تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مکان های دیدنی خواف + تصاویری از دیدنی های این شهر زیبا در خراسان رضوی

مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف

در این بخش مکان های دیدنی شهر خواف و عکس های دیدنی از این شهر زیبا در استان خراسان رضوی را آماده کرده ایم و امیدواریم که از سفر به این شهر لذت ببرید. شهر خواف در 250 کیلومتری استان خراسان رضوی می باشد. این شهر در زمان تیموریان به اوج پیشرفت رسید و به مهمترین مراکز شکوفایی موسیقی سنتی درآمد. اگر مایل به آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی شهر خواف هستید، در این اطلاعاتی در مورد این شهر را در اختیار شما گذاشته ایم.

شهر خواف مهد موسیقی ایران است که اساتید زیادی در آن رشد و پرورش یافته اند. خواف در موقعیت جغرافیایی کوهستانی قرار دارد و جاذبه های گردشگری زیادی دارد که باید تمام این مکان ها را ببینید و لذت ببرید.

شهر خواف مهد موسیقی ایران می باشد که اساتید بسیاری در آن رشد و پرورش یافته اند. خواف در موقعیت جغرافیایی کوهستانی قرار گرفته است که دارای بسیاری از جاذبه های گردشگری است که نباید هیچ یک از آن ها را برای بازدید از دست داد. خواف در زمان های قدیم در مسیر گذر ابریشم قرار داشت، به همین دلیل میهمانان مجللی از آن رد می شدند و برای مدتی در آنجا اقامت می کردند. در ادامه بیشتر با شهر خواف آشنا می شوید.

آشنایی با شهر خواف در خراسان رضوی

شهرستان خواف 9797 متر مربع مساحت دارد، از شمال به شهرستان رشتخوار، از شرق به افغانستان و شهرستان تایباد، از جنوب به قائم، از سمت غرب به شهرستان های گناباد و تربت جیدریه وصل می شود. بر طبق آخرین تقسیمات کشوری که انجام شد، خواف به 5 شهر به نام رود خواف، سنگان، قاسم آباد، سلامی و نشتیفان تقسیم گردید. این شهر دارای 4 بخش و 8 دهستان است که مرکز آنها خواف می باشد. معدن سنگی که در سنگان قرار گرفته به عنوان بزرگترین معدن خاورمیانه شناخته شده است. کشوری و دامپروری از فعالیت های اقتصادی این شهر می باشد که از مهمترین محصولات کشاورزی آن می توان به گندم، پنبه، جو، پنبه و چغندر اشاره کرد. از محصولات لبنی این شهر می توان انواعی از فرآورده های لبنی مانند دوغ، ماست، پنیر، کرهو کشک اشاره کرد.

پیشینه تاریخی

خواف امروزی، وسعت یک دهم خواف قدیم را داراست. در گذشته بخشی از تربت حیدریه کنونی در خاک افغانستان بود که متعلق به شهرخواف می باشد. پیشینه تاریخی شهر خواف به زمان پارتیان باز می گردد که قدمتی چند هزار ساله دارد. خواف در عهد باستان و زمان حکومت اشکانیان و ساسانیان از شهر های پیشرو بوده است. همچنین حاکم آن زمان شهر خواف را کنارنگ می گفتند. شاعر فارسی زبان و پرنام ایرانی که در قرن ۸ – ۹ تاریخ زندگی کرده است، خواف را این گونه شرح داده است: خواف منطقه ای پر نام است که مردمان بسیار از آن جا رشد کرده اند. مکان های دیدنی خواف مربوط به مزارع بسیاری است که کانی های آهن را داراست. از رود های آب و درخت های انبوه آن جا ابریشم حاصل می شود که میوه های آن از همه نوع پنبه و انار می باشد.

همچنین با توجه به مکان های دیدنی خواف می توان به قدمت و پیشینه این شهر پر رمز و راز پی برد.

