تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاکسی پرنده مهر ماه در آسمان ایران به پرواز درمی‌آید

به‌نقل از ستاد توسعه‌ی فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهر ماه امسال، نوعی تاکسی پرنده در ایران شروع به خدمت‌رسانی می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، توسعه‌ی حمل‌ونقل هوشمند را یکی از اولویت‌های خود عنوان و اعلام کرده که اجرای طرح تاکسی هوایی در دست پیگیری این مرکز است. در خبر منتشرشده در وب‌سایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته درمورد طرح تاکسی پرنده می‌خوانیم: «در ایستگاه تاکسی منتظرید. تاکسی زرد وارد ایستگاه می‌شود و جلوی پای شما می‌ایستد. سوار می‌شوید و تاکسی تیک‌آف می‌کند، اوج می‌گیرد و به پرواز در می‌آید. شما بدون ترافیک، بدون چراغ قرمز و بی‌معطلی در زمانی بسیار کوتاه در مقصد پیاده می‌شوید.»

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درمورد طرح تاکسی‌های پرنده اعلام می‌کند که این نوع وسایل نقیله فعلا قرار است در مناطق کم‌تردد مورد استفاده گیرد. بر این اساس، از ظرفیت تمام فرودگاه‌های کم‌تردد کشور استفاده می‌شود.

منطقی گفته است، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز به کار می‌کند و هواپیماهای موجود در این کلاس که در فرودگاه‌های کم‌تردد قرار دارند، می‌توانند با اجرای این طرح، خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند.

به گزارش ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، اگر طرح تاکسی هوایی در استان‌ها و شهرهای کمتر برخوردار قابلیت اجرایی داشته باشد، رونق اقتصادی زیادی را برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.

به‌گفته‌ی منوچهر منطقی، پیشینه‌ی اجرای این طرح به زمان قبل از انقلاب بازمی‌گردد که تاکنون به دلایل مختلف به‌تعویق افتاد؛ حال با پیگیری ستاد وابسته به ریاست جمهوری و توان دانش‌بنیان‌ها درنهایت طرح مذکور به مرحله‌ی اجرا رسیده است.

فاز اول طرح مهرماه و فاز دوم، بهمن‌ماه اجرا می‌شود. البته منطقی می‌گوید اجرای طرح با کمبودهایی روبه‌رو است؛ ازجمله اینکه سوخت هواپیماهای مدنظر برای طرح تاکسی پرنده از دیگر کشورها تأمین می‌شود درصورتی‌که توان تولید داخلی آن وجود دارد و با توسعه‌یافتن طرح، تولید داخلی سوخت هواپیماهای مناسب آن نیز اقتصادی خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

از دیگر مواردی که به‌گفته‌ی منطقی سرعت پیشرفت طرح را بیشتر می‌کند، افزایش دسترسی‌های فرودگاهی در مسیرهای خاص و حذف تشریفات فرودگاه‌ها است.

در دی‌ماه سال پیش، اسنپ خبر از بررسی زیرساخت‌های موردنیاز و پتانسیل‌های موجود در کشور برای فعال‌سازی تاکسی هوایی داده بود. اسنپ در گزارش خود گفته بود: «ما امروز در ایران، تعداد زیادی هواپیمای فوق‌سبک و خلبان آموزش‌دیده علاقه‌مند و فعال داریم که آماده پرواز هستند. همچنین تعداد زیادی فرودگاه کم‌ترافیک در شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای تسهیل سفرهای فوری و کوتاه‌مدت استفاده کرد. این هدف در مرحله اول با استفاده از هواگردهای سبک موجود در کشور قابل تحقق است و در صورت موفقیت می‌تواند با تزریق سرمایه و توسعه ناوگان گسترش پیدا کند.»

باید دید که آیا ستاد وابسته به ریاست جمهوری با اسنپ نیز برنامه‌هایی برای اجرایی‌کردن طرح تاکسی هوایی دارد یا خیر. ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، اجرای طرح تاکسی هوایی را اتفاقی رویایی برای شاکنان شهرهای بزرگ عنوان کرد و در همین رابطه نوشت: ««طی مسافتی طولانی در کمترین زمان ممکن و بدون ذره‌ای ترافیک و معطلی». یک اتفاق رویایی برای ساکنان شهرهای بزرگ.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاکسی پرنده مهر ماه در آسمان ایران به پرواز درمی‌آید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..