تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هسته‌های کوچک و بزرگ بر بستر آلدرلیک اینتل وارد بازار دسکتاپ x86 خواهند شد

شایعات اخیر حاکی از آن است که اینتل قصد دارد از فلسفه‌ی big.LITTLE در قطعات کد اصلی استفاده کند که در سال ۲۰۲۱ وارد بازار خواهد کرد. این تغییر درست مثل زمانی‌که AMD فلسفه‌ی MCM را معرفی کرد، پارامتر جدیدی برای ارزیابی عملکردی پردازنده‌ها ایجاد می‌کند، با این تفاوت که MCM تغییری در عملکرد بود؛ ولی big.LITTLE تغییری در کارایی است. CPUهای آلدرلیک اینتل فناوری هیبریدی و طراحی بزرگ و کوچک هستند.

اساس این شایعات درز اسناد اینتل درباره‌ی «فناوری هیبریدی اینتل» است. این فناوری فقط برای بسته‌بندی هسته‌های کوچک به‌همراه هسته‌های بزرگ به‌کار‌ می‌رود. هسته‌های کوچک و بزرگ همان رجیسترهای ویژه‌ی مدل و مجموعه‌دستورالعمل‌های قبلی، اما توان و آستانه محاسباتی متفاوتی خواهند‌داشت. همان‌طورکه می‌دانید، در هسته‌های بزرگ‌تر، خروجی و نرخ زمانی بیشتر و در هسته‌های کوچک‌تر، مصرف انرژی بهینه‌تر است. بنابراین، می‌توان گفت که اینتل بعضی مجموعه‌دستورالعمل‌ها را محدودتر کرده است تا تنها روی هسته‌های بزرگ‌تر شامل AVX512، Intel TSX و FP16 support کار کند.   

درز این اسناد به‌نوعی شایعه‌ی اخیر درباره‌ی کنار‌گذاشته‌شدن AVX512 به‌دلیل پشتیبانی آلدرلیک از آن را رد می‌کند. با اینکه ممکن است این تغییر اثر زیادی روی قطعه کد دسکتاپ نداشته باشد، می‌تواند تفاوت زیادی در مراکز داده و موبایل‌ها یا هر جای دیگری ایجاد کند که بار محاسباتی نوسان زیادی دارد. هسته‌های کوچک اینتل را قادر می‌سازند تا بدون افت زیاد عملکرد محاسباتی، عمر باتری لپ‌تاپ‌ها را به‌طور چشمگیری بهبود ببخشد. این معماری طراحی‌های ARM رقیب را زیرفشار می‌گذارد؛ زیرا هسته‌های کوچک ازنظر بهینگی مصرف انرژی در بارهای محاسباتی کم با ARM برابری می‌کنند و هسته‌های بزرگ توان محاسباتی بیشتری از ARM دارند.

اخیرا خبر بسیار جالبی درزمینه‌ی پردازنده‌های آلدرلیک دارای پایه ۱۰ نانومتری در وب‌سایت چینی PC shopping forums منتشر شده است؛ پردازنده‌هایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند. این خبر بسیار غافلگیرکننده بود؛ زیرا آلدرلیک پشت‌سر راکت‌لیک و راکت‌لیک نیز هنوز کامت‌لیک را کنار نزده ‌است؛ بنابراین، آلدرلیک به این زودی‌ها وارد بازار نمی‌شود. به‌علاوه، آلدرلیک فلسفه‌ی big.LTTLE را عرضه می‌کند که موفقیت زیادی در گوشی‌های هوشمند کسب کرده است.

با اینکه درز این اطلاعات فقط مختص پردازنده‌های دسکتاپ است، اگر این فناوری در آلدرلیک استفاده شود، مطمئنا در پردازنده‌های نوت‌بوک‌ها نیز به‌کار خواهد رفت و البته قیمت آن‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد برد. فلسفه‌ی big.LITTLE که ARM آن را ابداع کرد، به سازندگان پردازنده امکان می‌دهد تا بسته به نیاز و تقاضا، خوشه‌ای با عملکرد قوی یا خوشه‌ای کم‌مصرف انتخاب کنند. معماری big.LITTLE تفاوت زیادی در محیط دسکتاپ ایجاد نمی‌کند؛ ولی اثر آن روی دستگاه‌های همراه مثل گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها درخورتوجه است که معمولا در آن‌ها پوسته‌های TDP محدود هستند و مصرف انرژی محدودیت دارد. پیش از انکه جلوتر برویم، نگاهی به اسکرین‌شات زیر بیاندازید:

اسناد اینتل در مورد معماری پردازنده‌های آلدرلیک

دو مدل از سه مدل نشان‌داده‌شده در تصویر بالا، پیکربندی ۱+۸+۸ (هشت هسته‌ی بزرگ با توان محاسباتی چشمگیر و هشت هسته‌ی کوچک با مصرف انرژی اندک و یک GPU یکپارچه) و یک مدل پیکربندی ۱+۶ (شش هسته بزرگ به‌همراه یک GPU یکپارچه) دارد. به‌نظر می‌رسد که اینتل در حال بررسی طراحی ۱۵۰ واتی است. با اینکه دلیل نگرانی اینتل بابت پوسته‌های انرژی در محیط دسکتاپ مشخص نیست، می‌توان انتظار داشت که این شرکت به هسته‌های بزرگ اجازه می‌دهد نرخ زمانی بیشتری داشته باشند. همچنین جالب است که ببینیم آیا هر ۱۶ هسته (هر ۸ هسته) می‌توانند با همدیگر کار کنند. SKUهای ۱+۸+۸ و ۱+۶ TDP یکسانی دارند؛ ولی احتمالا تمامی هسته‌ها نمی‌توانند هم‌زمان عمل کنند.

همچنین، درز این اطلاعات نشان می‌دهد که آلدرلیک از سوکت LGA 1700 استفاده می‌کند. ازآنجاکه در کامت‌لیک سوکت LGA 1200 به‌کار می‌رود، استفاده از سوکت LGA 1700 در آلدرلیک خیلی طول نخواهد کشید و اینتل تا زمانی‌که سوکتش را تغییر ندهد، نمی‌تواند پا جای پای AMD بگذارد. اگر به‌خاطر داشته باشید، در کنفرانس TMT مورگان استنلی مشخص شد که اینتل قصد دارد AMD را وادار کند تا 7nm را هم‌زمان با آلدرلیک معرفی کند که می‌تواند به‌معنی کنارگذاشتن ADL-S در ازای  پلتفرم آزمایشی باشد.

مقاله‌های مرتبط:

در سال ۲۰۲۱، اینتل رقابتی دشوار با AMD باتجربه دارد و ازآنجاکه هر دو شرکت از سهمشان در بازار دفاع می‌کنند، احتمالا رقابت قیمتی سختی خواهند داشت. با اینکه اینتل حاشیه‌ی اطمینان بزرگ‌تری دارد، برنامه‌ی مالی پردازنده‌ی 7nm شرکت AMD قوی‌تر است. بااین‌حا،ل اینل پیش‌ازاین نشان ‌داده است که می‌تواند به نرخ‌های زمانی بیشتری برسد و باید دید که آیا این روند به ساخت پردازنده 10nm (معادل تقریبی 7nm شرکت TSMC) منجر خواهد شد یا خیر.  




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هسته‌های کوچک و بزرگ بر بستر آلدرلیک اینتل وارد بازار دسکتاپ x86 خواهند شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..