تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کوچکترین موزه ایران در کدام استان است+تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ ایران و جهان روایتگر شکل گرفتن شغل‌های متعدد و از میان رفتن برخی از آن‌هاست. این شغل‌ها آنچنان با گذشته بشر گره خورده‌ است که حتی اگر کارآیی آنها کم‌رنگ شود، نام و یادشان هرگز از دفتر خاطرات ما پاک نخواهد شد.

عصارخانه‌ها(آسیاب مخصوص) و افراد فعال در این مکان‌ها امروز کارآیی چندانی ندارند، اما در گذشته در زمینه به دست آوردن عصاره دانه‌های گیاهان روغنی کمک شایانی به مردم بود.

کوچکترین موزه ایران+تصاویر

کوچکترین موزه ایران+تصاویر

امروز فقط چند عصارخانه در سطح کشورمان باقی مانده‌اند. یکی از این عصارخانه‌ها که در شهر اصفهان واقع شده است با نام عصارخانه شاهی شناخته می‌شود. این عصارخانه که به دستورشاه عباس اول در سال ۱۰۲۱ هجری قمری و همزمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبدالله (یکی از مدارس طلبه‌نشین) ساخته شد، هم‌اکنون با مساحتی بالغ بر ۳۸۰ متر مربع به عنوان کوچکترین موزه ایران شناخته می‌شود البته مساحت آن در گذشته بالغ بر ۱۸۰۰ متر مربع بوده است، اما در طول تاریخ بخش‌هایی از آن از بین رفته‌اند.

کوچکترین موزه ایران+تصاویر

کوچکترین موزه ایران+تصاویر

این عصارخانه در سال ۲۰۱۷، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرد.

عصارخانه شاهی از سال ۱۳۹۲، به عنوان اولین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور فعال است. این عصارخانه در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۵۴ ثبت ملی شد.

کوچکترین موزه ایران+تصاویر

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کوچکترین موزه ایران در کدام استان است+تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..