تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




AMD پردازنده‌ های رایزن تردریپر پرو را با هدف‌گیری بازار ورک‌استیشن معرفی کرد

سال گذشته AMD تصمیم گرفت تا یک مدیر محصول برای بخش زیرمجموعه‌ی ورک‌استیشن استخدام کند. دسته‌ی مذکور، کامپیوترهای رومیزی فوق حرفه‌ای را هدف قرار می‌دهد و به‌نوعی یک دسته‌بندی جدید برای مدیریت محصول در AMD محسوب می‌شد. اکنون اولین گروه از محصولات این دسته برای عرضه به بازار آماده شده‌اند و AMD اولین پردازنده‌های اختصاصی ورک‌استیشن خود را به‌نام تردریپر پرو (Threadripper Pro) معرفی کرد. نکته‌ی مهم درباره‌ی محصولات جدید AMD این است که پردازنده‌ها مخصوص سیستم‌های آماده تولید می‌شوند و هیچ مادربرد مخصوص مصرف‌کننده‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

محصولات AMD از چند نسل پیش شامل دو دسته‌ی رایزن پرو و رایزن موبایل پرو بوده‌اند که قابلیت‌ها و خدمات بیشتری نسبت به دسته‌های عادی ارائه می‌کنند. در این پردازنده‌ها، شاهد عرضه‌ی محصولاتی با قابلیت ECC و پشتیبانی حرفه‌ای‌تر سازمانی در بخش امنیت و مدیریت و ایمیج سیستم‌عامل بوده‌ایم. رایزن پرو به‌عنوان گزینه‌ی حرفه‌ای‌تر و قدرتمندتر رایزن همیشه وجود داشت و در مقابل دسته‌ی تردریپر هم پردازنده‌های اپیک (Epyc) دیده می‌شدند که مخصوص سرور بودند. بازار سرور و ورک‌استیشن‌های حرفه‌ای دسکتاپ، همیشه هم‌پوشانی داشته‌اند و تا امروز، اگر کاربری به‌دنبال کامپیوتر رومیزی با پشتیبانی‌های حرفه‌ای‌تر ECC و نرم‌افزاری در کلاس ورک‌استیشن بود، سراغ پردازنده‌های اپیک می‌رفت. اکنون AMD با معرفی خانواده‌ی جدیدی از محصولات، زمین بازی را تاحدودی تغییر می‌دهد.

مزیت های AMD Threadripper Pro

پردازنده‌های تردریپر پرو به‌نوعی در مقابل پردازنده‌های تک‌سوکت اپیک قرار می‌گیرند. در این دسته شاهد هشت کانال حافظه با پشتیبانی تا DDR4-3200 هستیم که از ۱۲۸ خط PCIe 4.0 برای ارتباط با RDIMM و LRDIMM استفاده می‌شوند. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به پشتیبانی از رمزنگاری امن حافظه، پشتیبانی از سیستم مدیریت DASH و همچنین ایمیج یکپارچه‌ی سیستم‌عامل اشاره کرد که به‌عنوان خدمات برنامه‌ی Pro Business Ready شرکت سازنده، ارائه می‌شوند. در جدول زیر، مشخصات پردازنده‌های جدید خانواده‌ی تردریپر پرو را مشاهده می‌کنید.

نام پردازنده تعداد هسته/رشته پردازشی فرکانس پایه فرکانس توربو چیپلت‌ها توان طراحی گرمایی (TDP) پشتیبانی DRAM 3995WX ۶۴/۱۲۸ ۲/۷ گیگاهرتز ۴/۲ گیگاهرتز ۸+۱ ۲۸۰ وات 8xDDR4-3200 3975WX ۳۲/۶۴ ۳/۵ گیگاهرتز ۴/۲ گیگاهرتز ۴+۱ ۲۸۰ وات 8xDDR4-3200 3955WX ۱۶/۳۲ ۳/۹ گیگاهرتز ۴/۳ گیگاهرتز ۲+۱ ۲۸۰ وات 8xDDR4-3200 3945WX ۱۲/۲۴ ۴/۰ گیگاهرتز ۴/۳ گیگاهرتز ۲+۱ ۲۸۰ وات 8xDDR4-3200

تردریپر پرو و اپیک، تفاوتی جزئی در پشتیبانی از DRAM هم دارند. پردازنده‌های AMD تا ۲ ترابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کنند، درحالی‌که پشتیبانی اپیک از حافظه‌ی رم به ۴ ترابایت می‌رسد. تمامی پردازنده‌های تردریپر پرو، در دسته‌ی تک‌سوکت جای می‌گیرند.

