تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مدیرعامل انویدیا چگونه شرکتش را به بزرگ‌ترین بازیگر صنعت نیمه‌هادی آمریکا تبدیل کرد؟

در میانه‌ی بحران همه‌گیری ویروس کرونا، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در آشپزخانه‌ی خود یکی از مهم‌ترین رخدادهای مهندسی تاریخ شرکتش را رقم زد. او پایان یافتن مذاکره‌ها را برای خرید شرکت آرم از سافت‌بانک به رقم ۴۰ میلیارد دلار به رسانه‌ها اعلام کرد. خبری که به یک‌باره، هوانگ را در مسیر تبدیل‌شدن به مهم‌ترین مدیرعامل صنعت نیمه‌هادی در جهان قرار داد.

واگذاری شرکت آرم از مالک ژاپنی آن یعنی سافت‌بانک به انویدیا، لقب بزرگ‌ترین قرارداد فروش تاریخ صنعت تراشه را یدک می‌کشد. این قرارداد می‌تواند انویدیا را به نیرویی بسیار مهم در مهم‌ترین بخش‌های حوزه‌ی پردازش تبدیل کند. آن‌ها از سرورها و کامپیوترهای شخصی تا قطعات الکترونیکی مصرفی و گوشی‌های هوشمند را تحت سلطه‌ی خود خواهند داشت که بیش از همه، اینتل را تهدید خواهد کرد. درواقع کارشناسان اعتقاد دارند بزرگ‌ترین تهدید تاریخ اینتل، با فروش آرم به انویدیا رقم می‌خورد. البته درنهایت هوانگ برای رسیدن به چنین هدف مهمی، با چالش‌های متعددی خصوصا از سمت قانون‌گذاران و رقبا روبه‌رو خواهد شد. حتی برخی پیش‌بینی می‌کنند که شاید قرارداد هیچ‌گاه به تأیید نهایی نرسد.

قرارداد خرید آرم را می‌توان یک دستاورد مهم در مسیری چندساله در شرکت انویدیا دانست. مسیری که تیم سبز را از تولیدکننده‌ی محدود کارت‌های گرافیک حرفه‌ای مخصوص بازی، به ارزشمندترین شرکت آمریکایی دنیای تراشه تبدیل کرد. هوانگ در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود گفته بود که دو سال پیش، به‌هیچ‌وجه پیش‌بینی چنین پیشرفت و موفقیتی را برای شرکتش نداشته است.

ارزش بازار انویدیا اکنون حدود ۳۱۹/۸ میلیارد دلار گزارش می‌شود که بیش از ارزش بازار ۲۱۴/۵ میلیارد دلاری اینتل است. نکته‌ی مهم اینکه انویدیا در سال مالی گذشته، فروش سالانه‌ی ۱۰/۹۲ میلیارد دلار را ثبت کرد و اینتل در همان آمار، گزارش فروش ۷۱/۹۷ میلیارد دلاری داشت. تمایل و برنامه‌های جدی تیم سبز برای ورود و فعالیت در حوزه‌های مهم و داغ صنعت فناوری همچون بازی‌های ویدیویی و هوش مصنوعی، جذب سرمایه‌گذاران را به این شرکت به‌همراه داشته است. درمقابل، اینتل حتی در برخی از برترین تراشه‌های خود با چالش‌های جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند و روز‌به‌روز، بازار هدفش را در خطر بیشتری می‌بیند.

جنسن هوانگ، در سال ۱۹۹۳ و در جشن تولد ۳۰ سالگی خود همراه‌با تعدادی از دوستانش در سن خوزه کالیفرنیا، رویای شرکتی فناورانه را در سر می‌پروراند. آن‌ها روی آینده‌ای سرمایه‌گذاری کردند که در آن، مصرف‌کننده‌ها به گرافیک‌های بهتر کامپیوتری نیاز داشتند. آینده‌ای که باید با سخت‌افزاری ویژه شکل می‌گرفت که در دهه‌ی ۱۹۹۰ هنوز وجود خارجی نداشت.

انویدیا / Nvidia

پیش‌بینی و سرمایه‌گذاری هوانگ و دوستانش در سال ۱۹۹۳، با موفقیت همراه شد. بازی‌های ویدیویی رشد سریعی را تجربه کردند و پردازنده‌های گرافیکی نیز روز‌به‌روز کاربردهای جدیدتر و بیشتری پیدا می‌کنند. تراشه‌های گرافیکی انویدیا، برای ارائه‌ی بهترین محتوای ویدیویی، داده‌ها را با روشی متفاوت از پردازنده‌های مرسوم، مدیریت و پردازش می‌کنند. آن‌ها ساختار موازی را در مدیریت داده در پیش می‌گیرند که متفاوت از ساختار متوالی مرسوم عمل می‌کند. همین رویکرد، منجر شد تا پردازنده‌های گرافیکی برای کاربردهای دیگر همچون معدن‌کاوی رمزارز و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی نیز کاربردی بهتر داشته باشد. صنایعی که در سال‌های اخیر، رشد شدید تقاضا را تجربه کرده‌اند.

