تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




HDMI یا دیسپلی پورت؛ کدامیک برای گیمینگ بهتر است؟

درحالی‌که بسیاری از کاربران روی موارد مختلف ازجمله نوع کارت گرافیکی، میزان حافظه رم یا نوع پردازنده دقت می‌کنند؛ اما موارد بسیار ساده و پیش‌پا افتاده می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی افزایش لذت گیمینگ بگذارد. در مثالی ساده می‌توان به برخی از نرم‌افزارهای فعال در پس‌زمینه کامپیوتر اشاره کرد که میزان قابل توجهی از حافظه رم را اشغال می‌کنند و کاربر با نصب برخی از نرم‌افزارهای مدیریتی می‌تواند مانع چنین اقدامی شده و حجم قابل توجهی از حافظه رم را آزاد سازد.

در برخی حالات نیز کاربر با وجود استفاده از سخت‌افزاری نسبتا توانمند به علت عدم رعایت مواردی ساده اما مهم، نمی‌تواند از حداکثر توان سخت‌افزار خود استفاده کند. یکی از این موارد نیز نحوه اتصال رایانه به مانیتور است.

اصولا روش‌های مختلفی برای اتصال رایانه به مانیتور وجود دارد که در این مقاله به دو مورد از روش‌های رایج یعنی HDMI و Display‌Port می‌پردازیم.

کابل HDMI

HDMI: اتصال رایانه به مانیتور با استفاده از کابل HDMI از روش‌های رایج و استاندارد محسوب می‌شود که در حال حاضر بیشتر کاربران از این روش استفاده می‌کنند. استفاده از چنین روشی برای زمانی که فاصله بسیاری میان دستگاه و مانیتور وجود دارد، بسیار مناسب است؛ زیرا افت بسیار کمی در کیفیت به وجود می‌آید. هزینه استفاده از کابل HDMI نیز از دیسپلی پورت کمتر است.

نکات مثبت

طول کابل تاثیر کمتری روی کیفیت دارد هزینه کمتر نسبت به دیسپلی‌ پورت

نکات منفی

نرخ انتقال پایین‌تر نسبت به دیسپلی پورت عدم پشتیبانی از انویدیا G-Sync عدم برخورداری از کلیپ‌های اتصال‌دهنده عدم امکان پخش تصویر روی چند صفحه نمایشگر

درباره نکته آخر باید گفت که برای استفاده از هر تعداد نمایشگر نیاز به همان تعداد درگاه HDMI وجود دارد و نمی‌توانیم با استفاده از تنها یک درگاه HDMI چند نمایشگر را به رایانه متصل کنیم.

کابل دیسپلی پورت

DisplayPort: برای مدتی می‌شود که تکنولوژی دیسپلی پورت معرفی شده است و در حال حاضر نیز بیشترین نرخ انتقال داده را ارائه می‌دهد. درواقع چنین فناوری امکان استفاده از نرخ نوسازی بالاتر و حتی در رزولوشن 8K را فراهم می‌کند. با این حال استفاده از دیسپلی پورت معایبی نیز دارد که می‌توان به افت شدید کیفیت در استفاده از کابلی با متراژ بالا اشاره کرد.

نکات مثبت

برخورداری از نرخ انتقال بالاتر از HDMI پشتیبانی بهتر از فناوری همگام‌سازی (Sync) برخورداری از کلیپ‌های اتصال‌دهنده پشتیبانی ایده‌آل از فناوری‌های AMD FreeSync و انویدیا G-Sync امکان پخش تصویر روی چند صفحه نمایشگر تنها با یک درگاه دسیپلی پورت

نکات منفی

افت شدید کیفیت هنگام استفاده از کابلی با متراژ بالا

در کل باید گفت که هریک از دو فناوری HDMI و دیسپلی پورت طی سال‌های گذشته با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه بودند و با هربار معرفی نسخه‌ای جدید، شاهد بهبود عملکرد آن‌ها بودیم. با این حال، برای گیمینگ و تجربه بهتر هنگام اجرای بازی‌های ویدیویی گفته می‌شود که دیسپلی پورت گزینه به‌مراتب بهتری است. 

با این حال اگر به دنبال هزینه کمتری هستید و کیفیت خروجی 1080p یا 1440p مدنظرتان است، می‌توانید از درگاه HDMI برای اتصال مانیتور به رایانه شخصی استفاده کنید.

مقایسه نرخ انتقال داده میان نسخه‌های مختلف HDMI و DIsplayPort

باید در نظر داشت که دو فناوری اتصال HDMI و DisplayPort از نسخه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که در برخی موارد نسبت به یکدیگر ضعیف‌تر یا توانمندتر هستند. درواقع زمانی که از دیسپلی پورت ۲.۰ صحبت می‌کنیم شاهد نرخ انتقال داده به ظرفیت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه هستیم و این موضوع در حالی است که برترین مدل کنونی HDMI به نسخه ۲.۱ تنها قادر به انتقال ۴۸ گیگابیت داده بر ثانیه است.

