تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خود ارضایی؛ لذت زودگذر، وسوسه‌انگیز و مخرب

وب‌سایت آلامتو: خودارضایی در هرفرهنگی اتفاق می‌افتد، در هر دوره‌ای از تاریخ، و شیوه‌ای است که بیشترِ نوجوانان پیش از اقدام به روابط جنسی در بزرگسالی، در دامش خواهند افتاد.

این لذت زودگذر و وسوسه‌انگیز آنقدر مخرب است که می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد و فرد را به مسیر نابودی بکشاند، پس باید این انگیزه را مهار کرده، انضباط شخصی‌تان را بدست آورده، و روی تمایلات‌تان کنترل داشته باشید.

چگونه خود ارضایی را ترک کنیم؟

بخش اول: سرگرم و متمرکز باشید

راه دیگری برای تخلیه انرژی و وقت‌گذرانی پیدا کنید.

زندگی‌تان را با فعالیت‌های سرگرم کننده پرکنید.

هیجان انجام کاری متفاوت، می‌تواند درجایگزین کردن میل به خودارضایی به شما کمک کند، و دفعه بعد اگر وسوسه شدید، چیزی برای پرت کردن حواس‌تان خواهید داشت. این راه‌ها را امتحان کنید:

خلاق باشید. فرایند تغییر امیال جنسی به برون‌دادی ابتکارآمیز (که تعالی شگفت‌انگیز نامیده می‌شود) چیزی است که قرن‌هاست صومعه‌نشین‌ها و مرشد‌ها به آن متکی بوده‌اند. شروع به نوشتن کنید، نواختن یک ساز را یاد بگیرید، نقاشی کنید، طراحی کنید، و یا هرکاری که باعث می‌شود احساس کنید دارید کاری مبتکرانه انجام می‌دهید.

ورزش کنید. برتر بودن دریک رشته ورزشی، نیازمند انظباط و پشتکاراست. یکی از علاقه‌مندی‌های‌تان را دنبال کنید مانند، دو یا شنا، یا یک ورزش گروهی مثل فوتبال، بسکتبال، یا تنیس. هر شکلی از ورزش، به شما در تسکین تنش و فشار، احساس شادابی کمک خواهد کرد، و همچنین باعث می‌شود روی جسم و بدن‌تان به شیوه‌ای مثبت متمرکز شوید. یوگا، شکل دیگری از ورزش است که به شما احساس آرامش بیشتری داده و احتمال میل ناگهانی به خودارضایی را کاهش می‌دهد.

تغذیه سالم داشته باشید. میوه‌جات و سبزیجات، تاثیرات سالمی روی بدن داشته و مواد مغذی لازم برای افزایش انرژی جهت فعال‌ترب ودن درطول روز را تامین می‌نماید.

یک سرگرمی جدید، یا یک مهارت پرورشی پیدا کنید. یادگرفتن چیزی که برای تبحر درآن، زمان طولانی لازم است می‌تواند توجه مغز را از رضایت آنی خودارضایی به سمت رضایت کسب اهداف دربلند مدت، جلب کند. مهارت‌هایی مانند آشپزی، نجاری، تیراندازی، نانوایی، سخنرانی برای عموم یا باغبانی و گلکاری را امتحان کنید.

داوطلب کار‌های خیرخواهانه شوید. انرژی‌تان را صرف کمک به نوجوانانی کنید که خوش‌شانسی کمتری نسبت به شما داشته‌اند، مثلا دریک پناهگاه فعالیت کنید، به دانش آموزانی که از خانواده‌های کم‌درآمد هستند، درس بدهید، مناطق آسیب‌دیده را تمیز و مرتب کنید، یا برای یک کار خیر، پول جمع کنید. شما از کمک به دیگران به احساسی بشردوستانه خواهید رسید، و زمان کمتری برای منحرف شدن ازاهداف‌تان پیداخواهید کرد.

