تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ویکی پدیا قوانینی جدید برای مقابله با رفتارهای نامطلوب ویراستاران وضع می‌کند

براساس بیانیه‌ای رسمی،‌ ویکی‌پدیا در پی وضع قوانین جدیدی است تا بتواند از رفتارهای نامطلوب برخی ویراستاران مانع شود. بنیاد غیردولتی ویکی‌مدیا (Wikimedia Foundation)، مالک سرویس محبوب ویکی‌پدیا، از اتخاذ تصمیمات جدیدی خبر می‌دهد که تا پیش از پایان سال جاری میلادی، قصد دارد آن‌ها را به ‌مرحله‌ی اجرایی برساند. ویکی‌پدیا یکی از بانک‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا است که داد‌ه‌های آن را افراد داوطلب می‌نویسند و به‌روزرسانی می‌کنند.

تعداد درخورتوجهی از داوطلبان ویکی‌پدیا، به‌ویژه زنان و اعضای جامعه‌ی دگرباشان جنسی (LGBTQ)، مدعی شده‌اند دیگر ویراستاران این پلتفرم تهمت‌های نابجایی می‌زنند و برای آن‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند. هیئت‌امنای ویکی‌مدیا در بیانیه‌ای می‌گوید حفظ حقوق کاربران و رعایت قوانین مدنی یکی از ارزش‌های اصلی این بنیاد است. 

کاترین ماهر، مدیر اجرایی ارشد بنیان ویکی‌مدیا، در بیانیه‌‌ای جدید می‌گوید:

باید در همکاری با یکدیگر فرهنگی سالم و همه‌گیر ایجاد کنیم که تک‌تک افراد در آن احساس خشنودی کنند؛ جایی که همه حس کنند مشارکتشان در پلتفرم کاری ارزشمند است و به خط فکری‌شان اهمیت داده می‌شود. هدف ما این است همه‌ی دانش دنیا را در سرویس ویکی‌پدیا جای دهیم. خلق چنین فرهنگ سالم و همه‌گیری می‌تواند قدمی اساسی در مسیر رسیدن به هدف اصلی باشد.

بنیاد ویکی‌مدیا برای تبدیل سرویس ویکی‌پدیا به‌جای سالم‌تر و بهتر، از وضع مجموعه‌قوانین جدیدی خبر می‌دهد؛ قوانینی که رعایت آن‌ها برای همه‌ی داوطلبان الزامی است. درواقع، ویکی‌مدیا نظام‌نامه‌ی اخلاقی جدیدی برای اعضای جامعه‌اش وضع کرده است که اگر داوطلبان رعایت نکنند، ریسک مسدودشدن حساب کاربری‌شان یا محدودشدن دسترسی‌های آن را می‌پذیرند. اگر داوطلبان حس کنند به توضیحات بیشتری برای فهمیدن کامل قوانین نیاز دارند، ویکی‌مدیا جزئیات بیشتری دردسترس آن‌ها قرار می‌دهد. 

در سال‌های اخیر، ویکی‌پدیا توانسته جایگاه خود را به‌عنوان یکی از منابع مطمئن اینترنت برای ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی مباحث مختلف تثبیت کند. با‌این‌حال، کاربران همواره از این سرویس انتقادهایی کرده‌اند که از بین آن‌ها می‌توانیم به نبود تعادل جنسیتی و حتی ایجاد آزار و اذیت برای قشرهایی خاص اشاره کنیم. درحدود یک دهه است که این انتقادات کم‌و‌بیش به ویکی‌پدیا وارد می‌شود. 

مطالعه‌ی جدید دانشگاه واشینگتن به شکاف جنسیتی بین ویراستاران ویکی‌پدیا اشاره می‌کند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد شمار درخورتوجهی از ویراستان زن یا ویراستاران متعلق به جامعه‌ی دگرباشان جنسی نگران امنیت خودشان هستند. برخی از زنانی که در ویکی‌پدیا مقاله‌ها را ویرایش می‌کنند، به محققان دانشگاه واشینگتن گفته‌اند بیشتر اوقات ویراستاران مرد به کارهایشان تعارض و از آن‌ها بازخورد منفی دریافت می‌کنند. 

رسانه‌ی نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۱۹ مقاله‌ای اختصاصی منتشر کرد. این مقاله‌ به نگرانی‌هایی اشاره می‌کند که افراد تراجنسیتی برای داوطلب‌‌شدن در ویرایش مقاله‌های ویکی‌پدیا با آن‌ها مواجه هستند. یکی از این ویراستاران به نیویورک‌تایمز گفته است افرادی ناشناس او را به مرگ تهدید کرده‌اند.

نمی‌توان از ویکی‌پدیا به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی رسمی نظیر فیسبوک یا توییتر یاد کرد؛ با‌این‌حال، این پلتفرم به‌طورکلی محیطی اجتماعی فراهم می‌کند. درواقع، ویراستاران ویکی‌پدیا می‌توانند با یکدیگر تعامل برقرار و پس از انتشار مقاله روی پلتفرم، درصورت صلاح‌دید آن را ویرایش کنند. این رویکرد ویکی‌پدیا باعث شده است به‌نوعی زیرساخت‌های لازم برای اذیت‌کردن بقیه فراهم شود. 

درواقع، وقتی داوطلب صفحه‌ای جدید به فهرست مقاله‌های ویکی‌پدیا اضافه می‌کند، ممکن است ویراستاری دیگر آن را حذف کند یا لحظاتی پس از انتشار، آن را ویرایش و اطلاعاتی نادرست و توهین‌آمیز به آن تزریق کند. همچنین، حذف صفحات باعث می‌شود نویسنده‌ی اصلی مجبور شود دوباره کارهای مربوط‌ به انتشار مقاله را انجام دهد. متأسفانه نظارت چندان دقیقی هم روی این روند وجود ندارد؛ به‌همین‌دلیل، نوعی رقابت در بین ویراستاران ایجاد شده است.

طبق اطلاعیه‌ی جدید بنیاد ویکی‌مدیا، روند توسعه‌ی نظام‌نامه‌ی اخلاقی جدید سرویس ویکی‌پدیا در دو مرحله‌ انجام می‌شود. در مرحله‌ی اول، خط مشی جدیدی برای رویدادهای حضوری و مجازی وضع می‌شود. همچنین، ویکی‌مدیا از تغییر قوانین مربوط‌ به برخی فضاهای فنی نظیر اتاق‌های چت و دیگر سرویس‌های ارائه‌شده‌ی این بنیاد خبر می‌دهد. هیئت‌امنای ویکی‌مدیا قرار است قوانین جدید را تا ۳۰ اوت ۲۰۲۰ (۹ شهریور ۱۳۹۹) تصویب کند. همچنین در مرحله‌ی دوم، هیئت‌امنا قصد دارد مجازات‌های مربوط‌ به شکسته‌شدن قوانین جدید را ‌تصویب کند. ناگفته نماند این مرحله تا پیش از پایان سال جاری میلادی به‌پایان خواهد رسید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قوانین جدید ویکی‌پدیا چیست؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ویکی پدیا قوانینی جدید برای مقابله با رفتارهای نامطلوب ویراستاران وضع می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..