تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

در اینبخش بـه معرفی بهترین غذا هاي محلی کردستان خواهیم پرداخت و شـما را بـه بهشت غذا هاي کردی خواهیم برد.

کردستان منطقه‌اي را از شمال غربی زاگرس تا شرق توروس را دربردارد.

در تاریخ نخستین اشاره بـه کردستان در زمان پادشاه سنجر سلجوقی و بـه نواحی سنندج و کرمانشاه بوده‌اسـت.

مردمان این دیار از یاران بسیار مهمان نواز می باشد. لباس هاي‌ محلی زنان و مردان کرد جزو زیباترین و حتی گران ترین لباس هاي‌ محلی دنیا بـه حساب میآید.

زیبایی های بی نظیر کردستان

معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

بـه گزارش تالاب کردستان یکی از مقصد‌هاي‌ جذاب برای سفر در ایران اسـت اگر قصد سفر بـه کردستان را دارید فرصت خوردن غذا هاي محلی را از دست ندهید.

غذا هاي محلی استان، نه تنها بـه عنوان جاذبه هاي‌ فرهنگی کردستان بـه شمار می‌روند بلکه بـه دلیل مواد تشکیل دهنده در آن ها دارای خاصیت غذایی فوق العاده اي نیز هستند.

کردستان یکی از بهترین مکان هاي‌ گردشگری در فصل تابستان می باشد.

معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

بعد از مشاهده کامل این مطلب می توانید جهت آشنایی با مکان هاي‌ دیدنی کردستان بـه لینک زیر مراجعه نمایید :

مکان های دیدنی استان کردستان

در ادامه شـما رابا عده اي از غذا هاي محلی کردستان آشنا می‌کنیم:

بهترین غذاهای محلی کردستان

غذاهای کردستان بسیار خوشمزه و کباب کردی آن حرف ندارد و پیشنهاد میکنیم حتما امتحان کنید…

1- خورش گیلاخه کردستان معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

خورش گیلاخه یکی از خورش هاي‌ سنتی استان کردستان اسـت کـه بـه دلیل رویش گیاه گیلاخه در استان کردستان دراین منطقه طبخ میگردد. گیاه گیلاخه از دو قسمت پیازچه و برگ تشکیل شده کـه پیازچه آن منبع غنی فیبر می باشد.

اگر چه گیلاخه قبل از پخت بسیار لزج اسـت اما خورش آن اصلا لزج نبوده و بسیار هم خوش طعم و خوشرنگ اسـت. پیازچه هاي‌ سفیدی کـه روی خورش می‌بینید در اصل پیازچه گیلاخه هستند.

2- سوپ غازیاغی

معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

سوپ سنتی کردستان

این سوپ یکی از غذا هاي محلی استان کردستان اسـت.

غازیاغی یک سبزی‌ کوهی اسـت کـه عطر و طعم فوق‌العاده‌اي دارد و در غذا هاي مختلف ازآن استفاده میکنند. برای تهیه این سوپ بـه غیر از این سبزی از مواد اولیه‌اي مثل رشته سوپ، سینه مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، روغن و ادویه استفاده میشود.

3- آش پرپوله معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

آش عدس کردستان

آش پرپوله یا آش عدس غذای محلی کردستان اسـت. این نوع آش مخصوص فصل‌هاي‌ سرد سال در شهر سنندج می باشد. عدس، پیاز، رشته آشی و ادویه موادی هستند کـه برای طبخ این آش از انها استفاده می شود.

آش پرپوله بـه علت داشتن ویتامین‌هاي‌ A ؛ C و E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابر این سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌هاي‌ مختلف و انواع سرطان‌ها بـه ویژه سرطان‌هاي‌ پروستات و سینه محافظت میکند.

4- کتلت دیزی معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

غذا هاي محلی کردستان

مواد تشکیل دهنده این کتلت همان موادی هستند کـه در دیزی از آن ها استفاده می شود. بـه هنگام طبخ دیزی مقدار بیشتری از این مواد را در آن می‌ریزند و بعد با انها کتلت درست میکنند.