تنهایی‌تان را محدود کنید

اگر دلیل خودارضایی‌تان بیشتر احساس تنهایی است، راه‌هایی پیداکنید که تاجایی که امکان دارد، درجمع باشید. یعنی باید تاجایی که می‌توانید درکلوپ‌ها یا فعالیت‌ها شرکت کنید، بیشتر دعوت‌ها را بپذیرید و بیشترهم دیگران را دعوت کنید، و از خلوت‌تان خارج شوید تا دوستان بیشتری پیدا کنید. اگر می‌خواهید کسی را ملاقات کنید، ازیک دوست بخواهید برای‌تان ترتیب یک دیدار آن‌لاین را بدهد.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، محدود کردن زمان‌های تنهایی‌تان درخانه است. اگر معمولا، یک یا دو ساعت پیش از آمدن پدر و مادرتان از محل کار خودارضایی می‌کنید، دراین فاصله زمانی، برای پیاده‌روی بروید، یا دریک کافی‌شاپ تکالیف‌تان را انجام دهید.

حتی اگر تمام دوستان شما سرشان شلوغ است، بازهم می‌توانید با رفتن به جمع عمومی، انگیزه برای خودارضای را محدودکنید. برای نمونه، به‌جای این‌که مسابقات را تنها در خانه تماشا کنید، به یک مکان عمومی برای تماشا بروید. حتی اگر با دوستان‌تان برای پرسه‌زنی بروید، بهتر از تنها ماندن است و در نتیجه زمانی برای خودارضایی نخواهید داشت.

تماشای فیلم پورن را متوقف کنید

ممکن است یکی از دلایل این‌که زیاد خودارضایی می‌کنید این باشد که می‌دانید اگر بخواهید می‌توانید درعرض چندثانیه به فیلم پورن دسترسی پیدا کنید. با این‌حال اگر اراده متوقف کردن تماشای این فیلم‌ها را ندارید، باید از راه‌های دیگری این‌کار را انجام دهید:

نرم‌افزار بلوک کننده پورن روی کامپیوترتان نصب کنید. البته پسوردش را خواهید دانست، اما دور از دسترس نگه‌داشتنش به شما یادآوری می‌کند که الویت شما چیست. همچنین می‌توانید هنگام انتخاب پسورد، درفایل تکست، تصادفا تایپ کنید، برای وارد کردن پسورد و تائیدش، آن را کپی پیست کنید، سپس فایل تکست را حذف کنید. بدین ترتیب دیگر پسورد پورن بلاکر خودتان را نمی‌دانید! این بهترین روش برای قوی نگه داشتن شما و جلوگیری از جدال درونیست.

اگر تمایل به خودارضایی هنگام تماشای پورن درکامپیوترتان دارید، سعی کنید کامپیوترتان را به جایی منتقل کنید که دیگران بتوانند شما را ببینند.

اگر یک کلکسیون واقعی و غیرمجازی از پورن دارید، هرچه زودتراز شرشان خلاص شوید.

کمک بخواهید. اپلیکیشن‌های ترک اعتیاد به پورن جوری طراحی شده‌اند که روی مغزتان تاثیر گذاشته و خواهان رابطه واقعی باشید، نه پورن!

برای جلوگیری از خودارضایی درساعات استراحت روزانه‌تان، برنامه داشته باشید

اگر مشکل شما به پیش از خواب یا زیردوش حمام برمی‌گردد، از هر عامل وسوسه‌انگیزی برای خودارضایی اجتناب کنید. مثلا اگر این عادتیست که شب‌ها پیش از خواب به سراغ‌تان می‌آید، روی زمین شنا بروید، تاجایی که آن‌قدر خسته شوید که هیچ‌کاری جز خوابیدن نتوانید انجام دهید. اگر زمان حمام کردن برای‌تان تحریک‌کننده است، فقط از آب سرد و یخ استفاده کنید؛ این‌طور طولانی در حمام نخواهید ماند.

اگر همیشه بعد از برگشتن از مدرسه یا دانشگاه خودارضایی می‌کنید، یک برنامه خوب و کامل داشته‌باشید تا از احساس کسالت جلوگیری کنید. اگر کارخاصی برای انجام دادن ندارید و ذهن‌تان مکررا درگیر افکار جنسی می‌شود، مشغولیت‌های برنامه‌تان را زیاد کنید. خواهید دید که پیشگیری ازخودارضایی ساده‌تر خواهدشد اگر خیلی سرگرم یا خیلی خسته باشید، چون دیگر انرژی برای‌تان نمی‌ماند که به چیز‌های حواس‌پرت‌کن توجه کنید.

