تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مجلس درصدد واگذاری مدیریت شبکه نمایش خانگی به صدا‌وسیما است

از زمان تشکیل سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر، ابهام‌هایی درباره‌ی گستره‌ی فعالیت و دریافت مجوز برای پخش محتوا در فضای مجازی وجود داشته است. حال نمایندگان مجلس یازدهم در طرحی جدید، می‌کوشند ارائه‌ی مجوز به شبکه‌ی نمایش خانگی را به صداوسیما محول کنند و بدین‌ترتیب، تغییراتی در وظیفه‌ی وزارت ارشاد ایجاد شود. این در حالی است که معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هجدهم شهریور در نامه‌ای مشروح و شش‌صفحه‌ای به دلایل مخالفت وزارت ارشاد با طرح نظارت سازمان صداوسیما بر شبکه‌ی نمایش خانگی اشاره و نظارت صدا‌و‌سیما بر شبکه‌ی نمایش خانگی را غیرقانونی عنوان کرده بود.

درحال‌حاضر، بخش درخورتوجهی از شبکه‌ی نمایش خانگی را پلتفرم‌های آنلاین یا VODها پوشش می‌دهند. سال گذشته و پس از ارسال بخشنامه‌ی قوه‌ی ‌قضاییه به مراجع قضایی کشور، ساما‌ن‌دهی و ارائه‌ی مجوز فعالیت تولیدکنندگان محتوای صوت‌وتصویر بر بستر اینترنت رسما به سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) زیرنظر صداوسیما سپرده شده بود.

حال به‌گفته‌ی لطف‌الله سیاهکلی، نماینده‌ی عضو کمیته‌ی ارتباطات مجلس، حکم رهبری برای تشکیل ساترا و دستور قوه‌ی قضاییه و حکم دیوان عدالت اداری درباره‌ی فعالیت ساترا تنها تعیین تکلیف کلی درباره‌ی وضعیت صوت‌وتصویر فراگیر است و وظایف ساترا و تعیین تکلیف نهادهای مرتبط و نحوه‌ی فعالیت فعالان این حوزه به قانون‌گذاری‌های جدید نیاز دارد. افزون‌براین، نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی معتقد هستند که بحث صوت‌وتصویر فراگیر در طرح جامع‌تری به‌نام «اداره‌ی صداوسیمای جمهوری اسلامی» مطرح شده است و واگذاری شبکه خانگی به صداوسیما فقط در حد گمانه‌زنی به‌نظر می‌رسد.

طرح «اصلاح بند ۲۹ ماده‌ی ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد» که ۲۶ نماینده آن را امضا کرده‌اند، درصدد است تا صدور هرگونه مجوز و نظارت بر فرایند تولید و پخش تمام برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ازجمله ساختارهای مستند، مسابقات، انیمیشن، سریال و برنامه‌های گفت‌وگومحور را به صداوسیما واگذار کند. پیش‌از‌این نیز، ساترا، بازوی مقررات‌گذاری صداوسیما در حوزه‌ی صوت‌وتصویر فراگیر، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که پخش هر برنامه‌ای در رسانه‌های صوت‌وتصویر در فضای مجازی منوط به اخذ مجوز است و نداشتن این مجوز، از انتشار هر برنامه‌ای در پلتفرم‌های صوت‌وتصویر کشور جلوگیری خواهد بود. در این زمینه لطف‌الله سیاهکلی، نماینده‌ی عضو کمیته‌ی ارتباطات مجلس‌، در گفت‌وگو با پیوست گفته است که براساس دستور مقام معظم رهبری، متولی صوت‌وتصویر فراگیر سازمان صداوسیما است؛ بااین‌حال همچنان به‌صورت قانونی به این موضوع پرداخته نشده که چه وظایفی برعهده‌ی ساترا است. ناگفته نماند در کارنامه‌ی کاری سیاهکلی، ریاست سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی نیز دیده می‌شود.

به‌گفته‌ی نماینده‌ی عضو کمیته‌ی ارتباطات مجلس، حکم رهبری و دیوان عدالت اداری فقط برای تعیین تکلیف وضعیت صوت‌وتصویر فراگیر بود که به صداوسیما سپرده شد؛ اما شیوه‌ی اقدام و تکلیف نهادهای مختلف و وظایف سازمان و نحوه‌ی فعالیت فعالان این حوزه به قانون‌‌گذاری نیاز دارد. همچنین، سیاهکلی تأکید کرد که ابتدا نمایندگان در بحث قانون‌گذاری باید صوت‌وتصویر فراگیر را تعریف کنند تا مشخص شود آیا شبکه‌ی نمایش خانگی نیز باید زیرنظر صداوسیما قرار گیرد یا خیر.

