تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مشاور املاک چه وظایفی را بر عهده دارد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما می‌دانیم که از انتخاب ملک و زمین برای خرید و یا اجاره گرفته تا زمانی که پای قرارداد بنشینیم وجود مشاورین املاک می‌تواند تا چه اندازه مؤثر و مهم باشد. معمولاً در ذهن همه ما کار‌ها و وظایف مشخصی برای مشاورین املاک مشخص شده و بر اساس همان تصورات نیز از آن‌ها کمک می‌خواهیم. این در حالی است که شاید ماجرا کمی متفاوت‌تر و کلی‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنیم. در این مطلب تصمیم داریم به وظایف مشاور املاک بپردازیم و شما را با موارد دقیقی از این شغل آشنا کنیم.

درباره مشاور املاک

به طور کلی باید بگوییم که مشاورین املاک در چهار بخش کلی قابل مشاورین املاک فروشنده، خریدار، دوطرفه و همین‌طور کارگزاران معاملات قابل دسته‌بندی هستند. دسته اول مربوط به کسانی می‌شوند که می‌توانند در پروسه اجاره و یا فروش یک ملک همراه و کمک‌کننده باشند. دسته دوم، اما به مشاوران املاکی گفته می‌شود که در پروسه خرید ملک به خریداران کمک می‌کنند.

مشاوران دوطرفه نیز همان‌طور که از نامشان مشخص است موظف هستند که به هر دو طرف معامله با صداقت و درستی راهنمایی و مشاوره دهند. به همین دلیل نیز طبیعی است که کار این نوع از مشاوران به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

دسته آخر که به کارگزاران معاملات مربوط می‌شود در واقع نمایندگان خریدار و یا فروشنده به حساب می‌آیند. کارگزاران معاملات هیچ‌گونه تعهد محرمانه‌ای با طرفین معامله ندارند، بلکه به صورت قانونی و بدون در نظر گرفتن منافع هیچ‌کدام از طرفین فعالیت می‌کنند.

وظایف مشاور املاک

به طور کلی شغل مشاور املاک از ابعاد بسیار متفاوتی برخوردار است و به همین دلیل هم باید اعتراف کرد که اصلاً نمی‌توان آن را در میان مشاغل ساده جای داد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاور املاک حفظ و رعایت اخلاقیات است. برای آنکه بتوان به روند درست و سالمی از مشاوره املاک پرداخت باید صداقت، عدالت، رازداری و همین‌طور امانت را در نظر داشت و به گونه‌ای رفتار کرد که منافع هر کدام از طرفین به نوبه خود حفظ شود.

علاوه بر این یکی دیگر از وظایف مشاور املاک را می‌توان در احراز سمت و هویت دو طرف معامله خلاصه کرد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این حوزه رخ می‌دهد این است که افراد بسیاری خود را به عنوان وکیل، ولی و... جا می‌زنند و با این کار نیز به کلاه‌برداری می‌پردازند. به همین دلیل هم هست که احراز هویت دو طرف در چنین شرایطی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. در این میان این مشاور املاک است که باید به چنین نکات و مسائلی توجه کند. با این ویژگی، ممنوع‌المعامله نبودن هر کدام از طرفین نیز قابل‌ تشخیص خواهد بود. در واقع مشاورین املاک موظف هستند که به اصطلاح اهلیت دو طرف معامله را بررسی و تائید کنند. این یعنی ببینند که آیا طرفین توانایی قانونی برای دارا شدن حق و یا اعمال و اجرای آن را دارند یا خیر.

بیشتر بخوانید

برای این کار هم ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه بررسی اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی طرفین هم در ابتدای کار و هم در زمان تنظیم قرارداد خواهد بود. با این حال گاهی به غیر از این موارد، مدارک شناسایی دیگری نیز به فراخور موقعیت درخواست خواهد شد.

از دیگر وظایف مشاورین املاک می‌توان به این اشاره کرد که باید مورد معامله را نیز به طور کامل بررسی نمایند. این یعنی فرد باید مطمئن شود که ملک موردنظر دارای سند رسمی مالکیت بوده و کاملاً صحیح و بدون هیچ قلم‌خوردگی است. در چنین شرایطی اگر هر نوع مورد مشکوکی مشاهده شد باید توضیحات سند به طور کامل بررسی کرد. در این موقعیت مشاورین املاک باید سند مالکیت را با بنچاق آن تطبیق داده و از صحت آن مطمئن شود. بررسی سال صدور سند و تمامی اطلاعات تکمیلی آن نیز از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان وظایف مشاورین املاک از آن نام برد.

در این میان یکی دیگر از مواردی که باید در جهت صحت ملک توسط مشاورین املاک بررسی شود وضعیت ملک مورد معامله است. این یعنی مشاور املاک باید متوجه شود که ملک در حال حاضر تخلیه و یا در تصرف است. علاوه بر این دریافت اصل اجاره‌نامه از فروشنده در رابطه با معاملات اجاره و همین‌طور بررسی تاریخ انقضای اجاره نیز مواردی است که در ذیل وظایف مشاورین املاک قرار می‌گیرد.

در کنار تمامی این‌ها به انضمام بسیاری از موارد حقوقی در رابطه با صحت قرارداد، ملک و شرایط طرفین، عناوین دیگری همچون قیمت‌گذاری ملک، بازبینی قیمت نهایی، بررسی جزئیاتی اعم از ابعاد و تأسیسات خانه، بررسی و مشاوره در حوزه رفع معایب خانه، حضور در محل و تهیه تصاویر مناسب برای آگهی‌های فروش و یا اجاره ملک، استفاده از تبلیغات اینترنتی، برنامه‌ریزی برای بازدید مشتریان، مذاکره در رابطه با شرایط قرارداد و همین‌طور مبالغ پیشنهادی، برنامه‌ریزی برای جلسه نهایی عقد قرارداد، بازبینی پرونده‌های قرارداد، به‌روزرسانی آگهی‌های آنلاین و... نیز از وظایف مشاورین املاک به شمار می‌آیند.

منبع: برترین‌ها

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مشاور املاک چه وظایفی را بر عهده دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..