تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا آکنه و جوش می‌زنیم و چگونه درمانش کنیم؟

وب‌سایت فرارو: با وجود محصولات مراقبتی متنوع برای پوست، اکثر ما با این امر موافقیم که نمی‌توانیم با استفاده از پاک کننده‌های ضعیف یا ضد لکه‌های درمانی، لکه‌ها را کامل از بین ببریم و اصلا مهم نیست که ادعای محصول تجاری به چه میزان متقاعد کننده باشد. اگر چه اکثر ما وجود آکنه‌ها را به منافذ مسدود شده یا نوسانات هورمونی خیلی مرتبط می‌دانیم، در حالی که این مشکل پوستی ممکن است ناشی از مشکلات زمینه‌ای بهداشتی باشد و در صورتی که درمان شود، جوش‌ها نیز از بین خواهند رفت.

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عملکرد پزشکی جایگزین، بررسی محل آکنه روی صورت و تشخیص مشکلات بهداشتی است که به عنوان نقشه برداری از صورت شناخته می‌شود و از هزاران سال پیش جزو طب چینی باستان به شمار می‌رود. با وجود اینکه تکنیک‌های این روش در طول زمان تکامل یافته است، پایه اصلی همچنان به همان شکل باقی مانده است: با بررسی کردن محلی که آکنه روی صورت پدیدار شده، دیگر می‌توانید وضعیت و مشکلات بالقوه را ریشه یابی کنید.

دکتر راج روشینی (Roshini Raj)، متخصص گوارش و موسس TULA، برای شناسایی نواحی معمول آکنه که می‌تواند به شما در مورد وضعیت سلامتی بگوید، یک راهنما و نقشه تصویری از سلامت چهره تهیه کرده است. به یاد داشته باشید که نقشه برداری چهره، قطعا یک نقشه علمی دقیق نیست، بنابراین تصور نکنید که داشتن یک یا دو جوش در یکی از این مناطق، یک مساله بهداشتی جدی را نشان می‌دهد. با این حال، در صورتی که آکنه مزمن به دفعات در یک جا بدون هیچ نشانه‌ای که به آن مربوط باشد، ظاهر می‌شود، احتمالا قصد داشته باشید با پزشک تان در این باره مشورت کنید تا چیزی را فراتر از معمول بررسی نماید.

راج بیان می‌کند: "علل بسیاری برای آکنه وجود دارد، و اکثر افراد متوجه آن نیستند که عوامل داخلی از مدت زمانی که می‌خوابند تا هوایی که در آن نفس می‌کشند، می‌تواند روی پوست صورت تاثیر بگذارد". وی اضافه می‌کند، "پوست خوب از دو شیوه مراقبتی تاثیر می‌گیرد، مراقبت در رابطه با مواد و محصولاتی که روی پوست تان اعمال می‌کنید و چگونگی مراقبت از بدن تان".

آیا تا کنون به این مسئله فکر کرده اید که چرا آکنه‌ها برخی مواقع در بخش‌های خاصی از صورت، بیش از سایر قسمت ها، ظاهر می‌شوند و برای از بین بردن آن‌ها چه باید کرد!

عوامل مشخصی می‌توانند بر زیبایی پوست و سبوم تولید شده بوسیله غده‌های چربی تاثیر بگذارند. سبوم احتمال ایجاد آکنه و جوش را افزایش می‌دهد. تعدادی از این عوامل عبارتند از:

تغییرات هورمونی: آکنه در زمان بلوغ مشکل پوستی شایع است، زیرا سطح هورمون در این دوره به طور چشمگیری تغییر می‌کند.

استرس: میان استرس و جوش‌ها ارتباط‌هایی وجود دارد، اما همچنان دلایل این امر مشخص نیست.

دارو‌ها: بعضی از انواع دارو‌ها می‌توانند به صورت یک عارضه جانبی، سبب ایجاد آکنه شوند. نمونه‌های دیگر شامل استروئید ها، دارو‌های ضد انعقادی، باربیتورات‌ها یا لیتیوم می‌شود.