هوانگ ۵۷ ساله، تلاش زیادی برای شبیه‌شدن به استیو جابز می‌کند. او یک جلیقه‌ی مشکی چرمی می‌پوشد که شباهت خاصی به لباس یقه اسکی استیو جابز دارد. هوانگ همچنین مانند جابز، در رویدادهای رونمایی محصولات جدید شرکتش، مهارت زیادی در صحبت روی استیج دارد.

اگر جنسن هوانگ با ماسایوشی سان، مدیرعامل سافت‌بانک، ارتباط نزدیک نداشت، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری به‌آسانی محقق نمی‌شد. سان در سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۳۲ میلیارد دلار، شرکت آرم، مستقر در کمبریج بریتانیا را خریداری کرد. نکته‌ی مهم‌تر اینکه سافت‌بانک از سرمایه‌گذاران انویدیا هم محسوب می‌شود. سهام شرکت ژاپنی در انویدیا طبق آخرین آمار، حدود ۲۴۵ میلیون دلار ارزش دارد.

مدیرعامل انویدیا از ۲۰ سال پیش برای شکست اینتل برنامه‌ریزی می‌کرد

صحبت‌های هوانگ با مدیران سافت‌بانک پیرامون خرید آرم، از ابتدای سال جاری به جریان افتاد. مدیرعامل انویدیا در مصاحبه‌ای گفته بود که به‌محض متوجه شدن از تصمیم سافت‌بانک برای عرضه‌ی آرم، با آن‌ها وارد مذاکره شده است. او در ادامه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا انویدیا به‌عنوان مهم‌ترین خریدار احتمالی به مذاکره‌ها ادامه دهد.

مدیرعامل انویدیا در مذاکره‌های مالی با سافت‌بانک، از تیم‌های حقوقی و مالی خارجی استفاده نکرد و گروهی را در داخل شرکت برای این هدف به‌کار گرفت. به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، اصول و جزئیات قرارداد در مرکز مدیریت انویدیا در سانتا کلارا کالیفرنیا انجام نشد و هوانگ، در خانه‌ی خود در پالو آلتو، مدیریت تیم را برعهده گرفت. او از همان خانه، رویدادهای مجازی معرفی محصولات جدید را هم برگزار کرد و حتی برخی محصولات را در آشپزخانه‌اش معرفی کرد. رونمایی‌هایی که باز هم با پوشیدن جلیقه‌ی معروف چرمی انجام می‌شد.

جیمز ونگ، یکی از مدیران محصول سابق انویدیا است که اکنون به‌عنوان تحلیل‌گر در شرکت نیویورکی مدیریت دارایی Ark Invest فعالیت می‌کند. شرکت جدید او هم در انویدیا سرمایه‌گذاری کرده است. ونگ اعتقاد دارد خرید آرم نشان می‌دهد که هوانگ می‌داند قدم بعدی در پیشرفت شرکتش، بدون کمک خارجی ممکن نخواهد شد. همین دلیل باعث شد تا انویدیا از شرکتی که از فرایندهای خرید و ادغام بیزار بود، به شرکتی با تمایل بالا برای خریدهای بزرگ تبدیل شود.

نمای جلو از کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3080 انویدیا

آرم که امروز به‌خاطر طراحی تراشه‌های قدرتمند با بازدهی توان بالا شناخته می‌شود، حکم ابزاری جدید را برای انویدیا خواهد داشت تا اینتل را در بازار‌های متنوع‌تر صنعت تراشه شکست دهد. به‌عنوان مثال، تصمیم اپل برای مهاجرت از پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 اینتل به آرم، مرحله‌ای مهم در تغییر ساختار صنعت محسوب می‌شود که انویدیا هم نقشی بزرگ در آن خواهد داشت.

هوانگ اعتقاد دارد انویدیا می‌تواند آرم را به دنیای سخت‌افزار مخصوص پردازش‌های هوش مصنوعی وارد کند که در دستگاه‌هایی همچون گوشی‌های هوشمند، ساعت‌ها و گجت‌های هوشمند دیگر و خودروهای خودران استفاده شوند. آرم قبلا در این حوزه‌ها فعالیت آن‌چنان جدی نداشته است. همچنین انویدیا می‌تواند دستگاه‌های مبتنی بر آرم را به دنیای پردازنده‌های مرکزی مورد استفاده در سرورها معرفی کند. با چنین رویکردی، دیتابیس‌های بزرگ از پردازنده‌های آرم استفاده می‌کنند و حتی ابرکامپیوترها نیز به مشتریان آرم تبدیل می‌شوند. مجموع رخدادها، اینتل را بیش‌ازپیش وارد بحران می‌کند.