5- آش شه له مین معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

غذا هاي سنتی استان کردستان

شلمین یا شه له مین نام آشی محلی در کردستان اسـت کـه در زمستان و پاییز و در هوای سرد و بارانی طرفداران زیادی دارد. شلمین مانند ترخینه، طی فرآیندی خاص و زمان‌بر بـه تکه‌هایي مانند ترخینه تبدیل شده و بـه صورت خشک آماده مصرف اسـت. برای تهیه این آش علاوه بر شلمین از نخود، عدس، گردو، گوشت، پیاز، ادویه و روغن استفاده میشود.

6 – کباب کردی معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

غذا هاي سنتی استان کردستان

در کردستان هم مثل بیشتر نقاط ایران در جشن ها و مهمانی ها کباب درست می کنند.

برای درست کردن این کباب کـه بیشتر از غذا هاي مرسوم عشایر و دامداران اسـت از گوشت بره چند ماهه استفاده می شود. گوشت بـه قطعات بزرگ خرد می شود و بر روی آتش کباب می شوند.

7- قایرمه معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

انواع غذا هاي سنتی کردستان

قایرمه یا کنگر سوخاری غذایی محلی در کردستان اسـت کـه با کته یا نان سرو میشود. کنگر یا کرفس، آرد، زیره، بکینگ پودر، تخم مرغ، آب یا شیر، کره، زعفران دم‍‌کرده و روغن مواد مورد نیاز برای طبخ این غذا هستند.

8- آش دانه کولانه معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

طرز تهیه غذا هاي سنتی کردستان

برای پختن آش دانه کولانه از گندم، نخود، لوبیا، عدس، پیاز، مرزه خشک، قلم گوسفندی و ادویه‌هایي مثل زردچوبه، نمک و فلفل قرمز استفاده میکنند. جالب اسـت بدانید کـه این آش یک غذای مناسبتی اسـت و آنرا در زمان رویش نخستین دندان شیری کودک می‌پزند و بین اقوام تقسیم میکنند.

این غذا طبق معمول در فصل‌هاي‌ سرد سال پخته می شود و شـما میتوانید بعد از این کـه آش کاملا پخته شد از کوفته‌هاي‌ قلقلی هم در آن بـه جای قلم استفاده کنید.

9- کلانه معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

غذا هاي سنتی کردستان

کلانه ترد و خوش‌طعم اسـت. کلانه از غذا هاي محلی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه اسـت. این غذا تا حد زیادی بـه پیتزای فرنگی شباهت دارد با این تفاوت کـه بـه روش سنتی روی ساج آماده میشود.

سبزیجات مخصوص مثل پیازچه را خرد کرده و میان خمیری مخصوص و نازک میگذارند و سپس با روغن حیوانی یا کره سرخ می کنند. یکی از دلایل خوشمزگی این غذا پخت آن روی ساج «نوعی سینی مخصوص» اسـت.

10- شلکینه معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

غذا هاي محلی کردستان

شلکینه یکیدیگر از غذا هاي محلی کردستان اسـت. شلکینه را بـه مقدار زیاد طبق معمول روی ساج درست می کنند کـه خیلی زیبا و نازک درست میشود. این غذا؛ یک غذای سنتی مخصوص مهمانی‌هاي‌ دسته جمعی مردم سنندج در فصل بهار اسـت.

اما میتوان در فصل‌هاي‌ دیگر و بـه مقدار کم با توجه بـه شرایط گفته شده آنرا در خانه نیز درست کرد. این غذا سرشار از خاصیت اسـت زیرا در طبخ آن تخم مرغ و شیر و آرد وجوددارد و میتواند یک میان وعده مناسب بـه خصوص برای کودکان باشد.

شلکینه را بر طبق سنت مرسوم با کره حیوانی چرب کرده و میخورند. برطبق ذائقه هنگام خوردن میتوان بـه آن شکر اضافه نمود کـه این امر سلیقه‌اي اسـت.