پردازنده‌ی پرچم‌دار خانواده‌ی تردریپر پرو، ۶۴ هسته‌ی پردازشی دارد

پردازنده‌ی پرچم‌دار خانواده‌ی جدید، به‌نام 3995WX معرفی شد که ۶۴ هسته‌ی پردازشی دارد. این پردازنده با فرکانس پایه‌ی ۲/۷ گیگاهرتز و فرکانس تقویت‌شده‌ی بسیار بالای ۴/۲ گیگاهرتز با توان طراحی گرمایی ۲۸۰ وات (TDP)، بالاتر از پردازنده‌های EPYC 7742 و 7H12 قرار می‌گیرد. پردازنده‌های مذکور، به‌ترتیب ۲۲۵ و ۲۸۰ واتی هستند که اولی، فرکانس پایه‌ی ۲/۲۵ و فرکانس تقویت‌شده‌ی ۳/۴ و دومی، فرکانس پایه‌ی ۲/۶ و تقویت‌شده‌ی ۳/۳ گیگاهرتز دارند. احتمالا پردازنده‌های جدید AMD از بهینه‌‌سازی‌های روش تولید مشابه با سری Ryzen 3000XT بهره برده‌‌اند تا به فرکانس‌های عملکردی بالا برسند. AMD می‌گوید پردازنده‌های جدید با هدف هماهنگی با انواع سیستم مجوز نرم‌افزاری طراحی شده‌اند. به بیان دیگر برای نرم‌افزارهای مبتنی بر مجوز به ازای هر هسته، فرکانس بالاتر ارائه می‌شود و برای نرم‌افزارهای مبتنی بر مجوز به ازای سوکت، هسته‌های بیشتر در پردازنده، کارساز می‌شوند.

راهکارهای بازار ورک استیشن AMD Threadripper Pro

همان‌طور که گفته شد، پردازنده‌های جدید AMD مخصوص شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوتر عرضه می‌شوند. درنتیجه خریداران برای تهیه‌ی چنین پردازنده‌هایی، باید کامپیوتر کامل را از شرکت‌هایی همچون لنوو خریداری کنند. ظاهرا لنوو به‌عنوان شریک اولین عرضه‌ی پردازنده با تیم قرمز همکاری خواهد کرد. پردازنده‌های جدید، در محصولاتی در خانواده‌ی ThinkStation P620 عرضه می‌شوند. لنوو، کامپیوترهای P620 را با انواع پیکربندی به بازار عرضه می‌کند که مجهز به حداکثر یک ترابایت حافظه‌ی DRAM و دو پردازنده‌ی گرافیکی RTX 8000 یا چهار RTX 4000 هستند.

خانواده‌ی محصولات لنوو P620 مجهز به سوکت در جانمایی چرفیده هستند که با هدف بهبود جریان هوا، طراحی شده است. البته همین طراحی باعث می‌شود تا سوکت، به یک DIMM به ازای هر کانال محدود شود. به همین دلیل کامپیوترهای این خانواده حداکثر از یک ترابایت DRAM پشتیبانی می‌کنند. خانواده‌ی جدید کامپیوترهای شرکت چینی، با بهینه‌سازی و قابلیت‌های متعدد سری تینک‌استیشن معرفی خواهد شد که از میان آن‌ها می‌توان به فن‌های قابل جابه‌جایی و درایوهای اختصاصی و موارد مشابه اشاره کرد.

ورک استیشن ThinkStation P620 لنوو

هدف عرضه‌ی کامپیوترهای P620، مانند اپیک، جایگزین کردن هر دو سیستم تک‌سوکت و دوسوکت در بازار ورک‌استیشن است. لنوو تصمیم دارد خانواده‌ی P620 مجهز به تردریپر پرو را با هدف‌گیری هر دو بازار P520 و P720 به بازار عرضه کند. کامپیوترهای P620 تا پایان ماه سپتامبر به بازار عرضه می‌شوند.

