تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عمده پهنای باند مصرفی ایران را سرویس‌های خارجی آمریکایی مصرف می‌کنند/ دیتاسنتر‌های بومی چه نقشی در کشور ایفا می‌کنند؟!

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دیتاسنترها یا همان مراکز داده، مرکزی که دستیابی به آن یعنی استقلال بیشتر کشور در عرصه فضای مجازی. جایی که با ذخیره سازی اطلاعات ملی و داده‌های شهروندان در آن، گامی موثر در حوزه امنیت کشور نیز محسوب می‌شود. 

ایجاد مراکز داده، یکی از لایه‌های پر اهمیت زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است، شبکه‌ای که به خودی خود استقلال کشور را در جهان فراهم می‌کند و می‌تواند نقشی اساسی در مقابل تحریم‌های غرب نسبت به ایران داشته باشد، و اما مراکز داده چه نقشی در کشور ایفا می‌کنند؟! 

این مراکز علاوه بر ذخیره سازی اطلاعات ملی و شهروندی، جایی برای حفاظت از فضای سایبری کشور است و به عنوان زیر ساخت اصلی سرویس‌ها، خدمات و محتوا‌ها به شمار می‌رود و پیشرفت آن‌ منجر به رشد و رونق استارتاپ‌ها، افزایش حجم اطلاعات، افزایش تعداد خدمات سایت‌ها و نرم افزار‌های داخلی و جهش تولید در فضای اینترنت خواهد شد.

همچنین یکی از ویژگی‌های بارز دیتاسنترهای بومی، نقش اقتصادی آن در کشور است. متأسفانه بیشترین استفاده شهروندان ما از سرویس‌های خارجی است و در هر بار مصرف میلیاردها دلار پهنای باند کشور صرف سرویس‌های خارجی می‌شود، و این درحالی است که پس از ایجاد دیتاسنترها علاوه بر اینکه یکی از مشکلات شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی که نبود دیتاسنتر ملی بود، برطرف خواهد شد کشور به سرویس‌های خدمات پایدار، ارزان و امن دست پیدا خواهد کرد.

برای شناخت بیشتر دیتاسنترهای بومی و اهمیت این مراکز در کشور، گفت‌وگویی با سید علیرضا آل داود، کارشناس حوزه فضای مجازی داشتیم که در زیر مشروح آن‌ را خواهید خواند.

بیشتر بخوانید

ایجاد دیتاسنتر‌هایی مطابق با استاندارد‌های جهانی مهم‌ترین عامل در رابطه با شبکه ملی اطلاعات است

سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رشد چشمگیر سرویس‌ها و خدمات الکترونیکی و تولید محتوا در کشور گفت: ایجاد دیتاسنتر‌های بزرگ با استاندارد‌های جهانی در شرایط کنونی کشور با رعایت مسائل امنیتی، زیرساختی که پایداری قابل قبولی هم داشته باشد از مهمترین عوامل ارائه سرویس‌ها و خدمات الکترونیکی به ویژه در رابطه با شبکه ملی اطلاعات است.

وی ادامه داد: دیتاسنتر‌ها به عنوان زیر ساخت اصلی سرویس‌ها و خدمات و محتوا‌ها به شمار می‌روند و توسعه آن‌ها منجر به رشد و رونق استارتاپ ها، افزایش حجم اطلاعات، افزایش تعداد خدمات سایت‌ها و نرم افزار‌های داخلی و جهش تولید در فضای اینترنت خواهد شد.

این مدرس سواد فضای مجازی با تاکید بر اینکه سرعت تولید محتوا و نیاز کشور به سرویس‌ها و خدماتی نظیر شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌ها و... نیاز به افزایش و ارتقای دیتاسنتر‌های داخلی را بیش از پیش نشان می‌دهد، تصریح کرد: استقلال زیر ساختی کشور، سرعت بالای رشد نیاز به خدمات الکترونیکی، تولید محتوای مناسب داخلی، ارتقای حریم خصوصی و امنیت داده‌های ملی در کشور اهمیت راه اندازی و ارتقای فضای امن و کافی برای نگهداری داده‌ها و محتوا‌های تولید شده در دیتاسنتر‌های داخل را بیش از پیش افزایش داده است.

آل داود با تاکید بر اینکه ایجاد دیتاسنتر‌های داخلی مزایای بسیاری را برای ما در داخل کشور به دنبال دارد، اظهار کرد: در سال‌های قبل برای بسیاری از نیاز‌های داخلی از دیتاسنتر‌های خارج از کشور استفاده می‌شد و در کنار ریسک‌های امنیتی، بر کیفیت سرویس، سرعت، هزینه‌های کشور هم تاثیر منفی داشت، به این دلیل که سرعت دریافت اطلاعات در سرور‌های داخل کشور به خاطر فاصله جغرافیایی بسیار کم با کاربر؛ بسیار کمتر از سرعت دریافت اطلاعات میزبانی شده در دیتاسنتر‌های خارجی است.

وی ادامه داد: دولت به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید شرایط را برای حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد و راه اندازی دیتاسنتر‌های استاندارد در کلاس جهانی فراهم کند و در کنار آن زیرساخت‌های مورد نیاز برای این دیتاسنتر‌ها را هم فراهم کند.

این پژوهشگر فضای مجازی یکی از مشکلات شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی را نبود دیتاسنتر ملی که به این سرویس‌ها خدمات پایدار، ارزان و امن ارائه دهد عنوان کرد و افزود: متاسفانه عمده پهنای باند مصرفی کشور را سرویس‌های خارجی نظیر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های عمدتا آمریکایی مصرف می‌کنند و وقتی نوبت به سرویس‌های داخلی می‌شود شاهد سنگ اندازی‌ها برای رشد آن‌ها در حوزه‌های زیرساختی هستیم و این در حالی است که سرویس‌های خارجی یله و رها و بی ضابطه میلیارد‌ها دلار پهنای باند و منابع کشور را استفاده کرده و هیچ گونه مالیاتی را هم به ما نمی‌پردازند.

آل داود در پایان تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌های خصوصی سراغ ایجاد دیتاسنتر در داخل کشور متناسب با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات رفته اند که امیدواریم با راه اندازی این شبکه امن، ارزان و سریع در داخل کشور جهش تولید در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری در کشور با بهره گیری از توان جوانان متخصص ایرانی شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید

مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می توانند در ذیل این گزارش سوالات خود را درباره شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی با ما به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عمده پهنای باند مصرفی ایران را سرویس‌های خارجی آمریکایی مصرف می‌کنند/ دیتاسنتر‌های بومی چه نقشی در کشور ایفا می‌کنند؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..