صادق امامیان، رئیس ساترا، پیش‌ازاین اعلام کرده بود که تعریف صوت‌وتصویر فراگیر مشخص است و آن‌ها براساس همین تعریف مشخص فعالیت می‌کنند. به‌گفته‌ی امامیان، صوت‌وتصویر فراگیر اتفاقی است که اصطلاحا بر بستر فراگیر رخ می‌دهد. این تعریف با تعریف مرکز ملی فضای مجازی از صوت‌وتصویر فراگیر تفاوت دارد. در همین زمینه، امیر خوراکیان، معاون فرهنگی و اجتماعی و امور متحوایی مرکز ملی فضای مجازی، به مشخص‌نبودن محدوده‌ی صوت‌وتصویر فراگیر اشاره کرده و از تصویب طرحی در شورا خبر داد تا محدوده‌ی صوت‌وتصویر فراگیر را مشخص کند. البته به‌نظر می‌رسد این طرح به‌دلیل مخالفت‌های صدا‌وسیما هنوز نهایی نشده و سورا آن را تصویب نکرده است.

در نامه‌ی ارشاد مبنی‌بر مخالفت رسمی این سازمان با نظارت صداوسیما بر شبکه‌ی نمایش خانگی نیز اعلام شده بود که با تفسیر اشتباه صداوسیما درباره‌ی صوت‌وتصویر فراگیر، حتی ارائه‌ی پاورپوینت در نشست هم «فراگیر» تعبیر می‌شود و این تعبیر درستی نیست.

مقاله‌های مرتبط:

در هفته‌های اخیر، طرح ارائه‌ی مجوز سرویس‌های نمایش خانگی به صدا‌وسیما با واکنش‌های انتقادی فراوان صنف سینمایی مواجه شد؛ تا جایی که حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی، وجود چنین طرحی در مجلس را رد کرد. میرزایی از تدوین طرح مفصلی درباره‌ی اداره‌ی صداوسیما خبر داد که یکی از بندهای آن با ارائه‌ی مجوز سرویس‌های نمایش خانگی به صدا‌وسیما مرتبط است. به‌گفته‌ی وی، این بند از طرح مذکور براساس قانون اساسی است و پیشنهادهایی که طراحان این طرح مطرح کردند، بررسی جایگاه صداوسیما در بحث رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر است.

به‌گفته‌ی عضو کمیسیون فرهنگی، طرح جدایی نمایش خانگی از وزارت ارشاد وجود خارجی ندارد و همچنان در این زمینه طرحی به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده نشده است. میرزایی اعلام کرد که تنها در طرحی مسئولیت صداوسیما در بحث صوت‌وتصویر فراگیر بررسی شده است که سازوکار صداوسیما را مشخص می‌کند. وی به طرح اداره‌ی صداوسیما نیز اشاره کرد که درحال‌حاضر، تنها روی کاغذ است و باید کارشناسان و متخصصان بعد از اعلام دیدگاه‌هایشان، طرحی جامع و کامل تهیه کنند. طرح «اداره‌ی صداوسیمای جمهوری اسلامی» که به‌تازگی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است و برای بررسی به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده می‌شود، در مجلس پیشین مسکوت ماند و حالا نمایندگان مجلس یازدهم دوباره آن را به‌جریان انداخته‌اند.

براساس ماده‌ی ۶ طرح «اداره‌ی صداوسیمای جمهوری اسلامی» انجام هرگونه فعالیت رادیویی و تلویزیونی که قابلیت انتشار فراگیر در داخل و خارج از کشور را به‌صورت واقعی و مجازی داشته باشد، در انحصار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. همچنین، اشخاص حقیقی و حقوقی نیز باید در اموری چون «تأسیس فرستنده به‌منظور انجام فعالیت‌های رسانه‌ای در امر پخش صوت‌وتصویر فراگیر» و «ایجاد شبکه‌های ارتباطی باسیم و بی‌سیم مانند ماهواره و پخش کابلی شبکه‌های محلی و ناحیه‌ای برای فعالیت‌های رسانه‌ای در امر پخش صوت‌وتصویر» و «استفاده از فضای فرکانس کشور برای پخش فراگیر صوت‌وتصویر» از سازمان صداوسیما مجوز دریافت کنند.

حال باید دید که درنهایت مدیریت شبکه‌ی نمایش خانگی به صدا‌وسیما سپرده می‌شود یا خیر. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی واگذاری بخش نمایش خانگی به صدا‌وسیما چیست؟ لطفا دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مجلس درصدد واگذاری مدیریت شبکه نمایش خانگی به صدا‌وسیما است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..