بهداشت: نشستن مو و صورت به صورت منظم می‌تواند منجر به تشکیل رسوبات روغنی روی پیشانی و انسداد منفذ پوست می‌شود که سبب بروز آکنه در پیشانی می‌شود.

تحریک پوست: استفاده از مواد آرایشی یا استفاده از اقلامی نظیر محصولات آرایشی و بهداشتی ممکن است سبب تحریک پوست شود.

انواع جوش صورت نشانه چیست؟

۱. پیشانی

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

مسائلی مربوط به گوارش ضعیف و استرس اغلب عوامل اصلی به ظهور جوش روی پیشانی به شمار می‌روند. برای کمک به خروج سموم و کمک به دستگاه گوارش، آب را جایگزین نوشیدنی‌های کافئین دار و فرآوری شده با H ۲ O کنید. بنا به ادعای راج "خواب حداقل ۷ ساعت در شب، نوشیدن مقدار زیادی آب و داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش جوش در پیشانی کمک چشمگیری کند. همچنین عوامل موضعی بر سلامتی پوست تاثیر می‌گذارند. سعی کنید کلاه و مو را از ناحیه پیشانی کنار بزنید تا اصطکاک و مواد آرایشی مو نظیر حالت دهنده ها، منافذ پوست را مسدود نکنند".

آکنه می‌تواند هر جای بدن بوجود آید، اما روی صورت، شانه‌ها، کمر، قفسه سینه و بازو‌ها بیشتر است. شخص ممکن است هنگامی آکنه را ببیند که غده‌های کوچک زیر سطح پوست مسدود شده باشند.

این غده‌ها به عنوان غده‌های سبوم شناخته می‌شوند که یک ماده روغنی به نام سبوم را ترشح می‌کنند. غده‌ها به واسطه سبوم زیادی، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌ها مسدود می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، غده‌ها ممکن است ملتهب شوند و یک جوش چرکی یا کورک به وجود آید.

۲. گونه

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آکنه در نزدیکی بالای گونه مربوط به سیستم تنفسی است، بنابر این در صورتی که شما به دفعات برای پیاده روی به شهر‌های مختلف و بزرگ می‌روید یا در حین رانندگی، پنجره ماشین را باز می‌گذارید، باید نسبت به پاک کردن پوست صورت مراقبت بیشتری به خرج دهید. راج اضافه می‌کند: "اطمینان حاصل نمایید که هوای خانه تمیز باشد، برای این کار می‌توانید از یک دستگاه تصفیه کننده هوا یا چند گیاه مفید برای تصفیه کردن هوا استفاده کنید.

ممکن است درک این مسئله برای تان کمی دشوار باشد، اما بسیاری از چیز ها، هر روز با گونه شما تماس پیدا می‌کنند، بنابراین تمیز نگه داشتن وسایل اطراف شما می‌تواند به کاهش جوش‌های صورت کمک کند". آکنه در ناحیه پایین‌تر گونه معمولا ضعف بهداشت دهان و دندان را نشان می‌دهد، اما باکتری‌های سطحی نیز می‌توانند یکی از عوامل اصلی به شمار روند. همیشه مراقب وسایلی که با صورت تان در تماس است باشید، نظیر: تلفن همراه، برس آرایشی و بالش و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی.

۳. ناحیه T

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ناحیه T به ناحیه‌ای از صورت که بین ابرو‌ها تا بینی و گونه امتداد دارد، گفته می‌شود. آکنه در این نواحی اغلب ناشی از اختلالات گوارشی یا آلرژی‌های غذایی است. راج در این باره می‌گوید: "تعدادی از کارشناسان کاهش مصرف لبنیات، گوشت قرمز و فست فود و در عوض مصرف برگ سبزیجات برای بهبود مشکلات ناحیه T. را توصیه می‌کنند". علاوه بر این غدد چربی روی ناحیه T. صورت بیش از سایر نقاط صورت است که این ناحیه را بیشتر مستعد جوش می‌سازد. در ابتدا اطمینان حاصل نمایید که از پاک کننده‌ها و محصولات مراقبتی پوستی استفاده می‌کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند". آکنه روی بینی بسیار مرتبط با کبد و کلیه است، بنابر این آکنه قرمز درشت روی بینی، می‌تواند حاکی از فشار خون بالا یا اختلال در کبد باشد. سعی کنید ساعات پس از کار را برای خود شاد بسازید و از مصرف غذا‌های تند پرهیز کنید.

