تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرکت‌ها با رهگیری حرکات فیزیکی گوشی، تبلیغات هدفمند به شما نشان می‌دهند

گوگل و اپل طی سال جاری میلادی اقدامات جدیدی انجام داده‌اند که به گفته‌ی خودشان باعث می‌شود کاربران تا حد زیادی از جمع‌آوری داده‌هایشان توسط صدها شرکتی که مشغول جمع کردن داده بر اساس رفتار در دنیای آنلاین هستند، در امان باشند. در این بین اقداماتی که اپل انجام داده، بیشتر در چشم بوده‌اند؛ به‌خصوص یکی از قوانین جدید وضع‌شده برای سیستم‌عامل iOS 14 که البته از ابتدای سال آینده‌ی میلادی اجباری می‌شود. درحالی‌که اپل و گوگل چنین رویکردی در پیش گرفته‌اند، دیگر شرکت‌ها به‌دنبال راه‌های جدیدی به‌منظور جمع‌آوری داده‌های بیشتر از کاربران هستند تا بتوانند تبلیغات را به‌شکلی هدفنمندتر برای آن‌ها به‌نمایش دربیاورند. 

در دی ماه سال گذشته بود که گوگل اعلام کرد کوکی‌های متفرقه (ترد پارتی) را از مرورگر کروم حذف می‌کند تا شرکت‌های تبلیغاتی نتوانند به‌سادگی رفتار کاربران را در دنیای وب پایش کنند. ناشران و تبلیغ‌دهندگان از کوکی به‌منظور گردآوری داده درمورد خرید، وب‌گردی و جست‌و‌جوی ما در فضای وب استفاده می‌کنند و سپس پروفایل‌هایی اختصاصی برای ما می‌سازند. این پروفایل‌ها که دراختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار دارند مجموعه‌ی گسترده‌ای از داده‌ها شامل دیدگاه‌هایمان در حوزه‌ی سیاست و سلامت، نحوه‌ی خرید کردن، نژاد، جنسیت و موارد مشابه را در بر دارند؛ این یعنی عملا پروفایلی که شرکت‌ها می‌سازند تمامی اطلاعات حیاتی ما را شامل می‌شود.

در نظر داشته باشید که خود گوگل هم داده‌های کاربران را به‌شکلی گسترده ازطریق موتور جست‌و‌جو، جیمیل، یوتیوب و سرویس‌های دیگرش جمع می‌کند. گوگل درکنار فیسبوک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در حوزه‌ی تبلیغات است و از آن‌جایی که سرویس‌های بسیار محبوبی با کاربران زیاد دارد، می‌تواند داده‌های متعدد جمع کند و تبلیغات هدفمند به‌نمایش بگذارد. 

اپل گفته در iOS 14 قابلیتی وجود دارد که برای صنعت تبلیغات هدفمند بسیار آسیب‌رسان است؛ آن‌طور که اپل اعلام می‌کند، هنگام ورود اولیه به هر اپلیکیشن، پنجره‌ای شناور روی صفحه ظاهر می‌شود تا کاربر انتخاب کند که داده‌هایش در فضای وب رهگیری شوند یا خیر. طبیعتا با این پنجره‌ی شناور، کمتر کسی حاضر می‌شود اجازه‌ی پایش داده‌هایش را صادر کند. این اقدام اپل و دیگر اقداماتی که شرکت‌های مختلف انجام داده‌اند، کار را برای شرکت‌های تبلیغ‌دهنده بسیار سخت می‌کند.

بااین‌حال چارلز منینگ، مدیرعامل پلتفرم تحلیلی Kochava، در اظهارنظر جالبی می‌گوید شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی تبلیغات که داده‌های بسیار زیادی از کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند احتمالا قرار نیست از اتفاقات اخیر، به‌شکلی فاجعه‌آمیز متأثر شوند. شرکت‌هایی که در پی جمع‌آوری داده از کاربران و دسته‌بندی این داده‌ها هستند، ظاهرا می‌خواهند سراغ ابزار جدید و عجیبی بروند: سیگنال‌های فیزیکی خودِ گوشی.

