تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حاج احمد را در «راز احمد» دست‌نیافتنی معرفی نکردم/ برایم مهم بود نگاه غربی‌ها به متوسلیان را بشناسم

حمید داودآبادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حاج احمد را در «راز احمد» دست‌نیافتنی معرفی نکردم/ برایم مهم بود نگاه غربی‌ها به متوسلیان را بشناسم

حمید داودآبادی نویسنده کتاب «راز احمد» و پژوهشگر و نویسنده تاریخ و دفاع مقدس، درباره دلیل نوشتن این کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من از ۲۵ سال گذشته تاکنون کتاب‌های مختلفی درباره حاج احمد متوسلیان نوشته‌ام. سال ۷۴ «کمین جولای ۸۲» روزشمار چهار گروگان را نوشتم که عبارتند از: حاج احمد متوسلیان، کاظم اخوان عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، سید محسن موسوی کنسول ایران در بیروت و تقی رستگار بسیجی که به عنوان راننده با آن‌ها بود. این کتاب سال ۱۳۸۵ منتشر شد.

وی افزود: سال گذشته هم کتاب «سی و هفت سال» را که شامل مجموعه مقالات درباره حاج احمد متوسلیان و طریقه گروگان‌گیری اوست، چاپ شد. «راز احمد» که حدود یک سال و نیم پیش نوشتنش را شروع کردم، تمام دریافته‌های ۲۵ ساله من از آزادی خرمشهر تا ۱۳ تیر ۶۱ و درگیری احمد متوسلیان و یارانش است. من در این کتاب هر روایتی که از وضعیت حاج احمد بوده را به صورت مستند جمع‌آوری کردم.

وی درباره علاقه شخصی‌اش به نوشتن «راز احمد» اظهار کرد: من سال ۱۳۷۴ خبرنگار نشریه فرهنگ آفرینش بودم. به خاطر علاقه‌ای که به انجام این کار داشتم، برای جمع‌آوری اطلاعات درباره حاج احمد با هزینه شخصی و مرخصی بدون حقوق، به لبنان و سوریه رفتم.

حاج احمد را در «راز احمد» دست‌نیافتنی معرفی نکردم/ برایم مهم بود نگاه غربی‌ها به متوسلیان را بشناسم

داودآبادی درباره نحوه جمع‌آوری منابع تحقیقاتی خود، تصریح کرد: منابع اطلاعاتی من چند دسته بودند؛ یکی مصاحبه با اشخاص بود حتی آن‌هایی که کوچکترین اطلاعاتی درباره حاج احمد داشتند. از منابع چاپ شده در کشور‌های دیگر درباره حاج احمد متوسلیان هم استفاده کردم. این نکته را مد نظر داشته باشید که ۲۵ سال پیش دسترسی به اینترنت به شکل امروز وجود نداشت. من برای تهیه یک کتاب آمریکایی که در بازار آمریکا نایاب بود، دوستم را فرستادم. او پس از جستجوی حدود ۶ تا ۱۲ ماه، کتابی که فقط چهار خط از حاج احمد نوشته بود را گیر آورد و برایم فرستاد. جستجوی کتاب‌های نایاب نشان‌دهنده وسواس من در منابع تحقیقاتی‌ام است. برایم مهم بود که غربی‌ها و دیگران چه نگاهی به حاج احمد داشته اند. منابع مختلف را از کشور‌هایی نظیر لبنان، سوریه، ایران و غرب جمع‌آوری و آن‌ها را به دقت مطالعه کردم. سپس ادعا‌های مختلف آنان را بررسی کردم و روایت خود را با عنوان «راز احمد؛ سفر بی‌بازگشت حاج احمد متوسلیان از خرمشهر تا بیروت» بر اساس همین اطلاعات مستند و واقعی نوشتم.

او همچنین درباره جذاب‌ترین بخش «راز احمد» خاطرنشان کرد: جذاب‌ترین بخش کتاب، آخرین روز‌های رهسپاری حاج احمد به لبنان بود. ابهام زیادی درباره روز‌های آخر وجود دارد که چه بر حاج احمد گذشت. در پیوست کتاب جلسه من با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۷ آمده است. در آن جلسه، حاج قاسم، بحث شهادت حاج احمد و سه نفر همراهشان را مطرح کردند. من، ۲۵ سال تحقیقاتم درباره شهادت احمد متوسلیان را به حاج قاسم ارائه دادم و حاج قاسم شهادت حاج احمد را تایید کرد. مهم‌ترین بخش هم همین بود که قاسم سلیمانی از تمام مسائل زیر مجموعه شان از جمله شهادت احمد متوسلیان خبر داشت.

حاج احمد را در «راز احمد» دست‌نیافتنی معرفی نکردم/ برایم مهم بود نگاه غربی‌ها به متوسلیان را بشناسم

نویسنده «راز احمد»، درباره ویژگی جذاب حاج احمد برای مخاطبان خاطرنشان کرد: تلاش من در این کتاب این بود که سیره، روش و اخلاقیات حاج احمد را بدون کم و زیاد به مخاطب جوان نشان بدهم. حاج احمد را شخصیت اسطوره‌ای معرفی نکردم که دست‌نیافتنی باشد. اعتقاد من، پایبندی به واقعیت است. «راز احمد» گزارش نظامی و خشک نیست. روایت سی روزه از خرمشهر تا لبنان حاج احمد است که شخصیت شهید همت، دستواره و رستگار همه را به خوبی در کتاب می‌توان دید.

داودآبادی «راز احمد» را با کتاب‌های دیگر درباره حاج احمد متوسلیان متفاوت می‌داند و گفت: دلیل این تفاوت، این است که اکثر کتاب‌ها با موضوع احمد متوسلیان، در قالب داستان بوده و هیچ کدام به سرنوشت او نپرداخته اند. «راز احمد» با استفاده از منابع موثق، به سوال‌های خودم هم درباره شهادت حاج احمد جواب داد. پس از رسیدن به جواب سوال‌های خودم، دلایل، اتفاقات، اختلاف‌ها و جلسات لبنان و سوریه احمد متوسلیان را برای بقیه نوشتم. اطلاعات به کار رفته در این کتاب دست اول است.

حاج احمد را در «راز احمد» دست‌نیافتنی معرفی نکردم/ برایم مهم بود نگاه غربی‌ها به متوسلیان را بشناسم

نویسنده و پژوهشگر با سابقه ادبیات دفاع مقدس افزود: با وجود انتشار حدود ۴۰ کتاب و سابقه سی ساله در مطبوعات، «راز احمد» گُل سر سبد آثار من است. خودم بیشتر از مخاطبم از خواندن این کتاب لذت می‌برم و از خدا بابت توفیق نوشتن این کتاب سپاسگزارم.

گفتنی است؛ کتاب «راز احمد» را انتشارات «یازهرا» چاپ کرده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حاج احمد را در «راز احمد» دست‌نیافتنی معرفی نکردم/ برایم مهم بود نگاه غربی‌ها به متوسلیان را بشناسم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..