تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گیاهانی برای دفع حشرات آزاردهنده

گیاهانی برای دفع حشرات آزاردهنده

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی به فصل گرم سال نزدیک می‌شویم، نگرانی از حضور حشراتی مانند پشه، مگس و آفت‌ها ذهنمان را درگیر می‌کند و ما را به فکر جست‌وجو برای دفع آن‌ها وامی‌دارد. همیشه گزینه‌های شیمیایی مانند سموم دفع آفات، حشره‌کش‌ها و وسایلی از این قبیل وجود دارد، اما به طور حتم کشف و امتحان راه‌حل‌های طبیعی قبل از استفاده از مواد شیمیایی، خالی از فایده نیست.

در این گزارش، گیاهانی را که باغبانان برای دفع حشرات آزاردهنده از آن‌ها استفاده می‌کنند، معرفی کرده‌ایم. آن‌ها پشه‌ها، کنه‌ها و مگس‌ها را از بین نخواهند برد، اما خواص بی‌نظیر آن‌ها ممکن است آفات را از محیط زندگی و گلخانه شما دور کند.

اسطوخودوس

تحقیقات نشان داده است که اسطوخودوس می‌تواند در دفع پشه‌ها و سایر حشرات مؤثر باشد. هنوز مشخص نیست که چرا این گیاه می‌تواند به عنوان دفع کننده عمل کند، اما برخی بوی آن را علت دفع حشرات می‌دانند. شاید با خود بگویید که بوی خوش این گیاه چگونه می‌تواند آزاردهنده باشد، اما واقعیت این است که قرار نیست آنچه برای شما لذت بخش است، برای موجودات دیگر نیز دلپذیر باشد. اسطوخودوس از محبوب‌ترین و معروف‌ترین گیاهان دارویی نیز است.

بیشتر بخوانید

رزماری

گیاه دارویی تند و تیز رزماری به دلیل عطر و بوی خاص و تند آن، می‌تواند در دور نگهداشتن پشه‌ها موثر باشد. جدا از گیاه آن، روغن رزماری نیز در میان دیگر روغن‌های گیاهی، بیشترین تأثیر را در دفع پشه‌ها دارد. گفته می‌شود که حتی ممکن است بازدارنده حشرات دیگر مانند شته‌ها و کنه‌ها نیز باشد. فقط توجه داشته باشید که این نتایج همه بر پایه روغن رزماری صورت گرفته است.

ریحان

مجله اکولوژی اکشن گزارشی را منتشر کرده است که بیان می‌کند، گیاه ریحان به ویژه ریحان مویی، یک دافع ۱۰۰ درصدی انواع حشرات به خصوص پشه‌ها است. بطور حتم اسانس این گیاه تاثیر قوی‌تری در دفع حشرات دارد، اما آنچه مشخص است اینکه، حشرات عطر این گیاه را دوست ندارد.

نعناع

جالب است بدانید بسیاری از دافع‌های تجاری حشرات حاوی روغن‌های گیاهانی هستند و روغن نعناع (که از گیاه نعناع حاصل می‌شود) یکی از امیدوارکننده‌ترین‌ها در جلوگیری از پشه‌ها است. تحقیقات نشان می‌دهد این گیاه برخی از انواع عنکبوت را نیز دفع می‌کند. می‌توانید این سبزی خوش عطر را در آشپزخانه خود نگهدارید و از آن برای طبخ غذا و همچنین دور کردن حشرات استفاده کنید. همچنین می‌توانید ۱۰ قطره از روغن‌های نعناع، آویشن و رزماری را با آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید. سپس محلول را اطراف محل زندگی اسپری کنید تا به شما در دفع مگس‌ها، کک‌ها، پشه‌ها، شته‌ها، مورچه‌ها و عنکبوت‌ها کمک کند.

مریم گلی

گفته می‌شود گیاه مریم گلی برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها، مگس‌ها و پشه‌ها شهرت دارد، اما هیچ تحقیقات علمی برای تایید این گفته جز در مورد پشه‌ها انجام نگرفته است. البته که مریم گلی یک گیاه دارویی نیز است. تحقیقات نشان داده است که داشتن یک گلدان مریم گلی در محیط زندگی می‌تواند شما را تا ۳۲ درصد در برابر هجوم پشه‌ها محافظت کند؛ بنابراین می‌توانید این گیاه را در گوشه‌ای آشپزخانه خود قرار دهید تا هم از خواص خوراکی آن بهره‌ببرید و هم از شر حشرات خلاص شوید.

سیترونلا

شما برای دفع پشه‌ها احتمالاً بیشتر با شمع‌های سیترونلا آشنا هستید، اما بوی آن از گیاهی به همین نام می‌آید که باعث می‌شود حشرات از یک چمنزار ساحلی چشم پوشی کنند. پیشنهاد می‌شود برای بهره‌مندی از تأثیرات گیاه سیترونلا در دفع حشرات، علاوه بر نگهداشتن این گیاه در خانه، شمع سیترونلا نیز در خانه روشن داشته باشید.

علف لیمو

درخت گیاه لیمو در مزارع گیاهان دارویی رشد می‌کند و خواص بسیاری دارد. علف لیمو گیاهی بلند و چند ساله است که بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا است. این گیاه بسیار شبیه چمن مرکبات است و همچنین دارای خواص ضد پشه‌ای است. بررسی‌های علمی نشان داده که مصرف روغن علف لیمو باعث حفاظت پوست به مدت حدود ۲ تا ۲ ساعت و نیم با قدرت حداکثر ۹۵ درصد در برابر انواع پشه‌ها می‌شود. در حالی که مطالعه دیگر نشان داده که این روغن می‌تواند مگس‌های پایدار را مهار کند. اگر می‌خواهید چند گیاه جدید به گلخانه خود اضافه کنید، گیاه علف لیمو می‌تواند گزینه خوبی باشد.

نعناع گربه‌ای

نعناع گربه‌ای به گیاه مورد علاقه گربه‌ها شهرت دارد چراکه می‌تواند اثر روانگردان بر آن‌ها داشته باشد، اما یکی از انواع گیاهان دور کننده حشرات نیز است. می‌توان گیاه نعناع گربه‌ای را در باغچه یا گلدان آن را در خانه و محیط زندگی نگهداشت تا از نزدیک شدن حشرات در امان ماند. مطالعات نشان داده است که روغن گیاه نعناع گربه‌ای می‌تواند بازدارنده حشرات از گیاهان و محیط اطراف باشد. همچنین مطالعات دیگری که در دانشگاه ایالتی آیووا انجام شده نشان می‌دهد که روغن این گیاه می‌تواند موثرتر از محصولات فروشگاهی دورکننده حشرات باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گیاهانی برای دفع حشرات آزاردهنده»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..