمیه سوخت رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی در خرداد ماه انجام خواهد شد و این اعتبار ریالی در ۱۰ روز ابتدایی تیر ماه به کارت بانکی رانندگان واریز می‌شود. اعتبار فوق در تمامی کارت‌های بانکی رانندگان شارژ می‌شود و رانندگان تنها در زمان سوخت گیری می‌توانند از هر یک از کارت‌های بانکی خود، به منظور پرداخت هزینه سوخت در جایگاه استفاده کنند.»

وی در ادامه افزود: «اقدامات لازم برای شماره گذاری تاکسی‌های صفر یورو ۴ از سوی ما انجام شده است. منتظر هستیم تا جلسه مدیران محیط زیست برگزار شود تا خروجی این جلسه مشخص شود.»

با توجه به گفته های وی فرآیند پرداخت وام به رانندگان تاکسی در حال انجام است و پیامک آن برای رانندگان ارسال می‌شود.

سهمیه کارت سوخت جدید چقدر است؟ [به روز رسانی] - خرداد 99

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است:

سهمیه سوخت کارت‌های جدید از زمان صدور کارت محاسبه می‌شود، نه از زمان درخواست متقاضی. افرادی که درخواست کارت سوخت جدید می‌دهند، نمی‌توانند از سهمیه ماه‌های قبل استفاده کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار اردیبهشت ماه سال 99 در حوزه سهمیه بندی بنزین:

کدام وانت بار‌ها سهمیه بنزین بیشتری می‌گیرند؟ [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت با اشاره به سوخت وانت بار‌ها که براساس پیمایش انجام خواهد شد، اظهار کرد: «سوخت خودروهای عمومی مصوبه هیئت وزیران کارگروهی را دراین رابطه تشکیل داده است که وظیفه مدیریت سهم‌های عمومی را برعهده دارد. وانت بار‌ها که بخش عمده‌ای از خودروها را تشکیل می‌دهند و حدود 2/5 میلیون در سامانه حمل و نقل و بار کشور به صوت فعال وجود دارد.»

او ادامه داد: «اطلاعیه سهمیه‌بندی طبق جدولی که توسط که توسط هیئت وزیران به وزارت نفت ابلاغ شده است. ما برای کلاس‌ها‌ی مختلف وانت بار برای کم مصرف 200 بخش وانت‌های پر مصرف 300 لیتر و 60 درصد ان را برای دو گانه سوز‌ها در نظر گرفته بودیم.»

مدیر سامانه هوشمند سوخت افزود: «مطالبه‌ای که عموما داشتند این بود که بخشی از آنان پیمایش بیشتری داشته پس مطالبات سوخت بیشتری را دارند و ما برای عادلانه کردن این بخش با وزارت صمت، راه و شهرسازی و وزارت نفت طرح‌های مختلفی را در حال بررسی داریم که به طرح پیمایش مشهور است.»

رضایی تصریح کرد: «این طرح که هنوز اجرای آن آغاز نشده است بخشی از سوخت خودروها را که سوخت پایه بوده 200 و تا 300 که برای کم مصرف و پر مصرف است به صورت لیتراژی به مالکین خودروها اختصاص داده می‌شود و مازاد را به صورت اعتباری در کارت بانکی شارژ خواهد کرد که می‌توانند با مراجعه به جایگاه‌های سوخت متناسب با عملکردشان استفاده کنند.»

رضایی افزود: «طبیعی است ساماندهی این طرح به عهده وزارت‌های سه گانه مذکور است به انجام برسد ما به مرور سهمه لیتراژی را کاهش خواهیم داد و سهمیه اعتباری را متناسب با عملکرد خودرو‌ها اختصاص خواهیم داد.»

او ادامه داد: «در کارگروه بند هشت هیئت وزیران مطرح شد و تاریخ شروع این طرح که کاهش سهمیه خواهد بود، زمانش مشخص نشده است و به دلیل شویع کرونا تعویق افتاده است.»

این مقام مسئول بیان کرد: «اما ثبت نام‌ها شروع شده است و برای تشویق به ساماندهی و ورود به چرخه به این ‌ترتیب که هرکس ثبت نام کند علاوه بر 200 تا 300 لیتر ما به او 150 لیتر را تخصیص می‌دهیم، اما بعد از آن متناسب با عملکرد خواهد بود، اما ممکن است برون شهر و درون شهر با مکانیزم‌های متفاوت انجام شود باشد.  عملکرد مبتنی بر اسناد حمل خواهد بود.»

