تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اوبر و لیفت با شکست در دادگاه، ملزم به ارائه مزایای استخدام تمام‌وقت به رانندگان خود شدند

قاضی دادگاهی در کالیفرنیا با حکم جدید خود فشار بر شرکت‌های تاکسی اینترنتی را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. حکم جدید، شرکت‌های اوبر و لیفت را وادار می‌کند که رانندگان خود را به‌عنوان کارمند ثبت کنند. البته فاصله‌ی زمانی ۱۰ روزه برای اجرای این حکم در نظر گرفته شده است که فرصت اعتراض را هم برای اوبر و لیفت فراهم می‌کند. ظاهرا اوبر تصمیم دارد تا با درخواست استیناف سریع، از اجرایی‌شدن حکم جلوگیری کند.

اوبر و لیفت با فشارهای زیادی در ایالت کالیفرنیا روبه‌رو هستند. آن‌ها باید هرچه سریع‌تر، مدل کسب‌وکاری خود را به‌صورت پایه‌ای اصلاح کنند تا با قوانین دادگاه‌های سخت‌گیر این ایالت هماهنگ شوند. هر دو شرکت، در همین ایالت راه‌اندازی شده‌اند و مراحل اولیه‌ی رشد را در آن طی کرده‌اند. مشکل کنونی شرکت‌های تاکسی اینترنتی با قانون‌گذاران این است که آن‌ها راننده‌ها را ازلحاظ قوانین کار در دسته‌ی پیمانکارهای مستقل به کار می‌گیرند. شرکت‌ها ادعا می‌کنند که راننده‌ها سبک کاری قراردادی یا آزاد (فریلنسر) را ترجیح می‌دهند. ازطرفی اتحادیه‌های کارگری و مقام‌های مسئول می‌گویند دسته‌بندی راننده‌ها به‌عنوان پیمانکار، آن‌ها را از مزایایی همچون بیمه‌ی سلامتی و مزایای کارمندی محروم می‌کند.

خاویر بسرا، دادستان کل کالیفرنیا، در ماه مه به‌همراه وکلای شهری لس‌آنجلس، سان فرانسیسکو و سن‌دیگو از شرکت‌های تاکسی اینترنتی شکایت کرد. آن‌ها به قانونی موسوم به AB5 استناد می‌کردند و طبق آن، دسته‌بندی راننده‌ها به‌عنوان پیمانکارهای مستقل را خلاف قانون می‌دانستند. قانون مذکور از یک ژانویه اجرایی شده بود. دادستان کل بعدا درخواست یک حکم موقت سریع‌تر را به دادگاه ارسال کرد تا شرکت‌های تاکسی اینترنتی هرچه سریع‌تر ملزم به اجرای قانون شوند. قانون مورد بحث که از ماه سپتامبر سال گذشته تصویب شده بود، با دستورالعملی ساده، دسته‌بندی افراد در گروه‌های کارمند و غیر کارمند را ممکن می‌کند. قاضی کالیفرنیایی نیز با استناد به همین قانون، حکم جدید را اعلام کرد.

اوبر / Uber

اتان شولمان، قاضی دادگاه عالی کالیفرنیا در حکمی که علیه شرکت‌های تاکسی اینترنتی صادر کرد، اجرای قانون AB5 را ساده توصیف کرده و گفت:

رانندگان متهمان (اوبر و لیفت) کاری خارج از روال معمول کسب‌وکار آن‌ها انجام نمی‌دهند. اصرار متهمان بر اینکه کسب‌وکارهایشان چندجانبه‌ای هستند و خود را خارج از دسته‌بندی شرکت‌های حمل‌ونقل می‌دانند، منطقی به‌نظر نمی‌رسد. درواقع ادعای آن‌ها با قوانینی که کسب‌وکارشان را به‌عنوان شرکت‌های حمل‌ونقل، تحت حفاظت قرار می‌دهد، هم‌خوانی ندارد. به زبان ساده، شرکت‌های حمل‌ونقلی به شرکت‌هایی گفته می‌شوند که فعالیتی برای جابه‌جایی افراد با وسایل نقلیه‌ی موتوری دارند و برای این جابه‌جایی، هزینه دریافت می‌کنند.

قاضی دادگاه عالی کالیفرنیا با ادامه دادن استدلال خود می‌گوید ازلحاظ اقتصادی و عقل سلیم، تعریف و دسته‌بندی شرکت‌های اوبر و لیفت در دسته‌ی شرکت‌های حمل‌ونقل، کاملا منطقی است. او می‌گوید راننده‌ها در کل کسب‌وکار تاکسی‌های اینترنتی حکم حیاتی و مرکزی دارند. بسرا هم در بیانیه‌ای در حمایت از حکم جدید گفت که کارگران و راننده‌ها در کالیفرنیا نباید تن به سیاست‌ها و برنامه های شرکت‌های بزرگ بدهند. شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از قوانین دور شوند، اما سازمان‌های قانونی همه‌ی تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا اوبر و لیفت را به پیروی از قوانین ملزم کنند.

