تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نوویا برای تولید تراشه‌های سرور آرم، ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد

اخبار مربوط‌به صنعت تراشه در هفته‌های اخیر بیشتر روی تصاحب آرم هولدینگز توسط انویدیا متمرکز بوده‌اند، اما چیزی که کمتر به آن توجه شده این است که استارتاپی جدید روی تراشه‌های جدیدی کار می‌کند که مصرف انرژی کمی دارند و مخصوص بازار سرور هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از این تراشه‌های کم‌مصرف، هزینه‌های کلی را به‌شکلی محسوس کاهش می‌دهد. همچنین این تراشه‌ها قدرت به‌ازای هسته‌ی بیشتری نسبت‌به تمامی پردازنده‌های فعلی مبتنی‌بر معماری x86 و آرم به‌ارمغان می‌آورند.

توجه ویژه‌ی رسانه‌ها به ماجرای انویدیا و آرم باعث شده برخی از اخبار دیگر صنعت تراشه در حاشیه قرار بگیرند. یکی از اخبار مهم چند وقت اخیر این است که شرکت‌هایی که دارای دیتاسنترهای عظیم هستند در تلاش‌اند تا بتوانند میزان ردپای کربن خود را به حداقل برسانند. حتی مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد با سرمایه‌گذاری عظیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور به یک شرکت کربن منفی تبدیل شود؛ ردموندی‌ها اعلام کرده‌اند بودجه‌ی چند میلیارد دلاری برای فناوری‌هایی کنار گذاشته‌اند که توانایی جذب کربن دی‌اکسید را از اتمسفر دارد.

به‌کمک شرکتی جدید تحت عنوان نوویا (Nuvia)، شرکت‌های حوزه‌ی فناوری می‌توانند دیتاسنترهای خود را بیشتر از قبل تقویت کنند؛ این دیتاسنترهای جدید نه‌تنها قدرت بیشتری خواهند داشت بلکه کم‌مصرف‌تر خواهند بود.

بنیان گذاران نوویا / Nuvia سه مرد درحالت ایستاد مشغول لبخند

بنیان‌گذاران نوویا

تاریخ بنیان‌گذاری نوویا به ۱۸ ماه پیش برمی‌گردد؛ این شرکت توسط جرارد ویلیامز، مدیر ارشد سابق اپل در حوزه‌ی توسعه‌ی سیستم-روی-چیپ (SoC) که ۲۰ سال سابقه‌ی کار در صنعت تراشه را در کارنامه‌اش دارد، بنیان‌گذاری شد. جرارد ویلیامز یک دهه از عمر خود را در آرم سپری کرده و به‌خوبی با این شرکت آشنایی دارد. دو بنیان‌گذار دیگر شرکت نوویا مانو گولاتی، معمار ارشد سابق در واحد سیستم-روی-چیپ گوگل و جان برونو، معمار سابق سیستم در گوگل، AMD و اپل هستند. 

جرارد ویلیامز و مانو گولاتی و جان برونو با همکاری یک‌دیگر در تلاش‌اند تراشه‌های ویژه‌ای برای مصارف سرور تولید کنند که عملکرد‌به ازای هر وات آن‌ها درمقایسه‌با تراشه‌های تولیدشده توسط اینتل، AMD و اپل بهتر است. نوویا برای دست‌یابی به این هدف، اقدام‌به ساخت نوعی سیستم-روی-چیپ با نام اوریون (Orion) برپایه‌ی هسته‌ی منحصربه‌فردی با کدنام فینکس (Phoenix) کرده است.

در نظر داشته باشید که تراشه‌ی اوریون متکی‌بر معماری آرم است و آن‌طور که جان برونو اعلام می‌کند، بازطراحی کاملی نسبت‌به دیگر پردازنده‌های مرکزی به‌خود دیده است. او می‌گوید تراشه‌ی اوریون به سرعت کلاک تقویت‌شده (بوست) که امروزه شرکت‌های مختلف برای بازاریابی محصولات، مانور خاصی روی آن می‌دهند نیازی ندارد. برونو می‌گوید ادعایی که شرکت‌های دیگر درباره‌ی سرعت کلاک بوست تراشه‌های سرور اعلام می‌کنند، هرگز در دنیای واقعی قابل‌دسترس نیست. 

بنچمارک گیک بنچ 5 هسته فینکس نوویا / Nuvia

عملکرد هسته‌ی فینکس نوویا در گیک‌بنچ ۵ 

نوویا برای آزمایش تراشه‌ی اوریون سراغ بنچمارک گیک‌بنچ ۵ رفت و متوجه شد هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی فینکس می‌تواند تا حداکثر دو برابر قدرت پردازشی بیشتر نسبت‌به پربازده‌ترین تراشه‌های موبایلی بازار ارائه دهد. طبق اعلام نوویا، تراشه‌ی اوریون می‌تواند به توان یک تا ۴٫۵ وات به‌ازای هر هسته دست پیدا کند. نوویا می‌گوید تراشه‌اش درمقایسه‌با AMD Ryzen 7 4700U به IPC (دستورالعمل در هر سیکل) ۴۰ تا ۵۰ درصد بهتر دست می‌یابد، آن هم با مصرف تنها ۳۳ درصد از انرژی مصرف‌شده توسط تراشه‌ی AMD. این اعداد در نگاه اول بسیار تحسین‌برانگیز هستند؛ اما درنهایت باید ببینیم که به‌هنگام فعالیت در دنیای واقعی، تفاوت‌ بین تراشه‌ها تا چه حد محسوس خواهد بود.

استارتاپ نوویا به‌تازگی موفق شد سرمایه‌ی ۲۴۰ میلیون دلاری جذب کند. این استارتاپ پیش‌تر در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان و آذر ۱۳۹۸) سرمایه‌ی ۵۳ میلیون دلاری جذب کرده بود. جرارد ویلیامز، مدیرعامل فعلی نوویا، در حال حاضر درگیر اختلافی حقوقی با اپل است. اپل مدتی پیش شکوائیه‌ای در دادگاه آمریکا ثبت کرد و مدعی شد جرارد ویلیامز از اسرار تجاری مرتبط‌به تراشه‌های سری A (که مختص‌به اپل هستند) سوءاستفاده می‌کند. همانطور که اشاره کردیم ویلیامز سال‌ها سابقه‌ی کار در اپل را دارد. نوویا امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ نخستین پردازنده‌ی مرکزی خود را تکمیل کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نوویا برای تولید تراشه‌های سرور آرم، ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..