رضایی در پاسخ به این سوال که این روش فقط برای وانت بار‌ها بوده یا به سایر خورو‌های بخش عمومی تعمیم پیدا می‌کند؟ اظهار کرد: «برای تمام بخش‌های عمومی است که برای اولین بار انجام می‌شود. این سیستم به روزی است و در سایر بخش‌ها مانند تاکسی‌های اینترنتی فعال کردیم که متناسب با عملکرد شان سوخت دریافت خواهند کرد. آژانس‌های شهری و جانبازان سهمیه اعتباری هم اختصاص یافته است.»

تغییر سهمیه وانت بار‌های شهری از لیتراژ به اعتباری [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به کاهش 20 درصدی ماهانه از سهمیه سوخت وانت بارها گفت: «سازمان راهداری یک سامانه‌ای دارد که خودروهای باری براساس پیمایش، سوخت می‎گیرند. بر این اساس به وانت‌بارها سهمیه بنزین پایه اختصاص می‌یابد که این سهمیه فارغ از کارکرد آنها است.»

به گفته کاهی سهمیه بنزین پایه برای وانت‌بارهای کم‌مصرف 300 لیتر در ماه و برای وانت بارهای پرمصرف 400 لیتر در ماه تعیین شده است.

او ادامه داد: «در حال حاضر قرار نیست که سهمیه سوخت خودروها تغییری پیدا کند و در خصوص تغییر سهمیه وانت بارها از لیتراژ به اعتباری هم باید گفت که این موضوع تا پایان خرداد به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است و هیچ تغییری انجام نخواهد شد.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور اظهار کرد: «مقرر شده است که پس از پایان مهلت تعیین شده سهمیه وانت بارهای درون و برون شهری از لیتراژ به اعتباری تغییر کند، و همچنین این موضوع ارتباطی با کاهش سهمیه سوخت خودروها ندارد و جای هیچ نگرانی برای این موضوع نیست.»

کاهی در پایان تصریح کرد: «تمامی این تصمیمات در وزارت کشور اتخاذ شده است و سپس به سازمان راهداری اعلام و برای اجرا و واریز سوخت برای دارندگان وانت بارها به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ می‌شود.»

کدام خودروها کارت سوخت  دریافت نمی کنند؟ [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور گفت: «براساس آیین‌نامه هیئت دولت، کارت سوخت خودرو های دارای شرایط فرسودگی ابطال می‌شود.

او ادامه داد: «به طور کلی براساس آیین‌نامه هیئت دولت خودرو‌های سواری شخصی با عمر 25 سال، سواری دولتی با عمر 15 سال، تاکسی با عمر 10 سال، مینی‌بوس با عمر 15 سال، اتوبوس درون شهری با عمر 10 سال، اتوبوس برون‌شهری با 15 سال، کامیون و کشنده با 15 سال عمر، وانت با 15 سال، موتورسیکلت با 10 سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت 25 سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور اضافه کرد: «همچنین خودروهای فرسوده ای که از سمت ناجا تائید نشوند هم مشمول در یافت کارت سوخت نیستند و در حال حاضر این تصمیم عدم صدور کارت سوخت به خودروهای فرسوده که از سال 1388 تاکنون در جریان است، تمام وسائل نقلیه‌ای که شامل این قانون می‌شوند، امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.»

کاهی همچنین در خصوص مالکان موتورسیکلت‌ها با سن بالای 10 سال و خودروهایی با سن بالای 25 سال، گفت: «طبق قانون به این وسایل نقلیه به علت فرسودگی، سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد؛ در صورتی که در این زمینه نیز، تصمیم جدیدی اتخاذ شود، ما مجری قانون هستیم و هرنوع تصمیم جدید را اطلاع رسانی می کنیم.