هم‌بنیان‌گذار مؤسسه‌ی پژوهشی NumberEight می‌گوید با اقداماتی که اپل طی چند وقت اخیر انجام داده، مردم نسبت‌به حریم خصوصی نگران‌تر شده‌اند تا کم‌کم مرگ کوکی فرا برسد. NumberEight استارتاپی در بریتانیا است که در حوزه‌ی «هوش زمینه‌ای» فعالیت می‌کند و می‌تواند رفتار کاربران را از حسگرهایی که در گوشی آن‌ها به‌کاررفته شناسایی کند.

هم‌بنیان‌گذار NumberEight می‌گوید این استارتاپ نوعی نرم‌افزار ویژه دارد. این ابزار می‌تواند به اپلیکیشن‌ها امکان دهد ازطریق حسگرهای به‌کاررفته در گوشی، فعالیت‌های کاربر نظیر دویدن، نشستن، بودن در نزدیکی پارک یا موزه، رانندگی، دوچرخه‌سواری و... را شناسایی کند. اکثر گوشی‌های هوشمند دارای برخی تجهیزات داخلی هستند تا بتوانند داده‌های حرکتی را ثبت کنند.

حضور قطب‌نما در گوشی هوشمند شما به‌لطف برخی حسگرهای داخلی نظیر شتاب‌سنج اتفاق می‌افتد؛ حسگر شتاب‌سنج می‌تواند تشخیص دهد که شما به کدام سمت ایستاده‌اید. گوشی‌ها همچنین دارای حسگر مغناطیس‌سنج هستند که به داده‌های قطب‌های مغناطیسی وابسته است. این حسگرها به‌همراه چندین حسگر دیگر، باعث می‌شوند امکان استفاده از قابلیت‌هایی نظیر Raise to Wake (روشن شدن صفحه‌ی گوشی به‌هنگام برداشتن دستگاه) در موبایل‌ها فراهم شود. یکی دیگر از کاربرد این حسگرها، چرخیدن محتوای بصری گوشی به حالت افقی یا عمودی به هنگام چرخاندن خود گوشی است.

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ NumberEight اطلاعات زیادی درباره‌ی حسگرهای موجود در گوشی‌ها می‌داند، چون پیش‌تر با این حسگرها در شرکت‌های بلک‌بری و اپل کار کرده است. نسخه‌ی اولیه‌ی نرم‌افزار NumberEight به‌منظور جمع‌آوری داده‌های سفر مورداستفاده قرار گرفت و روی کاربرانی در لندن آزمایش شد. این نرم‌افزار می‌توانست با استفاده از حسگرهای گوشی تشخیص دهد کاربر در چه زمانی از اتوبوس یا قطار خارج می‌شود.

شرکت‌هایی مثل NumberEight و Sentiance و Neura از داده‌های حسگرها به‌منظور دسته‌بندی کاربران استفاده می‌کنند. در این روش به‌جای خلق پروفایلی آنلاین برای کاربران (مثلا مشخص کردن اینکه کاربر این دستگاه زنی ۳۴ ساله است)، سرویسی ویژه می‌تواند تبلیغات را به‌شکلی خاص به‌نمایش بگذارد. بر اساس داده‌ی حسگرها کسانی که پس از ساعتی مشخص، گوشی را برمی‌دارند و به‌ آن‌ها اصطلاحا Early Risers گفته می‌شود، شناسایی می‌شوند تا تبلیغات مختص‌به خودشان برای‌شان به‌نمایش دربیاید (این تنها یکی از مثال‌ها است). بازخوردهایی که از حسگر به‌دست می‌رسد رفتار کاربران را شناسایی می‌کند.

هم‌بنیان‌گذار NumberEight می‌گوید جمع‌آوری داده و ذخیره در قالب پروفایل باعث جلب توجه نهادهای نظارتی شده و همین موضوع مشکلاتی در زمینه‌ی تبلیغات ایجاد کرده، بااین‌حال روشی که آن‌ها در NumberEight به‌کار می‌بندند حریم خصوصی را نقض نمی‌کند. سرویس‌هایی که متکی‌بر نرم‌افزار NumberEight هستند به‌جای دانستن محل زندگی یا تمایلات شخصی هر فرد، اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنند که حسگرهای حرکتی گوشی ارائه می‌دهند. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرکت‌ها با رهگیری حرکات فیزیکی گوشی، تبلیغات هدفمند به شما نشان می‌دهند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..