تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتشار رمان هایی آموزنده برای نوجوانان

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رمان، شعر و داستان از مواردی است که هم در ادبیات بزرگسال هم در ادبیات نوجوان دیده می شود و مخاطبان خاص خود را دارد. رمان های نوجوانان درباره موضوعات مختلفی نوشته می شود برخی از این رمان ها اجتماعی هستند برخی از آن ها رمان های فانتزی برخی هم رمان های تخیلی هستند. در اینجا دو رمان نوجوان را معرفی می کنم که در انتشارات کتاب نیستان منتشر شده اند.

جادوی اپ سیزده 

رمان های نوجوانی که به تازگی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شدند

«جادوی اپ سیزده» رمانی فانتزی و در ژانر علمی تخیلی است که برای مخاطب نوجوان نوشته شده، اما به وضوح این قابلیت را دارد که مخاطب آن رده های سنی مختلف باشند.داستان کتاب  از ماجرای درگذشت مادر نوجوانی با نام دانا شروع می‌شود. دانا مرگ مادرش را با تعبیر سفرش به سرزمینی دیگر می‌پذیرد. او در ۱۰ سالگی و در آستانه مرگ مادرش از او یک تبلت هدیه می‌گیرد و  روی آن یک اپلیکیشن عجیب را با عنوان سیزده کشف می‌کند.

دانا که نوجوان  خیال‌پردازی است با این «اپ» به دنیای دیگر سفر می‌کند و این اتفاق برای او سرآغاز ماجراهایی شیرین،شگفت و در عین حال هیجان‌انگیز و ترستاک می شود.مریم حاجی‌لو نویسنده این کتاب، از جشنواره‌های مختلف برای داستان‌های «راه برفی»، «روباه نیمه‌شب» و «نرگس‌ها در بهار می‌میرند » دیپلم افتخار و لوح تقدیر دریافت کرده است.

حاجی‌لو در کتاب خود بسیار تلاش کرده است  تا به ادبیات ژانر نزدیک شود و  قواعد آن را متناسب با سن خواننده این کتاب تنظیم کند . تا حد لزوم از حواشی و زوائد متن کاسته  و همه چیز را در خدمت داستان درآورده است.نکته دیگر درباره این کتاب پایبندی  نویسنده آن به قواعد خلق شخصیت در داستان‌های علمی تخیلی است.

شخصیت‌هایی که حاجی‌لو در کتاب « جادوی اپ سیزده » معرفی می کند  همگی به تناسب سن، فعالیت و فکر می‌کنندوشخصیت های رمان در مواجهه با دنیای غیرواقعی داستان و سفر به سرزمین بیگانه رفتارهای معقول و در عین حال هیجانی دارند.

رمان «جادوی اپ سیزده» از سوی دیگر به دنبال ایجاد فضایی تخیلی، وهم‌آلود بی‌هدف برای مخاطبش نیست. فضایی که تنها کارکرد آن ایجاد ترس در مخاطب از مواجهه با آن است. او در این اثر سعی می‌کند تا مفاهیمی انسانی و رفتارهایی معقول و پذیرفته شده را نیز به دل داستان خود وارد کند علاوه بر اینکه داستان در فضایی تخیل گونه رخ می دهد مفاهیمی عالی و مهم را  برای داشتن ساختار زیستی سالم به مخاطب  در بطن درون مایه اش  ارائه دهد.

«سفیدتر از برف خوش‌بوتر از یاس»

رمان های نوجوانی که به تازگی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شدند

داستان «سفیدتر از برف خوش‌بوتر از یاس» از زبان نوجوانی روایت می شود که پدرش صاحب قهوه‌خانه‌ای است  و قرار است   مرشدی پیر در آن پرده خوانی کند این مرشد از دوستان پدرش است. پسر چنان محو پرده‌خوانی مرشد  می‌شود که حس‌ می‌کند همراه با او به داخل پرده و صحرای کربلا وارد  شده و  از نزدیک شاهد همه آنچه در آنجا رخ می دهد، است.

کتاب  در ادامه و فصول مختلف خود  روایتی از زندگی برخی از اصحاب کمتر شناخته شده در حادثه عاشورا را  در قالب همین سناریو  و در مواجهه  با نوجوان سفر کرده به صحرای کربلا بازگو می‌کند.«سفیدتر از برف خوش‌بوتر از یاس» بیش از هر چیز وام‌دار ایده داستانی جذاب خودش است. ایده‌ای که تا پیش از این در اثری داستانی تکرار نشده است.

سفر مخاطب امروزی به ماجرایی تاریخی و مقدس که هزاران سال قبل رخداده است و پیوند زدن این سفر با روایت سنتی پرده‌خوانی و تلفیق روایت داستانی مدرن با این نوع از نقل،داستان تلفیقی جذابی  برای مخاطبان این کتاب خلق کرده است.داستان آقایاری در این کتاب پاسخی است مناسب به تمام سوالات و اشتیاقی که نسل نوجوان این روزهای ایران  در مواجهه با مناسک مذهبی ماه محرم و درباره شخصیت‌های حاضر در آن دارد.مسائلی  که تا پیش از این، تنها در قالب مرثیه و روضه درباره آنها اطلاع کسب کرده است.

کتاب «سفیدتر از برف خوش‌بوتر از یاس» با نثری ساده و روایتی داستان‌گونه مانند یک اثر تلویزیونی و مستند مخاطبش را به بطن حادثه می‌برد، اثری در خور اعتنا و تامل برانگیز برای آشنایی و معرفت و برانگیختن حس احترام نسبت به قهرمانان حادثه عاشوراست و به دلیل دوری از روایت انفرادی تاریخی کهن و تلفیق سنت داستان‌سرایی مدرن و نقل سنتی ایران با یکدیگر، بسیار خوش‌خوان ، جذاب و بدیع از کار در آمده است.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتشار رمان هایی آموزنده برای نوجوانان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..