کاهش ماهانه 20 درصد از سهمیه پایه بنزین وانت‌بارها‌ از 2 ماه آینده [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری اعلام کرده است:

سهمیه‌ بنزین پایه وانت‌بارها از یک تا دو ماه آینده، به تدریج‌ کاهش می‌یابد و‌ هر ماه 15 تا 20 درصد سهمیه پایه، کاهش می‌یابد تا به مرحله‌ای برسیم که همه تخصیص سوخت‌ها بر اساس پیمایش خواهد شد و سهمیه بنزین پایه صفر شود.‌

جزئیات جدید سهمیه سوخت وانت بار‌ها اعلام شد [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

غلام حسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل ونقل کالا سازمان راهداری با بیان اینکه طرح سوخت رسانی به وانت بار‌ها و نیسان‌ها را ساماندهی کردیم، گفت: «برای سوخت رسانی به رانندگان این ناوگان همانند سواری‌ها سامانه طراحی کرده و در صورتی که رانندگان این ناوگان ثبت نام کرده باشند سهمیه خاص وانت بار را دریافت می‌کنند.»

او ادامه داد: «تاکنون وانت و نیسان‌های که ثبت نام کرده اند سهمیه خاص وانت بار‌ها در برون شهری را دریافت کرده اند و این رانندگان سهمیه اسفند و فروردین ماه را دریافت کرده اند.»

او با بیان اینکه رانندگان وانت بار و نیسان برون شهری هرچه سریعتر در این سامانه ثبت نام کند، گفت: «طبق تصمیماتی که گرفته شده سوخت براساس پیمایش، بارنامه و میزان بار در کارت سوخت‌ها واریز می‌شود و در صورتی که فعالیت این ناوگان و میزان پیمایش آن‌ها کاهش یابد به مرور سوختشان هم کم می‌شود.»

دغاغله اظهار کرد: «به ناوگان این بخش اعلام می‌کنیم هرچه سریعتر برای در این سامانه برای دریافت سوخت ثبت نام کنند.»

مدیر کل دفتر حمل ونقل کالا سازمان راهداری با اشاره به اینکه ناوگان این بخش همانند ناوگان حمل ونقل سنگین سهمیه سوخت تعلق می‌گیرد، گفت: «خودرو‌های وانت باری که تاکنون در سامانه مذکور ثبت نام نکرده اند هرچه سریعتر در این بخش ثبت نام کنند تا سهمیه سوخت برون شهری خود را به علاوه میزان پیمایش دریافت کنند.»

ادامه داد: «در راستای ساماندهی وانت‌بارها و افزایش ایمنی تردد این ناوگان در جاده‌ها، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دو تا سه سال گذشته ضوابط فعالیت ناوگان و راننده وانت‌بارها را ابلاغ کرد.»

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: «در این راستا تعدادی از رانندگان وانت‌بارها از بارنامه برای حمل بار در جاده‌ها، استفاده می‌کنند.»

دغاغله افزود: «از چندی پیش که موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد، در مصوبه کارگروهی که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مسئولیت کارگروه آن را برعهده دارد، سهمیه‌هایی برای ناوگان وانت‌بار کم مصرف و پرمصرف (ماهانه 300 لیتر و 400 لیتر) در نظر گرفته شد.»

او اضافه کرد: «در آن مصوبه آمده است که در دو ماه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش برون‌شهری و دستگاه‌های متولی حمل و نقل درون‌شهری (وزارت کشور) بحث تردد ناوگان وانت را مستندسازی کنند و سوخت بر اساس پیمایش و طبق اسناد حمل برای آنها اختصاص یابد.»

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: «در همین راستا همان دستورالعمل‌هایی که از قبل داشتیم، از طریق رسانه‌ها و دیگر مدل‌های اطلاع‌رسانی به اطلاع رانندگان وانت‌بارها رساندیم.»

او ادامه داد: «از ابتدای بهمن‌ماه، وانت‌بارهایی که در جاده‌های بین شهری تردد کرده اسناد حمل یعنی بارنامه دریافت کرده و در صورت دریافت بارنامه، تردد آنها ثبت و پیمایش آنها محاسبه می‌شود و معادل آن پیمایش سوخت به ناوگان وانتی اختصاص می‌یابد.»

دغاغله در پایان بیان کرد: «لازمه گرفتن سند حمل و بارنامه برای ناوگان وانت‌بار، داشتن کارت هوشمند ناوگان و کارت هوشمند راننده است؛ سامانه‌ها و زیرساخت در این زمینه فراهم شده است و تاکنون تعدادی راننده وانت و وانت‌بار کارت هوشمند دریافت کرده‌اند.»

