تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هرآنچه باید درباره گوگل اسیستنت، دستیار صوتی هوشمند گوگل بدانید

گوگل تصمیم دارد تا کارایی سیستم جست‌وجوی خود را هرچه بیشتر برای کاربران افزایش دهد. این صحبتی بود که ریک استرلو، معاون ارشد گوگل در بخش Devices and Services، در رویداد Made by Google در اکتبر ۲۰۱۹ مطرح کرد. یکی از حوزه‌های تمرکز و توجه استرلو و دیگر مدیران گوگل که با عبارت مذکور هم‌خوانی دارد، بهبود دستیار مبتنی‌بر هوش مصنوعی شرکت، یعنی گوگل اسیستنت است؛ دستیار هوشمندی که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و از آن زمان به‌مرور خود را به یکی از دستیارهای محبوب موجود در دنیای فناوری تبدیل کرد.

مقاله‌های مرتبط:

کاربران دنیای گوشی هوشمند و طرفداران فناوری هوش مصنوعی و بسیاری دیگر از دسته‌های کنونی کاربران شخصی و سازمانی دنیای فناوری، به‌مرور به‌سمت دستیارهای هوشمند جذب می‌شوند. گوگل اسیستنت هم به‌لطف سیستم‌عامل اندروید روزبه‌روز نفوذ خود را در بازار افزایش می‌‌دهد و حتی سیستم‌‌های عامل رقیب را هم نشانه می‌رود. درادامه‌ی این مطلب زومیت،  مشخصات و کاربردهای گوگل اسیستنت و انواع کاربردها و وظایف انجام‌دادنی با کمک آن را ذکر کرده‌ایم.

گوگل اسیستنت چیست؟

گوگل اسیستنت دستیار دیجیتالی هوشمند در گروه دستیارهای صوتی به‌شمار می‌رود که در کنفرانس Google I/O سال ۲۰۱۶ در کالیفرنیا معرفی شد. در سپتامبر همان سال، اولین پیش‌نمایش این ابزار در نرم‌افزار پیام‌رسان گوگل الو (Google Allo) دیده شد. اولین گوشی هوشمند مجهز به گوگل اسیستنت، گوگل پیکسل بود که در اکتبر ۲۰۱۶ معرفی شد. گوگل هوم دستگاه دیگر مجهز به دستیار هوشمند بود که در همان سال به بازار آمد. از آن زمان گوگل به‌مرور دستگاه خود را برای پلتفرم‌های دیگر هم توسعه داد.

گوگل اسیستنت مانند دستیارهای صوتی هوشمند دیگر همچون اپل سیری و آمازون الکسا و مایکروسافت کورتانا، وظایف متعددی را با دستورهای صوتی انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، می‌توان به ارائه‌ی اطلاعات براساس درخواست کاربر و کاربردهایی همچون خرید آنلاین و رزرو رستوران و ارسال پیام به‌جای کاربر اشاره کرد. البته امکان نوشتن دستورها برای گوگل اسیستنت هم وجود دارد و نمی‌توان آن را ابزاری صرفا صوتی دانست.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

هوش مصنوعی قلب تپنده و زیرساخت اصلی گوگل اسیستنت است که براساس فناوری‌هایی همچون پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین دستورهای کاربر را درک می‌کند و اقدام مناسب را انجام می‌دهد. گوگل اسیستنت را می‌توان بنیاد اصلی استراتژی ساندار پیچای مبنی‌بر اولویت‌دادن به هوش مصنوعی دانست. مدیرعامل گوگل ساختار این استراتژی را در سال ۲۰۱۶ شرح داد.