اگر صبح‌ها برای این‌کار وسوسه می‌شوید، سعی کنید کمی بیشتر لباس بپوشید تا لمس بدن‌تان سخت‌تر شود.

چگونه خود ارضایی را ترک کنیم؟

سرسخت و صبور باشید

ترک اعتیاد به خودارضایی، مانند صاعقه به شما اصابت نخواهد کرد. این فرایندی است که نیازمند تعهد است و ممکن است گاهی هم اشتباه کنید یا پسرفت داشته باشید. جدال واقعی، نیازمند پشتکار و استقامت است، بنابراین الان متعهد شوید که اجازه اشتباهات کوچک در مسیرتان را نخواهید داد.

یک سیستم پاداش برای خودتان تعیین کنید. به خودتان برای پایبند ماندن رشوه بدهید، و برای رفتار‌های خوب‌تان پاداش درنظر بگیرید. مثلا، اگر توانستید دو هفته را بدون حتی یک بار خودارضایی پشت سر بگذارید، با خودتان کمی مدارا کنید مثلا یک گیم جدید یا یک بستنی.

سیستم‌های پداداش‌دهی، فوق‌العاده‌اند؛ فقط مواظب باشید با چیزی که درحال مبارزه با آن هستید به خودتان پاداش ندهید، که دراین مورد، همان خودارضایی است! اگر به خودتان بگویید که بعد از یک هفته مقاومت، با خودارضایی از خودتان تشکر خواهید کرد، آن را تبدیل به چیزی خواهید نمود که حتی بیشتراز قبل می‌خواهیدش!

بخش دوم: طرز فکرتان را درست کنید

دست از تنبیه خودتان بردارید

این‌طور به قضیه نگاه کنید: اگر مدام درحال محکوم کردن احساس‌تان درمورد خودارضایی باشید، پس همچنان دارید تمام مدت به آن فکر می‌کنید. هرگز اعتیاد به خودارضایی را با اعتیاد دیگری معامله نکنید، آن‌ها آنقدر به‌هم مربوطند که شما اراده‌ای نخواهید داشت. درعوض، آگاه باشید که این مشکل مربوط به شماست، اما برای توقف این گرایش سرسخت خواهید بود.

یادتان باشد، شما انسانید، و انسان‌ها خودارضایی می‌کنند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند بیشتر از ۹۵ درصد از مرد‌ها و ۸۹ درصد از زن‌ها تائید می‌کنند که خودارضایی می‌کنند. اگر بدانید که تنها نیستید، کمتر احساس شرمندگی خواهید کرد.

با یادآوری تعداد دفعاتی که برای خودتان احساس تاسف کردید در حالی‌که می‌توانستید چشم‌پوشی کنید، در برابر غرق شدن در ناامیدی مقاومت کنید.

باور‌های غلط درمورد مضرات خودارضایی را نپذیرید

اگر می‌خواهید این اعتیاد را ترک کنید، باید ترک این عادت را صرفا به‌خاطر دلایلی که شخصی و اخلاقی هستند انجام دهید، نه به دلایلی که مربوط به سلامتی می‌شوند. تنها دلیل واقعی که مربوط به سلامتی می‌شود، درد و خراشیدگی ناشی از خودارضایی مزمن است، که با توقف لمس کردن مکرر، برطرف می‌شود.

باور داشته باشید که پیشرفت خواهید کرد

اگر این ایمان را داشته باشید که واقعا می‌توانید راهی برای ترک اعتیاد به خودارضایی پیدا کنید، قادر به انجام این‌کار خواهید بود. شاید هدف شما توقف کامل خودارضایی نباشد، اما قصدتان این باشد که ان را محدود به اندازه مشخصی کنید مثلا یک یا دو بار در هفته. این هم بسیار خوب است. اگر باور داشته باشید که می‌توانید در این نبرد پیروز شوید، احتمال موفقیت‌تان بسیار بیشتر خواهد بود تا این‌که خودتان را دست کم بگیرید.

