تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دره عجیب و مرموز در دل زاگرس

دره عجیب و مرموز در دل زاگرس

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لرستان را بهشت طبیعت ایران می‌دانند. آب و هوای معتدل و متنوع، گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف، طبیعت بکر و دست نخورده و هزاران منظره زیبای طبیعی که ممکن است در هیچ جای ایران نمونه آن را نبینید. در سرزمین اشترانکوه زیبا، جایی در نزدیکی شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان، دره شیرز با تمام زیبایی‌هایش در کنار رود سیمره خودنمایی می‌کند. دره‌ای از نظر ساختار طبیعی شباهت زیادی با گرند کنیون دره‌ای در ایالت آریزونای آمریکا دارد، اما به مراتب زیباتر، بلندتر و البته ارزشمندتر از لحاظ تاریخی.

محصور در میان صخره‌هایی شگفت‌آور

این دره عجیب و مرموز در دل زاگرس در منطقه‌ای به نام اولادقباد پنهان شده است؛ از جایی که روستای گدارگه آغاز می‌شود و تا جایی که کناره رود سیمره به پایان می‌رسد.

دره، رودخانه‌ای را در خود نگاه‌داشته است که بعد از سپری کرده طول ۵ کیلومتری دره شیرز به رودخانه سیمره می‌ریزد. این دره در آغاز راه خود از روستای گدارگه، میان دیواره‌ای با ارتفاع نزدیک به ده متر قرار دارد و هر چه جلوتر می‌رود به ارتفاع آن افزوده می‌شود تا جایی که در منطقه پرتگاه رک و مسیر‌های انتهایی دره، ارتفاع دیواره‌‍ای که شیرز را در خود محصور کرده به ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید

دره شیرز را صخره‌های تند و تیز، زمخت و عجیب که حاصل فرسایش سنگ و کوه هستند، شکل داده‌اند. مسیر دره را چشمه‌سارهای متعد کوچک و بزرگ پرآب کرده‌اند. از این رو، از پوشش گیاهی و جنگلی بکر و طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیز برخوردار است. سراسر مسیر درختان و بوته‌های متعدد از جمله میوه‌های وحشی در آن رشد کرده‌اند. آبشاری نیز در میانه راه دیده می‌شود که آبشار شیرز نام دارد.

جایی خنک در چله تابستان

شیرز در دل کوه‌های بلند قرار دارد و عمق زیاد دره نیز مزید بر علت می‌شود تا هوای آن منطقه را در فصل پاییز و زمستان سرد و کوهستانی کند. در فصل بهار و تابستان اما هوا بسیار معتدل و دلچسب است و حتما با کم شدن نور آفتاب، هوای خنکی را لمس خواهید کرد که شما را مجبور به پوشیدن یک لباس گرم‌تر می‌کند.

دره عجیب و مرموز در دل زاگرس

از غارنشینان تا مناره سنگی

زیبایی‌های طبیعی بخشی از ارزش این دره زیبا را شکل می‌دهد. این جاذبه عجیب طبیعی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است چرا که در این تنگه، محوطه‌هایی باستانی وجود دارد که آثاری از دوران غارنشینی انسان را در خود جای داده است. همچنین در میان دره شیرز ستونی طبیعی قرار دارد که در طی میلیون‌ها سال به دست باد و زلزله پدید آمده و ارتفاع این ستون از کف صخره تا بالاترین نقطه آن به ۸۰ متر و قطر آن به ۱۰ متر می‌رسد. این ستون به مناره سنگی شهرت دارد. از دیگر عناصر ارزشمند این دره می‌توان به محوطه‌های غنی از دوره‌های سنگ موجود در آن اشاره کرد. همه این جاذبه‌ها دست در دست هم داده‌اند تا سازمان میراث فرهنگی را مجاب کند در طرح جامع گردشگری استان لرستان توجه ویژه‌ای به این منطقه در شهرستان کوهدشت داشته باشد.

جایی برای نابودی نیست

زیبایی‌های وصف‌ناپذیر این دره باعث شده است گردشگران بسیاری برای دیدن آن به منطقه سفر کنند. در میان این گردشگران ممکن است افرادی باشند که با رعایت نکردن اصول طبیعت گردی و حفاظت از آثار طبیعی و باستانی، موجبات تخریب و زیان به دره را فراهم کرده باشند. از این رو، فعالان حوزه محیط زیست و روزنامه‌نگاران نسبت به آسیب‌هایی که گردشگری ممکن است به این منطقه وارد کند، هشدارهایی داده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دره عجیب و مرموز در دل زاگرس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..