گوگل پیش از توسعه‌ی گوگل اسیستنت، دستیار دیجیتال دیگری ساخته بود که به‌نام گوگل ناو (Google Now) شناخته می‌شد. اگرچه گوگل ناو هنوز هم به فعالیت ادامه می‌دهد، تفاوت‌های ساختاری متعددی با گوگل اسیستنت دارد که یکی از این تفاوت‌ها تکیه‌ی بیشتر گوگل اسیستنت بر مکالمه با کاربر و بهره‌مندی بیشتر از هوش مصنوعی است. پیچای قبلا گفته بود که هدف نهایی گوگل اسیستنت ساختن گوگل شخصی‌سازی‌شده‌ای برای هر کاربر است که بسته به نیازها و علایق او عمل می‌کند. درنهایت، می‌توان گوگل اسیستنت را پایه‌ی اتصال و ارتباط تمامی محصولات اصلی گوگل در حوزه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار دانست.

اهمیت گوگل اسیستنت از این جنبه شکل می‌گیرد که آینده‌ی استراتژی و رویکرد گوگل را در محصولات متمرکز بر مصرف‌کننده نشان می‌دهد. درواقع، صرف‌نظر از قابلیت‌هایی که امروز در دستیار هوشمند غول موتور جست‌وجو دیده می‌شود، کارایی‌هایی که برای آینده‌ی آن در نظر گرفته شده‌اند، اهمیت را چندبرابر می‌کنند. درواقع باتوجه‌به اظهارنظر مدیران خود گوگل، می‌توان ادعا کرد که آن‌ها تغییر وضعیت و رویکردی از موبایل به هوش مصنوعی را مانند تغییر وضعیت و رویکرد از وب به موبایل، برای آینده‌ی دنیای فناوری تجسم می‌کنند.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

امروزه، سخت‌افزار دیگر اهمیت زیادی در رقابت دنیای فناوری ندارد و تولیدکننده‌های گوشی هوشمند همگی به سخت‌افزارهای مشابه دسترسی دارند. دراین‌میان، ابزارها و خدماتی که هر شرکت در اکوسیستم خود به کاربر ارائه می‌کند، اهمیت بیشتری دارد؛ به‌همین‌دلیل، نسل بعدی نرم‌افزارها و خصوصا هوش مصنوعی، اهمیت زیادی در شکل‌گیری مزیت رقابتی در دنیای فناوری دارند. گوگل با همین رویکرد، گوگل اسیستنت را به‌گونه‌ای طراحی کرد که مرکز ارتباطی مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها همچون گوشی‌های اندرویدی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان و ابزارهای هوشمندسازی خانه باشد. شرکت‌های دیگر هم در این رقابت به‌سختی تلاش می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان آمازون و اپل را نام برد.

گوگل اسیستنت بر چه حوزه‌هایی تأثیر می‌گذارد؟

ظهور و توسعه‌ی گوگل اسیستنت بیش از همه مصرف‌کننده‌های حاضر در اکوسیستم گوگل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کاربران گوشی‌های اندرویدی بیش از همه از گوگل اسیستنت بهره می‌برند و درکنار آن‌ها، علاقه‌مندان به فناوری‌های خانه‌ی هوشمند و به‌طورکلی اینترنت اشیاء، از قابلیت‌های دستیار هوشمند گوگل استفاده می‌کنند.

گوگل هوم، راهکار گوگل برای خانه‌های هوشمند، ابزاری عالی برای استفاده از گوگل اسیستنت در اکوسیستم اینترنت اشیاء محسوب می‌شود. گوگل هوم قابلیت تشخیص دستور از چند کاربر را دارد و پاسخ‌های مفهوم و طبیعی به هریک از آن‌ها ارائه می‌کند. گوگل اسیستنت همچنین می‌تواند پاسخ‌های تصویری به دستورهای ارسال‌شده به گوگل هوم را به دستگاه متصل ارسال کند. ترکیبی که با اتصال گوشی هوشمند اندرویدی، گوگل هوم، تلویزیون هوشمند مبتنی‌ر اندروید و نمایشگرهای هوشمند در خانه ایجاد می‌شود، حداکثر کارایی را از گوگل اسیستنت در خانه ارائه می‌‌کند.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

گوگل اسیستنت با ابزارهای هوشمند جانبی متعددی هماهنگ است. از میان آن‌ها می‌توان به اکوسیستم SmartThings و دستگاه‌های iOS و خودروهای هوشمند مبتنی‌بر اندروید اشاره کرد. کاربران حتی می‌توانند دستگاه کروم‌کست را نیز به گوگل اسیستنت متصل کنند. هماهنگی این‌چنینی نشان می‌دهد که اهالی مانتین ویو تصمیمی جدی برای افزایش نفوذ دستیار هوشمند خود دارند.

