تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اکثر کاربران از پردازنده گوشی هوشمند خود اطلاعی ندارند که اتفاق خوشایندی به‌نظر می‌رسد

بحث و تمرکز روی نوع و جزئیات پردازند‌ه‌ی گوشی هوشمند چند سالی است که جایی در میان کاربران دنیای فناوری ندارد؛ اگرچه در سال ۲۰۲۰ و با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ وضعیت کمی فرق کرده است. کوالکام پردازنده‌ی جدید خود را با قیمتی گران‌تر به بازار عرضه کرد که به‌دلیل برخی گزینه‌های اضافی، تا حدودی هم توجیه‌پذیر بود. دراین‌میان، برخی از تولیدکنندگان مجبور شدند از پردازنده‌های ضعیف‌تر همچون سری ۷۰۰ استفاده کنند که عموما در گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت به‌کار می‌رود.

عاشقان دنیای فناوری و دنبال‌کنندگان جدی اخبار و رویدادهای صنعت همیشه روی برتربودن پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند بحث می‌کنند. در‌حالی‌که اکثر کاربران عادی به پردازنده‌ی دستگاه اهمیتی نمی‌دهند و حتی از نام و جزئیات آن اطلاعی ندارند. بسیاری از کاربران نیز در زمان خرید، روی نوع پردازنده یا حتی شرکت سازنده‌ی آن هم تمرکز نمی‌کنند.

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد بدنه‌ی جامعه در زمان خرید گوشی هوشمند پردازنده را در اولویت‌های خود قرار نمی‌دهند و اکثر مردم برای ارتقای گوشی هوشمند و خرید دستگاه جدید چهار اولویت دیگر دارند. آن‌ها باتری، فضای ذخیره‌سازی، سرعت عملکرد و کیفیت دوربین را به‌عنوان دلایل اصلی خرید گوشی هوشمند برمی‌شمرند. البته نباید عامل سرعت را با عامل پردازنده اشتباه گرفت. مردم تنها به‌دنبال گوشی هوشمندی هستند که سرعت و پایداری مناسبی در عملکردهای مرسوم داشته باشد؛ ازاین‌رو، به مشخصات جزئی پردازنده اهمیتی نمی‌دهند. اکثر کارشناسان نیز تأیید می‌کنند سرعت نهایی درکنار قدرت پردازنده به عوامل دیگری همچون پیکربندی نرم‌افزاری و ترکیب اپلیکیشن‌های استفاده‌‌شده‌ی کاربر و ظرفیت رم نیز وابسته خواهد بود.

Galaxy A51 / گلکسی A51

گزارش‌های دیگر، ازجمله گزارش Global Web Index، روی رفتارهای خرید کاربران نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از خریداران گوشی‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت به برند گوشی خود وفادار می‌مانند. برخی مطالعات حتی این آمار را بیشتر گزارش می‌کنند که می‌تواند به یکی از نیروهای محرکه‌ی مهم خرید گوشی جدید تبدیل شود. به‌عنوان مثال، مالک گوشی سامسونگ به‌احتمال ۶۵ درصد مجددا همان برند را می‌خرد و این آمار برای طرفداران اپل به ۷۵ درصد می‌رسد. درنتیجه، می‌توان ادعا کرد خریداران پیش از بررسی مشخصات و قابلیت‌های پردازنده، شاید بهتر باشد جست‌وجو را به برند محبوب خود محدود کنند.

این رویکرد خریداران گوشی هوشمند به‌مراتب در بازار تکرار شده است؛ به‌ویژه در دسته‌ی گوشی‌های اقتصادی شاهد بی‌اهمیت‌بودن پردازنده‌ی اصلی در ذهن خریدار هستیم؛ به‌همین‌دلیل، به‌مرور گوشی‌های هوشمند اقتصادی با نمایشگرها و باتری‌های بزرگ و دوربین‌های حرفه‌ای عرضه می‌شود. طراحی محصولات این دسته نیز سال‌به‌سال بهتر می‌شود. به‌هرحال همین نکات، دلایل اصلی فروش گوشی هوشمند هستند و تنها عالی‌ یا به‌روز بودن یکی از قطعات سخت‌افزاری (CPU) به‌معنای فروش بهتر نخواهد بود. اگر کاربر بتواند گوشی هوشمندی با نمایشگر و باتری بزرگ‌تری بخرد، به‌دنبال همان مشخصات می‌رود و اطلاعات خسته‌کننده‌ای همچون نام و مدل پردازنده‌ی مرکزی برای او جذاب نیست. در سمت تولیدکننده نیز، افزایش ابعاد نمایشگر و باتری هزینه‌ی ارزان‌تری درمقایسه‌با بهبود پردازنده‌ی مرکزی دارد؛‌ درنتیجه، روند مذکور را می‌توان بازی بردبرد برای تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست.