موسیقی بلند آوازه شهرستان خواف

همان طور که گفته شد، شهرستان خواف دارای سابقه موسیقی می باشد که در سراسر ایران از آن نام برده می شود. موسیقی این شهر توسط رتبه هایی که گوش داده می شوند شکل گرفته و در طول زمان به ارتقا آن پرداخته شده است. مقام موسیقی شهر خواف تقریبا شبیه به شهر تربت جام می باشد. شهرستان خواف استادان و موسیقی دانان بسیاری را در دل خود جای داده است که اکثر آن ها را دو تار زن و دف زن تشکیل می دهد. استاد عثمان محمد پرست از استادان عالی رتبه شهرستان خواف می باشد. موسیقی در خواف تشکیل، رشد و گسترش یافت؛ ایرانیان این هنر زیبا را مدیون مردمان پر ذوق شهر خواف هستند.

وضعیت اقتصادی خواف

علاوه بر مکان های دیدنی خواف، در این شهر صنایع دستی و هنر های دستی بسیاری وجود دارد که از طرفداران و بازدید کنندگان بسیاری برخوردار است. هنر های دستی اگر چه شغل قابل قبول و پر در آمدی به حساب نمی آیند، اما می توان هنوز هم در بازارچه های آن افرادی را که به دوخت الگو ها سنتی مشغول هستند؛ مشاهده کرد. از مشاغل این شهر می توان به قالی بافی، فرت بافی، تون بافی، آهنگری، نمدمالی، نخ تابی، خراطی، نجاری، مسگری و ساخت صنایع دستی اشاره کرد.

مکان های دیدنی شهر خواف

در ادامه بهترین مکان های گردشگری شهر خواف را معرفی می کنیم که در سفر به این شهر می توانید این جاهای دیدنی و زیبا را مشاهده کنید و لذت ببرید.

مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف

آرامگاه حافظ ابرو

از شاعر های بلند آوازه زمان تیموریان شهاب الدین عبدالله بن زین الدین لطف الله بن عبدالرشید، ملقب به حافظ ابرو می باشد. این شاعر در جوانی به حضور امیر تیمور راه پیدا کرد و تمامی شهرتی که حالا دارد، مدیون یکی از پادشاهان با خرد تیموری می باشد. از او آثاری چون زبده التواریخ، جغرافیای تاریخ خراسان، تاریخ ملکوت کرت به جا مانده است. این اشعار در سطح خود، از زیباترین و بهترین اشعار طول تاریخ می باشند.

بخوانید: راهنمای سفر نوروزی به استان خراسان رضوی و مشهد

مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف

مسجد جامع سنگان

در محله های قدیمی شهر خاف؛ کوچه ای مشهور به نام آب وجود دارد که مسجدی تاریخی را در دل خود نگهداری می کند. این مسجد دارای دو ایوان شرقی و غربی با نماهای سنتی محلی، کفش کن، گنبدخانه، ایوان ورودی می باشد. عناصر تزیینی این مسجد شبیه به بسیاری از تزئینات و گچ کاری های دوره ساسانی می باشد.

مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف

آبشار کفتر دره

در شمال شهر خواف، آبشار جادویی و زیبا واقع شده است که نام کفتر دره را به خود اختصاص داده است. در کنار این آبشار حوضچه و سنگ آب های بسیاری وجود دارد که در طی سال ها به وجود آمدند. جمع شدن آب در اطراف این حوضچه و رطوبت تشکیل شده باعث رشد انواعی از گیاهان در اطراف دره شده است. این آبشار از زیبا ترین مناطق دیدنی شهر خواف به حساب می آید.

مجموعه گردشگری کبودانی

منطقه ای جلگه ای و سرسبز در ۸ کیلومتری شهر خواف واقع شده است که از دیگر دیدنی های این شهر زیبا به شمار می رود. این مجموعه گردشگری دارای مرقد سلطان محمد کبودانی در قرن ۸ می باشد. این قسمت از مجموعه دارای آب و هوا تفریحی و زیبا می باشد که از سرسبزی و شکوه بسیار برخوردار است. در تابستان، این شهرستان به عنوان منطقه ای گردشگری تبدیل می شود. این مجموعه گردشگری در لیست زیبا ترین مکان های دیدنی خواف قرار دارد.