گوگل با دستیار صوتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی، آینده‌ی دنیای فناوری را نشانه رفته است

توسعه‌دهنده‌ها دسته‌ی دیگری هستند که با بهبود کارایی‌های گوگل اسیستنت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. هرچه توانایی‌های دستیار مبتنی‌بر هوش مصنوعی بیشتر شود، آن‌ها هم امکان ارائه‌ی خدمات بیشتری مبتنی‌بر هوش مصنوعی در سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود را خواهند داشت. گوگل همچنین ابزاری توسعه‌ای برای دستیار هوشمندش (Google Assistant SDK) ارائه کرده که پیاده‌سازی گوگل اسیستنت را در سخت‌افزارها و نرم‌افزارها آسان می‌کند.

چگونه از گوگل اسیستنت استفاده کنیم؟

گوگل اسیستنت امروزه در دسته‌ی گسترده‌ای از دستگاه‌ها ارائه می‌شود. علاوه‌بر گوشی‌های اندرویدی که به‌صورت پیش‌فرض مجهز به دستیار گوگل هستند، کاربران اندروید می‌توانند نرم‌افزار اختصاصی آن را نیز برای گوشی خود دریافت کنند. گجت‌‌های هوشمندی همچون گوگل هوم، ابزارهای پوشیدنی مبتنی‌بر Wear OS، تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی و خودروهای هوشمند مبتنی‌بر سیست‌عامل اندروید، همگی از گوگل اسیستنت پشتیبانی می‌کنند. حتی کاربران iOS هم می‌توانند اپلیکیشن اختصاصی گوگل اسیستنت را برای آیفون و آیپد دریافت کنند. گوگل دستیار هوشمند خود را در لپ‌تاپ‌های اختصاصی گوگل بوک و تبلت گوگل اسلیت نیز عرضه می‌کند و اکثر کاربران Chrome OS می‌توانند گوگل اسیستنت را در کروم‌بوک راه‌اندازی کنند.

پیکسل 4 ایکس ال گوگل / google pixel 4 xl

نکته‌ی مهم در استفاده از گوگل اسیستنت این است که کاربر پس از راه‌اندازی سرویس و اتصال آن به حساب کاربری گوگل خود، باید به‌صورت متناوب از آن استفاده کند تا هوش مصنوعی به‌نوعی روند یادگیری را طی کند. با افزایش استفاده از دستیار هوشمند، کیفیت اطلاعات ارائه‌شده‌ی آن هم بهبود پیدا می‌کند و به‌مرور اطلاعاتی متناسب‌تر با کاربر ارائه می‌دهد.

گوگل اسیستنت در نسخه‌های ابتدایی فقط با دستورهایی همچون Hey Google و Ok Google شروع به کار می‌کرد و به دستورهای صوتی گوش می‌داد. پس از مدتی، اهالی مانتین ویو قابلیتی به‌نام Continued Conversation را به دستیار هوشمند اضافه کردند که مکالمه‌های ادامه‌دار را با آن ممکن می‌کند. درنتیجه، امروز گوگل اسیستنت می‌تواند مکالمه‌ها را ردگیری کند و طبق صحبت‌های قبلی، کارها را پیش ببرد. از توسعه‌‌های دیگر در سال‌های اخیر می‌توان به قابلیت Routines اشاره کرد که امکان اجرای چند وظیفه‌ی پشت‌سرهم را با یک دستور صوتی اولیه فراهم کرد. به‌عنوان مثال، پس از گفتن عبارت «Hey Google, I am home»، مجموعه‌ای از دستورها در سیستم خانه‌ی هوشمند کاربر اجرا می‌شود. دستیار صوتی هوشمند گوگل از ۳۰ زبان زنده‌ی دنیا پشتیبانی می‌کند و چهار صدای متفاوت را می‌توان در آن انتخاب کرد.