جانبازان از طریق کد ملی می‌توانند در جایگاه‌های سوخت سوختگیری کنند [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی گفت: «از شب گذشته اعتبار سهمیه جانبازان واریز شد و سقف مجاز استفاده از این سهمیه 200 هزار لیتر است و نباید از این عدد فراتر برود.»

او افزود: «این افراد می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت از طریق کارت‌های بانکی نسبت به خرید سوخت اقدام کنند. طبق مصوبه اعلام شده سقف سهمیه سوخت جانبازان روزانه 200 هزار لیتر خواهد بود و افزون بر آن امکان دارد طبق فهرست‌های دریافتی از بنیاد شهید و امور ایثارگران به تعدادی از این افراد باز هم سهمیه‌ای افزوده می‌شود.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی اضافه کرد: «در حال حاضر تمامی زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت آماده است و این تغییرات از روز گذشته در سامانه اعمال شده و هم‌اکنون سهمیه سوخت ترمیمی از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی این افراد اعمال شده است و این افراد می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت حتی از طریق کدملی و کارت‌های بانکی نسبت به خرید سوخت اقدام کنند.»

گفتنی است، روز گذشته کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از سقف سهمیه سوخت جانبازان  را اعلام کرد و گفت: «طبق مصوبه هیئت وزیران روز گذشته اطلاعات 43 هزار نفر از ایثارگران توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شد که طبق آمادگی زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت، این تغییرات در سامانه اعمال و هم‌اکنون همه سهمیه سوخت ترمیمی از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی این افراد اعمال شده است.»

او ادامه داد: «در گذشته پلاک جانبازان به گونه‌ای دیگر بود، ولی این تعدیل سهمیه در شرایطی انجام شده است که دیگر همچون گذشته نیازی به تعویض پلاک خودرو و تغییر آن به پلاک معلولان و جانبازان نیست.»

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر دیگر اخبار پیرامون سهمیه بندی بنزین:

افزایش سقف ذخیره کارت سوخت موقتی نیست [به روز رسانی] - فروردین 99

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است:

افزایش ۳ ماهه سقف ذخیره‌سازی کارت سوخت موقتی نیست. این تصمیم به منظور جلوگیری از افزایش تردد خودروها در راستای مقابله با کرونا اتخاذ شده اما اعلام نشده که موقتی خواهد بود.

احتمال افزایش سطح ذخیره بنزین در کارت های سوخت [به روز رسانی] - فروردین 99

از ابتدای سهمیه بندی بنزین اعلام شد که ظرفیت ذخیره بنزین در کارت های سوخت خودروهای شخصی، به میزان حداکثر 6 ماه با سقف ذخیره 360 لیتر است.

بامداد 24 آبان 98 بود که شاهد آغاز سهمیه بندی بنزین بودیم و با توجه به اینکه اولین سهمیه بنزین در آبان ماه در کارت‌های سوخت شارژ شد، پایان فروردین، پایان 6 ماه ظرفیت قابل ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی است. به عبارتی اگر کسی (مالکان خودروهای شخصی) از ابتدای سهمیه بندی تاکنون از سهمیه های بنزین خود استفاده نکرده باشد، اکنون 360 لیتر بنزین در کارت سوخت خود دارد و طبق مصوبه پیشین دولت در این زمینه، امکان شارژ مجدد کارت سوخت این افراد، در ابتدای اردیبهشت ماه وجود نداشته و در واقع، سهمیه بنزین اردیبهشت ماه به این افراد تعلق نمی گیرد.

دولت با توجه به شرایط کرونایی کشور، به منظور جلوگیری از تردد غیرضروری افرادی که 360 لیتر بنزین در کارت‌های سوخت شخصی خود ذخیره شده دارند، در حال بررسی طرحی است که سقف ذخیره در کارت ‌های سوخت شخصی را به اندازه یک تا سه ماه افزایش دهد.

در صورت تصویب چنین طرحی، سهمیه بنزین 60 لیتری اردیبهشت ماه در کارت های سوخت خودروهای شخصی که 360 لیتر بنزین ذخیره شده دارند، شارژ خواهد شد و در صورت عدم تصویب این طرح، این افراد سهمیه بنزین اردیبهشت ماه را دریافت نخواهند کرد.

پس باید تا آخرین روز فروردین ماه منتظر ماند و دید دولت کدام یک از طرح‌های بنزینی خود را اجرایی خواهد کرد.

