تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تنها راه رسیدن انسان به سعادت و کمال + صوت و تفسیر آیات سوره تین

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.

از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

تفسیر سوره تین

رسول خدا (ص) می‌فرمایند: هر کس سوره تین را قرائت نماید، خداوند اجر بی شماری به او عطا می‌کند و مانند این است که رسول خدا (ص) را زیارت کرده است و اگرغمگین باشد، خداوند برای او گشایش ایجاد می‌کند.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: هر کس سوره تین را در نماز‌های واجب یا مستحب خود بخواند، به اندازه‌ای از نعمت‌ها و بهره‌های بهشتی به او داده خواهد شد تا راضی شود.

بیشتر بخوانید

آثار و برکات سوره تین

امام صادق (ع) فرموده است: هر گاه سوره تین نوشته شود یا بر غذایی خوانده شود خداوند آنچه زیان می‌رساند را از فرد بر می‌گرداند و به قدرت الهی مایه شفاست.

فایل صوتی تلاوت سوره تین با صدای ابوبکر شاطری

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿۱﴾
سوگند به انجیر و زیتون (۱)

وَطُورِ سِینِینَ ﴿۲﴾
و طور سینا (۲)

وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ ﴿۳﴾
و این شهر امن [و امان](۳)

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿۴﴾
[که]به راستى انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم (۴)

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿۵﴾
سپس او را به پست‏‌ترین [مراتب] پستى بازگردانیدیم (۵)

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾
مگر کسانى را که گرویده و کارهاى شایسته کرده‏ اند، که پاداشى بى‏ منت‏ خواهند داشت (۶)

فَمَا یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ ﴿۷﴾
پس چه چیز تو را بعد [از این]به تکذیب جزا وامى دارد (۷)

أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ ﴿۸﴾
آیا خدا نیکوترین داوران نیست (۸)

تفسیر آیات و مفاهیم سوره تین

طور سینین، همان وادی سینا میان مصر و فلسطین امروزی است.

در برخی روایات، به قرینه «طُورِ سِینِینَ» و «الْبَلَدِ الْأَمِینِ» که اشاره به دو مکان مقدس است، آمده است که مراد از «التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ» نیز محلّ رویش این دو میوه است.

از امتیازات اسلام داشتن سرزمین امن است حتی برای گیاهان و حیوانات. «الْبَلَدِ الْأَمِینِ» . نام انجیر یک بار و زیتون، شش بار در قرآن آمده است و هر دو دارای خواص غذایی و درمانی فراوانی هستند. انجیر برای هر سن و سالی به خاطر قندی که دارد، مفید است.

تنها راه رسیدن به سعادت و کمال برای انسان چیست؟+صوت و تفسیر آیات

ورزشکاران و کسانی که دچار ضعف و پیری هستند، به خوردن انجیر سفارش شده اند. بر اساس برخی روایات، انجیر میوه‌ای بهشتی است و در طبّ قدیم، مصرف معجون انجیر و عسل برای زخم معده و انجیر خشک برای تقویت فکر سفارش شده است.

امام رضا (ع) فرمودند: انجیر بوی دهان را می‌برد، لثه‌ها و استخوان‌ها را محکم می‌کند، مو را می‌رویاند، درد را برطرف می‌سازد و مثل دارو مؤثر است. زیتون، بلغم را برطرف می‌سازد، رنگ صورت را صفا و اعصاب را تقویت می کند، بیماری و درد و ضعف را از بین می‌برد و آتش خشم را فرو می‌نشاند.

بر مبنای آیات سوره تین، تنها راه رسیدن انسان به سعادت و کمال دنیوی و اخروی، ایمان به خداوند و انجام عمل صالح است. چنین کسانی پاداشی بی‌منت از سوی خداوند دریافت خواهند کرد.

پیام آیات سوره تین

۱- نعمت‌های دنیوی حتی خوردنی ها، قداست دارد و مورد سوگند الهی واقع شده اند. «وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ»
۲- سلامتی که از طریق غذا به دست می‌آید و امنیّت، مهم‌ترین نیاز‌های مادّی انسان است. «اَلتِّینِ وَ الزَّیْتُونِ ... اَلْبَلَدِ الْأَمِینِ»
۳- قداست وحی، به زمین‌ها نیز سرایت می‌کند. «طُورِ سِینِینَ»
۴- امنیّت شهر مکّه، به خاطر دعای حضرت ابراهیم است که گفت: «رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً» و این دعا مورد استجابت واقع شد. «هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ»
۵-انسان در آفرینش بر همه موجودات برتری دارد. «خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ»
۶- خداوند بر آغاز و فرجام انسان حاکم است. «خَلَقْنَا ... رَدَدْناهُ»
۷- انسان در اصل خلقت پستی ندارد و سقوط او در طیّ مراحل زندگی واقع می‌شود. «خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ»
۸-انسان که برترین مخلوق است، سقوطش نیز از همه موجودات پست‌تر است. «أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ... أَسْفَلَ سافِلِینَ »
۹- دوری از ایمان و عمل صالح سبب سقوط است و ایمان، عامل دوری از هرگونه پستی و نزول است. «رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»
۱۰- با آنکه خداوند خالق انسان است و هرگونه بخواهد حق دارد با مخلوقش رفتار کند، امّا او بر اساس عدل، حکم می‌کند و بهترین داوران است. «بِأَحْکَمِ الْحاکِمِینَ»

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تنها راه رسیدن انسان به سعادت و کمال + صوت و تفسیر آیات سوره تین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..