گوگل اسیستنت چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طورکه دیدید، امروز گوگل اسیستنت در مجموعه‌ای از ابزارها از گوشی هوشمند و تبلت‌های اندروید و iOS، تا گجت‌های پوشیدنی و محصولات خانه‌ی هوشمند دردسترس کاربران قرار دارد. اگرچه زبان فارسی هنوز در میان زبان‌های تحت پشتیبانی دستیار هوشمند گوگل نیست، با بهره‌مندی از زبان‌های دیگر، خصوصا انگلیسی، می‌توان کاربردهای بسیار متنوعی از گوگل اسیستنت استخراج کرد. اگر دستیار هوشمند گوگل را در سخت‌افزارهای اختصاصی خود شرکت مانند گوگل هوم یا گوشی گوگل پیکسل به‌کار بگیرید، توانایی‌های آن بیشتر هم می‌شود. درادامه، برخی از کاربردهای گوگل اسیستنت را در استفاده‌ی روزمره شرح می‌دهیم.

پیکسل 4 ایکس ال گوگل / Google Pixel 4 XL

پیداکردن گوشی هوشمند

همان‌طورکه گفته شد، بیشترین استفاده از دستیار هوشمند صوتی گوگل را می‌توان در ترکیب آن با اکوسیستم سخت‌افزاری خود شرکت استخراج کرد. به‌عنوان مثال، اگر گوشی هوشمند پیکسل دارید و آن را در خانه پیدا نمی‌کنید، با ارسال دستور به اسپیکر هوشمند گوگل، می‌توانید آن را به صدا درآورید. حتی اگر گوشی در حالت سکوت باشد، بازهم گوگل اسیستنت صدای زنگ را برای پیداکردن آسان‌تر پخش می‌کند.

بازکردن قفل گوشی پیکسل

ارسال پیام به گوگل اسیستنت حتی زمانی‌که صفحه‌ی گوشی اندرویدی خاموش است، جذابیت زیادی دارد. ازطرفی وقتی رمزورود یا الگو را برای بازکردن قفل گوشی اندرویدی مشخص کرده باشید، باید پیش از اجرای دستورها، مراحل بازکردن قفل را انجام دهید. به‌هرحال، راهکارهایی برای عبور از این مرحله، خصوصا در گوشی‌های پیکسل، وجود دارد. کاربران پیکسل می‌توانند با دستورهای خود گوگل اسیستنت، قفل گوشی را هم باز کنند. در بخش تنظیمات گوگل اسیستنت، وارد زیرمجموعه‌ی OK Google Detection و Trusted Voice شوید و گزینه‌های بازکردن قفل را از آنجا تنظیم کنید.

اجرای اپلیکیشن‌ها

اجرای اپلیکیشن‌ها، به‌ویژه وقتی تنها به مشاهده‌ی آخرین اطلاعات و اعلان‌ها مانند آخرین پیام‌ها و ایمیل‌ها نیاز دارید، بسیار کاربردی است. تنها کافی است عبارت فعال‌سازی گوگل را بگویید و سپس اپلیکیشن مدنظر را نام ببرید. دستیار هوشمند اکنون توانایی شناسایی اغلب اپلیکیشن‌های کاربردی را دارد و آن‌ها را باز می‌کند. تنها در iOS برای بازکردن هر اپلیکیشن، باید مجوز لازم را به گوگل اسیستنت بدهید.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

