تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توقف توسعه تلسکوپ فضایی جیمز وب در پی شیوع کرونا

به‌گفته‌ی مدیر ناسا، در شرایط شیوع کووید ۱۹، هیچ مأموریتی ایمن نیست. قطعا تلسکوپ فضایی جیمز وب یا مریخ‌نورد پرسویرنس هم از این قضیه مستثنی نخواهند بود. باتوجه به اینکه تعداد زیادی از مراکز ناسا به دلیل گسترش کووید ۱۹، به دورکاری روی آورده‌اند، مدیر ناسا برای امنیت کارکنان این سازمان، بر تأخیر مأموریت‌های فضایی اصرار دارد.

در نشست ویدئویی هیئت مدیره‌ی مأموریت‌های علمی ناسا، پرسش‌هایی درباره‌ی واکنش این سازمان به دنیاگیری کووید ۱۹ مطرح شد. این رویداد با حضور توماس زوربوچن، مدیر بخش مأموریت‌های علمی ناسا و چند تن از مدیران دیگر به‌منظور خلاصه‌سازی و پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی درخواست بودجه‌ی دونالد ترامپ برای سال مالی ۲۰۲۱ آغاز شد. زوربوچن گفت:

درباره‌ی فعالیت‌های مرتبط با کووید ۱۹ و تأثیر آن بر علم هم صحبت خواهیم کرد و سپس دوباره به کار خود بازخواهیم گشت.

تلسکوپ فضایی

با افزایش محدودیت‌های ایالت کالیفرنیا برای کند کردن روند شیوع کووید ۱۹، کار روی تلسکوپ فضایی جیمز وب هم متوقف شده است

به عقیده‌ی زوربوچن، دورکاری بر بسیاری از فعالیت‌ها تأثیر می‌گذارد. برخی کارها، مثل توسعه‌ی پیش‌نیاز مأموریت‌ها را می‌توان به‌صورت دورکاری انجام داد اما ساخت فضاپیما به این روش امکان‌پذیر نیست. او همچنین به تأخیر در مأموریت‌های پروازی اشاره می‌کند که قرار است پس از بحران کووید ۱۹ اجرا شوند. حتی مأموریت‌های برجسته‌ی ناسا که در دست توسعه قرار دارند تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار می‌گیرند. زوربوچن با اشاره به پروژه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌گوید: «بسیاری از مردم درباره‌ی این تلسکوپ پرسیده‌اند.»

تلسکوپ قرار است در ماه مارس سال آینده پرتاب شود، اگرچه طبق گزارش‌های دیوان محاسباتی آمریکا (GAO)، احتمال پرتاب این پروژه در تاریخ مقرر حتی بدون درنظرگرفتن کووید ۱۹، تنها دوازده درصد است. زوربوچن می‌گوید:

اگرچه تلسکوپ جیمز وب یکی از اولویت‌های ما است، قطعا تحت تأثیر بحران کووید ۱۹ قرار خواهد گرفت. همین حالا هم تعداد کارکنان بخش یکپارچه‌سازی و تست کاهش یافته است.

مقاله‌های مرتبط:

تنها چند ساعت پس از پایان نشست، ناسا از توقف موقتی کار روی تلسکوپ فضایی جیمز وب خبر داد. ابزارهای مربوط به این تلسکوپ در کالیفرنیا قرار دارند. فرماندار کالیفرنیا در تاریخ ۱۹ مارس، محدودیت‌های قرنطینه را برای شهروندان خود اعمال کرد.

پیامدهای ویروس کرونا می‌توانند بر پروژه‌ی بعد ناسا، مریخ‌نورد پرسویرنس و هلیکوپتر آزمایشی آن تأثیر بگذارند. این پروژه قرار است در ماه ژوئیه پرتاب شود. فضاپیمای اصلی مریخ‌نورد، در فلوریدا قرار دارد اما مونتاژ‌ پیش از پرتاب هنوز کامل نشده و منبع تأمین انرژی مریخ‌نورد نیز هنوز از راه نرسیده است. زوربوچن می‌گوید:

مارس ۲۰۲۰ یا پرسویرنس، دومین اولویت ما است و تیم‌ها برای حفظ مسیر تلاش می‌کنند. هر دو مأموریت در اولویت هستند اما تفاوت زیادی دارند بنابراین موقعیت و تصمیم‌گیری برای آن‌ها متفاوت خواهد بود.

زوربوچن از بحث درباره‌ی آثار ویروس کرونا بر پروژه‌های دیگر اجتناب کرد اما بیشتر بر تصمیم‌های ناسا در واکنش به دنیاگیری کووید ۱۹ تأکید کرد. او همچنین تأکید کرد، اولویت ناسا در شرایط فعلی حفظ سلامت ذهنی و فیزیکی کارکنان است. مشکل دیگر کارکنان ناسا، مراقبت از فرزندان و بازگشت به خانه است. زوربوچن همچنین به تشویق دانشجویان فارغ‌التحصیل و دیگر کارشناسان تازه‌کار اشاره کرد:

نمی‌خواهیم بحران این ویروس برایمان مشکلی ایجاد کند و ما را به تصمیم‌های سخت وادار کند. تصمیم‌هایی که کاملا عامل بیرونی دارند. ما با هم هستیم و متعهد می‌شویم با جامعه‌ای قوی بازگردیم و دوستانمان را که در آینده به آن‌ها نیاز داریم، حذف نخواهیم کرد.

طبق گفته‌های زوربوچن، تمام مأموریت‌ها تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار می‌گیرند؛ زیرا تعداد زیادی از کارکنان ناسا در چنین شرایطی قادر به کار نیستند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توقف توسعه تلسکوپ فضایی جیمز وب در پی شیوع کرونا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..