مرقد خواجه غیاث الدین پیراحمد خوافی

از مردهای کم نظیر و قدرتمند زمان تیموریان، خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافی است که از اندیشه بسیار و عرفان این مرد غیور نمی شود، گذشت. این مرد بلند آوازه زمانی که در خواف بود، به ایجاد رفاه و آسایش برای مردم  می پرداخت و بعد از گذشت مدت زمانی به عنوان صدراعظم شاهرخ میرزا شناخته شد. از کار هایی که این مرد برای مردمان خواف انجام داد و اثر آن بر جای ماند، آرامگاه با شکوه خود خواجه غیاث می باشد. مرقد پیر احمد خوافی را می توان در ابتدای خیابان پیر احمد مقابل حوزه علمیه احناف شهر خواف مشاهده کرد.

بخوانید: دره شمخال یکی از زیباترین دره ها در خراسان جنوبی مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد

در نزدیکی مرز افغانستان و ۵ کیلومتری شهر خواف، مدرسه ای تاریخی و باشکوه واقع شده است که نام غیاثیه خرگرد را به خود گرفته است. طبق کتیبه های موجود در کنار ایوان ورودی این مدرسه، در سال ۸۹۶ به دستور خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافی بنا شد. نامی که امروزه این مسجد داراست به دلیل فرد بنا کننده آن یعنی غیاثیه می باشد. این مدرسه از مکان های دیدنی خواف به شمار می رود، که هرساله افرادی که به تاریخ علاقه دارند از این مسجد بازدید می کنند.

منطقه حفاظت شده سیر خون

ایران پهناور دارای زیبایی های بسیار می باشد که در هر منطقه آثاری از خود به جای گذاشته است. از نما های دیدنی شهر خواف منطقه کویری می باشد که دارای زیبایی های بسیار است. منطقه حفاظت شده سیرخون از دیگر جاذبه های خواف است که در ۱۲ کیلومتری مرز مشترک با افغانستان قرار گرفته است. طبق بررسی های صورت گرفته این منطقه دارای ۱۰ گونه پرنده آبزی همچون؛ اردک کله سبز، سرحنائی، اردک مرمری، خوتکا، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، سنقر تالابی، کبورت چاهی و نوک پهن می باشد.

مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف

آسیاب نشتیقان

آسیاب نشتقیان یا به اصطلاحی آسیاب بادی نشتیفان از بناهای تاریخی شهر خواف به حساب می آید که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. مردمی که در گذشته در روستای نشتیقان اقدام به ساخت آسیاب کردند از نیروهای بادی بسیار کمک گرفتند. در گذشته مردم از آسیاب های بادی برای آرد کردن گندم های خود استفاده می کردند.

مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف مکان های دیدنی خواف

آبشار رز داب

این آبشار در منطقه ای خوش آب و هوا از شهر خواف قرار گرفته است که هوایی کوهستانی آن را در بر گرفته است. همچنین روستایی در ۳۲ کیلومتری شهر خواف قرار گرفته است که در گذشته به دلیل انگور های خوشمزه اش از طرفداران بسیاری بر خوردار بود اما امروزه به دلیل عدم رسیدگی های کافی به این منطقه، خشکسالی آن جا را فرا گرفته است.

کوشک سلامی

قصر تاریخی بلقیس یا همان کوشک سلامی از دیگر بناهای تاریخی شهر خواف است که با توجه به نقش و نگار هایی که در آن جا است، زندگی تیموریان را روایت می کند. قدمت این بنای زیبا ۸۰۰ سال می باشد که دارای مرمت های بسیار توسط قوام الدین می باشد. حاکمی که دستور ساخت این بنا را داد سلطان محمد خوارزمشاه نام داشت.

مسجد ملک زوزن

در شهر خواف مسجدی عظیم و زیبا بنا شده است که به مانند الماسی می درخشد. قدمت مسجد زوزن ۹۰۰۰ سال می باشد که از مجلل ترین بناهای دوره خوارزمشاه به شمار می رود. امروزه از این بنا باشکوه تنها چند مخروبه بر جایی مانده که با این حال، عظمت خود را به رخ می کشد. این مسجد با شکوه از دیگر مکان های دیدنی خواف به حساب می آبد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مکان های دیدنی خواف + تصاویری از دیدنی های این شهر زیبا در خراسان رضوی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..