مدیریت تماس‌ها

این قابلیت بیشتر برای گوشی‌های پیکسل کاربرد دارد؛ اما به‌مرور به دیگر گوشی‌های اندرویدی هم اضافه می‌شود. کاربر می‌تواند مدیریت تماس‌های ورودی خود را به دستیار هوشمند محول کند. بدین‌صورت، با بهره‌مندی از قابلیت موسوم به Call Screen، گوگل اسیستنت پاسخ برخی از تماس‌ها را به‌صورت خودکار می‌دهد و حتی متن مکالمه هم به کاربر نمایش داده خواهد شد. کاربر می‌تواند تماس‌های متفرقه و مزاحم را نیز به‌‌عنوان اسپم برچسب‌گذاری کند تا در تماس‌های بعدی مشابه، مدیریت کامل آن‌ها برعهده‌ی گوگل اسیستنت باشد. فراموش نکنید که کارایی‌های مذکور تنها در زبان‌های تحت پشتیبانی گوگل اجرا‌شدنی هستند.

خواندن متن صفحه‌ی وب

هرگاه مقاله‌ای را در صفحه‌ی وب در گوشی هوشمند اندرویدی باز کنید، می‌توانید با فرمان «Hey Google, read it یا Hi Google, rwad this page»، به گوگل اسیستنت دستور دهید که متن صفحه را بخواند. در این بخش، می‌توان سرعت خواندن متن را هم کنترل کرد و همچنین متن هم در زمان خوانده‌شدن با دستیار صوتی های‌لایت می‌شود. در همین بخش می‌توان متن صفحه را هم به زبانی دیگر ترجمه کرد.

جست‌وجوی عکس

جست‌وجو برای عکس‌های جالب و جذاب، یکی از تفریحات پرطرفدار در دنیای وب محسوب می‌شود. برای این منظور کافی است از گوگل اسیستنت بخواهید تا عکس مدنظر شما را جست‌وجو کند. تنها با گفتن موضوع دلخواه، عکس‌ها شبیه به جست‌وجوی مرسوم عکس در گوگل به‌نمایش درمی‌آیند.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

جست‌وجوی مکان

یکی از قابلیت‌های پرکاربر گوگل اسیستنت در ترکیب آن با سرویس محبوب دیگر گوگل یعنی مپس دیده می‌شود. اگر به‌دنبال نزدیک‌ترین بانک، رستوران، پمپ بنزین و هر آدرس مرسوم دیگری می‌گردید، می‌توانید با دستور صوتی جست‌وجو را برعهده‌ی گوگل قرار دهید. دستیار هوشمند گوگل با بهره‌گیری از قابلیت موسوم به Neaby، مکان مدنظر شما را جست‌وجو و مکان‌هایی همچون رستوران‌ها را هم براساس ستاره‌های امتیازدهی کاربران دسته‌بندی می‌کند.

پیشنهاد سفر و تفریح

گوگل اسیستنت با دسترسی به پایگاه عظیم داده‌ای گوگل، پاسخ‌های مناسب و جذابی به انواع سؤال‌های کاربران ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر به‌دنبال مکان مناسب تفریح و سفر در فصل خاصی هستید، تنها با مطرح‌کردن سؤالی همچون «What are some great vacation ideas» می‌توانید پیشنهادهای جذابی مشاهده کنید. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به اتصال به سرویس‌هایی همچون نتفلیکس و سرویس‌های استریم مشابه اشاره کرد که فیلم و برنامه‌ی دلخواه کاربر را تنها با دستور صوتی گوگل اسیستنت اجرا می‌کنند. قطعا با پیشرفت بیشتر دستیار صوتی گوگل و بهره‌گیری توسعه‌دهنده‌های بیشتر از رابط آن، می‌توان ارتباط دستیار گوگل با سرویس‌های ایرانی را هم انتظار داشت.

