تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی قیمت موبایل درصورت حل نشدن مشکلات واردات

تحولات بازار موبایل در روزهای اخیر و افزایش قیمت گوشی تلفن همراه، تأثیر مستقیمی روی قشر آسیب‌پذیر جامعه گذاشته است. در روزهایی که بخش عمده‌ای از آموزش کشور، جلسات کاری، خرید و... با استفاده از موبایل انجام می‌شود، بی‌ثباتی بازار موبایل به بالاترین حد خود رسیده است. عدم تخصیص ارز و طولانی بودن فرایند ثبت سفارش و واردات کالا باعث شده است کالای مورد نیاز کشور وارد نشود و درنتیجه تعادل میان عرضه و تقاضای بازار موبایل به هم بخورد.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی که یکی از تشکل‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران است بازار تحولات تلفن همراه را همواره نظارت می‌کند. تحلیل بازار و مطالعه‌ی گزارش‌های دریافتی از وارادات و مصرف موبایل کشور و ارائه‌ی آن به وزارت صمت و سایران تصمیم‌گیران این حوزه کمک می‌کند دید بهتری نسبت به شرایط کشور داشته باشند و با پیاده‌سازی راه‌کارهای ارائه شده التهابات بازار موبایل را کاهش دهند.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در بیانیه‌ای که در اختیار زومیت نیز قرار گرفته است می‌گوید فرایند سفارش کالا، واردات، آماده‌سازی و توزیع آن حدود ۵۰ روز زمان می‌برد؛ بنابراین تنظیم بازار و تأمین کالای مورد نیاز کشور تنها درصورتی امکان‌پذیر است که فرایند سفارش و تخصیص ارز به آن به‌طور منظم، ادامه‌دار و بدون وقفه انجام شود. 

با شیوع ویروس کرونا در کشور، از اواسط اسفند سال گذشته تا امروز، بخش عمده‌ای از تخصیص ارز بازرگانان حوزه‌ی موبایل، تبلت و لوازم جانبی بی‌اعتبار و منقضی شده است. همچنین از طرفی دیگر حجم بالایی از کالاهای وارداتی در گمرک کشور دپو شده است زیرا به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تحریم‌ها، ارز لازم به ترخیص این مدل کالا اختصاص داده نمی‌شود. 

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی پیش‌بینی کرده است اگر فراید زمان‌بر ثبت سفارش و تخصیص ارز برای ترخیص آن‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها، معضل بزرگ کمبود جهانی کالا و مشکلات عمده در زنجیره‌ی عرضه و تولید خواهیم بود. در دو هفته‌ی اخیر شرایط از آنچه تصور می‌شود نیز بحرانی‌تر شده است. تعطیلی مراکز آموزشی ادامه پیدا کرده و هنوز هم آموزش‌ها در بستر آنلاین به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه می‌شود.

ازطرف دیگر اپلیکیشن شاد که از سوی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده تقاضای موبایل را در بازار افزایش داده است. از ابتدای سال ۹۹ تا نیمه‌ی اردیبهشت تنها ۷۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است درحالی‌که مصرف ماهانه‌ی کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است؛ بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که تعداد تلفن‌های همراه وارد شده به کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ پاسخگوی نیاز بازار نیست و به همین دلیل بازار موبایل کشور ملتهب شده است.

کمبود جهانی کالا به دلیل ویروس کرونا، بالا رفتن نرخ ارز، بسته شدن مرزها، محدودیت‌های ترانزیتی برای واردات کالا و معرفی اپلیکیشن شاد دست به دست هم داده است تا تعادل میان عرضه و تقاضای بازار موبایل کشور به هم بخورد و اطمینان از تأمین محصولات آینده‌ی بازار موبایل کشور را در هاله‌ی از ابهام فرو ببرد.

تقاضا در بازار موبایل افزایش پیدا کرده است، عرضه‌ی کالا به حداقل رسیده است، قیمت ارز بالا رفته است و ارز لازم به واردات موبایل تخصیص داده نمی‌شود؛ ازطرف دیگر زمانی‌که واردکنندگان نتوانند کالای مورد نیاز بازار را تأمین کنند زمینه‌ی قاچاق کالا با سوءاستفاده از رویه‌ی مسافری بار دیگر در کشور مهیا می‌شود که تهدیدی جدی به حساب می‌آید و مشکلات زیاد دیگری را به‌همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط:

گزارش‌های سامانه‌ی همتا نشان می‌دهد مصرف سالانه‌ی موبایل به‌طور متوسط در کشور ۱۴ میلیون دستگاه با ارزش میانگین ۱۵۰ دلار است. در دوران کرونا و پسا کرونا عمده‌ی کارهای مربوط به آموزش آنلاین، ارتباطات و جلسات، فرایندهای خرید مجازی، حتی پزشکی (ویزیت بیماران) و امور بانکی از طریق موبایل انجام می‌شود و موبایل را به موثرترین ابزار ارتباطی مردم کشور تبدیل کرده است.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پایان از دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت صمت و بانک مرکزی خواسته است تا ارز لازم به واردات موبایل اختصاص پیدا کند و درنتیجه فرایند ثبت سفارش، واردات و ترخیص گوشی تلفن همراه تسریع شود.

با انجام این کار التهاب بازار موبایل فروکش می‌کند و مصرف‌کننده می‌تواند در این شرایط نامناسب اقتصادی گوشی تلفن همراه را با قیمت واقعی خریداری کند. درغیر این صورت افزایش نامتعارف قیمت موبایل در روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد، کسب‌وکارهای فعال حوزه‌ی موبایل تعطیل می‌شوند و ۱۰۰ها هزار نفر از شاغلین صنعت موبایل شغل خود را از دست خواهند داد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی قیمت موبایل درصورت حل نشدن مشکلات واردات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..