تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اولین هواپیمای تجاری مجهز به سوخت هیدروژنی به پرواز درآمد

رسانه‌های بریتانیایی چند روز پیش اعلام کردند نخستین پرواز یک هواپیمای تجاری هیدروژنی با موفقیت انجام شده است. هواپیمای موردبحث که متعلق‌به ZeroAvia است، هواپیمایی ۶ سرنشین به‌حساب می‌آید که به‌جای سوخت‌های فسیلی سنتی، متکی‌بر پیل‌های سوختی هیدروژنی است. آن‌طور که خبرگزاری‌ها می‌گویند، هواپیمای هیدروژنی یادشده در آسمان کرنفیلد انگلستان پرواز کرده است؛ پرواز هواپیما شامل تیکاف، پرواز در مسیری مشخص و سپس فرود بدون بروز هیچ‌گونه مشکل بود.

درحالی‌که آزمایش‌های مقدماتی و شبیه‌سازی‌های مربوط به وسایل نقلیه‌ی eVTOL مجهز به سوخت هیدروژنی طی سال‌های گذشته به‌دفعات در اخبار ظاهر شده‌اند (نظیر تاکسی Skai شرکت Alaka'i Technologies)، شرکت ZeroAvia می‌گوید هواپیمای ۶ سرنشینه‌ی Piper کلاس M بزرگ‌ترین هواپیمای متکی‌بر سوخت هیدروژنی در دنیا به‌حساب می‌آید. این هواپیما طی ماه‌ها‌ی اخیر به قابلیت‌های بیشتری برای پرواز مجهز شده و روند تکاملش ادامه دارد.

ZeroAvia که دفتر اصلی‌اش در شهرهای لندن و کالیفرنیا قرار دارد، روی تولید هواپیمایی تجاری که بتواند حداکثر ۲۰ نفر سرنشین را به جایی دیگر منتقل کند کار می‌کند. همچنین این شرکت مشغول کار روی خودروهای الکتریکی برای اهدافی همچون تحویل بسته یا زراعت است. این شرکت نوپا که از سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده می‌گوید پیشرانه‌ی هیدروژن-الکتریکی هواپیما، هیچ‌گونه گاز مضری به هوا وارد نمی‌کند؛ زیرا توانایی تبدیل هیدروژن مایع به برق را دارد و برای قدرت‌رسانی به هواپیما صرفا از هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کند. ZeroAvia می‌گوید این پیشرانه می‌تواند صنعت هوانوردی تجاری را کربن‌زدایی کند. تنها چیزی که هواپیمای موردبحث در هوا منتشر می‌کند، بخار آب است.

ZeroAvia می‌گوید بدون هیچ‌گونه علم جدید و ویژه،‌ هواپیمای هیدروژنی دارای پتانسیل لازم است تا در آینده بتواند همان مسیری را که هواپیماهای مجهز به سوخت فسیلی طی می‌کنند، طی کند. درضمن هواپیمای هیدورژنی در آینده خواهد توانست همچون دیگر هواپیماها، بار حمل کند. مدیرعامل ZeroAvia در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد: «کاری که ما انجام می‌دهیم، جایگزین کردن موتورهای متکی‌بر سوخت فسیلی با چیزی است که به‌عنوان موتورهای هیدروژنی الکتریکی شناخته می‌شوند». یک هواپیمای پروتوتایپ (نمونه‌ی پیش‌تولید) قبلا با این موتور به‌پرواز درآمده، اما هواپیمای ZeroAvia نخستین هواپیمای سطح تجاری است که با هیدروژن به‌پرواز در می‌آید.

آزمایش پرواز هواپیمای هیدروژنی ZeroAvia که سه‌شنبه‌ی گذشته انجام شد، به‌عنوان «دستاوردی بزرگ» در پروژه‌ی HyFlyer شناخته می‌شود؛ HyFlyer پروژه‌ای در حوزه‌ی تحقیق‌و‌توسعه‌ی پرواز است که مستقیما توسط دولت بریتانیا حمایت می‌شود. HyFlyer در تلاش است شرکت‌های مختلف را به‌تولید پیشرانه‌هایی که هیچ‌گونه گاز مضری به هوا وارد نمی‌کنند، ترغیب کند. درواقع هدف نهایی HyFlyer، فراهم‌سازی بستر مناسب برای جایگزینی موتورهای پیستونی متکی‌بر سوخت فسیلی با موتورهای جدید است.

آزمایشی که در کرنفیلد انجام شد، نخستین گام برنامه‌ای جاه‌طلبانه به‌حساب می‌آید. ZeroAvia در بیانیه‌ی خود اعلام کرد قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی، هواپیما را باری دیگر به‌پرواز دربیاورد؛ پروژه‌ی دوم پرواز شامل پروازی ۲۵۰ مایلی (تقریبا ۴۰۲ کیلومتر) بر فراز اورکنی خواهد بود. ZeroAvia می‌گوید طول این مسیر تقریبا مشابه مسیرهای بزرگ و شلوغ نظیر لس آنجلس به سان فرانسیسکو یا لندن به ادینبرو است. 

اگر پرواز دوم به‌شکلی امن و بدون مشکل به‌اتمام برسد، مزیت‌های تجاری صنعت فناوری باری دیگر به‌اثبات خواهد رسید. در پی این اتفاق، قطعا موج جدیدی از اشتیاق به این حوزه در بین سرمایه‌گذاران به‌راه خواهد افتاد. ZeroAvia می‌گوید پیش‌تر هواپیماهایی آزمایشی با استفاده از پیل‌های سوختی هیدروژنی به‌عنوان منبع انرژی به‌پرواز درآمده‌اند؛ بااین‌حال هواپیمای این شرکت ابعاد بسیار بزرگ‌تری دارد و هواپیمایی در سطح تجاری است. مدیرعامل ZeroAvia می‌گوید امکان پرواز تجاری با این هواپیما «خیلی زود» فراهم خواهد شد. ZeroAvia اعلام کرده طبق برنامه‌ی خود قصد دارد هواپیماهای هیدروژنی را در عرض سه سال وارد خطوط هوایی کند. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اولین هواپیمای تجاری مجهز به سوخت هیدروژنی به پرواز درآمد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..