مسابقه و آزمایش اطلاعات

گوگل اسیستنت کاربردهای سرگرمی متعددی دارد. به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند از آزمون‌های داخلی این سرویس برای محک‌زدن اطلاعات خود در حوزه‌ای خاص استفاده کنند: گیمرها با گفتن دستوری همچون «Talk to Video Games Quiz»، به سؤال‌هایی درباره‌ی بازی‌های ویدئویی پاسخ می‌دهند. حتی می‌توانید مهارت خود در شناسایی و اطلاعات شرکت‌ها را هم با دستوری همچون «Talk to Company Quiz» محک بزنید. گوگل اسیستنت پس از پایان هر آزمون، نتیجه‌ی آن را به کاربر اطلاع می‌دهد.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

خواندن اخبار

نمایش اخبار در حوزه‌های دلخواه کاربر، یکی از قابلیت‌های جذاب گوگل اسیستنت محسوب می‌شود. از قابلیت‌های اضافه می‌توان به خواندن اخبار ازطریق دستیار صوتی اشاره کرد. برای این منظور پس از بازکردن اپلیکیشن در پاسخ به پرسش مرسوم «How May I help you» اسیستنت، می‌توانید با پاسخ‌هایی همچون Good Morning و Good Afternoon، خلاصه‌ای از وضعیت آب‌وهوا و اخبار روز دلخواه را در گوگل اسیستنت بشنوید. البته اگر پس از مدتی از شنیدن اخبار ناراحت‌کننده‌ی رسانه‌ها خسته شدید، با فرمانی همچون «Tell me something good» می‌توانید اخبار مثبتی را از گوگل اسیستنت بشنوید. از قابلیت‌های خبری دیگر می‌توان به اطلاع از نتیجه‌ی مسابقه‌های ورزشی و پیش‌بینی آب‌وهوا اشاره کرد.

ارسال پیام صوتی و پخش موسیقی

ارتباط گوگل اسیستنت با اسپیکر هوشمند قابلیت‌های متنوعی در آن آشکار می‌کند. به‌عنوان مثال، می‌توانید پیامی را ازطریق اپلیکیشن گوگل اسیستنت ارسال کنید و اسپیکر هوشمند گوگل هوم در خانه آن را پخش می‌کند. درمقابل، پاسخ‌هایی که از افراد حاضر در خانه ارسال می‌شود، برای شما بازپخش خواهد شد. از کاربردهای دیگر می‌توان به پخش موسیقی اشاره کرد که البته برای تجربه‌‌‌ی بهتر، به هماهنگی گوشی با لوازم‌جانبی صوتی و اضافه‌کردن اپلیکیشن‌های موسیقی به فهرست دستیار نیاز دارد.

تنظیم یادآور

از مزیت‌های اصلی گوگل اسیستنت می‌توان به ارتباط آن با دیگر سرویس‌های پرکاربرد گوگل مانند Keeo و Calendar و Gmail اشاره کرد. درواقع، اطلاعات موجود در آن سرویس‌ها بسته به دستور کاربر، برای او نمایش داده می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر نگران هستید که ایمیلی از روز گذشته را از دست داده باشید، می‌توانید با گفتن دستور «Did I miss any emails from yesterday» از گوگل اسیستنت بخواهید ایمیل‌های روز گذشته را بررسی کند.

تنظیم یادآورها هم از کاربردهای مهم گوگل اسیستنت است. می‌توان با ارسال دستورهای مرتبط و اتصال اسیستنت با سرویس تقویم گوگل، یادآورهای مهم را در تاریخ‌های مدنظر تنظیم کرد. دستورها به‌ترتیب موضوع و تاریخ و ساعت مدنظر را برای یادآور تقویم ارسال می‌کنند. با اتصال گوگل اسیستنت به سرویس یادداشت گوگل کیپ هم می‌توانید مواردی همچون فهرست‌های خرید را با دستورهای صوتی مشاهده و یادآوری کنید.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

کمک به حافظه

گوگل اسیستنت می‌تواند بخشی از وظیفه‌ی حافظه‌ی شما را انجام دهد. به‌عنوان مثال، می‌توانید مکان قرارگرفتن خودرو و دسته‌کلید یا هر جسم دیگر را به گوگل اسیستنت بگویید و بعدا از او درباره‌ی مکان سوژه‌ی منظر سؤال کنید.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

