تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کسانی که در راه خدا شهید می‌شوند چه جایگاهی دارند؟ + صوت

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

فَلْیُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یَشْرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَمَنْ یُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا

پس کسانی باید در راه خدا جهاد کنند که (دست از جان شسته‌اند و) زندگی این جهان را به آن جهان می‌فروشند؛ و هر کس در راه خدا جهاد کند و کشته شود یا فاتح گردد، زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷۴ سوره نساء

تفسیر آیه ۷۴ سوره نساء

پیامبر (ص) شهید از سوی خدا دارای هفت خصلت است:
نخستین قطره‌ی خونش که به زمین می‌ریزد تمام گناهانش آمرزیده می‌شود.
سرش در دامان دو همسرش از حوریان قرار می‌گیرد، و آن‌دو، گرد و خاک از صورتش پاک می‌کنند و به او خوش آمد می‌گویند، او نیز به آنان خوش آمد می‌گوید.
از لباس‌های بهشتی به او می‌پوشانند.
خازنان بهشت هرکدام با هر بوی خوشی به‌سوی او پیشدستی می‌کنند که او را با خود ببرند.
 شهید جایگاه خود را می‌بیند.
 به روح او خطاب می‌شود که هر کجای بهشت که می‌خواهی گردش کن.
 شهید به خدا نظر می‌کند و این نگاه مایه‌ی آرامش هر پیامبر و شهیدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید

پیام‌های آیه ۷۴ سوره نساء

۱-هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه کشورگشایی، نه استثمار ونه انتقام. «فِی سَبِیلِ اللّهِ»

۲-جهاد، توفیقی است که به همه داده نمی‌شود. «فَلْیُقاتِلْ ... اَلَّذِینَ یَشْرُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا»؛ دنیاطلبان لیاقت وشجاعت جبهه رفتن را ندارند.

۳-جهاد اکبر و مبارزه با دنیا پرستی، مقدّمه‌ی جهاد اصغر و مبارزه با دشمن است. «فَلْیُقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ»

۴-مجاهد فی سبیل اللّه هرگز مغلوب نیست. (به جای «یَغْلِبْ» می‌فرماید: «یُقْتَلُ»

۵-در جبهه‌ی حقّ، فرار و شکست مطرح نیست، یا شهادت یا پیروزی. «فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ»

۶-منافق، فقط غنائم را «فوز عظیم» می‌داند (آیه قبل)، ولی قرآن، هم پیروزی و هم شهادت را «اجر عظیم» می‌داند. «أَجْراً عَظِیماً»

۷-وعده‌ی «أَجْرٌ عَظِیمٌ» تشویق برای عزیمت به جبهه است.

۸-زندگی آخرت برتر از زندگی دنیاست و معامله دنیا با آخرت کار بزرگی است. «یَشْرُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا بِالْآخِرَهِ ... أَجْراً عَظِیماً»

۹-پاداش مجاهد شهید و رزمنده پیروز یکسان است. «فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ ... أَجْراً عَظِیماً»

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کسانی که در راه خدا شهید می‌شوند چه جایگاهی دارند؟ + صوت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..