سهمیه بنزین کارت سوخت از بین نمی رود [به روز رسانی] - فروردین 99

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت اعلام کرده است: «سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ماهانه برای کارت سوخت خودروهای شخصی واریز و ذخیره آنها نیز حفظ می شود.»

هر کارت سوخت خودرو شخصی می‌تواند تا سقف ۳۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای داشته باشد و اگر در کارت سوخت خودروی شخصی به طور مثال ۱۲۰ یا ۲۰۰ یا ۱۷۰ یا هر رقمی کمتر از ۳۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای وجود داشته باشد، تا ۶ ماه قابل ذخیره سازی بوده و سهمیه ۶۰ لیتر ماهیانه تا سقف ۳۶۰ لیتر به وی تعلق می‌گیرد؛ بنابراین دارندگان کارت سوخت خودروهای شخصی، نگران سهمیه بنزین خود نباشند.

مراقب سهمیه 360 لیتر بنزین خود باشید [به روز رسانی] - فروردین 99

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «کارت‌های سوخت قابلیت ذخیره ۳۶۰ لیتر بنزین را دارند که با این حساب اگر فردی از ابتدای زمان سهمیه‌بندی از سهمیه‌اش استفاده نکرده باشد، سهمیه اردیبهشت‌ماه به آن فرد تعلق نمی‌گیرد.»

شهرام رضایی با بیان این ‌که سقف تعریف شده برای کارتهای سوخت ۳۶۰ لیتر است، اظهار کرد: «به طور مثال اگر شخصی از زمان شروع طرح سهمیه‌بندی بنزین تاکنون تنها ۱۰ لیتر از سهمیه خود را استفاده کرده باشد، در اردیبهشت ماه فقط ۱۰ لیتر برای آن فرد شارژ میشود و ۵۰ لیتر باقی سوخت خواهد شد.»

وی با تاکید بر این که تاکنون برای کارت سوخت چنین سیستم و مکانیزمی تعریف شده است، تصریح کرد: «اگر قرار باشد تغییری حاصل و این ۳۶۰ لیتر به ۴۲۰ لیتر افزایش یابد و سهمیه اردیبهشت ماه نیز در آن ذخیره شود، به مصوبه هیات دولت نیاز است.»

به گفته مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی پخش تنها مجری است و قاعدتا در این دو هفته درباره این مساله بحث خواهد شد و منفی یا مثبت بودن این مساله را اطلاع رسانی خواهیم کرد اما تاکنون تصمیم جدیدی در این باره اتخاذ نشده است.

افزایش ۳۰ درصدی سهمیه سوخت خودرو های حمل بار [به روز رسانی] - اسفند 98

مهران قربانی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه ما به صورت روزانه وضعیت حمل و نقل کالا و مسافر را در ایام نوروز رصد می‌کنیم، گفت: «با توجه به قرارگاه مدیریت بحرانی که تشکیل شده است هر روز جلسات این بخش برگزار می‌شود و تمامی اقدامات در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

او افزود: «به طور اصولی در طول چهار هفته گذشته تمامی موضوعات در این بخش از جمله حوزه کرونا موضوع حمل و نقل کالا با جدیت بیشتری دنبال می شود.»

او توضیح داد: «حمل و جابه جای کالای اساسی با توجه به آنکه یک موضوع استراتژیک به شمار می رود بنابراین اهتمام بیشتری برای جابه جایی آن انجام می‌شود و هم اکنون وضعیت در این بخش پایدار است.»

قربانی با اشاره به اینکه همه ساله در ایام نوروز و در روزهای انتهای سال میزان جابه جایی و حمل کالا به طور معمول کاهش می یافت، افزود: «امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش ترددهای مسافران میزان نیاز مردم به کالاهای اساسی افزایش یافته بنابراین امسال بر خلاف سال های گذشته میزان جابه جایی کالاهای اساسی رشد یافت.»

معاون حمل و نقل اظهار کرد: «با توجه به شرایط خاص کشور تداوم حمل کالا در ایام نوروز با تمهیدات ویژه ای ادامه خواهد داشت چرا که با توجه به ورود کشتی های حامل کالاهای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشور و استقرار آنها اقدامات لازم برای جابه جایی کالا از سوی بخش حمل ونقل جاده ای ادامه خواهد داشت.»