تنظیم ساعت هشدار

اگر از هشدارهای مرسوم و وقفه‌ی اعلان‌ها در صبح خسته شده‌اید، می‌توانید بیدارشدن صبح‌گاهی را هم به گوگل اسیستنت محول کنید. به‌علاوه، می‌توان زنگ هشدار شخصی‌سازی‌شده و انجام وظایف دیگر پس از پخش زنگ هشدار را هم از دستیار هوشمند بخواهید. به‌عنوان مثال، می‌توانید برنامه‌ای روزمره تنظیم کنید که گوگل اسیستنت در ساعت مشخصی با موسیقی خواننده‌ی دلخواه شما را بیدار کند و سپس اخبار را بخواند یا با اتصال به سیستم خانه‌ی هوشمند، نور و دیگر تنظیمات خانه را هماهنگ کند. گوگل اسیستنت قابلیت تنظیم تایمر نیز برای مقاصد گوناگون دارد.

تنظیم مسیر سفر

ارتباط گوگل اسیستنت با سرویس‌هایی همچون گوگل مپس و Waze، به کاربر امکان می‌دهد تا مسیر سفر خود را هم با دستورهای صوتی هماهنگ کند. گوگل اسیستنت همچنین در برخی از شهرها با سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز هماهنگی دارد و می‌تواند زمان و مسیر حرکت اتوبوس‌ها و قطارها را به کاربر اعلام کند.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

ارسال پیام متنی

با ارسال پیام صوتی، می‌توان متن مدنظر (به زبان‌های تحت پشتیبانی) پیام متنی را هم به گوگل اسیستنت ارسال کرد. به‌عنوان مثال، پس از فعال‌سازی دستیار با دستورهای مرسوم، با گفتن دستور «Send a text message to» و گفتن نام مخاطب مدنظر، متن پیام را هم به گوگل اسیستنت دیکته کرد.

جست‌وجو و محاسبه

قابلیت جست‌وجو یکی از پایه‌های اصلی گوگل اسیستنت محسوب می‌شود. زمان پخش برنامه‌های تلویزیونی و موارد مشابه، کاربردهایی هستند که عموما افراد از دستیار صوتی انتظار دارند. از کاربردهای دیگر می‌توان به محاسبه‌های ریاضی ساده اشاره کرد که با دستورهای صوتی مرتبط، نیاز اجرای برنامه‌های ماشین‌حساب را برای کاربر از بین می‌برد.

پیام‌های انگیزشی

جست‌وجو و خواندن پیام‌های انگیزشی امروز به کارهای روزمره بسیاری از مردم تبدیل شده است. برخی افرد با خواندن همین پیام‌های ساده، انرژی لازم را برای کارهای روزمره‌ی خود کسب می‌کنند. گوگل اسیستنت می‌تواند به دستورهایی مبتنی‌بر پیام‌های انگیزشی پاسخ و متن‌های مرتبط با موضوع کاربر را برای او بخواند یا نمایش دهد.

ترجمه متون

سرویس ترجمه‌ی گوگل هم از سرویس‌های پرکاربرد غول موتور جست‌وجو محسوب می‌شود که مانند سرویس‌های دیگر، قابلیت اتصال و هماهنگی با دستیار هوشمند صوتی را دارد. برای ترجمه به زبان‌های گوناگون، می‌توانید از روندهای مرسومی همچون دستور «How do you say "dinner" in Farsi»، ترجمه‌ی کلمه‌ی مذکور را به زبان فارسی ببینید. در این بخش، همه‌ی زبان‌های زیرپوشش سرویس Translate، به‌عنوان زبان مقصد پشتیبانی می‌شوند.

گوگل اسیستنت همچنین قابلیتی به‌نام Interpreter Mode دارد که متن و گفت‌وگوها را در ۴۴ زبان زنده‌ی جهان ترجمه می‌کند. با گفتن عبارت «be my interpreter» و اشاره به زبان دلخواه، می‌توانید ترجمه‌ی مکالمه‌ها را در گوگل اسیستنت مشاهده کنید. ترکیب این قابلیت با اسپیکرهای هوشمند، کارایی بسیار زیادی دارد.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

ترکیب اسیستنت با سرویس ترجمه، در ترجمه‌ی متون روی تصاویر هم کاربرد دارد. بدین‌ترتیب، می‌توانید از دوربین گوشی برای اشاره به تصویر و خواندن ترجمه‌ی متن روی آن استفاده کنید.

