تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تیک تاک و ده‌ها اپلیکیشن چینی دیگر در هند مسدود شد

روز گذشته دولت هند در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد ۵۹ اپلیکیشنِ توسعه‌داده‌شده توسط شرکت‌های چینی را مسدود می‌کند. دولت هند دلیل اصلی مسدود شدن اپلیکیشن‌های مذکور را وجود برخی نگرانی‌ها در زمینه‌ی تهدید امنیت و دفاع ملی هند توسط آن‌ها، اعلام کرده است. هند می‌گوید نگرانی درمورد فعالیت‌های این اپلیکیشن‌ها درنهایت باعث نقض حق حاکمیت می‌شود. مسدود شدن اپلیکیشن‌های چینی تنش‌های بین دو کشور پرجمعیت دنیا را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند.

در بین اپلیکیشن‌هایی که بنابه دستور وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند مسدود شده‌اند نام‌های محبوبی همچون تیک‌تاک دیده می‌شود. آمار نشان می‌دهد که هند بزرگ‌ترین بازار تیک‌تاک در خارج از مرزهای چین به‌حساب می‌آید. به‌علاوه فرمان جدید وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند باعث مسدود شدن اپلیکیشن‌های Community و Video Call از شیائومی شده است؛ فراموش نکنید که شیائومی امروزه برترین شرکت گوشی‌ساز در بازار هند برشمرده می‌شود.

هند بزرگ‌ترین بازار خارجی تیک‌تاک به‌حساب می‌آید

از بین دیگر اپلیکیشن‌های مسدود شده می‌توانیم به دو اپلیکیشن از گروه علی‌بابا شامل UC Browser و UC News و موارد دیگر نظیر Shareit و CM Browser و Club Factory و ES File Explorer یاد کنیم. Club Factory ادعا می‌کند که سومین شرکت بزرگ حوزه‌ی تجارت الکترونیک هند است.

هند دومین بازار بزرگ دنیا برای اینترنت به‌حساب می‌آید و طبق آمار، اینترنت در این کشور نفوذ بسیار زیادی دارد. ظاهرا امروزه تقریبا نیمی از مجموع ۱٫۳ میلیارد نفری که ساکن هند هستند به اینترنت اتصال دارند. این نخستین بار در تاریخ است که هند به‌منظور مسدود کردن این حجم از اپلیکیشن‌های خارجی فرمان صادر می‌کند. اخبار به‌دست رسیده حاکی از آن هستند که مقامات هند گفته‌اند اپلیکیشن‌های چینی باعث به‌خاطر افتادن امنیت و دفاع ملی می‌شوند.

اپ های فیلترشده چینی در هند

اسکرین‌شات بالا فهرست اپلیکیشن‌های چینی مسدودشده توسط دولت هند را نشان می‌دهد (برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید)

تارون پاتاک، یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی پژوهشی کانترپوینت در این زمینه می‌گوید فرمان جدید دولت هند تقریبا یک گوشی از هر سه گوشی کاربران هندی را متأثر می‌کند. تیک‌تاک، Club Factory و UC Browser و چند اپلیکیشن دیگر درمجموع صرفا در ماه مه گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال داشته‌اند که عددی درخورتوجه به‌حساب می‌آید. این عدد حاصل بررسی دقیق یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تحلیلی موبایل است.

به‌علاوه آمار کانترپوینت نشان می‌دهد ۲۷ مورد از ۵۹ اپلیکیشنی که هند مسدود می‌کند، در ماه گذشته‌ی میلادی در بین ۱٬۰۰۰ اپلیکیشن برتر کاربران هند حضور داشته‌اند. دولت هند در اطلاعیه‌ی خود از عبارت مسدود کردن (Ban) استفاده کرده است. فعلا نمی‌دانیم که این «مسدود کردن» دقیقا در چه ابعادی انجام می‌پذیرد. به‌علاوه مشخص نیست که سازندگان سیستم‌های عامل موبایلی و ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی قرار است به‌چه نحو با این فرمان جدید خودشان را مطابقت دهند.