۴. چانه

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آکنه روی چانه نشان دهنده بزرگترین عامل سازنده پر مویی است که همه ما با آن به خوبی آشنایی داریم: همان عدم تعادل هورمونی. راج پیشنهاد می‌کند: " یک برنامه خواب منظم و رژیم غذایی سالم داشته باشید، اما در صورتی که همچنان روی چانه تان جوش دارید، با متخصص پوست و زنان مشورت کنید و ببینید آیا کنترل هورمون‌های بارداری و اسپیرونولاکتون می‌تواند به این مسئله کمک کند". چای نعناع و مصرف مکمل‌های امگا ۳ نیز گزینه خوبی برای کنترل تغییر سریع هورمون‌ها است، علاوه بر این به یاد داشته باشید که چانه خود را بر روی دستان تان قرار ندهید یا بیش از حد آن را لمس نکنید.

۵. کمر، بازو و ران پا‌ها

نوسانات هورمونی و ژنتیک اغلب علت اصلی آکنه در پشت، بازو‌ها و ران‌ها هستند، بنابراین کنترل آکنه در این بخش به صورت اختصاصی باید انجام شود. علاوه بر این، لباسی که از عرق مرطوب شده با سایش روی پوست می‌تواند سبب تحریک و ایجاد جوش شود. بنا به ادعای راج: "کاهش فشار ناشی از حمل کوله پشتی یا کیف دوشی، که می‌تواند اصطکاک ایجاد کند، سبب آکنه می‌شود. لباس‌هایی را که تمیز و نه خیلی تنگ هستند بپوشید. از ژل و صابون ها، لوسیون‌های بدن، پودر‌های رختشویی و کرم‌های ضد آفتاب همچون روغن‌های طبیعی را به خوبی بررسی کنید".

لباس‌های پنبه‌ای را می‌توانند سبب تحریک پوست شوند و همچنین گلدوزی‌های پنهان شده یا برچسب‌ها را بررسی کنید. در صورتی که آکنه هنوز بر روی پوست باقی مانده است، نوع الیاف استفاده شده در لباس تان را ارزیابی کنید: در حقیقت پنبه می‌تواند مواد شیمیایی به هنگام تولید را جذب کند و سبب بروز جوش در افراد دارای پوست حساس شود. آکنه پا و بازو نیز اغلب با بثورات، رزاسه یا فولیکولیت اشتباه گرفته می‌شود، بنابر این اگر مشکل ادامه پیدا کرد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان خانگی جوش صورت

پیشگیری از ایجاد جوش صورت، راز اصلی کنترل آن‌ها است. درمان بسته به شدت آکنه متفاوت است. اکثر افراد آکنه را با دارو‌های بدون نسخه درمان می‌کنند.

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

طیف وسیعی از صابون، ژل، لوسیون و کرم برای درمان آکنه در بازار‌ها موجود است. این محصولات معمولا حاوی یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده فعال در زیر هستند:

بنزوئیل پروکساید (benzoyl peroxide) سالیسیلیک اسید (salicylic acid) رتینول (retinol) رزورسینول (resorcinol)

اینکه تاثیر این دارو‌ها چگونه است و آیا بخوبی مشکل را رفع می‌کند در بین افراد متفاوت است. در نتیجه آزمایش وخطا در استفاده از محصولات می‌تواند تعیین کند که کدام محصولات مناسب هستند. افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است از کرم یا لوسیون بهره بیشتری ببرند.

در صورتی که پوست حساسی دارید سعی کنید از استفاده محصولاتی که حاوی رتینول هستند اجتناب کنید. به هنگام خرید کرم‌ها یا لوسیون به درصد مواد ضد آکنه موجود در آن‌ها نگاهی بیندازید و از درصد‌های پایین استفاده کنید.