با این‌حال، شاید روز‌هایی باشد که پسرفت داشته باشید. اگر دیدید روزی که قرار نبوده است خودارضایی کنید این‌کار را کردید، فکر نکنید که “اوه، خب، من که به هر حال این روز را از دست داده‌ام” و سپس بقیه روز را با میل و رغبت شدید به خودا رضایی ادامه دهید و روز بعد از نو شروع کنید. این به همان اندازه غیرمنطقی است که فکر کنید باید تمام شیرینی پای را بخورید فقط، چون یک کلوچه خوردید و رژیم تمام آن روز را خراب کنید.

بدانید که چه زمانی باید کمک بخواهید

اگر همه راه‌ها را امتحان کردید و نتوانستید این اعتیاد را تحت کنترل بگیرید، شاید زمان آن باشد که موضوع را به کس دیگری بگویید و از او کمک بخواهید. خجالت نکشید، و به یاد داشته باشید که خیلی از مردم مشکل مشابه شما را دارند. کمک خواستن یک حرکت شجاعانه است و خیلی از افراد همین فکر را می‌کنند.

از پیشوای مذهبی‌تان راهنمایی بخواهید. از روحانی محلی‌تان کمک بخواهید. سه چیز را به‌خاطر داشته باشید: اول، این افراد بخشی از روحانیت شده‌اند، چون خودشان را به اجتماع‌شان اختصاص داده‌اند. دوم، مطمئنا به کسی که قبلا به خودارضایی معتاد بوده کمک کرده‌اند؛ و در آخر، آن‌ها متعهد به رازداری و حفظ اسرار هستند. با رهبر روحانی، اسقف، امام، یا هر پیشوای مذهبی دیگر یک قرار ملاقات خصوصی بگذارید و ببینید توصیه او کمکی می‌کند یا خیر.

با یک پزشک هم می‌توانید ملاقات کنید. مشاوران، روانشاسان و روانپزشکان همه برای کمک به افراد با میزان اعتیاد‌های گوناگون آموزش دیده‌اند. اول با یک درمانگر در زمینه مشکل خودتان دیداری داشته باشید. راه‌های درمانی متعددی وجود دارند، از درمان رفتار ادراکی گرفته تا درمان دارویی.

چگونه خود ارضایی را ترک کنیم؟

چند نکته

روی تخت‌تان ننشینید. از میزو صندلی استفاده کنید و همیشه در جمع دیگران بنشینید.

هر وقت میل‌تان به خود ارضایی خیلی شدید بود، دوش آب سرد بگیرید! نه تنها روان‌تان را آرام می‌کند بلکه فواید زیاد دیگری هم برای سلامت و انرژی دارد.

به خانواده یا هر کس دیگری فکر کنید و این‌که گویی دارند شما را تماشا می‌کنند.

هر وقت احساس کردید به خودارضایی نیاز دارید، برای پیاده‌روی یا دو آهسته بروید. همیشه سعی کنید وقتی این میل به سراغ‌تان آمد خودتان را سرگرم کنید.

بیشتر ورزش کنید و بیرون از خانه بروید. این راهی عالی برای مشغول کردن ذهن است.

روزه‌گرفتن را امتحان کنید. هر روز چند ساعت از غذا و نوشیدنی پرهیز کنید تا ذهن‌تان را از گرایشات جنسی منحرف کنید. روزه‌داری، به شما قدرت کنترل بهتری برای امیال‌تان می‌دهد.

ذهن‌تان را با موزیک‌های غیرجنسی مشغول کنید.

اهداف کوچک برای خود تعیین کنید، با سه روز پاک ماندن شروع کنید، روز سوم دست‌انداز وجود دارد، از آن رد شوید و بدانید که متعهدید. سپس روی یک هفته متمرکز شوید، بعد هم روی ده روز، سپس دو هفته، و بعد هفده روز، و…

هر روز عصر‌ها ورزش کنید، باعث می‌شود شب‌ها خسته باشید؛ و از آنجایی‌که خودارضایی اغلب شب‌ها انجام می‌شود اگر خسته باشید خواب را به این کار ترجیح خواهید داد.

اگر وسوسه، افکار شهوانی یا فکر خاصی به ذهن‌تان رسید، فورا به موضوعی متفاوت فکر کنید، مثل بیسبال، فوتبال، …




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خود ارضایی؛ لذت زودگذر، وسوسه‌انگیز و مخرب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..