تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم

تا مجبور نشده اید بهتر است در طبیعت آتش نزنید ولی اگر مجبور به این کار هستید به نکات زیر برای ایجاد آتش توجه نمایید تا به خود و طبیعت آسیبی نرسانید.

مجله تالاب : شما از آتش می‌تواند برای خالص کردن آب، استریل کردن بانداژ، پیغام‌های معنی‌دار جهت نشان دادن جا و وضعیت حال حاضر و حفاظت خود در برابر حیوانات سود ببرید.

وجود آتش در روحیه افراد تأثیر مثبتی داشته، کما اینکه در مواقع خطر می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار دفاعی هم‌ سود برد. البته باید در نظر داشته باشید که روشن کردن آتش می‌تواند منجر به آتش کردن گرفتن جنگل و یا منابع طبیعی شود؛ به همین دلیل همواره باید به نکات ایمنی در این زمینه دقت نمایید.

 

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

 اصول اولیه آتش

یکی از اصول مهم در تئوری آتش؛ آشنایی با عنوان “مثلث آتش “است. مثلث آتش عنوانی فرضی است که به جهت فراموش نکردن چند عامل مهم ابداع‌شده است.

اضلاع این مثلث شامل ماده سوختنی، حرارت و اکسیژن است. چنانچه یکی از این موارد را حذف کنیم آتش وجود خارجی نخواهد داشت. درست کردن یک آتش خوب بسته به نسبت مناسب ترکیب این موارد است که بسته به این کار، آتش بهتری خواهیم داشت. 

 

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

 

 انتخاب محل و آماده‌سازی

– قبل از درست کردن آتش ببینیم و فکر کنیم درباره:

  الف-عوارض زمان و آب‌وهوای منطقه درست کردن آتش

  ب-مواد و وسایل در دسترس

 ج-زمان در دسترس برای  آماده‌سازی و روشن کردن آتش

  د-چرایی روشن کردن آتش

– دنبال مکان خشکی بگردید که این شرایط را داشته باشد:

 الف-حفاظی در برابر باد باشد.

  ب-مکان مناسبی برای زدن سرپناه باشد.

 ج-حرارت را در جای موردنظرتان به شما بدهد.

  د- ترجیحاً نزدیک به چوب یا مداد سوختنی دیگر باشد.

توجه!

– محل انتخابی را از زوائد پاک‌کرده و تا شعاع 1 متری، موادی که احتمال گسترش دادن آتش را دارند، بردارید.

– از سنگ‌های خیس و سنگ‌های متخلخل که احتمال ترکیدگی دارند استفاده نکنید.

– یک دیواره‌ی چوبی یا سنگی ایجاد کنید تا حفاظی در برابر باد، جرقه و گسترش آتش باشد.

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

یکی از مکان‌های ایمن و مؤثر برای ایجاد آتش؛ چاله آتش است. چاله آتش فضایی مناسب است که هم هوا به‌اندازه کافی به آتش می‌رسد و هم می‌توان آتش را در آن متمرکز نمود.

اگر یک چاله آتش پیدا کردید؛ آدم خوش‌شانسی هستید چون فضای مناسبی برای آتش و غذا درست کردن پیداکرده‌اید. برای درست کردن یک چاله آتش یا چاله‌ی داکوتا بایستی:

سوراخ بزرگی در زمین بکنید و چاله دیگری جهت ورود هوا ایجاد نموده و طبق شکل آتشی در چاله ایجاد نمایید. 

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

 

  تهیه آتش در مکان‌های برفی نیز یکی از مسائلی است که نیاز به بررسی و پیش‌بینی دارد. اگر در یک جای برفی بودید باید یک بستر چوبی مهیا کنید. درخت‌هایی به‌اندازه مچ دست به‌راحتی شکسته می‌شوند. مطابق شکل آن‌ها را بچینید و آتش را روشن کنید.

 
چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟ 

چیدمان چوب در مکان های پوشیده از برف

 طرق افروختن آتش

طرق مختلفی برای افروختن آتش وجود دارند و این شما هستید که تشخیص می دهید که از کدام روش استفاده کنید.