در زمان نگارش این مقاله تمامی ۵۹ اپلیکیشن مسدودشده توسط هند، هنوز هم ازطریق گوگل پلی و اپ استور در این کشور قابل‌دانلود هستند. گوگل می‌گوید فعلا هیچ‌گونه خبری از دهلی نو دریافت نکرده است. اپل اما از «بررسی فرمان جدید هند»‌ خبر می‌دهد. اپل و گوگل پیش‌تر سابقه‌ی همکاری با برخی دولت‌ها به‌منظور حذف برخی اپلیکیشن‌های خاص را دارند و بعید نیست این بار هم با هند همکاری کنند.

مقامات دهلی نو می‌گویند شکایات زیادی را ازسوی منابع مختلف درمورد سوءاستفاده از برخی اپلیکیشن‌های اندروید و iOS دریافت کرده‌اند. این مقامات می‌گویند اپلیکیشن‌های موردبحث داده‌های گوشی را سرقت و آن‌‌ها را به‌شکلی غیرمجاز و بدون این‌که کاربر مطلع شود به درون سرورهایی که در خارج از هند حضور دارند، منتقل می‌کنند. 

مسدود شدن اپلیکیشن‌های چینی، تنش‌های بین هند و چین را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند

اطلاعیه‌ی روز دوشنبه، جدیدترین مرحله از تنش‌های بین هند و چین به‌حساب می‌آید. اوایل ماه جاری میلادی بود که تنش‌هایی جدی در مرز دو کشور انجام گرفت و شاهد درگیری‌هایی خونین بودیم. البته تنش‌های بین چین و هند ریشه در گذشته دارد و به‌تازگی به‌دلیل مشکلات یادشده این تنش‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کرده‌اند. طی هفته‌های گذشته شماری از مقامات در بنادر و فرودگاه‌های هند از ترخیص برخی محموله‌های چینی از گمرک، خودداری کردند.

یکی از تحلیلگران Convergence Catalyst می‌گوید تصمیم جدید هند بسیار غیرمنتظره است و آثار عظیمی روی شرکت‌های چینی می‌گذارد. بسیاری از این شرکت‌ها، هند را بزرگ‌ترین بازار هدف خود به‌حساب می‌آورند و مسدود شدن سرویس‌شان قطعا ضربه‌ی بزرگی به آن‌ها می‌زند. این تحلیلگر همچنین می‌گوید مسدود شدن اپلیکیشن‌های چینی باعث می‌شود برخی از هندی‌هایی که به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم برای آن‌ها کار می‌کنند، شغل‌شان را از دست بدهند. 

مقاله‌های مرتبط:

این نخستین باری نیست که شاهد رسانه‌ای شدن اخبار مشکلات هند با اپلیکیشن تیک‌تاک هستیم. از نیمه‌ی دوم ماه مه گذشته تاکنون شاهد واکنش شدید هند به تیک‌تاک بوده‌ایم. در آن زمان کاربران شماری از ویدئوهای جدید تیک‌تاک را روی توییتر بارگذاری کردند؛ در این ویدئوها شاهد ترویج خشونت‌های خانگی، ظلم به حیوانات، نژادپرستی و کودک‌آزاری بودیم.

همین موضوع باعث شد بسیاری از کاربران هندی به گوگل پلی هجوم ببرند و امتیاز پایینی به تیک‌تاک اعطا کنند. این موضوع گوگل را مجاب کرد میلیون‌ها دیدگاه را از صفحه‌ی تیک‌تاک در گوگل پلی حذف کند. چند روز بعد، اپلیکیشنی تحت عنوان Remove China App در گوگل پلی ظاهر شد و افراد زیادی به دانلود آن پرداختند. این اپلیکیشن همانطور که از نامش پیدا بود می‌توانست اپلیکیشن‌های چینی گوشی را پیدا و آن‌ها را حذف کند. گوگل پس از چند روز، Remove China App را از روی پلی استور برداشت. هند سال گذشته به‌مدت یک هفته تیک‌تاک را مسدود کرد. سازنده‌ی تیک‌تاک یعنی ByteDance اعلام کرد در طول آن هفته به‌ازای هر روز بیش از ۵۰۰ هزار دلار ضرر کرده است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد مسدود شدن اپلیکیشن‌های چینی دارید؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تیک تاک و ده‌ها اپلیکیشن چینی دیگر در هند مسدود شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..