تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سازمان بهداشت جهانی انتقال هوابرد ویروس کرونا را تایید کرد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز پنجشنبه اذعان کرد که ویروس کرونا ممکن است در فضاهای شلوغ و بسته در هوا باقی بماند و از یک فرد به فرد بعدی منتقل شود. WHO پیش‌تر این شکل از انتقال را مشکوک و معضلی عمدتا مرتبط به رویه‌های پزشکی توصیف کرده بود؛ اما شواهد و یافته‌های رو‌به‌رشد علمی نشان می‌دهد که انتقال هوابرد ممکن است در انتشار ویروس مهم باشد. این هفته، بیش از ۲۰۰ دانشمند نیز از سازمان بهداشت جهانی خواستند تا پژوهش‌ها درباره‌ی انتقال هوابرد ویروس کرونا را بازنگری و در موضع خود تجدیدنظر کند.

WHO همچنین در دستورالعملی علمی به‌طور واضح‌تر از قبل، از احتمال انتقال ویروس به‌دست بیماران بدون علامت حمایت کرده است. این سازمان اکنون می‌گوید «افراد آلوده می‌توانند هم وقتی علائم را دارند و هم وقتی بدون علامت هستند، ویروس را منتقل کنند. WHO پیش‌تر دراین‌باره می‌گفت هرچند انتقال ویروس از ناقلان خاموش امکان‌پذیر است، به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

برخی متخصصان می‌گویند تغییر موضع سازمان بهداشت درباره‌ی دو مبحث یادشده بسیار دیرهنگام است و به آن اندازه که انتظار داشتند، جامع نیست. لینزی مار، متخصص انتقال هوابرد عوامل بیماری‌زا در مؤسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا در ایمیلی به نیویورک تایمز گفت «دیدن اینکه سازمان بهداشت جهانی اکنون به احتمال انتقال هوابرد اذعان می‌کند، امیدبخش است؛ بااین‌حال واضح است که باید اهمیتی بسیار بیشتر برای این روش انتقال قائل شد.»

آئروسل یا ذره‌ی ریز معلق درهوا، یک قطره‌ی تنفسی چنان کوچک است که می‌تواند در هوا باقی بماند. سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین توصیف خود از چگونگی انتشار ویروس کرونا، می‌گوید انتقال توسط آئروسل‌ها ممکن است مسئول طغیان‌های کووید ۱۹ در برخی محیط‌های بسته نظیر رستوران‌ها، کلوپ‌های شبانه، مکان‌های زیارتی یا محل‌های کار باشد. در این محیط‌ها افراد می‌توانند با فریاد زدن، صحبت‌کردن یا آواز خواندن ویروس را منتقل کنند.

سازمان بهداشت جهانی با وجود تغییر موضع همچنان می‌گوید انتشار هوابرد فقط زمانی نگران‌کننده است که کارکنان مراقبت‌های بهداشت درگیر رویه‌های پزشکی خاص تولیدکننده‌ی آئروسل‌ها هستند. بااین‌حال شواهد رو به افزایش نشان داده‌اند که ویروس در محیط‌های داخلی پرازدحام می‌تواند برای ساعت‌ها معلق در هوا بماند، دیگران را آلوده کند و حتی رویدادهای ابرانتقالی را شکل دهد؛ بدین معنی که یک فرد موجب آلودگی چندین نفر دیگر شود.

WHO همچنان عمدتا قرارگیری درمعرض قطره‌های بزرگ‌تر تنفسی که با سرفه یا تنفس خارج می‌شوند یا تماس با سطح آلوده را روش اصلی انتقال ویروس می‌داند. این سازمان در سندی جامع‌تر که شواهد علمی را تشریح می‌کند، کماکان معتقد است تحقیقات تفصیلی از خوشه‌ها نشان می‌دهد که قطره‌های کوچک و انتشار فومیت (انتقال از ناقل بی‌جان) می‌تواند انتقال انسان به انسان را نیز توضیح دهد.

دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره انتقال هوابرد ویروس کرونا

مردم به‌منظور اجتناب از تماس نزدیک با افراد آلوده، باید از حضور در مکان‌های پرازدحام، محیط‌های تماس نزدیک و فضاهای محدود و محصور با تهویه‌ی هوای ضعیف پرهیز کنند. همچنین به‌گفته‌ی سازمان، منازل و ادارات کار باید از وجود تهویه‌ی مناسب اطمینان حاصل کنند. دکتر مار می‌گوید این توصیه‌ها برای کمک به کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا در جوامع لازم است.