درحال‌حاضر هیچ تولیدکننده‌ی ورک‌استیشن دیگری به جز لنوو، برنامه‌ای رسمی برای تولید کامپیوترهای جدید مجهز به تردریپر پرو اعلام نکرده است. البته پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال شاهد عرضه‌ی چند نمونه‌ ورک استیشن مجهز به این پردازنده‌ها باشیم.

 Lenovo ThinkStation P620

سیستم جدید پردازنده‌های AMD از مادربرد WRX80 استفاده می‌کند. در گزارش‌‌های قبلی گفته شده بود که تولیدکننده‌های مادربرد مخصوص مصرف‌کننده، برنامه‌ای برای عرضه‌ی محصول در خانواده‌‌های WRX80 و TRX80 ندارند. امروز می‌دانیم که این مادربردها برای عرضه در بازار خرده‌فروشی آماده نمی‌شوند و مانند پردازنده‌های تردریپر پرو، مخصوص تولیدکننده‌های کامپیوتر ورک‌استیشن هستند.

ورک استیشن ThinkStation P620

AMD دلایل خاص خود را برای عدم عرضه‌ی نسخه‌ی مصرف‌کننده از تردریپر پرو دارد. به‌هرحال پردازنده‌های جدید به‌عنوان رقبای اینتل Xeon W-3200 و Xeon W-2200 هم شناخته می‌شوند. برخی از پردازنده‌های رقیب به‌صورت بسته‌بندی خاص تولیدکننده و برخی دیگر برای استفاده‌ی مصرف‌کننده‌ها عرضه می‌شوند. همچنین برای برخی از آن‌ها، مادربردهای مخصوص مصرف‌کننده هم در بازار دیده می‌شود. AMD چنین رویکردی ندارد و دلیلی برای عرضه‌ی خانواده‌ی جدید مصرف‌کننده در پورتفولیوی خود نمی‌بیند. به‌هرحال شاید در آینده و به‌خاطر درخواست‌های مکرر مصرف‌کننده‌ها، نسخه‌های جدید نیز به بازار عرضه شوند.

مقایسه AMD Threadripper Pro با Intel Xeon

مقاله‌های مرتبط:

همان‌طور که گفته شد، پردازنده‌های جدید AMD با هدف رقابت مستقیم با محصولات ورک‌استیشن اینتل به بازار عرضه می‌شوند. اینتل از سال‌ها پیش با پردازنده‌های زئون، بازار سرور و ورک‌استیشن را تحت سلطه دارد و گزینه‌های بسیار زیادی را هم به بازار عرضه می‌کند. AMD می‌گوید پردازنده‌های TR Pro رقیب جدی Xeon W خواهند بود. حال آن‌که تیم آبی بیش از ۸۰ مدل پردازنده را برای انواع سوکت در این دسته عرضه می‌کند و AMD تنها چهار محصول را با هدف پوشش بخش عمده‌ای از بازار، معرفی کرده است و برای دسته‌ی پایین‌رده نیز محصولات رایزن پرو را در نظر دارد. به‌هرحال AMD در محتوای تبلیغاتی محصولات جدید، خود را پیروز میدان می‌داند و بهره‌وری پردازنده‌های خود با تعداد هسته‌ی دوبرابری را از پیکربندی پردازنده‌های زئون در ساختار دوال سوکت، بالاتر نشان می‌دهد.

AMD هیچ اطلاعاتی پیرامون قیمت پردازنده‌های جدید منتشر نکرده است. به‌هرحال پردازنده‌ها مخصوص تولیدکننده‌ی کامپیوتر (OEM) هستند و نیازی به انتشار اطلاعات قیمتی آن‌ها برای کاربران وجود ندارد. همین مورد، مقایسه‌ی ارزش پردازش به ازای قیمت را دشوار می‌کند. درنهایت اولین محصولات مجهز به تردریپر پرو را می‌توانیم در قالب Lenvo ThinkStation P620 در ماه سپتامبر در بازار مشاهده کنیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «AMD پردازنده‌ های رایزن تردریپر پرو را با هدف‌گیری بازار ورک‌استیشن معرفی کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..