11- آش گزنه «آش دوخین» معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

انواع آش سنتی کردستان

در استان کردستان با آمدن فصل تابستان و برداشت غلات، این محصولات بـه شکل‌هاي‌ مختلف، بـه صورت سنتی فرآوری و برای استفاده در زمستان‌هاي‌ بسیار سرد این منطقه آماده می شوند.

هیزان شکلی از همین غلات فرآوری شده اسـت. گندم و جو در دوغ پخته میشوند و سپس با قرار گرفتن در دسترس نور آفتاب خشک می شوند.

آش گزنه از غذا هاي کردستان اسـت کـه بـه نام آش دوخین نیز شناخته می شود، از ترکیب هیزان با گزنه، برگ شلغم، پونه و کاکوتی تهیه می شود.

12- کوکو ترگ خانه گان معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

غذا هاي کردستان

مردم کردستان سبزی‌هایي کـه در مناطق کوهستانی این استان می روید را بـه خوبی می‌شناسند و ازآن‌ها بـه بهترین شکل در آشپزی خود استفاده میکنند. ترگ خانه گان نام محلی یک نوع تره اسـت کـه در مناطق خاص می روید.

ترگ خانه گان گیاهی با خواص فوق‌العاده اسـت و آنرا بـه نام کرفس آبی نیز می‌شناسند. مردم کردستان این سبزی رابا تخم‌مرغ، پیاز و ادویه ترکیب میکنند و با آن نوعی کوکو بسیار خوشمزه طبخ میکنند.

13- آش سه نگه سیر معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

انواع آش کردستان

یکی از غذا هاي سنتی و اصیل استان کردستان آش مخصوصی بـه نام سه نگه سیر اسـت کـه در فصول سرد سال میهمان سفره هاي‌ این مناطق می شود. تهیه این آش بسیار ساده بوده و در عین حال بسیار خوشمزه و مقوی می باشد.

کـه گوشت مرغ و عدس را بـه همراه پیاز و زردچوبه و فلفل پخته و از طرفی برنج را هم جداگانه می پزند و وقتی مرغ و عدس پخته شد برنج را اضافه میکنند و کشک سائیده شده درون آن میریزند.

14- یکاوه معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

غذا هاي محلی استان کردستان

یه کاوه هم با برنج و هم بلغور درست میشود، ماده اصلی بعد ازآن گوشت می باشد کـه بیشتر گوشت گوسفندی بوده، در اوایل آن را باشیر تهیه می کردند. گوشت گوسفندی را کـه در پاییزکشتار می‌کردند، به طور کامل میپختند تا آب آن تمام شود و در داخل روغن تفت میدادند و داخل ظرفهای سفالی نگه‌داری می‌کردند برای فصل سرما بـه این گوشت «قاورمه » می‌گفتند.همراه با پیاز داغ و کشمش و خرماو قاورمه یه کاوه را طبخ می کردند.

غذای مناسبی برای اکثر فصل هاي‌ سال مخصوصا فصل هاي‌ سرد سال اسـت. در آن می توان بـه جای گوشت قرمز از گوشت سینه مرغ نیز استفاده کرد.

15- نان برساق معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)

انواع غذا های سنتی کردستان

برساق نام یکی از نان هاي‌ محلی و سنتی کردستان اسـت کـه البته در استان هاي‌ کرمانشاه، لرستان و ایلام هم مصرف می شود. برای تهیه این نان خوشمزه آرد، شیر و بیکینگ پودر رابا هم ترکیب می کنند تا خمیری یکدست و روان بـه وجود بیاید.

بـه گزارش تالاب بعد آنرا چندین ساعت در محیطی گرم و خشک قرار می‌دهند تا خمیر ور بیاید. سپس بـه اندازه دلخواه از خمیر بر می دارند، آنرا بـه شکل نان هاي‌ گرد کوچکی در می آورند و در روغن سرخ می کنند.

نان برساق بـه ویژه در ماه رمضان و بـه عنوان افطار آماده میشود و بسیار خوشمزه اسـت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان (غذاهای سنتی کردستان)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..