تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واکاوی زندگی «حر» نهضت امام خمینی(ره) در «لوطی انقلابی»

واکاوی زندگی «حر» نهضت امام خمینی(ره) در «لوطی انقلابی»محمد جعفر‌بگلو نویسنده کتاب «لوطی انقلابی» در گفت و گو با حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ایده نگارش این کتاب گفت: از دوره نوجوانی وقتی تصاویر طیب حاج‌رضایی را می‌دیدم یا نام او را می‌شنیدم این سوال برایم پیش می‌آمد که او کیست؟ چه کار کرده که نامش در تاریخ ثبت شده؟ به همین خاطر بعد از ورود به مقطع کارشناسی ارشد در رشته تاریخ انقلاب اسلامی، بررسی زندگی طیب را به عنوان موضوع پایان نامه انتخاب کردم تا برای این سوال‌ها و پرسش‌های بسیار دیگری که در ذهن داشتم پاسخی پیدا کنم.

وی با بیان اینکه پایان‌نامه با تغییرات مفصل و اضافه شدن اسناد تاریخی تبدیل به کتاب شد، افزود: کارشناسان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری بعد از تایید محتوا، کتاب را به انتشارات سوره مهر تحویل دادند و در سال جاری این کتاب وارد بازار نشر شد.

نویسنده «لوطی انقلابی» با اشاره به ایفای نقش طیب حاج‌رضایی در دو واقعه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گفت: طیب حاج‌رضایی کسی است که به عنوان بازوی اجرایی کودتای ۲۸ مرداد، نقش ویژه‌ای در بازگشت شاه به سلطنت داشت و به همین خاطر ملقب به «تاجبخش» شد. اما ۱۰ سال بعد و در ۱۵ خرداد ۴۲، او دربرابر سلطنت قرار گرفت و این مواجهه با رژیم پهلوی به بهای جانش تمام شد.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی مهم‌ترین ویژگی طیب حاج‌رضایی را آزادگی او دانست و گفت: به‌نظر من مهم‌ترین ویژگی شهید طیب، آزادگی او بود؛ خصوصیتی که موجب شد نام او در تاریخ به عنوان «حر» نهضت امام خمینی(ره) ثبت شود.

وی در این رابطه افزود: طیب حاج‌رضایی با وجود این‌که از سوی رژیم تحت فشار و شکنجه قرار گرفته بود تا به دروغ اعتراف کند که برای شرکت در قیام ۱۵ خرداد از امام خمینی(ره) پول گرفته است، با این حال حاضر نشد از موضع خود کوتاه بیاید و به تعبیر خودش دامن یک مرجع تقلید را با این قبیل دروغ‌ها آلوده کند.

جعفربگلو بیان کرد: پروپاگاندای رژیم مبنی بر این‌که طیب حاج‌رضایی با دریافت ۲۰۰ هزار تومان در ۱۵ خرداد ۴۲ نقش‌آفرینی کرده بعد‌ها با انتشار لیست دارایی‌های طیب شکست خورد. مردم می‌دانستند طیب زندگی مرفهی داشته و صاحب باسکول و حجره و ... بوده و هیچ‌وقت برای مبلغ اندکی پول حاضر نمی‌شود جان خودش را به خطر بیندازد.

سردبیر سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره تحول طیب حاج‌رضایی گفت: قطعا طیب یک‌شبه متحول نشد بلکه روند تحول او سیر مشخصی داشت.

وی با اشاره به روحیه مذهبی طیب گفت: یکی از عواملی که موجب تحول طیب شد، ارتباط او با روحانیت بود. طیب از طرفداران آیت‌الله کاشانی و آیت‌الله بروجردی بود و در دهه ۴۰ هم مرید امام خمینی(ره) شد. این پیوند با روحانیت زمینه‌های تحول طیب را فراهم می‌کرد.

به گفته این محقق تاریخ، اقدامات ارشادی افرادی مانند شهید مهدی عراقی هم تاثیر بسیاری در تحول طیب و امثال او داشت. به‌طوریکه فعالیت‌های شهید عراقی از اعضای موتلفه اسلامی بود که در محرم ۴۲ و روز ۱۵ خرداد موجب شد طیب در خط مبارزه با رژیم پهلوی قرار بگیرد.

نویسنده کتاب «لوطی انقلابی» اختلاف طیب با نصیری – رئیس وقت شهربانی رژیم پهلوی – را از دیگر عوامل تغییر جهت طیب عنوان کرد.

جعفربگلو درباره منابع پژوهشی «لوطی انقلابی» تصریح کرد: محتوای این کتاب با استفاده از اسناد متقن تاریخی، خاطرات افراد مختلف و نیز کتاب‌ها و منابع پژوهشی تدوین شده است.

وی اضافه کرد: خاطرات مرحوم بیژن حاج‌رضایی (فرزند شهید طیب) که خود شاهد دادگاه پدرش بود بخشی از محتوای کتاب را شامل می‌شود.

این نویسنده درباره اسناد منتشر شده در کتاب نیز گفت: یکی از اسناد جالبی که برای اولین‌بار در این کتاب منتشر شده، آخرین دست‌نوشته طیب حاج‌رضایی است که قبل از تیرباران به پسرش بیژن تحویل می‌دهد.

به گفته جعفربگلو، سند دیگری مربوط به سال ۱۳۲۲ نیز در «لوطی انقلابی» برای نخستین‌بار منتشر شده است که اطلاعات تازه‌ای درباره طیب حاج‌رضایی و پرونده قتلی که او در اواسط دهه ۲۰ گرفتار آن بود ارائه می‌دهد. این سند ثابت می‌کند طیب در آن قتل نقشی نداشته و بی‌گناه بوده است.

گفتنی است «لوطی انقلابی» در تیراژ ۱۲۵۰ نسخه در ۲۳۰ صفحه با قطع رقعی، از سوی انتشارات سوره مهر در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. این کتاب در نمایشگاه مجازی سوره مهر با عنوان «انتهای راهروی ۲۷» با استقبال مواجه شده و تاکنون حدود ۳۰۰ نسخه از آن توسط دوستداران کتاب تهیه شده است.«لوطی انقلابی» با هدف واکاوی حیات طیب حاج‌رضایی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

علاقمندان به موضوعات تاریخ انقلاب اسلامی می‌توانند کتاب «لوطی انقلابی» را با ۲۵ درصد تخفیف و به قیمت ۲۶ هزار تومان از سایت انتشارات سوره مهر به آدرس www.sooremehr.ir تهیه کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واکاوی زندگی «حر» نهضت امام خمینی(ره) در «لوطی انقلابی»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..