تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهندسان MIT یک تکه شیشه تخت را به لنز چشم ماهی ۱۸۰ درجه‌ای تبدیل کردند

تیمی متشکل‌از مهندسان در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه ماساچوست در لوول موفق‌به خلق چیزی شده‌اند که در نگاه اول غیرممکن به‌نظر می‌رسد: این افراد موفق شده‌اند نوعی لنز چشم‌ماهی (Fisheye Lens) با زاویه‌ی دید ۱۸۰ درجه‌ای را با استفاده از یک تکه شیشه‌ی کلسیم فلوراید که صرفا یک میلی‌متر ضخامت دارد و کاملا تخت است، بسازند.

مهندسان MIT و دانشگاه ماساچوست در لوول ادعا می‌کنند لنز چشم‌ماهی موردبحث، نخستین لنز چشم‌ماهی تخت دنیا است که می‌تواند تصاویر پانورامای ۱۸۰ درجه‌ای واضح را خلق کند. آن‌طور که مهندسان می‌گویند، لنز موردبحث از نوعی فناوری خاص تحت عنوان متالنز استفاده می‌کند؛ تحلیلگران اعتقاد دارند که متالنز، جهش عظیم بعدی در صنعت فناوری‌های حوزه‌ی نوری است.

متالنزها لنزهای تخت را با «ویژگی‌های میکروسکوپیک» ادغام می‌کنند؛ مهندسان MIT می‌گویند این قابلیت‌های میکروسکوپیک می‌توانند پرتوهای نور را به‌هنگام ورود به لنز، تغییر دهند. بدین ترتیب‌ به‌جای استفاده از انحنا، ضخامت یا دیگر مشخصه‌های المان شیشه‌ای، یک تکه شیشه‌ی تخت با ماده‌ای ویژه پوشانده شده است که همین پوشش می‌تواند تمامی کارهای لازم نظیر منحرف‌کردن پرتوهای نور را انجام ‌دهد. این سبک ویژه در طراحی باعث می‌شود امکان تولید لنزهایی بسیار باریک وجود داشته باشد؛ لنزهایی که می‌توانند چند کار المان‌های شیشه‌ای را به‌صورت هم‌زمان انجام دهند. 

آن‌طور که رسانه‌ی MIT News می‌نویسد، مهندسان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست دقیقا به‌همین روش توانسته‌اند لنز چشم‌ماهی جدید خود را که یک میلی‌متر ضخامت دارد به‌مرحله‌ی تولید برسانند. بنابه ‌نوشته‌ی MIT News، لنز چشم‌ماهی موردبحث شامل یک تکه شیشه‌ی تخت با ضخامت میلی‌متری است که یک طرف آن توسط ساختارهایی کوچک پوشانده شده؛ این پوشش می‌تواند به‌شکلی دقیق نور ورودی را پخش کند تا امکان تولید تصاویر پانوراما فراهم شود؛ دقیقا همان کاری که لنزهای چشم‌ماهی معمولی که دارای انحنا هستند و چندین المان دارند، انجام می‌دهند.

در تصویر زیر می‌توانید نظاره‌گر نحوه‌ی کارکرد لنز کوچک جدید که حاصل همکاری MIT و دانشگاه ماساچوست در لوول است باشید:

نحوه کارکرد لنز چشم ماهی دانشگاه MIT

جیوجون هو، از استادان دانشگاه MIT و یکی از محققان پروژه‌ی لنز چشم‌ماهی جدید، می‌گوید طراحی لنز موردبحث دست‌کمی از شگفتی ندارد؛ زیرا بعضی از کارشناسان تصور می‌کردند تولید متالنزی که زاویه‌ی دید فوق عریض داشته باشد غیرممکن است. او می‌گوید این حقیقت که لنز جدید به‌درستی کار می‌کند و توانایی ثبت تصاویر فوق عریض دارد، کاملا فراتر از انتظارات است؛ او در ادامه می‌گوید: «در اینجا صرفا با خم کردن نور طرف نیستیم؛ بلکه با خم کردن ذهن (Mind-Bending) طرف هستیم» [منظور،‌ پیچیدگی بیش از حد پروژه و سطح بالا بودن آن است]. 

افزون‌بر این موارد، مهندسان MIT ادعا می‌کنند که لنز چشم‌ماهی جدیدشان توانسته در تقریبا تمامی نمای ۱۸۰ درجه‌ای که ارائه می‌دهد، به عملکرد «بی‌نقص» در تصویربرداری دست پیدا کند که ادعای بسیار مهم و بزرگی است. درحال‌حاضر، لنز چشم‌ماهی طراحی‌شده توسط MIT صرفا در طیف نوری مادون قرمز کار می‌کند، بااین‌حال مهندسان MIT معتقد هستند که در آینده می‌توان این لنز را برای کار کردن با نور مرئی نیز به‌مرحله‌ی تولید رساند. اگر زمانی امکان تولید لنز چشم‌ماهی MIT برای استفاده با نور مرئی فراهم شود، احتمالا کم‌کم شاهد حضور آن در گوشی‌های هوشمند خواهیم بود. حتی ممکن است روزی فرا رسد که این لنز برای دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای نیز عرضه شود. 

مهندسان MIT جزئیات مربوط به جدیدترین دستاورد خود را جمعه‌ی گذشته در مجله‌ی علمی Nano Letters منتشر کردند. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این پروژه و فهمیدن نحوه‌ی کارکرد متالنزها می‌توانید به‌تماشای این ویدئو در یوتیوب بنشینید یا اینکه نسخه‌ی کامل مقاله را از اینجا مطالعه کنید. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهندسان MIT یک تکه شیشه تخت را به لنز چشم ماهی ۱۸۰ درجه‌ای تبدیل کردند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..