اوبر و لیفت می‌گویند رانندگان فعالیت به‌صورت مستقل را ترجیح می‌دهند

حکم جدید دادگاه عالی ایالت کالیفرنیا، جدیدترین چالش حقوقی است که برای شرکت‌های اوبر و لیفت رخ می‌دهد. آن‌ها مدتی پیش هم یک دادخواهی از کمیسیون حامی کارگران دریافت کرده بودند که موضوعی مشابه با حکم اخیر داشت. به‌هرحال همه‌ی گروه‌های مخالف تلاش می‌کنند تا راننده‌ها در تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان کارمند شناخته شوند. این تلاش، تنها برای ارائه‌ی مزایای کارمندی به راننده‌ها انجام می‌شود.

اتحادیه‌های کارگری و راننده‌ها از حکم جدیدی که علیه شرکت‌های تاکسی اینترنتی صادر شد، بسیار خوشحال شدند. مایک رابینسون، راننده‌ی لیفت و عضو یکی از اتحادیه‌های رانندگان جنوب کالیفرنیا درباره‌ی حکم اخیر می‌گوید: «حکم امروز نشان داد که راننده‌های کالیفرنیا از مدت‌ها پیش در اظهارنظرها حق داشته‌اند. راننده‌هایی مثل من، حقوقی دارند که اوبر و لیفت باید به آن‌ها احترام بگذارند».

اوبر و لیفت مانند همیشه با حکم دادگاه و دسته‌بندی راننده‌ها در گروه کارمندان مخالف هستند. آن‌ها می‌گویند اکثر راننده‌ها با چنین دسته‌بندی موافق نیستند. شرکت‌ها همچنین به بحران بیکاری کنونی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا اشاره می‌کنند. آن‌ها هشدار می‌دهند که پیاده‌سازی قوانین، موجب بیکار شدن راننده‌های زیادی در شرایط بحرانی کنونی می‌شود.

تاکسی اینترنتی الکتریکی لیفت تسلا

سخنگوی اوبر در واکنش به حکم صادرشده گفت: «سهم عمده‌ای از راننده‌ها ترجیح می‌دهند که به‌صورت مستقل فعالیت کنند. ما هم از مدت‌ها پیش تلاش کرده‌ایم تا ساختار اپلکیشن و سرویس‌های خود را در مسیر همین تمایل و البته تحت قوانین کالیفرنیا، بهبود دهیم. در شرایطی که بیش از سه میلیون شهروند کالیفرنیا، بیکار شده‌اند، رهبران منتخب ما باید روی اشتغال‌زایی تمرکز کنند. آن‌ها نباید کل یک صنعت را در وضعیت بحرانی و فشارهای اقتصادی کنونی تعطیل کنند».

مقاله‌های مرتبط:

سخنگوی لیفت هم اظهارنظری مشابه با اوبر دارد. او می‌گوید: «رانندگان نمی‌خواهند به‌عنوان کارمند استخدام شوند. ما به‌سرعت علیه این حکم ادعای استیناف می‌کنیم و برای ادامه‌ی استقلال راننده‌ها تلاش خواهیم کرد. ما اعتقاد داریم که تصمیم‌گیری نهایی پیرامون چالش جاری، برعهده‌ی رأی‌دهنده‌های کالیفرنیایی خواهد بود و آن‌ها قطعا از راننده‌ها حمایت می‌کنند».

اگر راننده‌ها به‌عنوان کارمند در اوبر و لیفت استخدام شوند، شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم به پرداخت حداقل حقوق، اضافه‌کاری، مرخصی‌های باحقوق و دیگر مزایا خواهند بود. به‌عنوان مثال آن‌ها باید هزینه‌های استهلاک ماشین‌ها را نیز پرداخت کنند. اکنون راننده‌ها به‌عنوان پیمانکارهای مستقل، هیچ‌یک از این مزایا را دریافت نمی‌کنند.

فشارهای دادگاهی اخیر در دورانی به اوبر و لیفت وارد می‌شود که آن‌ها در جبهه‌ای دیگر هم مشغول مبارزه هستند. در ماه نوامبر، یک رأی‌گیری مستقل در کالیفرنیا انجام خواهد شد که لغو قانون AB5 را برای راننده‌های تاکسی اینترنتی و دیگر شاغلان اقتصاد گیگ در نظر دارد. قطعا شرکت‌های اوبر و لیفت و بسیاری دیگر از غول‌های دنیای فناوری، از لغو این قانون خوشحال خواهند شد.

نظر شما چیست؟ آیا راننده‌های تاکسی اینترنتی باید به‌صورت کارمند در شرکت‌ها استخدام شوند یا از آزادی عمل فعالیت به‌صورت مستقل بهره ببرند؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اوبر و لیفت با شکست در دادگاه، ملزم به ارائه مزایای استخدام تمام‌وقت به رانندگان خود شدند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..