تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پاسخ سوال های شرعی درباره احکام «شرایط عقد ازدواج»

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها موضوع دردناک قتل رومینای نوجوان توسط پدرش را همه شنیده و با این خانواده ابراز همدردی کرده‌اند. داستانی که به دلیل مخالفت پدر با ازدواج دخترش اتفاق افتاد و دل جامعه‌ای را به درد آورد.

این موضوع باعث شده سوال این هفته را در همین باب مطرح کنیم که آیا برای ازدواج دختر اذن پدر شرط لازم است؟ چرا این اذن برای فرزند پسر نیست؟ آیا می‌شود با اهل کتاب ازدواج کرد و بین دختر و پسر در این مورد فرقی هست یا خیر؟ آیا ازدواج اهل تسنن و تشیع جایز است؟ و اینکه در چه زمانی اذن پدر برای ازدواج ساقط می‌شود و رشیده به چه کسی می‌گویند؟

حجت الاسلام و المسلمین آذری طوسی به برخی از این سوالات که مخاطبان از ما پرسیده‌اند،پاسخ داده است.

من با مردی که یک پسر ۱۳ ساله دارد، ازدواج کردم. آیا پسر شوهرم به من محرم است؟

بله. به صرف خوانده شدن عقد بین شما و شوهرتان، پسر همسرتان به شما محرم خواهد شد و نیاز به مقاربت نیست. همچنین اگر از همسرتان هم طلاق بگیرید باز به این پسر محرم هستید.

من به دختری علاقه مند هستم و قرار است تا چند سال دیگر ازدواج کنیم. سوال اینجاست که آیا من و این دختر می‌توانیم برای این‌که گناه نکنیم بدون اجازه پدر دختر تا زمان ازدواج صیغه موقت بخوانیم؟

اذن پدر تنها در مواردی ساقط است که در کتب فقهی ذکر شده است، اما در حالت طبیعی این کار بدون اجازه پدر صحیح نیست.

سلام، آیا دختر ۱۴ساله را می‌توان به عقد پسر ۱۵ ساله در آورد؟

از نظر شرعی با رعایت کردن شرایط اشکالی ندارد. همچنین باید در نظر گرفت که از نظر قانونی تخلفی رخ ندهد.

آیا با توجه به روند جامعه امروزی، گرفتن وکالت از مرد برای حق طلاق، سفر و... مناسب است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، که شما مخاطب عزیز باید به مشاوره خانواده و ازدواج رجوع کنید. ولی در شرط ضمن عقد برخی شروط را که از لحاظ قانونی و شرعی خلاف قانون نباشد می‌توان قید کرد.

به پسری سُنی علاقه مند هستم و پدرم با این موضوع مخالف است، اگر ازدواج کنم این ازدواج بین دو فرد شیعه و سُنی درست است؟

اگر پدر مخالف باشد و دختر باکره است، عقد بدون اذن پدر جایز نیست، اما برفرض اینکه پدر راضی باشد و دختر از جهت باکره نبودن مشکلی نداشته باشد، چون موجب وَهم و سُست شدن در اعتقادات می‌شود این ازدواج واجب نیست، هرچند نفس عمل زناشویی شما غلط نخواهد بود، چون عقد خوانده شده، ولی، چون موجب سستی در عقاید می‌شود، عقد جایز نیست.

بیشتر بخوانید : پاسخ سوال‌های شرعی درباره «احکام خمس و زکات»

بدون اجازه پدر می‌شود ازدواج کرد؟

مقام معظم رهبری در مورد اذن پدر احتیاط واجب را در نظر گرفته است، اما از نظر برخی از مراجع، درصورتی که دختر باکره رشیده باشد (سرپرست امورش خودش باشد.) ایرادی ندارد، البته از لحاظ قانونی باید از دادگاه حکم برای اذن ازدواج بگیرد که ثابت شود دختر رشیده است.

در خارج کشور که تحت قوانین کشور‌های دیگر هستیم و فرد مورد نظر مثلا مسیحی غیر ایرانی هست اذن پدر برای ازدواج موقت نیاز است؟

اولا ازدواج با کافر چه برای مرد و چه برای زن مسلمان جایز نیست، ثانیا خانم مسلمان با مرد مسیحی چه به صورت عقد دائم و چه عقد موقت نمی‌تواند ازدواج کند، اما مرد مسلمان با خانم مسیحی می‌تواند ازدواج کند که البته در فقه امامیه قول مشهور این است که فقط ازدواج موقت با زن کتابیه جایز و ازدواج دائم باطل است، درباره اذن پدر، امام (ره) می‌فرمایند: اگر پدر دختر مسیحی و خود دختر مسلمان است، پدر بر دختر ولایت ندارد و اذن پدر لازم نیست، ولی اگر دختر و پدر دختر هر دو مسیحی هستند، اذن پدر لازم است، در این مورد بین مراجع اختلاف است؛ آیت الله صافی در ازدواج دختر غیر اهل کتاب با مسلمان می‌فرمایند به قانون مسیحیت باید مراجعه شود اگر اذن پدر لحاظ می‌شود باید قانون را رعایت کرد.

آیا مرد می‌تواند با خاله همسر خود ازدواج کند؟

بله می‌تواند. آنچه حرام است ازدواج با خواهرزاده و برادرزاده همسر است که این نوع ازدواج اذن می‌خواهد.

با سلام من ۳۴ سال دارم و با دختری ۱۳ ساله آشنا شدم. هر دو عاشق هم هستیم و من با خانواده‌ام هم برای خواستگاری رفتم. خانواده دختر عرب زبان هستند و ساکن بوشهر هستیم. هر دو خانواده مخالف این ازدواج هستند. سوال اینجاست که آیا از لحاظ شرعی ازدواج ما مشکلی دارد یا اینکه اختلاف سن ما اشکال دارد؟

اختلاف سن به تنهایی مانع صحت ازدواج نیست، یعنی ازدواج فی‌ نفسه صحیح است، اما بایستی همه شرایط در نظر گرفته  و اذن گرفته شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پاسخ سوال های شرعی درباره احکام «شرایط عقد ازدواج»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..