تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ابعاد حقوقی مسئولیت قانونی فاجعه کلینک سینا در تجریش

منطقه 1 شهرداری تهران در مجاورت میدان قدس تجریش در ضلع شمالی خیابان شهید دکتر شریعتی در شامگاه 10 تیر1399 در کلینک سینا اطهرشاهد انفجارهای متعدد و آتش سوزی وحشتناک و ویرانگری، بنا به اخبار و گزارشات بود که ضمن کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان و مصدوم شدن بسیاری از آنها، موجبات رعب و وحشت مردم و ساکنان منطقه را فراهم آورده است...! و در برخی اعلان ها نیز وقوع این حادثه را منتسب به " مرکز جراحی محدود سینا مهر " در همان منطقه در مجاورت مرکز تصویر برداری سینا اطهر شده است!، لکن گزارشات متعدد منتشره به کلینک سینا اطهر در این باره اشاره دارد...!

 اینکه سانحۀ انفجار کلینیک سینا اطهر یا " مرکز جراحی محدود سینا مهر " در تجریش( تهران ) را ناشی از خطای انسانی، سوء مدیریت حرفه ای، عدم رعایت استانداردهای ایمنی و فنی یا عدم نظارت موثر قانونی مراجع نظارتی ذیربط یا هر علت دیگری بدانیم و بدانید...! در اصل موضوع، تاثیری نخواهد کرد و صرفنظر از علت تامه فاجعۀ تاسف بار شب گذشته در شمیران؛ نقض حق بر حیات و سلامت شهروندان و وقوع رعب و وحشت ناشی از آن ،همراه با تکرار سایه شوم آه و اندوه و مرگ بر حیات و سلامت شهروندان ایرانی و نیز ورود خسارات مادی، معنوی و عاطفی ناشی از آن به صدها خانواده و مردم، آنهم در شرایط شیوع گسترده و مرگبار کرونا ویروس و مخاطرات و آسیب های احتمالی روند درمان مصدومان و پیگیری های خانواده های نگران آنها در مراکز درمانی و بهداشتی را نمی توان با توجیهات معمول در حوادث مشابه، فرافکنی کرد و آنرا به بوتۀ نسیان سپرد...!

ضروری است؛ مسئولیت قانونی کلیه عوامل دست اندرکار وقوع این فاجعه انسانی و مدیریتی و نقش هر یک از عوامل انسانی، مراجع نظارتی و بازرسی و قانونی و اقدام به موقع یا عدم اعمال احتمالی به هنگام تدابیر قانونی لازم نسبت به وضعیت آن ساختمان با دقت و سرعت، مورد مطالعه، واکاوی، بررسی کارشناسی و حرفه ای و تعقیب قانونی قرار گرفته و ضمن بازنگری در وضعیت قوانین و مقررات جاری و شناسایی تضمیمات موثر و مناسب نسبت به رعایت و تضمینِ حق بر حیات و سلامت شهروندان، از تکرار دوباره حوادث تاسف بار مشابه جلوگیری به عمل آورد. با این وجود، چند سئوال اساسی در این باره مطرح است :

1- پاسخ شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران، شهرداری منطقه 1 تهران و سازمان نظام مهندسی و ساختمان نسبت به وضعیت ساختمان کلینیک سینا اطهر یا " مرکز جراحی محدود سینا مهر "  و رعایت مقررات ملی ساختمان چیست؟

2- پاسخ وزارت بهداشت و درمان و اداره کل بهداشت و درمان تهران و شمیران نسبت به وضعیت نظارت مستمر و موثر بر کارکرد کلینک سینا اطهر یا " مرکز جراحی محدود سینا مهر "  و استانداردهای بهداشتی و فنی آن  و سایر کلینک ها و مراکز درمانی مشابه چگونه است؟

3- پاسخ سازمان آتش نشانی و مراجع نظارتی و بازرسی نسبت به وضعیت استانداردهای فنی و ایمنی ساختمان کلینک سینا اطهر یا " مرکز جراحی محدود سینا مهر " و تضمین مقررات ایمنی و فنی آن چگونه خواهد بود؟

4- وضعیت حضور به موقع عوامل آتش نشانی و نحوۀ اطفای حریق و کنترل موثر حادثه و کاهش میزان تلفات و صدمات و خسارات و کارکرد نظارتی و قانونی در مدیریت آن وارده چگونه بوده است؟

5- پاسخ مراجع قانونی و قضایی نسبت به تعقیب مسئولیت قانونی مترتب براخطار مکرر ایمنی و پلمپ و عدم رعایت احتمالی مقررات ایمنی و فنی کلینک مزبور، رعایت نظام عمومی تهران، پیشگری از وقوع هر گونه جرم یا ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و ساکنان منطقه و نیزعدم اقدام قانونی احتمالی نسبت به فقدان استانداردهای ایمنی و فنی مورد اعلام سازمان آتش نشانی در آن ساختمان، بنا به اخبار و گزارشات منتشره، چگونه می باشد؟

6- وضعیت ایمنی کلینک ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی تهران و کیفیت ساخت و ساز و ایمنی ساختمانهای مسکونی، اداری، خدماتی، بهداشتی، درمانی و عمومی و میزان انطباق آنها با مقررات ملی ساختمان و استانداردهای فنی و ایمنی مربوطه چگونه است؟ و وضعیت نظارت موثر بر شناسایی و تضمین حقوق شهروندان و رعایت حق بر حیات و سلامتی و رفاه آنها چگونه می باشد؟ و مستند کارکرد مراجع نظارتی و بازرسی و قانونی ذیربط در این باره چگونه است؟

با این حال، ابعاد حقوقی و قانون مسئولیت مترتب بر این حادثه از حیث مسئولیت مدنی و کیفری و انتظامی و مسئولیت مترتب بر عدم رعایت احتمالی نظامات دولتی و ترتیبات قانونی مقرر در قوانین خاص نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع قانونی و نظارتی ذیربط و مدیریت کلینک سینا اطهر یا " مرکز جراحی محدود سینا مهر " ، حسب مورد، قابل مطالعه و بررسی است، اما هر گونه اعلام نظر حقوقی نهایی در این باره مستلزم انجام کارشناسی های فنی و تخصصی مربوطه بوده که در دستور کار و تعقیب مراجع قضایی و قانونی قرار دارد و متعاقب اعلام نتیجه و رسیدگی های قضایی، مسئولیت های قانونی مربوطه قابل ارزیابی است.با این وجود، ضمن اظهار تاسف و تسلیت به خانواده محترم قربانیان حادثه تاسف بار کلینک سینا اطهر یا " مرکز جراحی محدود سینا مهر " و ابراز همدردی با آنها و آرزوی سلامتی و بهبود مصدومان؛ حقوقدانان و وکلای دادگستری همکار با موسسه حقوقی و بین المللی زمانی برای حمایت حقوقی از آنها، تعقیب قانونی و قضایی مراتب و استیفای حقوق قانونی آنان با احترام در خدمت خواهند بود.

*  وکیل پایه یک دادگستری / Email: zamani.i.legal.institute@gmail.com




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ابعاد حقوقی مسئولیت قانونی فاجعه کلینک سینا در تجریش»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..