درباره‌ی سهم نسبی انتشار هوابرد ویروس کرونا درمقایسه با انتقال ازطریق قطره‌های کوچک و سطوح بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد و دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی همچنان این پرسش را بدون پاسخ باقی می‌گذارد. بیل هاناژ، همه‌گیرشناس در دانشکده‌ی بهداشت عمومی هاروارد در ایمیلی به نیویورک تایمز گفت «من این [دستورالعمل تازه] را این‌طور تفسیر می‌کنم که هرچند منطقی است فکر کنیم [انتقال هوابرد] می‌تواند اتفاق افتد، شواهد محکمی وجود ندارد که این اتفاق به‌طور مکرر به‌وقوع می‌پیوندد.»

پس از آنکه گزارش شد گروهی بین‌المللی متشکل از ۲۳۹ کارشناس درصدد درخواست از سازمان بهداشت جهانی برای بازبینی پژوهش‌ها هستند، دکتر بندتا الگرانزیری رئیس کمیته‌ی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی در این سازمان گفت احتمال انتشار هوابرد در محیط‌های پرازدحام، بسته و دارای تهویه‌ی ضعیف را نمی‌توان رد کرد.

ویروس موجود در قطره‌های کوچک یا بزرگ در هوای آزاد ممکن است به‌سرعت تضعیف و بی‌خطر شود؛ اما حتی احتمال اندک انتقال هوابرد در فضاهای داخلی، پیامدهایی گسترده در زمینه‌ی محافظت از افراد به‌دنبال دارد. ممکن است لازم باشد مردم علاوه بر حفظ فاصله‌ی ایمن و پوشیدن پوشش‌های پارچه‌ای صورت، زمان حضور بین افراد غیرهم‌خانواده در فضاهای داخلی را به‌حداقل برسانند. کسب‌وکارها، مدارس و خانه‌های سالمندان ممکن است برای حذف ویروس به سرمایه‌گذاری در سیستم‌های جدید تهویه‌ی هوا یا نورهای فرابنفش نیاز داشته باشند.

مقاله‌های مرتبط:

برخی متخصصان از سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل اذعان دیرهنگام به احتمال انتشار هوابرد درعین تأکید بر شستن دست‌ها به‌عنوان راهبرد پیشگیرانه‌ی اصلی انتقاد کرده‌اند. به‌گفته‌ی دکتر تریش گرینهال، استاد مراقبت‌های بهداشتی اولیه در دانشگاه آکسفورد، حتی در دستورالعمل تازه واضح است که اعضای کمیته‌ی سازمان، شواهد را به‌نحو متفاوت تفسیر کرده‌اند.

به‌نقل از برخی دانشمندان، انتقال هوابرد محتمل‌ترین توجیه برای چندین خوشه‌ی بیماری ازجمله یک گروه سرود در ایالت واشنگتن و رستورانی در چین است. اما دکتر گرینهال می‌گوید اعضای سازمان بهداشت جهانی هنوز اهمیت این مطالعه‌های موردی را نپذیرفته‌اند و درعوض درباره‌ی روایتی جایگزین خیال‌پردازی کرده‌اند که فردی آلوده روی دستانش آب دهان می‌پاشد، آن را با چیزی پاک و به‌طور جادویی شماری از دیگر افراد را آلوده می‌کند.

جولیان تانگ، استاد افتخاری بیماری‌های تنفسی در دانشگاه لستر در بریتانیا نیز می‌گوید «سازمان بهداشت جهانی بیش از حد محتاط و به‌نحو غیرضروی کوته‌بین است. با به‌رسمیت‌شناختن انتشار آئروسل ویروس کرونای جدید و توصیه به ارتقا یا نصب تاسیسات تهویه‌ی هوا، می‌توان سلامت افراد را ازطریق حذف انواع خطرات ازجمله آلاینده‌های داخلی و مواد حساسیت‌زا بهبود داد.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سازمان بهداشت جهانی انتقال هوابرد ویروس کرونا را تایید کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..