خیمه سرخپوستی

دسته‌های چوب را به‌صورت خیمه و مخروطی شکل بچینید و مواد اولیه جهت روشن کردن را در وسط قرار دهید و آتش را روشن کنید. در این روش به‌مرور آتش توسط لایه‌های بیرونی چوب تغذیه می‌شود و برای چوب‌های تر هم شرایط را برای سوختن فراهم می‌نماید. 

 

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

 

 تکیه‌گاهی

برای شروع، تکه چوب سبزی را با زاویه 30 درجه در زمین ثابت کنید. این زاویه در نقطه اتصال به زمین در جهت باد باشد. مواد آتش‌زا را در زیر آن قرار داده با چوب‌هایی روی آن را به‌صورت نشان داده‌شده در شکل بپوشانید. آتش را روشن کنید و به‌تناسب بر روی آن چوب‌ها را قرار دهید.

 

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

 

 گودال تقاطعی

گودال متقاطعی به‌اندازه 30 سانتی‌متر و عمق 7.5 سانتی‌متر مطابق شکل ایجاد کنید. مواد آتش‌گیر اولیه را در چاله به‌صورت طولی انباره کنید. چوب‌ها را بر روی آن‌ها بگذارید. در این روش باد به‌صورت هدایت‌شده به سمت مرکز آتش هدایت می‌شود.

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

 هرم

دو چوب به‌عنوان پایه بر روی زمین گذاشته و به‌صورت متقاطع بر روی آن چوب‌ها را بچینید، هر چه بالاتر؛ ردیف چوب‌ها هم کوچک‌تر. آتش را بالای چوب‌ها روشن کنید و دیگر فکر تغذیه آتش را هم نکنید. این روش برای روشن نگه‌داشتن آتش در شب مناسب است. 

 چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

گودال تقاطعی

گودال متقاطعی به‌اندازه 30 سانتی‌متر و عمق 7.5 سانتی‌متر مطابق شکل ایجاد کنید. مواد آتش‌گیر اولیه را در چاله به‌صورت طولی انباره کنید. چوب‌ها را بر روی آن‌ها بگذارید. در این روش باد به‌صورت هدایت‌شده به سمت مرکز آتش هدایت می‌شود.  

طرق ایجاد آتش

کبریت
کبریت‌های ضدآب به همراه داشته و در کیسه ضد آب از آن‌ها نگهداری کنید. از سالم بودن قاب و بسته کبریت اطمینان حاصل کنید.

عدسی محدب

در روزهای صاف و آفتابی از این روش می‌توانید استفاده کنید. از عدسی دوربین دوچشمی، دوربین معمولی، قطب‌نما و بعضی از انواع ساعت‌ها می‌توان استفاده کرد.

 باروت
اگر گلوله به همراه داشتید با مراقبت مرمی آن را خارج و با دقت باروت آن را خارج کرده و به‌عنوان یک ماده سوزنده خوب استفاده کنید. همراه داشتن فندک و کپسول‌های گازی و بنزینی کوچک و یا همراه داشتن نفت جهت کمک به ایجاد آتش هم نیازی به توضیح ندارد.

روش‌ها قدیمی

استفاده از سنگ چخماق  و تیغه فولادی، کمان و مته، تسمه آتش و اره آتش بسیار ابتدایی بوده و به تجربه بالا احتیاج دارد، بنابراین از توضیح آن صرف‌نظر می‌کنم.
در صورت درخواست دوستان این بخش را هم می‌توانیم به مقاله اضافه کنیم.

نکات کاربردی:

1- سعی کنید قادر به روشن کبریت در تمام شرایط جوی باشید، این کار به تمرین و ممارست احتیاج دارد.

2- در هوای سرد دورتادور خودتان آتش روشن کنید نه یک آتش تنها.

3- در مناطق بدون درخت از علف‌ها، پشکل خشک حیوانات، پیه حیوانی، زغال‌سنگ استفاده کنید.

4- صمغ درخت کاج در هوای مرطوب هم آتش می‌گیرد.

5- هیزم را کم‌کم به آتش اضافه کنید.

6- در منطقه کویری؛ پشکل حیوانات ممکن است سوخت منحصربه‌فرد شمارا تشکیل دهد.

منبع:msfi.ir

تهیه و تنظیم : مجله تالاب




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..