نمایشگر، باتری، دوربین و سرعت کلی گوشی هوشمند، عوامل مهم‌تری برای خریداران هستند

سامسونگ را می‌توان مثالی عالی برای مطالعه‌ی توجه کاربران به پردازنده‌ی گوشی هوشمند دانست. به‌عنوان مثال، گوشی حدودا ۳۵۰ دلاری کره‌ای‌ها در فصل اول سال ۲۰۲۰ به پرفروش‌ترین گوشی بازار تبدیل شد؛ گوشی هوشمندی که از پردازنده‌‌ی میان‌رده‌ی Exynos 9611 بهره می‌برد. به‌علاوه، بسیاری از بررسی‌ها عملکرد و سرعت این گوشی را رضایت‌بخش نمی‌دانستند. بااین‌حال، هیچ‌کس به پردازنده و بررسی عملکرد و سرعت گوشی اهمیتی نداد و A51 به پرفروش‌ترین محصول بازار تبدیل شد.

کره‌ای‌ها در محتوای بازاریابی گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده‌ی اکسینوس،‌ به‌ نام پردازنده اشاره‌ای نمی‌کنند و تنها عبارت‌های دوهسته‌ای و چهارهسته‌ای را درکنار مشخصات پردازنده می‌نویسند؛ چون مطمئن‌اند هیچ خریداری به‌ اسم پردازنده اهمیت نمی‌دهد. چنین روندی تنها در گوشی‌های پایین‌رده و اقتصادی سامسونگ رخ نمی‌دهد و حتی در وب‌سایت رسمی گوشی پرچم‌دار شرکت، یعنی گلکسی S20، هم به نوع پردازنده اشاره‌ای نمی‌شود و درکنار تمامی محتوای بازاریابی جذاب درباره‌ی قابلیت‌های دیگر، تنها عبارت 7nm 64-bit Octa-Core Processor به‌عنوان مشخصات پردازنده وجود دارد.

گلکسی اس 20 اولترا / Galaxy S20 Ultra

از سال‌ها پیش، سامسونگ پردازنده‌های اختصاصی خود را هم درکنار پردازنده‌های کوالکام در بازارهای گوناگون استفاده می‌کرد و در محتوای بازاریابی هیچ‌گاه تمرکز زیادی روی نام پردازنده نمی‌شود. بسیاری از کاربران و کارشناسان اعتقاد دارند پردازنده‌های اکسینوس عملکرد و قدرت ضعیف‌تری از اسنپدراگون دارد؛ اما بازهم می‌بینیم در بازارهای پذیرای گوشی‌های گلکسی S با پردازنده‌ی اکسینوس، آمار فروش درخورتوجهی ثبت می‌شود.

تنها کاربران بسیار جدی دنیای فناوری از تفاوت جزئیات پردازنده‌ی گوشی هوشمند در مدل‌های گوناگون خبر دارند. همین اطلاعات باعث می‌شود آن‌ها در برخی مواقع حتی پردازنده را به‌عنوان عامل اصلی خرید دستگاه در نظر بگیرند. اگرچه همین طرفداران جدی عموما اولین خریداران محصول هستند و حتی می‌توانند مسیر محبوبیت گوشی هوشمند را تغییر دهند، درنهایت ترجیح و تمایل بدنه‌ی بازار، اهمیت فراوانی در محبوبیت و فروش نهایی گوشی هوشمند خواهد داشت. بااین‌حال، بازهم تأکید می‌شود عموم مردم گوشی‌‌های هوشمند را براساس عوامل بسیار متنوعی به‌جز پردازنده، انتخاب و خرید می‌کنند.

