تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهره برداری از پل کاکارضا در ۱۴۰۰

به گزارش خبرآنلاین از لرستان، عصر روز چهارشنبه ۱۴ فروردین‌ سال گذشته بود که پل جدید کاکارضا واقع در محور خرم‌آباد - الشتر و روی رود کاکارضا به دلیل وقوع سیل فروریخت.در این حادثه راننده یک دستگاه خودرو تیبا که به سمت خرم‌آباد در حرکت بود، به داخل رودخانه کاکارضا سقوط کرد و یکی از سرنشینان آن کشته و ۲ نفر زخمی شدند. هر چند این حادثه تنها اتفاق این پل نبود و بعد از آن نیز چندین تصادف دیگر رخ داد. بی اطلاعی خانواده کرجی از تخریب شدن پل کاکارضا نیز در مردادماه سال گذشته منجر به سقوط خودروی آنان و مرگ هر سه تن اعضای این خانواده شد.

احداث غیراصولی پل کاکارضا

بررسی دلایل تخریب پل کاکارضا فنی است اما در هر صورت پلی که بعد از کمتر از ۲ سال ریزش کند دارای نقصی بزرگ و نشان‌دهنده غیراصولی بودن ساخت آن است.

پل بالادست پل کاکارضا با بیش از گذشت حدود ربع قرن از احداث آن همچنان استوار مانده، اما پل کاکارضا در کمتر از ۲ سال فروریخته که اما و اگرهای زیادی را به دنبال دارد و باید منتظر اعلام نظر نهایی کارشناسان باشیم.

استفاده از مصالح سنگی در ساخت پل

پل کاکارضا در محور خرم‌آباد - الشتر یک پل طاقی با پایه‌های ۸ متری و اشتباه مشاور در طراحی و ساخت آن استفاده از مصالح سنگی بود. 

پل کاکارضا در حالی دچار نشست کرد که تنها ۲ سال از عمر آن می‌گذشت و پل بالادست آن‌ که ۲۰ سال قدمت دارد، سالم مانده و آسیبی به آن وارد نشده است.

استفاده از مصالح سنگی از مهم‌ترین اشتباه‌های مشاور در طراحی و ساخت این پل بوده است. از معایب پل‌های سنگی این است که وزن پل زیاد می‌شود و با شسته شدن پاشنه، پل به سرعت نشست می‌کند.

روند خوب اجرای پروژه

فرماندار سلسله در خصوص پل کاکارضا گفت:  پل کاکارضا به طول ۶۰ متر و اعتبار ۱۰ میلیارد تومان از محل جبران خسارت‌های سیل استان در حال احداث است.

«شریف خسروی» افزود: پروژه فعال است، روند خوبی داشته است.

خسروی با اشاره به برنامه زمان‌بندی این پروژه تصریح کرد: طبق برنامه باید تا اواخر شهریور ۹۹ پل به بهره‌برداری برسد اما پیمانکار اعلام کرده که تا هفته دولت سال آینده پروژه را تحویل می‌دهد.

فرماندار سلسله بیان کرد: اکثر فعالیت پروژه در فصل سرما بوده و با توجه به شرایط از روند اجرا و پیشرفت فیزیکی کار راضی هستیم.

آغاز اجرای پروژه از شهریور سال گذشته

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: ۲۷ شهریور ماه سال گذشته  عملیات اجرایی پروژه پل کاکارضا آغاز شده است،

«رضا خالقی» عنوان کرد: ۱۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته به حوزه جبران خسارت سیل لرستان متعلق به اداره کل راه و شهرسازی استان است که بخش عمده این اعتبارات و اقدامات اجرایی به حوزه راهداری مربوط است.

وی ادامه داد: یکی از این پروژه ها پل کاکارضا بود که به علت خطای انسانی و سهل انگاری و البته سیلاب تخریب شد و با یک طراحی بسیار مناسب این پروژه آغاز شده است.

تامین ۱۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار احداث پل کاکارضا

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در خصوص آخرین وضعیت پل کاکارضا گفت: ۱۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار احداث پل تخریب شده کاکارضا در سلسله بوده که این مبلغ از محل اعتبارات سیل تامین می‌شود.

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه

خالقی افزود: پل کاکارضا در جریان سیل سال گذشته تخریب شد و اکنون عملیات احداث سازه جایگزین با ۳۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

وی ادامه داد: این پل جدید بتنی و به طول ۹۰ متر است که با سه دهنه ۳۰ متری در صورت تامین اعتبار تا پایان سال مالی ۹۹ یعنی تیرماه سال ۱۴۰۰ بهره برداری خواهد شد.

خالقی اظهار کرد: به دلیل تخریب پل کاکارضا حدود سه کیلومتر از محور خرم‌آباد – نورآباد دوطرفه شده و به دلیل ترافیک بالا در این منطقه و هندسه نامناسب مسیر، احتمال وقوع تصادف در این قطعه بالا است.

روند احداث پل جایگزین

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان در خصوص روند احداث پل جایگزین تصریح کرد: با توجه به ریزش ناگهانی پل در سیل سال گذشته و به دلیل پیگیری های قضایی  و بررسی های فنی در خصوص شناسایی قصور احتمالی در زمان ساخت این سازه، شروع عملیات بازسازی تا چند ماه امکانپذیر نبود.

خالقی ادامه داد: در حال حاضر کارگاه طرح بازسازی مستقر و تجهیز و تاکنون از مجموع ۱۹ شمع مورد نیاز پایه پل، ۶ شمع اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در جلسه با دستگاههای مرتبط مقرر شده اقدامات فوری از جمله افزایش علائم هشدار دهنده، آشکار سازی و کاهش سرعت، خط کشی ممتد تمامی سه کیلومتر و سبقت ممنوع شدن، نصب سرعت گیر در تقاطع ورودی و خروجی پل کاکارضا برای کاهش تصادف در این منطقه انجام شود.

46




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهره برداری از پل کاکارضا در ۱۴۰۰»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..