تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عضو ستاد مقابله با کرونا: بیش از ۵۰۰ هزار مبتلا به کرونا در کشور داریم

حمید سوری، عضو ستاد ملی مدیریت کرونا و متخصص ایپدمیولوژی، در گفت‌وگویی با ایرنا اعلام کرد روند اپیدمی کرونا در کشور همچنان صعودی است. به‌گفته‌ی او، در برخی شهرها وضعیت اپیدمی تا حدی بهبود پیدا کرده است؛ اما در هیچ استانی به پیک و نمودار پلاتو یا سطح افقی نمودار اپیدمی کرونا نرسیده‌ایم و نمودار اپیدمی در کل کشور همچنان صعودی و وضعیت نگران‌کننده است.

سوری افزود در بسیاری از استان‌ها مانند خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، سمنان و تهران روند ابتلا افزایشی است؛ به‌همین‌دلیل، مداخلات مؤثر باید با شدت عمل انجام شود. درادامه وی درباره‌ی بازگشایی مشاغل ابرازی نگرانی کرد و گفت این کار با تحمیل هزینه و بار هنگفت به جامعه، موفقیت در کنترل اپیدمی کرونا را بسیار کاهش می‌دهد. او گفت:

تجربه‌ی کشورهای دیگر که موفق عمل کرده‌اند، نشان می‌دهد دو رویکرد مهم داشته‌اند: یکی سرعت و دیگری شدت عمل در اقدامات. جای تأسف است که در ایران این دو اصل مهم را به‌صورت نیم‌بند داشته‌ایم؛ یعنی نه سرعت عملمان مناسب بوده و نه شدت عملمان. در ایام نوروز با اینکه سفرها ممنوع شده بود، در بسیاری از مناطق کشور این ممنوعیت‌ها نادیده گرفته و به مردم اجازه داده شد به سفر بروند و ویروس کرونا به بسیاری از مناطق کشور گسترش داده شود. وضعیت موجود مناسب نیست.

به‌گفته‌ی سوری، هیچ‌کدام از اقدامات مدنظر کارشناسان برای کنترل اپیدمی کرونا به‌موقع و با شدت عمل کافی اجرا نشد. در‌حال‌حاضر کل کشور آلوده شده و این موضوع کنترل اپیدمی را سخت کرده است. اگر این وقت و انرژی دو یا سه هفته‌ی قبل گذاشته می‌شد، احتمال موفقیت بیشتر بود. او گفت:

مقاله‌های مرتبط:

وضعیت اپیدمی کرونا در کشور نگران‌کننده است. البته دولت حتما معذوراتی در حوزه‌ی اقتصادی یا سیاسی یا حتی امنیتی دارد که الزاما با دغدغه‌های متخصصان حوزه‌ی سلامت ممکن است همسو نباشد. با‌توجه‌به وضعیت اپیدمی کرونا، هیچ‌کس نمی‌تواند آینده‌ی این اپیدمی را پیش‌بینی کند که چه زمانی به نقطه‌ی پیک می‌رسیم؛ زیرا داده‌ها بسیار متغیر است و نوسان دارد. میزان بیماری‌زایی به‌ازای هر نفر بیش از ۱/۲ است و هنوز میزان بیماری‌زایی به زیر یک نفر به‌ازای هر نفر نرسیده و همچنان روند صعودی اپیدمی کرونا را خواهیم داشت.

این متخصص ایپدمیولوژی می‌گوید روند صعودی ایپدمی کرونا تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که ۶۰ درصد جمعیت کشور مصونیت پیدا کنند. این اتفاق یعنی مصونیت ۶۰ درصدی جمعیت کشور زمانی رخ می‌دهد که یا ۶۰ درصد مردم واکسینه شوند یا ۶۰ درصد جمعیت به ویروس مبتلا و مصون شوند. او درادامه گفت از‌آنجاکه هنوز واکسنی برای پیشگیری از کووید ۱۹ اختراع نشده است، دو راه وجود دارد؛: ۱. ۶۰ درصد جمعیت کشور به ویروس کرونا مبتلا شوند که هزینه‌ی اقتصادی و سنگینی دارد و ممکن است ۴۰۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند؛ ۲. با فاصله‌گذاری شدید اجتماعی نوعی قرنطینه‌ی عمومی برقرار شود.

سوری معتقد است اگر طرح فاصله‌گذاری به روش اجراشده در ۱۳ فروردین حداقل دو هفته ادامه پیدا می‌کرد، اپیدمی کرونا در کشور زودتر به مرحله‌ی کنترل می‌رسید؛ اما درحال‌حاضر نمی‌توان درباره‌ی آینده و زمان رسیدن به مرحله‌ی پیک اپیدمی پیش‌بینی دقیقی کرد. او گفت:

هریک از افرادی که با بازگشایی مشاغل وارد خیابان می‌شوند، می‌توانند مانند بمب خوشه‌ای دیگران را نیز مبتلا کنند. واقعا نمی‌دانم پیش‌فرض‌هایی که باعث شده چنین تصمیمی برای بازگشت مردم به سرکار گرفته شود، چه بوده است؛ اما به‌نظر می‌رسد بیشتر ملاحظات اقتصادی مدنظر بوده است.

برآورد اولیه این بود که درصورت نبود مداخلات مؤثر و روند مصونیت گروهی، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند. برآورد موجود فعلی این است که حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. یعنی هنوز کمتر از یک درصد جمعیت مبتلا شده‌اند؛ اما این آمار دقیق نیست؛ زیرا بیماران کم‌علامت و خفیف شناسایی نشده‌اند و این یکی از اشکالات اساسی اقدامات بهداشتی در کشور است.

سوری درادامه گفت اغلب آزمایش‌های انجام‌شده از مراجعات بیمارستانی بوده و نمی‌توان براساس آن میزان همه‌گیری کرونا را در کشور برآورد کرد. او دلیل موفقیت کره‌‌جنوبی را آزمایش روزانه از ۲۰ هزار نفر عنوان کرد که با تعمیم آمار آن میزان شیوع کرونا در کشورشان برآورد شد؛ اما در ایران چنین برآوردی وجود ندارد و تنها افراد دارای علامت به بیمارستان مراجعه می‌کنند و آزمایش می‌دهند. او در پایان گفت:

البته غربالگری در معاونت بهداشتی انجام می‌شود؛ اما براساس آزمایش نیست؛ بلکه براساس خوداظهاری است و دقیق نیست. ابهامات زیادی درباره‌ی مدیریت کرونا در کشور وجود دارد؛ بنابراین با این وضعیت، احتمالا تا چند ماه آینده همچنان درگیر این بحران خواهیم بود و احتمال موفقیت برنامه‌های فعلی خیلی کم است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عضو ستاد مقابله با کرونا: بیش از ۵۰۰ هزار مبتلا به کرونا در کشور داریم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..