اریک راس، استراتژیست ارشد شرکت Cascend Securities در نیویورک می‌گوید هوانگ دو دهه پیش برای شکست اینتل برنامه‌ریزی می‌کرده است. او از همان زمان اعتقاد داشت که پردازنده‌های گرافیکی، به نیروهای اصلی پردازش در نسل بعدی کامپیوترها تبدیل می‌شوند. راس می‌گوید اکنون و با گذشت زمان قابل‌توجهی، ظاهرا برنامه‌های هوانگ به حقیقت پیوسته‌اند.

روند حرکتی انویدیا در سال‌های گذشته، همیشه هم با پیشرفت و بدون چالش همراه نبوده است. آن‌ها پس از فروکش کردن نسبی تب رمزارزها در سال ۲۰۱۸، با کاهش فروش روبه‌رو شدند. همچنین تلاش برای ورود به دنیای مودم گوشی‌های هوشمند نیز که در سال ۲۰۱۱ با خرید یک شرکت شروع شده بود، در سال ۲۰۱۵ به شکست کامل و فروش زیرمجموعه‌ی مذکور انجامید. همچنین آن‌ها به‌خاطر فروش تراشه‌های هوش مصنوعی به چینی‌ها نیز ازسوی دولت واشنگتن تحت فشار بوده‌اند.

فروش آرم به انویدیا احتمالا به تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و چین در نبرد بر سر سلطه بر دنیای فناوری منجر خواهد شد. هواوی که در مرکز نبرد تجاری بین چین و آمریکا قرار دارد، یکی از مشتریان جدی آرم محسوب می‌شود. اگر انویدیا مالکیت شرکت و مجوزهای آرم را در دست بگیرد، هواوی در تأمین مجوزها با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.

آرم سافت بانک

انویدیا در خریدهای قبلی هم چالش‌های زیادی تجربه کرد. بزرگ‌ترین خرید سازمانی آن‌ها، خرید هفت میلیارد دلاری شرکت Mellanox Technologies، به‌خاطر چالش‌های تنظیم‌گری قانونی در چین با تأخیر روبه‌رو شد. این قرارداد درنهایت در آوریل سال جاری امضا شد.

مقاله‌های مرتبط:

سیاست‌مداران بریتانیایی از زمان مطرح‌شدن فروش آرم به انویدیا، نگرانی‌های متعددی را بیان کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها به کاهش اشتغال در کشور مربوط می‌شود. آرم حدود ۶،۷۰۰ کارمند دارد که با فروش شرکت به انویدیا، قطعا تعداد زیادی از آن‌ها با خطر بیکاری روبه‌رو می‌شوند. ازطرفی آرم و انویدیا متعهد شده‌‌اند که یک مرکز تحقیقات هوش مصنوعی را با یک ابرکامپیوتر جدید در کمبریج راه‌اندازی کنند که دردسترس محققان بریتانیایی و دیگر فعالان آکادمیک سرتاسر جهان قرار خواهد گرفت.

مخالفت فعالان صنعت تراشه با قرارداد فروش آرم به انویدیا، احتمالا بسیار جدی خواهد بود. برخی از مشتریان کنونی آرم، رقبای انویدیا هستند و درصورت تأیید شدن قرارداد، حفظ بی‌طرفی آرم را مهم‌ترین چالش احتمالی می‌دانند. آرم همیشه به‌عنوان سوئیس دنیای تراشه شناخته می‌شده است و طراحی‌های خود را به تمامی فعالان صنعت ارائه می‌کند. به‌هرحال آرم و انویدیا اکنون ادعا می‌کنند که بی‌طرفی شرکت به‌هیچ‌وجه از بین نخواهد رفت.

جنسن هوانگ که زمانی افزایش تقاضا برای محتوای با گرافیک بالا را پیش‌بینی کرده بود، اکنون آینده‌ای با نیاز بیشتر به پردازش حرفه‌ای را مطرح می‌کند. او می‌گوید در آینده، همه‌ی مردم در خانه‌های خود به فناوری‌هایی برای ارسال و دریافت سریع داده دسترسی خواهند داشت. باید منتظر آینده باشیم تا شکل‌گیری چنین نیازها و بازارهایی را مشاهده کنیم؛ بازارهایی که روز‌به‌روز به بزرگترشدن فعالان صنعت تراشه کمک می‌کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مدیرعامل انویدیا چگونه شرکتش را به بزرگ‌ترین بازیگر صنعت نیمه‌هادی آمریکا تبدیل کرد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..