تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مشکل خازن RTX 3090 تولیدکنندگان را به اصلاح این کارت گرافیک مجبور کرد

کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی گفتند مدل‌های خاصی از کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی در اغلب اوقات کرش می‌کنند و صفحه‌نمایش سیاه می‌شود. از قرار معلوم، این مشکل برای دارندگان کارت‌ گرافیک RTX 3080 هم رخ داده است.

متخصصان حوزه‌ی سخت‌افزار با بررسی موضوع اعلام کردند مشکل کرش کارت گرافیک RTX 3090 و RTX 3080 به نوعی خازن خاص مربوط می‌شود که در آن‌ها به‌کاررفته است. درواقع، کارت‌های جدید انویدیا حاوی دو نوع خازن هستند که نحوه‌ی پیکربندی آن‌ها درون کارت گرافیک می‌تواند به کرش‌کردن منتهی شود. شرکت EVGA اعلام کرد برای رفع مشکل، پیکربندی خازن‌ها را تغییر داده است. طبق گزارش‌های جدید، MSI نیز در سکوت خبری تغییراتی در مدل‌های سفارشی RTX 3080 اعمال کرده تا مشکل کرش‌کردن از بین برود. چند شرکت تولیدکننده‌ی کارت گرافیکِ سفارشی بیانیه‌‌هایی در‌این‌باره منتشر کرده‌اند؛ اما MSI فعلا ترجیح داده است سکوت کند. 

مدت زیادی از عرضه‌ی رسمی کارت گرافیک RTX 3090 به بازار نگذشته بود که به‌یک‌باره گزارش‌هایی با محوریت کرش‌کردن این کارت شبکه‌های اجتماعی را درنوردید. براساس این گزارش‌ها، مدل‌هایی از RTX 3080 و RTX 3090 که به‌صورت پیش‌فرض اورکلاک شده‌اند، وقتی به سرعت کلاک ۲ گیگاهرتز یا بیشتر می‌رسند، کرش می‌کنند یا دچار مشکلاتی درزمینه‌ی پایداری عملکرد می‌شوند.

انویدیا با درایوری جدید، حداکثر فرکانس بوست RTX 3090 را اندکی محدود و مشکل را رفع کرد

کارت‌های جدید انویدیا حاوی دو نوع خازن با نام‌های POSCAP (خازن جامد تانتالومی پلیمری رسانا) و MLCC (خازن تراشه‌ی سرامیکی چندلایه) هستند که در پشت مدار PCB در زیر دای (Die) پردازنده‌ گرافیکی قرار گرفته‌اند. به‌گفته‌ی کارشناسان، خازن‌های ‌MLCC کوچک‌تر و ارزان‌ترند و در فرکانس‌های بیشتر به‌خوبی فعالیت می‌کنند؛ اما خازن‌های POSCAP گران‌قیمت و بزرگ هستند و در موقعیت مشابه عملکردی در حد MLCC از خود نشان نمی‌دهند. کارت‌های گرافیک انویدیا می‌توانند از یکی از این نوع خازن‌ها یا ترکیبی از هر دو استفاده کنند.

مشکل کرش‌کردن RTX 3080 و RTX 3090 زمانی ایجاد می‌شود که شرکت تولیدکننده بخواهد تمامی جایگاه‌های خازن را با خازن‌های POSCAP (موسوم ‌به SP-CAPS) پر کند. مشکلی که برای کارت‌های شرکت EVGA پیش آمده بود، از همین موضوع ناشی می‌شد و EVGA اعلام کرد به‌همین‌دلیل پیکربندی خازن‌ها را عوض کرده است. 

براساس گزارش جدید رسانه‌ی ویدئوکارتز‌، MSI نیز در مسیر EVGA قدم گذاشته و طراحی کارت گرافیک سفارشی RTX 3080 را تغییر داده است. مدل اولیه‌ی GeForce RTX 3080 Gaming X Trio از پنج خازن POSCAP به‌همراه یک MLCC استفاده می‌کرد؛ اما رندرهای جدید منتشرشده روی وب‌سایت رسمی MSI نشان می‌دهند مدل اصلاح‌شده از چهار خازن POSCAP و دو خازن MLCC بهره می‌گیرد. همچنین، MSI تغییراتی در کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ventus 3X اعمال کرده است و این کارت گرافیک که پیش‌تر ۶ خازن POSCAP داشت، اکنون از پنج خازن POSCAP به‌همراه دو خازن MLCC استفاده می‌کند. 

بخش پشتی کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Gaming X Trio

مدل اصلاح‌شده‌ی کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Gaming X Trio

چند شرکت ازجمله انویدیا به‌تازگی به گزارش‌های منتشرشده با محوریت کرش‌کردن RTX 3080 و RTX 3090 پاسخ دادند. انویدیا در بیانیه‌ای رسمی گفت صبح امروز درایور جدیدی منتشر کرده که ثبات کارت‌های گرافیک یادشده را بهبود می‌بخشد و شرکای تجاری‌اش فعالانه در حال سفارشی‌سازی طراحی کارت‌های جدید هستند و تیم سبز با آن‌ها همکاری تنگاتنگی می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

انویدیا در بخشی از بیانه‌اش گفت نسبت خازن‌های POSCAP به MLCC بسته ‌به نوع کارت گرافیک متفاوت است و تعداد این خاز‌ن‌ها لزوما نشانگر کیفیت نهایی محصول نیست. رسانه‌ی PC World در گزارشی نوشت درایور جدید انویدیا مشکل را رفع می‌کند؛ اما رفع‌شدن مشکل به قیمت کاهش اندک حداکثر سرعت کلاک بوست پردازنده‌ی گرافیکی تمام می‌شود. 

شرکت Inno3D می‌گوید محصولاتش دچار مشکل نمی‌شوند و مشتریان نگران نباشند. این شرکت در بیانیه‌ی خود اعلام کرد تمامی کاربران فعلی و کسانی که در پی خرید کارت‌های Inno3D هستند، مطمئن باشند با مشکلی در زمینه‌ی ثبات مواجه نخواهند شد.

 Zotac در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد روی راهکاری برای رفع مشکل کار می‌کند و برای رفع مشکل در حال همکاری نزدیک با انویدیا است و جزئیات بیشتر را در آینده اعلام می‌کند. Galax نیز بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مشکل خازن RTX 3090 تولیدکنندگان را به اصلاح این کارت گرافیک مجبور کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..