در جدول زیر مشاهده خواهید کرد که هر نسخه از HDMI و دیسپلی پورت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

نوع فناوری/مولفه‌ها حداکثر خروجی حداکثر نرخ انتقال داده دیسپلی پورت ۱.۳

1080p با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی

1440p با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی

4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی

8K با نرخ نوسازی ۳۰ هرتزی

۳۲ گیگابیت بر ثانیه دیسپلی پورت ۱.۴

1080p با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی

1440p با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی

4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی

8K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی

۳۲ گیگابیت بر ثانیه دیسپلی پورت ۲.۰

1080p با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی

1440p با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی

4K با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی

8K با نرخ نوسازی ۸۵ هرتزی

16K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی

۸۰ گیگابیت بر ثانیه HDMI نسخه ۱.۴

1080p با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی

1440p با نرخ نوسازی ۷۵ هرتزی

4K با نرخ نوسازی ۳۰ هرتزی

۱۰ گیگابیت بر ثانیه HDMI نسخه ۲.۰

1080p با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی

1440p با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی

4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی

8K با نرخ نوسازی ۳۰ هرتزی

۱۸ گیگابیت بر ثانیه HDMI نسخه ۲.۱

1080p با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی

1440p با نرخ نوسازی ۳۸۵ هرتزی

4K با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی

8K با نرخ نوسازی ۳۰ هرتزی

۴۸ گیگابیت بر ثانیه

با نگاهی به مشخصات ارائه‌شده در جدول بالا می‌توان تفاوت میان نسخه‌های مختلف دیسپلی‌پورت و HDMI را مشاهده کرد. همانطور که مشاهده می‌شود HDMI گزینه‌ای مناسب برای رزولوشن‌های پایین مانند 1080p و 1440p است؛ اما نمی‌تواند گزینه‌ای مناسب برای رزولوشن‌های بالا باشد، زیرا توان ارائه نرخ نوسازی بالا را ندارد.

در طرف مقابل، دیسپلی پورت تحت هر شرایطی کیفیت به مراتب بهتری را به کاربر ارائه می‌دهد. در دیسپلی پورت نسخه ۲.۰ نه‌تنها می‌توان از رزولوشن 16K استفاده کرد، بلکه امکان استفاده از این رزولوشن با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی وجود دارد.

تفاوت میان نسخه های مختلف HDMI و دیسپلی پورت

در مورد تاندربولت نیز باید گفت که این فناوری برپایه‌ی دیسپلی‌پورت طراحی شده است. با وجود اینکه امکان اتصال نمایشگر به رایانه شخصی با استفاده از درگاه USB وجود دارد؛ اما چنین قابلیتی درواقع از فناوری دیسپلی پورت استفاده می‌کند.

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای دیسپلی پورت، امکان اتصال ۴ نمایشگر به‌صورت همزمان به رایانه تنها با استفاده از یک درگاه دیسپلی پورت اشاره کرد. در حالی که چنین امکانی با درگاه HDMI وجود ندارد، نکته قابل تامل افت بسیار ناچیز کیفیت در زمان استفاده از ۴ نمایشگر به‌صورت همزمان با استفاده از درگاه دیسپلی پورت است.

همگام‌سازی کارت گرافیک با نمایشگر در حالت گیمینگ

شاید از مهم‌ترین ویژگی‌های دیسپلی پورت را بتوان پشتیبانی آن از همگام‌سازی نمایشگر با پردازنده گرافیکی دانست که در حال حاضر به‌روزترین فناوری‌های همگام‌سازی توسط دو شرکت AMD و انویدیا ارائه می‌شود. دیسپلی پورت از هردو نسخه همگام‌سازی AMD FreeSync و انویدیا G-Sync پشتیبانی می‌کند؛ اما با کابل HDMI تنها می‌توان از همگام‌سازی AMD FreeSync استفاده کرد، البته به شرطی که نمایشگر نیز از چنین ویژگی پشتیبانی کند.

فناوری همگام سازی AMD FreeSync و انویدیا G-Sync

برتری دیگر دیسپلی پورت نسبت به HDMI در طراحی آن است. طراحی اتصال آن به‌گونه‌ای است که از کلیپ‌های اتصال‌دهنده استفاده می‌کند تا کابل به راحتی از درگاه کنده نشود. این موضوع در حالی است که کابل HDMI از چنین کلیپ‌هایی استفاده نمی‌کند.

از طرف دیگر دیسپلی پورت را تنها در شرایطی می‌توان استفاده کرد که متراژ کابل در حد استاندارد باشد؛ اما امکان استفاده از کابل HDMI در متراژ ۳۰ متری نیز با کمترین میزان افت کیفیت وجود دارد.

جمع‌بندی

دیسپلی پورت ایده‌آل برای گیمینگ با برخورداری از سخت‌افزاری توانمند است. درواقع با استفاده از چنین فناوری می‌توان از اجرای بازی در حالت 4K و نرخ نوسازی تا حداکثر ۲۴۰ هرتزی استفاده کرد؛ البته چنین حالتی به سخت‌افزار استفاده شده توسط کاربر نیز بستگی دارد.

مقاله‌های مرتبط:

از سویی دیگر HDMI گزینه‌ای مناسب برای گیمرهایی است که تجربه بازی را در حالت 1080p یا 1440p می‌پسندند و بودجه کمتری برای گیمینگ در نظر گرفته‌اند. همانطور  که در جدول نیز مشاهده شد فناوری HDMI در رزولوشن‌های ذکرشده قادر به ارائه نرخ نوسازی قابل توجهی است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «HDMI یا دیسپلی پورت؛ کدامیک برای گیمینگ بهتر است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..