علائم فرد ممکن است طی چند هفته به طور کامل از بین برود، بنابراین پیگیری ادامه درمان برای بیمار بسیار مهم است. همچنین عوارض جانبی خفیف همچون تحریک و سوزش پوست در مراحل اولیه درمان موضوعی رایج است که پس از چند روز بهبود می‌یابد.

افرادی که آکنه پیشانی آن‌ها خیلی شدید است احتمالا نیاز به دارو‌های تجویز شده توسط پزشک خواهند داشت. پزشک متخصص پوست قادر به ارزیابی علائم شخص و تعیین بهترین روش درمانی برای آن‌ها خواهد بود. این درمان‌ها شامل استفاده از دارو‌های خوراکی و یا ژل‌ها و کرم‌هایی می‌شود که فرد باید از آن‌ها به صورت موضعی استفاده کند.

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

دارو‌های تجویزی برای آکنه عبارتند از:

کورتیکواستروئید‌ها (corticosteroids) ضد میکروب‌ها (antimicrobials) آنتی بیوتیک رتینوئید (retinoids) دارو‌های هورمونی ترکیبی

افراد دارای آکنه باید از فشار دادن جوش‌ها اجتناب کنند، زیرا سبب افزایش خطر اسکار و عفونت می‌شود.

درمان‌های خانگی را نیز می‌توان در کنار دارو‌های تجویزی استفاده کرد یا برای مواردی که آکنه ملایم باشد خوب هستند.

یک مورد از درمان‌های خانگی آکنه استفاده از کمپرس گرم برای پیشانی به صورت دو بار در روز است که می‌تواند به حذف چربی‌های اضافه کمک کند.

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

سایر درمان‌های خانگی:

آلوئه ورا: آلوئه ورا را بصورت مستقیم روی پوست استفاده کنید.

روغن تی تری: چند قطره روغن تی تری را با آب ترکیب کرده و با استفاده از گوش پاک کن یا پنبه آرایشی روی نواحی که آکنه زده است بمالید.

استفاده از سرکه سیب: یک چهارم سرکه سیب تصفیه شده را با سه چهارم آب ترکیب کنید و با استفاده از یک تکه پنبه به پوست بزنید.

لیمو یا آب لیمو: آن را با استفاده از پنبه به صورت مستقیم روی پوست صورت اعمال کنید.

زینک: استفاده از روی یا همان زینک بصورت خوراکی به عنوان یک مکمل می‌تواند به زیبایی و بهبود جوش‌های روی پوست کمک کند.

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درمان جای جوش صورت

درمان‌های لایه برداری لیزر، پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن و کرم‌های موضعی روش‌هایی به شمار می‌روند که در کلینیک انجام و توسط افراد کارشناس یا متخصص انجام می‌شوند. این روش‌ها قطعا در از بین بردن جای جوش موثر هستند، اما همان طور که می‌دانید این درمان‌ها و یا کرم‌ها قیمت بالایی دارند.

با امتحان کردن روش‌های درمانی خانگی و طبیعی برای جای جوش، دیگر نیازی نیست هزینه اضافی بپردازید، تعدادی از این روش به اختصار عبارتند از:

۱. درمان جای جوش با آبلیمو و عسل: ترکیب عسل و آبلیمو تنها باید روی نقاط لک شده پوست اعمال شود تا نتیجه مطلوبی داشته باشد.

۲. ماسک آرد نخود و ماست: برای استفاده از این ماسک طبیعی یک قاشق چای خوری آرد نخود را با نصف قاشق چای خوری و یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید. کمی آب لیموی تازه به این ترکیب اضافه کنید تا حالتی روان و کف مانند پیدا کند. در نهایت آن را برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

۳. چای سبز: چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتری بالایی دارد. برای بهره وری از خواص چای سبز می‌تواند آن را با دو عدد قرص آسپرین خرد شده و یک قاشق غذا خوری چای سبز خنک شده ترکیب نمایید و بر روی جای جوش‌ها استفاده کنید.

علت آکنه و جوش صورت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

منابع: rd ،Medicalnewstoday ،Birdie ،Theknot




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا آکنه و جوش می‌زنیم و چگونه درمانش کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..