تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ماشین رمزنگاری ارتش نازی به‌‌نام Enigma M4 با قیمت ۴۳۸ هزار دلار فروخته شد

ارتش نازی در جنگ جهانی دوم از ماشین‌های رمزنگاری به‌نام انیگما استفاده می‌کرد که روش‌های بسیار پیچیده‌ای برای رمزنگاری پیام‌ها داشتند و نیروهای متفقین را تا مدت‌ها مشغول خود می‌کردند. یکی از مدل‌های کمیاب این ماشین‌ها به‌نام M4 که در دسته‌ی ماشین‌های پیچیده‌ و دشوار قرار می‌گیرد، اخیرا در حراجی به قیمت ۴۳۷،۹۵۵ دلار فروخته شد. حراجی کریستی میزبان فروش این ماشین متعلق به سال ۱۹۴۴ بود.

رقم نهایی فروش ماشین انیگما ۳۴۷،۲۵۰ پوند انگلیس گزارش می‌شود که کمی بیشتر از قیمت پیش‌بینی‌شده‌ی قبل از حراجی، یعنی ۳۰۰ هزار پوند بود. ماشین الکترومکانیکی ارتش نازی ارزش زیادی در تاریخ دنیای کامپیوتر دارد. این ماشین به‌قدری پیام‌های متحدین را پیچیده رمزنگاری می‌کرد که ارتش متفقین برای رمزگشایی آن چند سال فعالیت علمی و تحقیقاتی انجام داد. درنهایت، تلاش‌ها برای شکستن رمز M4 به ساخت اولین کامپیوتر برنامه‌نویسی‌شدنی جهان در مرکز تحقیقاتی بلچلی پارک منجر شد. پس از رمزگشایی ماشین، نیروهای متفقین مخفیانه از آن استفاده می‌کردند. سهم عمده‌ای از پیروزی‌های متفقین در نبرد اقیانوس اطلس، به‌خاطر استفاده از همان کامپیوتر برنامه‌ریزی‌شدنی رخ داد و درنهایت، به تسلیم نیروهای نازی در میانه‌ی سال ۱۹۴۵ انجامید.

ماشین‌های چهارروتوره‌ی انیگما M4 بسیار کمیاب هستند. نیروهای نازی تعداد کمتری از این موتورهای رمزنگاری را درمقایسه‌با موتورهای سه‌روتوره طراحی و تولید کردند. پس از تسلیم آلمان در جنگ جهانی دوم، دولت از ارتش خواست تمامی ماشین‌های باقی‌مانده را از بین ببرد تا نیروهای متفقین به آن‌ها دسترسی پیدا نکنند. وینستون چرچیل هم پس از جنگ دستور داده بود که تمامی ماشین‌های انیگمای باقی‌مانده از بین بروند تا اسرار موفقیت‌های متفقین در رمزگشایی‌های بلچلی محفوظ بماند.

دریادار کارل دونیتز، سفارش و دستور ساخت ماشین‌های M4 را در ارتش نازی صادر کرده بود. او فرمانده‌ی ناوگان U-Boat آلمانی‌ها بود و تصمیم گرفت پیروزهای‌ متعدد متفقین علیه زیردریایی‌ها در اقیانوس اطلس را جبران کند. مه ۱۹۴۱، ماشین رمزنگاری دراختیار ناوگان زیردریایی قرار گرفت. از آن زمان، متفقین نمی‌توانستند تا یک سال موقعیت زیردریایی‌های ارتش نازی را شناسایی کنند تا اینکه نابغه‌ی هوش مصنوعی، آلن تورینگ، به‌همراه دوستان و همکارانش همچون جو دش، کامپیوتر برنامه‌نویسی‌شدنی با توانایی شکستن رمز ماشین انیگما را طراحی و تولید کردند.

مقاله‌های مرتبط:

تا میانه‌های سال ۱۹۴۳، نیروهای متفقین اکثر پیام‌های مخابره‌شده به‌کمک M4 را می‌خواندند. البته خبر موفقیت آن‌ها در رمزگشایی پیام‌ها تا دهه‌ی ۱۹۷۰ به مردم اعلام نشده بود. در حراجی کریستی، به قدرت بسیار زیاد ماشین M4 اشاره شد. در بخشی از حراج گفته شد که دَه ماه ناتوانی متفقین در رمزگشایی M4 بسیار حیاتی بود. دونیتز به‌قدری از قدرت دستگاه‌های جدید مطمئن شده بود که رمزگشایی آن‌ها را ناممکن می‌دانست و دلایل دیگری همچون پیشرفت در فناوری رادار متفقیت را دلیل شکست‌های ناوگان خود بیان می‌کرد.

سال گذشته، حراجی دیگری به‌نام ساتبی یک دستگاه ماشین انیگما M4 را به قیمت ۸۰۰ هزار فروخت. قیمت گران این ماشین احتمالا بدین‌دلیل بود که ماشین مذکور یکی از ۱۵ انیگما بود که در تروندهایم نروژ پیدا شد. آلمانی‌ها پناهگاه زیردریایی مهمی در تروندهایم داشتند که از سال ۱۹۴۰ در آن فعالیت می‌کردند. آثار پیداشده در پناهگاه مذکور، بسیار ارزشمند هستند.

ماشینی که سال گذشته فروخته شد، تجهیزات و لوازم جانبی اصل فراوانی داشت. جعبه‌ی اصلی از چوب بلوط، دسته‌ی چرمی، صفحه‌کلید حرفه‌ای QWERTZ دارای ۲۶ کلید از جنس باکالیت، پوشش قفل‌شدنی برای روتور با هدف مخفی‌کردن تنظیمات رمزنگاری، محفظه‌ی باتری، ورودی چهارولتی منبع تغذیه و پنل نوری جابه‌جایی‌شدنی درکنار لوازم یدکی، همراه ماشین انیگما ۸۰۰ هزار دلاری بودند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ماشین رمزنگاری ارتش نازی به‌‌نام Enigma M4 با قیمت ۴۳۸ هزار دلار فروخته شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..