تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ورود شورای عالی پاسداشت زبان فارسی به دنیای فیلم‌ها/ علیرضا راهب رهسپار خانه ابدی شد

لزوم استفاده از نام‌های ایرانی برای فیلم‌ها/نامزد‌های نقد و پژوهش «قلم زرین» معرفی شدند

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته اتفاقاتی در حوزه ادبیات کشورمان روی داد که در این مطلب به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید:

کتاب «یاسین قرآن» چاپ شد

همزمان با دهه کرامت و میلاد پر سرور حضرت ثامن الحجج (ع) نخستین کتاب مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روح الجنان با عنوان «یاسین قرآن» با همکاری انتشارات بنیاد بین المللی نهج البلاغه چاپ شد و در اختیار عموم قرار گرفت. این کتاب که جلد اول «مجموعه تفسیر مصور قرآن کریم برای نوجوانان و جوانان» است، به قلم مشترک مصطفی نیک اقبال و مجتبی فائق نگاشته شد. در این کتاب، تفسیر قرآن کریم با بیانی روان و ساده برای درک بهتر نوجوانان آمده است. تصاویر متناظر برخی آیات وجه تمایز دیگر این تفسیر از سایر تفاسیر است که خود در پرورش خلاقیت نوجوانان تأثیر بسزایی دارد.

به جهت اهمیت ویژه سوره یاسین در تعالیم روایی و احادیث معصومین (ع)، جلد اول «مجموعه تفسیر مصور قرآن کریم برای نوجوانان و جوانان» به این سوره اختصاص یافته است. در روایات آمده است که سوره یاسین قلب قرآن است و اصول مشترک ادیان الهی که عبارت است از توحید، نبوت و معاد به کرات در آن مورد تأکید قرار گرفته است.

دغدغه اصلی علیرضا راهب ادبیات بود

منا شکرریز مسئول روابط عمومی انجمن ادبی هنری وَنداد درباره دغدغه اصلی مرحوم راهب گفت: خود ادبیات بزرگترین دغدغه علیرضا راهب بود، آموزگاری و شاگردی ادبیات، کلمه و شعر برای او همان ابزار زبانی بود که از یوهان ویتگنشتاین، فیلسوف اتریشی به عاریت برده بود، ما این نوع برخورد ابزار زبان را هم در استعاره‌های شعری اش می‌بینیم که ملهم از صنعات ادبی، پر از کنایه و ابهام‌های اعتراضی و پر از تفکرات و نظریه‌ها و دغدغه‌های انسان معاصر است.

لزوم استفاده از نام‌های ایرانی برای فیلم‌ها

چهارمین جلسه کارگروه دائمی شورای پاسداشت زبان فارسی با دستور جلسه ارائه گزارش اعضای کارگروه از اقدامات دستگاه‌های متبوع خود در مورد بند۲ مصوبات جلسه مورخ ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی گفت: متأسفانه در بخش‌های مختلف اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و... شاهد استفاده از واژگان بیگانه هستیم.

وی ادامه داد: سه دستگاه به ترتیب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری تهران و سازمان نظارت بر اماکن نیروی انتظامی تلاش‌های زیادی برای مقابله با واژگان خارجی داشته‌اند، همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دستور دادند نماینده‌ای از معاونت حقوقی دولت در کنار کارگروه دائمی شورای پاسداشت زبان فارسی قرار بگیرند تا در مورد مسائل حقوقی نظرات کارشناسی را ارائه کنند.

مجموعه‌ شعر شاعران درباره سردار سلیمانی چاپ شد

کتاب «ققنوس قدس» شامل مجموعه اشعار شاعران درباره سردار حاج‌قاسم سلیمانی به‌تازگی توسط انتشارات خط مقدم منتشر و راهی بازار نشر شده است.

اشعار این‌کتاب توسط علی داوودی و کاظم رستمی گردآوری شده‌اند و شامل قالب‌های غزل، مثنوی و رباعی می‌شوند. محمدرضا طهماسبی، علی داوودی، مهدی جاندار، علیرضا قزوه و ... از جمله شاعرانی هستند که شعرشان در این‌کتاب درج شده است.

نامزد‌های نقد و پژوهش «قلم زرین» معرفی شدند

کتاب‌های راه‌یافته به مرحله نهایی بخش نقد و پژوهش هجدهمین جشنواره «قلم زرین» عبارتند از:

«مشق معنی بیدل» / مرحوم سیدحسن حسینی/ انتشارات سوره مهر
«حماسه مسیب‌نامه به تصحیح و مقدمه و تعلیقات» / میلاد جعفرپور/ انتشارات بنیاد افشار و سخن
«تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک» / عیسی امن‌خانی / نشر خاموش

کتاب‌های چاپ اول در «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» بررسی می‌شوند

نشست خبری «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» در کتابخانه مرجع کانون با حضور مصطفی رحماندوست دبیر این جایزه ادبی برگزار شد.

در این مراسم مصطفی رحماندوست دبیر «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» گفت: به عنوان یک شاعر و نویسنده خوشحالم جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان بار دیگر زنده شد؛ انتخاب کتاب سال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قدمتی به اندازه خودِ کانون دارد. از آغاز شکل گیری کانون کتاب‌های منتشر شده در کمیته‌ای بررسی و بهترین آن‌ها برای کتابخانه کانون خریداری می‌شد. این روند بعد‌ها به «جایزه کتاب سال کانون» تبدیل شد.

او افزود: در گذشته موسسه‌های فرهنگی فهرست کتاب‌های مناسب را برای خودشان منتشر می‌کردند؛ البته این سنت هنوز هم تاحدی ادامه دارد، اما مدتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متوقف شد؛ تقریباً ۷ سال. با توجه به اینکه سن کانون خیلی زیاد است و مورد احترام خانواده‌ها بوده و همواره فهرست کتاب‌های مناسب را چاپ می‌کرد، مورد توجه خانواده‌ها و مدارس قرار می‌گرفت. در این سال‌ها فهرست‌های سلیقه‌ای زیادی منتشر شدند؛ یکی بیشتر به ترجمه و دیگری بیشتر به بازار تالیف توجه می‌کرد.

در این دوره تنها کتاب‌های چاپ نخست مورد بررسی و ارزیابی داوران جشنواره «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» قرار می‌گیرند.

بدرقه علیرضا راهب به خانه ابدی

مراسم خاکسپاری علیرضا راهب شاعر، ترانه‌سرا و منتقد ادبی شنبه، هفتم تیرماه در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) برگزار شد.

شاعرانی، چون کوروش احمدی، حسن صادقی‌پناه، پیمان سلیمانی، امید چاووشی، کمال حسینیان، فرامرز راد، آیین داوودی، فرهنگ روشنی، فرهاد آزمون، مراد عباسپور، فرهاد حامد، یاشار فغانی، شهرام رضایی، بهمن زدوار، محسن محمدی و ... در مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری این شاعر که انجمن ادبی «ونداد» را هم مدیریت می‌کرد، حضور داشتند.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ورود شورای عالی پاسداشت زبان فارسی به دنیای فیلم‌ها/ علیرضا راهب رهسپار خانه ابدی شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..