قربانی با اشاره به اینکه تدابیر خاص در پایانه های حمل ونقلی در این ایام برای رانندگان در نظر گرفته شده است، افزود: «بسیاری از رانندگان نگران مسائل بهداشتی بودن که ضدعفونی و گند زدایی تمامی پایانه ها انجام شد و سالن اعلام بار برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به فضای آزاد انتقال یافت.»

او بیان کرد: «تمامی این اقدامات همگام با ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شده و این مصوبات به تمامی پایانه ها ابلاغ شده و اقدامات دیگری از جمله موشن گرافی و فیلم های آموزشی، پوستر تهیه و به تمامی بخش ها ابلاغ شده است.»

معاون حمل و نقل سازمان راهداری توضیح داد: «اقداماتی را سازمان راهداری برای تشویق رانندگان در دستور کار خود قرار داده که عبارت است از ایجاد رضایت مندی بیشتر رانندگان به ویژه در ۵ بندر امام خمینی (ره)، بندرعباس، چابهار امیر آباد و بوشهر انجام شده است.»

قربانی تاکید کرد: «مباحث مربوط به بحث سهمیه خاص لاستیک، روغن و ۳۰ درصد سوخت جبرانی به واسطه اقتضائاتی این نوع حمل ونقل دارد مد نظر قرار گزفته و تداوم حمل کالای اساسی را داشته باشیم.»

او بیان کرد: «امیدوارم با انجام این اقدامات بتوانیم رضایتمندی مردم و رانندگان را کسب کنیم چرا که در این شرایط خاص رانندگان همانند سال های گذشته قهرمانانه در روزهای سخت به کمک مردم برای جابه جایی کالاها شتافته اند.»

سهمیه ۶۰ لیتری بنزین به سفرهای تابستانی اختصاص خواهد یافت [به روز رسانی] - اسفند 98

بنیادی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق اعلام کرده است: «با توجه به شیوع بیماری کرونا قطعا سهمیه ۶۰ لیتری در ایام عید نوروز به خودروها اختصاص نخواهد یافت و این سهمیه در تابستان به کارت سوخت‌ها اختصاص می‌یابد.»

مصوبه مجلس درباره سهمیه بنزین نوروزی لغو شد [به روز رسانی] - اسفند 98

میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است: «با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و تاکیدات ستاد مقابله با گسترش این ویروس مبنی بر ممنوعیت سفر در ایام نوروز، فعلا این مصوبه مجلس لغو شده است.»

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، در پیشنهادی که مطرح کرده ایم، زمان واریز این سهمیه ۶۰ لیتری به کارت های سوخت، به دولت واگذار شده است.

احتمال لغو سهمیه بنزین نوروز قوت گرفت [به روز رسانی] - اسفند 98

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است: «در حال حاضر هیچگونه تصمیمی مبنی بر تخصیص بنزین سفر گرفته نشده است. بعید می دانیم سهمیه بنزین نوروز با توجه به ویروس کرونا اختصاص پیدا کند چرا که این میزان سهمیه مردم را به سفر و گسترش ویروس کرونا تشویق می کند.»

همچنین ربیعی، سخنگوی دولت در این باره گفته است: «اختصاص سهمیه بنزین نوروزی در بحث بودجه سال آینده مطرح شده است؛ بودجه هم که هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده و قطعا شامل ایام نوروز ۹۹ نخواهد شد. دولت از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت نسبت به محل تامین منبع مالی این نوع سهمیه بنزین دغدغه جدی داشت و معتقد بود باید به گونه‌ای عمل شود که به بسته‌های حمایت معیشتی حاصل از این طرح، آسیبی وارد نشود.»

وی در انتها اضافه کرد: «در صورت تصویب نهایی بودجه، تلاش دولت این خواهد بود که این سهمیه برای فرصتی مناسبت‌تر و ان‌شاءالله بعد از شکست کرونا مورد استفاده قرار گیرد.»

تکلیف سهمیه بنزین ۶ ماهه چه می شود؟ [به روز رسانی] - اسفند 98

شیوع ویروس کرونا برنامه های سفر را به چالش کشیده و موجب شده که نگرانی هایی برای سهمیه بنزین خودروها بعد از شش ماه به




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اخبار سهمیه بندی بنزین: افزایش نرخ سوخت در طرح جدید مجلس تکذیب شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..