تعریف داستان و لطیفه

گوگل اسیستنت با تکیه بر دیتابیس خود قابلیت خواندن داستان هم دارد. با گفتن دستورهایی همچون «tell me a story یا tell me a bedtime stroy» می‌توانید داستان‌هایی را ازطریق گوگل اسیستنت بشنوید. دستیار صوتی همچنین در اسپیکرهای گوگل هوم در ایالات متحده، توانایی پخش موسیقی پس‌زمینه در زمان خواندن برخی از کتاب‌های داستانی کودکان را هم دارد. گوگل اسیستنت همچنین توانایی اتصال به سرویس MyStorytime را هم دارد که داستا‌ن‌های تعریف‌شده‌ی کاربر را می‌خواند. از قابلیت‌های جذاب دیگر می‌توان به لطیفه‌گفتن اشاره کرد که با گفتن «Tell me a Joke» فعال می‌شود.

افزایش بازدهی گوگل اسیستنت

با برخی از تنظیمات داخلی می‌توان پاسخ‌گویی دستیار صوتی هوشمند گوگل را بهبود داد. اگرچه برای راه‌اندازی اولیه و استفاده از دستورهای مرسوم، به مراحل راه‌اندازی خاصی نیاز ندارید، با پیکربندی برخی تنظیمات، تجربه‌ی کاربری بهتری خواهید داشت.

وارد بخش تنظیمات گوگل اسیستنت شوید و در تب Google Assistant موارد زیر را تنظیم کنید:

Personal Info: در این بخش، می‌توانید آدرس خانه و محل کار خود را وارد کنید. دستیار گوگل بسته به همین تنظیمات، هشدارهای ترافیک و مسیریابی را برای شما ارسال می‌کند. به‌علاوه، می‌توانید با استفاده از تنظیمات بخش Nickname نام خود را برای گوگل اسیستنت تغییر داده و حتی نحوه‌ی تلفظ نام‌تان را نیز به دستیار آموزش دهید. Voice Match: در این بخش با خواهند چند نمونه متن، تشخیص صدای خود را برای دستیار صوتی آسان‌تر می‌کنید. Music: اپلیکیشن پیش‌فرض موسیقی خود را در این بخش تنظیم کنید تا دستورهای پخش موسیقی از آن اجرا شوند. Routines: همان‌طورکه گفته شد، برنامه‌های روزمره برای اجرای چند وظیفه‌ی پشت‌سر‌هم با یک دستور صوتی، کاربرد دارند. Shortcuts: در این بخش، می‌توانید دستورهای شخصی‌سازی‌شده را برای وظایف گوناگون تعریف کنید.

گوگل اسیستنت امروز یکی از دستیارهای هوشمند پیشرفته‌ و حرفه‌ای‌ دنیای فناوری محسوب می‌شود. گوگل با بهره‌مندی از اکوسیستم وسیع خود که شامل سرویس‌های متعدد نرم‌افزاری و سخت‌افزارهای اختصاصی می‌شود، نرخ نفوذ بیشتری از رقبایی همچون آمازون و اپل دارد. شاید ازلحاظ گستردگی اکوسیستم، بتوان اپل را بعد از گوگل قرار داد؛ اما به‌هرحال به‌لطف سیستم‌عامل اندروید، تعداد کاربران در تعامل با سرویس‌های گوگل بیشتر است. شاید همین گستردگی اکوسیستم بتواند گوگل اسیستنت را بالاتر از الکسا قرار دهد که امروزه در بسیاری از دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هرآنچه باید درباره گوگل اسیستنت، دستیار صوتی هوشمند گوگل بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..