کاربران حرفه‌ای گوشی هوشمند می‌دانند کدام پردازنده بهترین عملکرد بازار را دراختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و همین ضعف را به‌عنوان نکته‌ی منفی محصول در نظر می‌گیرند؛ در‌حالی‌که خود آن‌ها هم می‌دانند این عامل در کاربری عادی تأثیری ندارد. نکته‌ی عجیب این است که همین طرفداران جدی و حرفه‌ای در دیگر بخش‌های گوشی هوشمند قطعات و تجربه‌هایی کمتر از حد عالی را می‌پذیرند. به‌عنوان مثال، آن‌ها حاضر‌ند نمایشگری با روشنایی کمتر را درکنار برترین پردازنده‌ی بازار تجربه کنند. ضعف در دیگر قسمت‌ها مانند دوربین جلو با فوکوس ثابت، مجهزنشدن به دوربین اصلی واید، پشتیبانی‌نکردن از شارژ بی‌سیم و... هم تأثیری در انتخاب آن‌ها نمی‌گذارد. درنهایت، کاربر متعصب گوشی هوشمند نمی‌تواند اسنپدراگون ۷۶۵ را به‌جای ۸۶۵ تحمل کند؛ اما مشکلی با ضعف در دیگر بخش‌ها ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

نکته‌ی مهم این است که لزوما دیگر تمامی گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار به تجهیز به قوی‌ترین و بهترین پردازنده‌ی بازار نیازی ندارند و به‌مرور انتخاب پردازنده مانند دیگر بخش‌های سخت‌افزاری، شامل جزئیات ظریف خواهد شد. پردازنده‌های امروزی به‌حدی قدرتمند شده‌اند که انتخاب تراشه‌ی پرچم‌دار تفاوت آن‌چنان زیادی با دیگر تراشه‌ها ندارد. درواقع، اغلب تولیدکنندگان و خریداران، تنها پردازنده‌ی پرچم‌دار را به این دلیل انتخاب می‌کنند که بهترین قطعه‌ی موجود در بازار را دراختیار داشته باشند؛ هرچند برتری ناچیز باشد. همچنین، قیمت دیگر قطعات سخت‌افزاری در گوشی‌های هوشمند روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند و این افزایش قیمت به شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند فشار می‌آورد و آن‌ها دیگر انتخاب پردازنده‌ی پرچم‌دار را لزوما گزینه‌ای منطقی نمی‌دانند؛ چون مزیت خاصی به محصول نهایی نمی‌افزاید.

اکسینوس سامسونگ / Samsung Exynos / اگزینوس

توضیحات گفته‌شده به‌هیچ‌وجه بر کاهش اهمیت پردازنده‌ی مرکزی متمرکز نیستند و پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند تأثیر زیادی بر دیگر قابلیت‌های گوشی همچون نرخ نوسازی نمایشگر، عملکرد بازی، گزینه‌های ارتباطی، قابلیت‌های دوربین و حتی عمر باتری می‌گذرد. تنها دلیل بیان این مطالب، تأکید بر آن نکته بود که اگر تجربه‌ی کلی کار با گوشی هوشمند روان و مناسب باشد، مردم به اسم و مدل نوشته‌شده در مقابل مشخصات SoC اهمیتی نمی‌دهند. به‌علاوه، فراموش نکنید نام‌ها و مدل‌ها برای کاربر عادی نشان‌دهنده‌ی ظرفیت‌های پردازنده یا دلایل برتری آن نخواهند بود.

اگر قصد دارید گوشی هوشمند بخرید، با اعداد و رقم‌های نوشته‌شده برای پردازنده‌ی مرکزی، به خرید آن متقاعد نشوید. شاید تجربه‌ی کلی گوشی کمتر از ادعای برتری پردازشی SoC باشد و به‌‌دلیل ارزان‌تر‌بودن مدل پردازنده‌ی گوشی هوشمند، قابلیت‌های دیگر آن همچون دوربین و نمایشگر و باتری را فراموش نکنید. درپایان، توصیه می‌کنیم دستگاهی را بخرید که بهترین ترکیب از قابلیت‌های و ظرفیت‌ها را صرف‌نظر از نام قطعات به شما ارائه می‌کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اکثر کاربران از پردازنده گوشی هوشمند خود اطلاعی ندارند که اتفاق خوشایندی به‌نظر می‌رسد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..