تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ثبت دادخواست ۵ میلیارد دلاری علیه گوگل

سه‌شنبه‌ی گذشته، دادخواستی صنفی علیه گوگل ثبت شد که ادعا می‌کند این شرکت بدون اجازه‌ی کاربران داده‌های آن‌ها را ‌هنگام فعالیت در اینترنت جمع‌آوری می‌کند. درواقع، این دادخواست صنفی ادعا می‌کند گوگل حتی هنگامی‌که کاربران در حال جست‌و‌جو در اینترنت در حالت خصوصی (Private) هستند، به‌طور غیرقانونی اطلاعات آن‌ها را به‌دست می‌آورد. این دادخواست از گوگل و شرکت مادر آن، یعنی آلفابت، خواسه است حداقل پنج‌میلیارد دلار (چهارمیلیارد پوند) غرامت بپردازد.

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند موقع استفاده از حالت ناشناس در مرورگر، تاریخچه‌ی جست‌و‌جوی آن‌ها در فضای وب ‌رهگیری‌شدنی نیست؛ با‌این‌حال، گوگل خلاف این موضوع را اعلام می‌کند. گوگل با تأیید ادعاهای اخیر، غیرقانونی‌بودن آن‌ها را تکذیب می‌کند و می‌گوید درباره‌ی داده‌هایی که درحالت جست‌و‌جوی خصوصی جمع‌آوری کرده، همواره صادق بوده و جزئیات آن‌ها را دردسترس قرار داده است. 

گفته می‌شود دادخواست صنفی جدید علیه غول فناوری‌محور اهل مانتین‌ویو شامل میلیون‌ها کاربر گوگل است که از روز اول ژوئن ۲۰۱۶ (۱۲ خرداد ۱۳۹۵) به‌بعد، ازطریق حالت خصوصی در اینترنت جست‌و‌جو کرده‌اند. این دادخواست جدید را روز سه‌شنبه شرکت حقوقی Boies Schiller Flexner در دادگاه فدرال سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا ‌ثبت کرده است.

محبوب‌ترین مرورگر بازار کروم محسوب می‌شود که گوگل آن را ساخته است. این مرورگر حالت خاصی به‌نام Incognito دارد که به کاربران امکان می‌دهد بدون اینکه نگران ثبت‌شدن تاریخچه‌ی جست‌و‌جو خود در دستگاه یا مرورگر وب خود باشند، وارد دنیای وب شوند. بااین‌حال، وب‌سایت‌هایی که کاربر از آن‌ها بازدید می‌کند، ممکن است ازطریق ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)  میزان استفاده‌ی کاربر از هر سایت را بتواند ردگیری کند. دادخواست جدید می‌گوید گوگل نباید رویکرد خود را برای جمع‌آوری داده‌های تقریبا تک‌تک آمریکایی‌هایی دارای رایانه یا گوشی ادامه دهد. طبق این دادخواست گوگل برای ردگیری فعالیت کاربران مخفیانه و غیرمجاز عمل می‌کند.

خوزه کاستنیدا به‌نمایندگی از گوگل ادعاهای مطرح‌شده در دادخواست صنفی جدید را به‌شدت رد می‌کند و می‌گوید: «ما هربار که شما تب جدیدی در حالت Incognito در کروم بازمی‌کنید، به‌صراحت می‌گوییم برخی وب‌سایت‌ها ممکن است اطلاعاتی از جست‌و‌جوی شما در اینترنت را جمع‌آوری کنند». گوگل می‌گوید جمع‌آوری داده‌های جست‌و‌جو حتی هنگام استفاده از حالت خصوصی به دارندگان وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد نحوه‌ی عملکرد محتواهای تولیدی‌، محصولات، فعالیت‌های بازاریابی و... را بهتر ارزیابی کنند.

از مدت‌‌ها پیش، امکان جست‌و‌جوی خصوصی در گوگل به کاربران ارائه می‌شود؛ اما شرکت حقوقی Boies Schiller Flexner می‌گوید سرانجام سه‌شنبه‌ی گذشته تصمیم گرفته به‌نمایندگی از سه فرد شاکی اهل ایالات متحده، گوگل را به ‌دادگاه بکشاند. این شرکت در بخشی از توضیحات مربوط به دادخواست جدید می‌گوید:

مردم سراسر دنیا از ردگیری، جمع‌آوری، ضبط‌شدن یا سوء‌استفاده از ارتباطات شخصی‌شان به‌وسیله‌ی شرکت‌های فناوری‌محور آگاه‌تر می‌شوند و نگرانی‌شان نیز افزایش پیدا می‌کند. شرکت‌های حوزه‌ی فناوری امروزه به ردگیری و جمع‌آوری اطلاعات کاربران متکی هستند و از این طریق درآمدزایی می‌کنند.

Boies Schiller Flexner می‌گوید کاربران می‌توانند افزونه‌ی خاصی را روی مرورگر خود نصب کنند تا ابزار گوگل آنالیتیکس را از کار بیندازد و جمع‌‌آوری داده‌هایشان متوقف شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ثبت دادخواست ۵ میلیارد دلاری علیه گوگل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..